Blir det någon större skillnad och är det värt det?
Kanske ska sms:a låna till Y-4 annars

Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Du kan annars köra med pi60s+bs60 som toppar och profY-4 för basen
IngOehman skrev:Basstöd syftar på registret, inte på någon specifik sorts högtalare.
Och basregistret kan ju räknas olika högt upp lite efter tycke och smak, men 0 - 400 Hz kan nog vara rimligt.
Så även bs22 är ett basstöd, även om den djupare basen, den under 80 Hz, hanteras av andra system.
Vh, iö
DANNY BOY skrev:Kul med många svar!![]()
Ja, det är främst ljudtrycksförmåga men även jämnare frekvensgång i basområdet...
Man kanske ska behålla Bs-60 då för att senare komplettera med Infra Y-6![]()
Om man ser till området över 80Hz är PI60s+BS60 jämförbara med I32s?
IÖ skrev:pi60 ensamma = 0 dB
pi60 + bs60 = + 6 dB (vilket både räcker och blir över för många)
pi60s+ bs60 = + 10 dB
DANNY BOY skrev:Om man ser till området över 80Hz är PI60s+BS60 jämförbara med I32s?
AndreasArvidsson skrev:DANNY BOY skrev:Om man ser till området över 80Hz är PI60s+BS60 jämförbara med I32s?
Jag hade hoppats att Ingvar själv skulle svara på det, men jag gör ett försök.
När det gäller ljudtryck så bör pi60s+bs60 klara av mer eller mindre samma ljudtryck som i32s. Det skiljer ju dock andra saker mellan systemen. i32s har högre känslighet och en mindre golvreflex medans bs60 kan man flytta för bästa resultat.
Jag skulle nog väldigt amatörmässigt säga att i32s är den bättre lösningen för de flesta fall, men att hänga på bs60 eller bs22 på nuvarande högtalare är en väldigt ekonomisk uppgradering som dessutom ger fler möjligheter vad gäller placering och bruk för framtiden. Jag är nöjd med mina iaf
Xenod skrev:Den där tråden handlade ju bara om pi60 vs pi60s och eventuellt komplettering med bs60? Ingenting alls om basmoduler vad jag kan se.
DVD-ai skrev:Beror ju på vad som blir bäst, det finns så många faktorer som inverkar som har mer rummets egenskaper att göra, men även högtalarnas placering i förhållande till rummets egenskaper och vart du själv sitter någonstans.![]()
Men pi60(s) + bs60 är en oerhört trevlig lösning som låter mycket bra och under visa omständigheter är mer lämpade än pi60(s) + profundusX-4 och det finns naturligtvis omständigheter där det omvända gäller.
Mitt mål är att senare någon gång kunna köra pi60s + bs60 som toppar delade mot basmoduler, om/ när jag har ett något större rum med plats för moduler
I mitt nuvarande rum med mina senaste akustiska åtgärder (över 1m^3 basabsorbent) så verkar det låta bättre med pi60s UTAN bs60 inkopplade pga att jag inte riktigt kan placera bs60 där jag skulle vilja (behöva) för att dom ska spela med rummet på rätt sätt (läs: för att INTE trigga halvvågsresonansen på bredden i rummet)
Johan_Lindroos skrev:DVD-ai skrev:Beror ju på vad som blir bäst, det finns så många faktorer som inverkar som har mer rummets egenskaper att göra, men även högtalarnas placering i förhållande till rummets egenskaper och vart du själv sitter någonstans.![]()
Men pi60(s) + bs60 är en oerhört trevlig lösning som låter mycket bra och under visa omständigheter är mer lämpade än pi60(s) + profundusX-4 och det finns naturligtvis omständigheter där det omvända gäller.
Mitt mål är att senare någon gång kunna köra pi60s + bs60 som toppar delade mot basmoduler, om/ när jag har ett något större rum med plats för moduler
I mitt nuvarande rum med mina senaste akustiska åtgärder (över 1m^3 basabsorbent) så verkar det låta bättre med pi60s UTAN bs60 inkopplade pga att jag inte riktigt kan placera bs60 där jag skulle vilja (behöva) för att dom ska spela med rummet på rätt sätt (läs: för att INTE trigga halvvågsresonansen på bredden i rummet)
Bestrides!![]()
![]()
För att alla ska förstå varför, se mitt inlägg i denna tråden (DVD-ai:s medlemstråd):
viewtopic.php?f=16&t=46012&start=1740
DVD-ai skrev:Johan_Lindroos skrev:DVD-ai skrev:Beror ju på vad som blir bäst, det finns så många faktorer som inverkar som har mer rummets egenskaper att göra, men även högtalarnas placering i förhållande till rummets egenskaper och vart du själv sitter någonstans.![]()
Bestrides!![]()
![]()
För att alla ska förstå varför, se mitt inlägg i denna tråden (DVD-ai:s medlemstråd):
Hur kan du bestrida min subjektiva uppfattning om att det verkar som att det låter bättre utan bs60, placerade utanför pi60s i mittrum ?![]()
Kan jag väll få tycka att det verkar göra?!![]()
![]()
![]()
Eller ?!
DVD-ai skrev:
Hur kan du bestrida min subjektiva uppfattning om att det verkar som att det låter bättre utan bs60, placerade utanför pi60s i mittrum ?![]()
![]()
![]()
Eller ?!
philipbtz skrev:Det luriga i det hela är att olika lösningar funkar olika bra till olika rum. Det säkraste kanske är att köpa i32s plus infra Y-12 direktDå har man bra många strålningspunkter för att ta hand om eventuella problem.
Conan skrev:philipbtz skrev:Det luriga i det hela är att olika lösningar funkar olika bra till olika rum. Det säkraste kanske är att köpa i32s plus infra Y-12 direktDå har man bra många strålningspunkter för att ta hand om eventuella problem.
Fast då kanske du får lägga till 4st bs22 också för att få ett system som med säkerhet sparkar rumpa med pi60s + bs60 på alla områden?
DANNY BOY skrev:DVD-ai skrev:Johan_Lindroos skrev:
Bestrides!![]()
![]()
![]()
![]()
Eller ?!
Hur stort är ditt nuvarande rum och hur stort är det rummet du skulle behöva för modulerna?
Johan_Lindroos skrev:DVD-ai skrev:
![]()
![]()
Eller ?!
He-he!
DVD-ai skrev:Beror ju på vad som blir bäst, det finns så många faktorer som inverkar som har mer rummets egenskaper att göra, men även högtalarnas placering i förhållande till rummets egenskaper och vart du själv sitter någonstans.![]()
AndreasArvidsson skrev:Om du ställer boxen upp och ned så märker du det på ratten; den kan då inte roteras över kl12 läget.
Iaf på min box så är minus överst och luckan är i botten.
spuj skrev:Hur blir ljudtryckskapaciteten på ett par i32s med basstöd i jämförelse med ett par i64s utan basstöd?
Elfsberg skrev:Om man köper basstöd till någon av signatur-topparna, måste det s a s vara signatur-basstöd också, t ex bs22s?
Kan man ställa basstödet under t ex en i16s eller hur ska de placeras?
Elfsberg skrev:Om man köper basstöd till någon av signatur-topparna, måste det s a s vara signatur-basstöd också, t ex bs22s?
Kan man ställa basstödet under t ex en i16s eller hur ska de placeras?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster