Moderator: Redaktörer

Stef skrev:Tackar så mycket för feedback! Har funderat på en lösning som liknar på det du tecknat in. Men känns lite som man är i köket när man sitter i soffan. Bardisken avhjälper ju detta, då det blir en avgränsning. Själv hade jag tänkt mig en köksö ungefär där du ritat in bardisken. Det är lite för lite bänkyta i köket... En annan nackdel med högtalare längs den väggen är att det är väggen in till det "stora" sovrummet där sambon ofta ligger och sover när jag lyssnar eller ser på TV
sprudel skrev:
Stämmer det, och det känns som att jag skulle kunna spränga huset med dem.
Morello skrev:Snyggt med tyget på absorbenterna!
Stef skrev:sprudel skrev:
Stämmer det, och det känns som att jag skulle kunna spränga huset med dem.
Snyggt! Hur djupa är dina x-2 moduler? Och vilken volym har dom? Se ut att matcha djupet i16 (?) på ett bra sätt.
Mvh Stefan

Iqbad skrev:Jag har byggt en bänk av IKEA köksskåp där jag ställt in profundus X-4. Kanske kan fungera som lite inspiration, basarna spelar nedåt och går att ta ut om man skulle ångra sig och vill möblera om.
[ Bild ]
Stef skrev:Tack för tips och bilder. Ger inspiration![]()
![]()
Vad tror ni som har erfarenhet av ino basmoduler om prof x-2 vs infra x-4?
Vad jag lyckas läsa mig till så blir total max output något lägre med infra x-4, men kan i gengäld naturligtvis gå lägre i frekvens. Fyra moduler är oftast också bättre rumsakustiskt än två. Däremot behöver man fetare förstärkare med Infra...
Jag har svårt att tänka mig att Infra x-4 inte skulle räcka till för mig, men vad jag kan förstå så blir det basmodulerna som sätter gränsen i ett sånt system, om man antar i6 toppar.
Mvh Stefan
shifts skrev:Vill inte rekommendera kombinationen, men har lyssnat på r56 + infraX-4 en gång och det brakade på rätt rejält. Till slut tog det tog slut på slaglängd, men det kändes helt rimligt.
Jonas skrev:Bord inte en pX-2 lösning fungera bättre än att köra infra-X moduler i en så öppen planlösning.....
Stranne skrev:Infra X-4 lär räcka gott och väl!
blixten_no1 skrev:Stef skrev:Tack för tips och bilder. Ger inspiration![]()
![]()
Vad jag lyckas läsa mig till så blir total max output något lägre med infra x-4, men kan i gengäld naturligtvis gå lägre i frekvens. Fyra moduler är oftast också bättre rumsakustiskt än två. Däremot behöver man fetare förstärkare med Infra...
Jag har svårt att tänka mig att Infra x-4 inte skulle räcka till för mig, men vad jag kan förstå så blir det basmodulerna som sätter gränsen i ett sånt system, om man antar i6 toppar.
Mvh Stefan
Jag testade en gång med fyra stycken 10" ROY i slutna lådor och det gick att spela tillräckligt starkt, frontarna var då ino r(i)28.
Stef skrev:blixten_no1 skrev:Stef skrev:Tack för tips och bilder. Ger inspiration![]()
![]()
Mvh Stefan
Jag testade en gång med fyra stycken 10" ROY i slutna lådor och det gick att spela tillräckligt starkt, frontarna var då ino r(i)28.
Tanken att bygga med L25ROY eller XLS har slagit mig, men kommer säkert bara sitta och sukta efter ino moduler då, så undrar om det inte är bättre att gå rätt på dem...
Stef skrev:shifts skrev:Vill inte rekommendera kombinationen, men har lyssnat på r56 + infraX-4 en gång och det brakade på rätt rejält. Till slut tog det tog slut på slaglängd, men det kändes helt rimligt.
Varför skulle du inte rekommendera den kombinationen? Bad bang for the buck? Inte så stor skillnad, om man jämför lösa element mot t ex prof x-2 i låda. En skillnad jag kan leva med i alla fall.
shifts skrev:Stef skrev:shifts skrev:Vill inte rekommendera kombinationen, men har lyssnat på r56 + infraX-4 en gång och det brakade på rätt rejält. Till slut tog det tog slut på slaglängd, men det kändes helt rimligt.
Varför skulle du inte rekommendera den kombinationen? Bad bang for the buck? Inte så stor skillnad, om man jämför lösa element mot t ex prof x-2 i låda. En skillnad jag kan leva med i alla fall.
i56-derivat (som r56) kan spela ohyggligt mycket starkare än infraX-4, så det skulle vara en rjält obalanserad kombination. Minsta sålda infrasystemet från Ingvar är infraX-6 som då motsvarar profundusX-2 i kapacitet, vilket väl är ungefär vad som behövs för att lyfta infraområdet till användbar nivå. Infrasystemet blir visserligen litet, men väldigt dyrt. Tänk på att du även behöver en infratillsats för cr8*-filtret.
profundusP-4 är kanske ett bättre val om profundusX-4 blir för stort?
Stranne skrev:Jag tänker såhär:
Om man inte är duktig och erfaren på att konstruera basar så ska man lämna det åt proffsen. Man kommer ändå bara sitta och fundera på om det kan bli bättre och till slut sitter man där med färdiga lösningar lik förbannat. Så var det för mig iaf. Tillslut blev det Ino-basar med Ino-filter till mina Ino-toppar. Det känns tryggt att veta att jag aldrig skulle kunna lösa det bättre själv och att prylarna är konstruerade för att spela ihop.
Lycka till!
DVD-ai skrev:infraX-4 är mycket kompetent och enkelt att bygga = billigt, faktiskt billigare än profundusX2 om man tänker att man köper profX lådorna monterade och klara.
infra modulerna kan byggas så mycket enklare och fylla med gullfiber och du ju gömma undan på ett helt annat sätt också så finich kan lämnas oskön
jag valde infra denna gång, trevligare låter det ju också med slutet och dessutom fint att ha upplevelsen av att återgivningen ner i frekvens ej har ett slut.
är framförallt det jag vill åt, har inget behov av "infra mörch" som verkar vara någon slags mått här på forumet för vad som krävs ?!
Detta mörch behövs inte för alla.
det är roligt och har en charm, men kräver sådana högaljudnivåer att det är opraktiskt i lägenhet och oavsett är onödigt starkt för det mesta normalt lyssnande i normala rum.
det räcker gott med att ha det mysiga som en full utsträckning nedåt ger och dom slutna basarnas egenskaper kvalitetsmässigt.
infraX-4 spelar mycket trevligt och är absolut ett allternativ som baslösning
Nattlorden skrev:Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.
Ibland blir man sugen på i32s som center
Nattlorden skrev:Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.
shifts skrev:Nattlorden skrev:Center är snudd på viktigare än frontarna i biosammanhang, så med en piP där så blir det piP som styr "kvalitén" då en väldigt stor del av filmljudet ligger där.
Centern verkar bara vara den viktigaste OM den kopplas in – men bara då. Annars är den helt oviktig. Förr trodde jag det endast var tal som låg i centerkanalen, men har efter mycket läsning (ej praktisk erfarenhet) insett att alla ljud som finns i bild ligger i centern. Det låter helt vansinnigt. Är den inkopplad förstör den definitivt en del av den spatiala upplevelsen.
Åsikterna glider isär om centerns vara eller icke-vara. Sitter inte någon väldigt off axis tror jag centern är bäst oinkopplad.
kneten skrev:@Nattlorden
Du måste väl konfigurera att du saknar center och inte bara stänga av slutsteget för att höra vad den tillför/missar och inte bara stänga av slutsteget?
AndreasArvidsson skrev:kneten skrev:@Nattlorden
Du måste väl konfigurera att du saknar center och inte bara stänga av slutsteget för att höra vad den tillför/missar och inte bara stänga av slutsteget?
Utan tvekan. Annars tappar man ju hela dialogen.
Personligen så saknar jag inte alls center hemma.
Stef skrev:Jag tror att Nattlordens poäng var att mycket av ljudet går i centern, när man har center, och att det därmed är viktigt att den är av god kvalitet. Lika god som R/L.
Jag saknar inte heller center i nuvarande setup, men är nyfiken på hur det skulle påverka ljudbilden.
kneten skrev:@Nattlorden
AndreasArvidsson skrev:Stef skrev:Jag tror att Nattlordens poäng var att mycket av ljudet går i centern, när man har center, och att det därmed är viktigt att den är av god kvalitet. Lika god som R/L.
Jag saknar inte heller center i nuvarande setup, men är nyfiken på hur det skulle påverka ljudbilden.
Jag håller med. Min inställning är att en center är en mindre viktig högtalare att ha, men om man väl har en som bör den vara av mycket god kvalité just pga hur mycket väsentligt ljud som går genom den.
Nattlorden skrev:kneten skrev:@Nattlorden
Du missade poängen... Konfigurerar man om så lär du dig inget om hur mycket ljud som spelas i centern. Stänger du av den - eller spelar den ensam, så får du praktisk förståelse av det. Det är inget use-case, det är ett experiment för inlärning.
Nattlorden skrev:Ja, självklart spelar det inte någon roll vilken center man har om man inte kopplar in den!![]()
Nattlorden skrev:Däremot vill jag nog höja en liten varning för senaste generationens ljudsystem (Atmos/Auro/DTS:X) - inte alls säker på att omkodningen till att köra centerlöst blir lika exakt/effektfullt där.
shifts skrev:Nattlorden skrev:Ja, självklart spelar det inte någon roll vilken center man har om man inte kopplar in den!![]()
Nattlorden skrev:Däremot vill jag nog höja en liten varning för senaste generationens ljudsystem (Atmos/Auro/DTS:X) - inte alls säker på att omkodningen till att köra centerlöst blir lika exakt/effektfullt där.
Tänker du på något specifikt, som den komprimering av centerkanalljudspåret som finns (fanns?) med Dolby Digital om man körde fantomcenter?
Elfsberg skrev:Bra beslut. Snyggt!
Stef skrev:Tror det får bli att lägga SD-kuddarna mellan golvet och stativet, inte mellan högtalaren och stativet. Det är väl inte optimalt, men tycker det blir för fult att ha dem mellan utan försänkning för dem...
Drar nog fast i6:orna i stativet med några små skruvar. Lite synd att göra små hål i den fina lacken dock![]()
![]()

Stef skrev:Försänkningar i i6 båtten hade absolut varit det bästa. Dom är fem år gamla, och alltså utan försänkningar. Vågar inte riktigt sätta fräsen i dem. Risk slinta. Komponenter, lödnignar och element kanske inte är helt glada i vibrationerna heller så man bör nog demontera dem innan en sån operation.
Tackar för alla förslag på hur "problemet" kan lösas. Får se vad det slutar med. Just nu har jag en högtalare med SD-fötter mellan stativ och låda, och en med SD-fötter under stativ
![]()
AndreasArvidsson skrev:Wow det där var något alldeles extra. Fantastiskt spännande
Stef skrev:Ja, något litet stänk av färg på golvet har jag väl lyckats hitta. Men det är väldigt lätt att få bort, bara att skrapa lite och torka med fuktigt papper.
Sambon som är väldigt intresserad av växter och odling i allmänhet hade en ide om en "mossvägg". Och jag ville ha absorbenter på väggarna bakom högtalarna. Resultatet blev det här![]()
95mm Rockwool och några cm med torkad mossa.
bassman skrev:AndreasArvidsson skrev:Wow det där var något alldeles extra. Fantastiskt spännande
+1 ja verkligen coolt!
Kommer det inte att smula och drälla massor när det torkar? Eller är mossan behandlad på nåt sätt att vara fortsatt mjuk?
Elfsberg skrev:FY FAN VAD COOLT!!!!
(Finns det i grått?)
stef skrev:På det här fronttyget limmade vi sedan mossan. Blev en blandning av smältlim och tec7. Det gick åt mycket mossa och mycket lim innan det var färdigt. All cred till sambon för detta jobb
Mossan är plockad i skogen runtomkring, lite överallt. Och sedan torkad innan den limmades på plats...
Conan skrev:stef skrev:På det här fronttyget limmade vi sedan mossan. Blev en blandning av smältlim och tec7. Det gick åt mycket mossa och mycket lim innan det var färdigt. All cred till sambon för detta jobb
Mossan är plockad i skogen runtomkring, lite överallt. Och sedan torkad innan den limmades på plats...
Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.
i skrev:Conan skrev:stef skrev:På det här fronttyget limmade vi sedan mossan. Blev en blandning av smältlim och tec7. Det gick åt mycket mossa och mycket lim innan det var färdigt. All cred till sambon för detta jobb
Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.
Med tanke på vad som sker vid skogsavverkning - vilket sker för ung >95% av all skog (med mossa) - så är personlig mossplockning som att spotta i havet.
Conan skrev:Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.
Stef skrev:Conan skrev:Hmmm... alltså... jag känner mig inte helt överförtjust över att ni har samlat in mossa i skogen för att limma på en ljudabsorbent. Mossa är långsamtväxande och bör få vara kvar i skogen i möjligaste mån. Det finns också fridlysta arter, och hoppas ni har koll på vad det är för mossa ni plockat? Det ingår inte i allemansrätten att samla in stora mängder mossa, varken för försäljning eller för eget bruk.
Hmmm...alltså... måste säga att din kritik känns lite småaktig![]()
Den absoluta merparten av mossan är plockad i skog som vi äger. Och jag kan tala om att det finns mycket mossa i skogen, det är inte direkt så man behöver leta... och det är snack om några få kvadratmeter totalt som vi samlat ihop, inte direkt "stora mängder" imo. Spåren vi lämnade efter oss är väldigt knappa, knappt synliga vill jag påstå, då det plockades lite här och lite där.
Om man jämför med skogsavverkning som nämndes, eller spåren vilka vildsvin, som härjar i samma skog, lämnar efter sig så är det verkligen en piss i nilen...
Conan skrev:
Vaddå småaktig!? Jag tycker bara att man inte helt okritiskt ska heja på när nån plockar flera kvadratmeter mossa till att sätta på en ljudabsorbent. Det är säkert så att du inte förväntade dig att nån skulle vara kritisk mot ditt projekt, men det är väl bara att hacka i dig utan att för den skull kalla kritiken småaktig.
Om du är markägare så gör ju detta saken bättre såklart, men det finns en anledning till att mossa enligt allemansrätten endast får plockas i mindre mängd för en adventsstake eller så. Det skulle bli rätt fula spår i naturen om Sveriges alla audiofiler skulle få för sig att plocka på sig mossa och klä in väggarna därhemma. Och skulle det bli en allmän trend att plocka mossa i mängd, så är risken rätt stor att några av de fridlysta arterna åkte med på kuppen.
Det är mycket annat som sätter stora spår i skogen som avverkning, vilda djur och stormar, men man får lik förbenat som privatperson inte plocka mossa mer än lite för "husbehov".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster