Olika versioner av samma högtalare?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Olika versioner av samma högtalare?

Inläggav BPM » 2015-10-18 23:55

Nu när man börjat kolla runt lite efter Ino så kommer funderingen om vad man egentligen tittar på som ett brev på posten. Årsmodeller verkar viktiga, men vilka brytdatum är det som gäller för de olika Ino-modellerna?
pi60 t.ex, den har ju funnits sedan urminnes tider och en tidig 90-talare lär väl inte ha så mycket gemensamt med senaste modellen men hur ofta har den reviderats? Skiljer det t.ex mycket mellan en 2004 och en 2011?
Frågan gäller alltså när de senaste inkarnationerna av Ino-modellerna kom, och om någon sitter på kunskap om vad som egentligen skiljer dem åt vore det intressant läsning.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Olika versioner av samma högtalare?

Inläggav IngOehman » 2015-10-19 13:36

Det blir rätt så mycket att skriva när det finns över 40 olika högtalarmodeller, kanske vore enklare med en tråd för varje, men det skulle bli en förfärlig massa trådar... Så någonstans måste man ju starta.

Tar väl de tre vanligaste då (och reserverar mig för att jag kan minnas fel):

För piP gäller att de varit oförändrade sedan 1999.

För pi60 gäller att de varit oförändrade sedan 2006.

För pi60s gäller att de varit oförändrade sedan 2001, men att de ändras marginellt typ precis nu. Det handlar framförallt om en estetisk förändring p g a ny korg till boomern. Specifikationerna är oförändrade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-10-19 21:42

Tackar för svaret!

Om man skulle sitta på..säg ett par 2008 pi60 och att de uppdateras 2017 (som ett exempel).. Är ambitionen då den att tidigare modeller ska kunna uppgraderas till senaste specifikation?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-20 10:01

Ja, det är min ambition att göra allting så bakåtkompatibelt som det bara går.

Ibland har jag dock inget val, t ex när det inte går att tillverka ett element med samma dimensioner som det tidigare, och då brukar jag arbeta enligt principen att man kan fräsa i en låda, men att tillföra material är svårare, så en ny korg på ett element skall ha samma mått (helst) eller vara större än det föregående.

När jag för många år sedan bytte port och även flyttade den i pi60, så tog jag dock ingen hänsyn till något annat än att göra den ersättande versionen så bra som möjligt. Men även i det fallet så går det faktiskt att uppgradera, i varje fall i samband med omlackning av lådan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-10-20 13:02

Tack igen!

Jag har funderat ibland på hur det kommer sig att just dina högtalare behåller sitt värde på ett helt annat vis än det mesta annat som finns på marknaden, men med möjligheten att uppgradera dem så gör det det hela mer förståerligt (och med all rätt). Att det är lite knöligt att komma åt det nyproducerade är såklart ytterligare en orsak, men detta gör att det sammantaget kanske inte är så konstigt.

Ska vara jobbig och komma med en sista fråga..

Många av dina högtalare säljs ju som byggsatser (jag har själv köpt en byggsats av dig en gång i tiden) och har du fortfarande kvar servicen att man, om man tar högtalarna till dig på avtalad tid, mot en avgift (såklart) kan få högtalarna "kontrollerade" så att man vet att de uppfyller specifikationen? Det skulle göra det "tryggare" att köpa ett par som man vet har byggts av någon hemma på köksbordet..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-20 13:11

Ja, man kan lämna dem här, helst före en helg, så mäter jag igenom allting (åtgärdar eller noterar avvikelser, beroende på vad man kommit överens om) och sen kan man hämta dem efter helgen.

Jag tar 1000:- för slutkontrollarbetet (750:- för piP/piPs och 500:- för de ännu mindre högtalarna) och har man köpt en högtalare i byggsats så tror jag att det är värt pengarna, i synnerhet om man en dag skall sälja dem. Då är det bra för köparen att veta att de är riktigt byggda. Så att då kunna visa upp kvittot för slutkontrollen föreställer jag mig är en stor fördel.

Vh, iö

Återgå till Wänner af Ino