Mina vänstra piP sprakar!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bastian

Mina vänstra piP sprakar!

Inläggav bastian » 2017-08-04 17:27

Mina 9 år gamla Ino Audio piP har funkat hur bra som helst men senaste månaden har vänster högtalare börjat spraka vid rätt normala volymer. Låter som det raslar och river, inte endast vid det mest högfrekventa tonerna utan gäller övre mellanregister också skulle jag säga (oavsett om det gäller FLAC filer eller rutten radio kvalitet). Har uteslutet min Marantz förstärkare, kör mest genom min Optisk kabel från min Apple TV. Vad kan jag göra som nästa steg, vad kan ni rekommendera? Jag funderar på om det inte är lika bra att byta ut samtliga element (diskanter och baselementen) då det nya ska vara en gnutta "bättre"!

/ Sebastian

Frisk

Re: Mina vänstra piP sprakar!

Inläggav Frisk » 2017-08-04 17:47

Hur har du uteslutit förstärkaren? Har du testat att helt byta sida på högtalarna? Fysiskt i rummet?hade ett tag sprak från min ena högtalare, tror faktiskt det var väster. Var värst vid påslag tills jag drog på lite, gav upp själv efter en tid, tror det kan berott på dålig kontakt i något relä eller så. Slutsteget hade stått ett tag under bygget av rummet. Därav frågan om fysiskt byte av hela högtalarna, så du får med eventuella kabelglapp etc.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-04 18:11

Jag håller med Frisk, byt sida först.

Slå av förstärkaren, koppla ur sladdarna till högtalarna (vid högtalarna), bär iväg högtalarna till motsatt sida och koppla in igen, samt slå på förstärkaren. Flyttade spraket till höger sida, så vet du att det är högtalaren som är trasig, annars är det något annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2017-08-04 18:21

Nej bara provat att byta kablarna. Ska prova att fysiskt byta plats i rummet och låta dom spela ett tag också.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-08-05 06:30

du behöver ej byta plats på dom fysiskt. det viktiga är att du kopplar om så att höger högtalare drivs av vänster kanal och vise versa.
Detta för att kunna utesluta fel tidigare i kedjan :)
Om felet stannar kvar i samma högtalare så är felet i högtalaren, om felet istället hoppas över till den andra högtalaren så är felet tidigare i kedjan och högtalarna kan uteslutas som felande i detta skedet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-05 06:34

PerStromgren skrev:Jag håller med Frisk, byt sida först.

Slå av förstärkaren, koppla ur sladdarna till högtalarna (vid högtalarna), bär iväg högtalarna till motsatt sida och koppla in igen, samt slå på förstärkaren. Flyttade spraket till höger sida, så vet du att det är högtalaren som är trasig, annars är det något annat.

Ja, jag menar bara att det brukar vara enklare att flytta högtalare än kablar, men det spelar förstås ingen roll när man ska utesluta en komponent.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-05 10:00

Att dra åt högtalarkontakter och vrida på alla lågnivåkontakter kan få bort oxid och smuts och ta bort dålig kontakt, som också kan vara orsak till missljud.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-08-05 15:33

Prova att trycka baselementet fram o tillbaka och se om du kan känna/höra att det tar emot. Kan då vara elementet eller något som ligger emot det.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-08-05 19:01

paa skrev:Att dra åt högtalarkontakter och vrida på alla lågnivåkontakter kan få bort oxid och smuts och ta bort dålig kontakt, som också kan vara orsak till missljud.

+1
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2017-08-05 19:19

Provat att skala om kontakterna och blåst rent allt allt, skruvade även av bakstycket till kontakterna och tittade efter så det inte var nått glapp. Konstaterat att det bara är problem med vänster högtalare (oavsett höger eller vänster kabel och R eller V ingång på förstärkaren) vid ljud från min Apple Tv > Optiska > Marantz sr4002. När jag bara kopplar en vanlig hederlig AUX från min laptop så har jag inga problem alls, låter som det skall. Nästa steg borde väl vara att byta min Optiska kabel (den är lång så måste försöka få tag i en annan) eller kan det vara ingången på förstärkaren som glappar och har sig? Det hela är lite mysko tycker jag då problemet borde uppstå på min högra högtalare om jag nu bytar till höger sladd och har kvar den på höger ingång i förstärkaren.

/Sebastian

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-07 07:58

bastian skrev:Provat att skala om kontakterna och blåst rent allt allt, skruvade även av bakstycket till kontakterna och tittade efter så det inte var nått glapp. Konstaterat att det bara är problem med vänster högtalare (oavsett höger eller vänster kabel och R eller V ingång på förstärkaren) vid ljud från min Apple Tv > Optiska > Marantz sr4002. När jag bara kopplar en vanlig hederlig AUX från min laptop så har jag inga problem alls, låter som det skall. Nästa steg borde väl vara att byta min Optiska kabel (den är lång så måste försöka få tag i en annan) eller kan det vara ingången på förstärkaren som glappar och har sig? Det hela är lite mysko tycker jag då problemet borde uppstå på min högra högtalare om jag nu bytar till höger sladd och har kvar den på höger ingång i förstärkaren.

/Sebastian

Det där låter ju inte rimligt att felet skulle vara kopplat både till en specifik individ av högtalarna och till typ av signalkälla!? Du måste ha tänkt lite galet nånstans i felsökningen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-07 08:46

bastian skrev:Provat att skala om kontakterna och blåst rent allt allt, skruvade även av bakstycket till kontakterna och tittade efter så det inte var nått glapp. Konstaterat att det bara är problem med vänster högtalare (oavsett höger eller vänster kabel och R eller V ingång på förstärkaren) vid ljud från min Apple Tv > Optiska > Marantz sr4002. När jag bara kopplar en vanlig hederlig AUX från min laptop så har jag inga problem alls, låter som det skall. Nästa steg borde väl vara att byta min Optiska kabel (den är lång så måste försöka få tag i en annan) eller kan det vara ingången på förstärkaren som glappar och har sig? Det hela är lite mysko tycker jag då problemet borde uppstå på min högra högtalare om jag nu bytar till höger sladd och har kvar den på höger ingång i förstärkaren.

Sebastian,

Får jag vänligt upplysa dig om att det är en utgång du refererar till? Det blir så mycket lättare för oss att följa ditt jobb om du använder rätt termer här.

En anledning till att du inte hör missljud när du använder en AUX-ingång på förstärkaren kan vara att den signalen inte ger så mycket bas som den optiska.

Spelar det någon roll hur starkt du spelar?
Kan du koppla ett par hörlurar till förstärkaren och kolla hur det låter?

Felet - som du beskriver det - är mystiskt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2017-08-07 11:07

Jag har inte fördjupat mig i ditt problem, men har du kollat så att inte någon intern anslutningskabel ligger och skrapar mot basreflexröret?

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2017-08-07 11:30

Ursäkta mina oklarheter. Trasslade in mig själv rejält i felsökningen.. Har nu provat att köra min hörlurar genom förstärkaren, blir exakt samma sprakande ljud nu! Kör signalen från Apple TV som tidigare. Är de möjligen förstärkaren som spökar alltså?

/Sebastian

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-08-07 11:36

Under dom omständigheterna så låter det troligt.

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2017-08-07 11:48

testade nu med Aux bara från mobilen och de lät inget inte konstigt alls i hörlurarna! Så då är de ju rätt tydligt att det är när jag kör Optiskt från Apple TV som de sprakar endast, därmed inte försträkarens fel. Ska fixa en annan optisk sladd idag och prova!

/Sebastian

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-07 12:40

Om det är så, så kan det vara läge att byta titeln ( i förstainlägget) till "Min optofiber sprakar!"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-08-07 12:54

bastian skrev:testade nu med Aux bara från mobilen och de lät inget inte konstigt alls i hörlurarna! Så då är de ju rätt tydligt att det är när jag kör Optiskt från Apple TV som de sprakar endast, därmed inte försträkarens fel. Ska fixa en annan optisk sladd idag och prova!

/Sebastian

Varför kan det inte vara förstärkarens fel? Kör du optiskt så sker ju omvandlingen i förstärkaren och i det fallet sprakar det. Via AUX kör du analogt utan omvandling i stärkaren och då sprakar det inte. Det låter mer troligt att det är stärkaren än optokabeln eftersom det inte verkar rimligt att en optokabel endast skulle få fel på ena kanalen. Det är ju en enkel dataström som delas senare...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-08-07 13:44

+1 på det !

Eller om det bara händer från just en signalkälla så kan felet vara i den signalkällan.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bastian

Inläggav bastian » 2017-08-09 20:38

Problemet är iaf lokaliserat till datorn (mjukvaran). I det här fallet är det VOX som jag använder för Flac filer. När jag kör filmer från Beamer eller streamar från Neflix egna tjänster så får jag inga problem. Förstått att det kan vara programmets codes som inte fungerar som det skall! Tack alla iaf för hjälpen!

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2017-08-10 18:23

Lustigt nog har jag märkt samma sak med min vänstra piP på sistone!

Jag lyfte och vände den några gånger och kunde konstatera att det fanns saker inuti den, som förmodligen var skyldiga till missljuden. Jag lyckades skaka ut en hel del torkad frukt samma väg som den hade kommit in -- genom porten. Troligen dottern som stoppat in den.

Missljuden försvann.

I några dar.

Nu har jag konstaterat att det finns en sista kvarvarande fruktbit(?) som bara vägrar komma ut.

Eftersom jag köpte mina piP begagnade vet jag inte hur de är ihopsatta, och hur man skall bära sig åt för att öppna dem. Basen verkar vara limmad? Hur gör jag detta på rätt sätt, med minsta möjliga kostnad och besvär?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-10 18:25

Christer_Tamm skrev:Lustigt nog har jag märkt samma sak med min vänstra piP på sistone!

Jag lyfte och vände den några gånger och kunde konstatera att det fanns saker inuti den, som förmodligen var skyldiga till missljuden. Jag lyckades skaka ut en hel del torkad frukt samma väg som den hade kommit in -- genom porten. Troligen dottern som stoppat in den.

Missljuden försvann.

I några dar.

Nu har jag konstaterat att det finns en sista kvarvarande fruktbit(?) som bara vägrar komma ut.

Eftersom jag köpte mina piP begagnade vet jag inte hur de är ihopsatta, och hur man skall bära sig åt för att öppna dem. Basen verkar vara limmad? Hur gör jag detta på rätt sätt, med minsta möjliga kostnad och besvär?

Skruva ur basen. Eller terminalen bak.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2017-08-10 19:49

Jagvprovade att skruva ur på båda ställen, men det sitter riktigt hårt fast även utan skruv. Vågar jag bända med verktyg?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-08-10 19:57

Christer_Tamm skrev:Jagvprovade att skruva ur på båda ställen, men det sitter riktigt hårt fast även utan skruv. Vågar jag bända med verktyg?

Tätlisten suger fast utav bara h-e.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-10 20:07

Christer_Tamm skrev:Jagvprovade att skruva ur på båda ställen, men det sitter riktigt hårt fast även utan skruv. Vågar jag bända med verktyg?

En ny terminal är inte värst dyr om du skulle knäcka den... men visst.. du kan inte veta om någon limmat allt även om det inte bordes...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-08-10 21:38

Nattlorden skrev:

En ny terminal är inte värst dyr om du skulle knäcka den... men visst.. du kan inte veta om någon limmat allt även om det inte bordes...

Jag skulle satsa på att bända bort terminalen. Den är billigast att ersätta om något går sönder. Lite knepigt med de ditlimmade filterkomponenterna dock.
Har du provat med en dammsugarslang i porten? Jag tänker på en sådan där smal sak som man använder till element, det brukar vara bra drag i dem...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-11 05:48

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Jag skulle satsa på att bända bort terminalen. Den är billigast att ersätta om något går sönder. Lite knepigt med de ditlimmade filterkomponenterna dock.
Har du provat med en dammsugarslang i porten? Jag tänker på en sådan där smal sak som man använder till element, det brukar vara bra drag i dem...

/ B

Lite ¨"klet" på en böjlig pinne som petas in i basreflexröret kanske kan fånga upp skräpet? Annars skulle jag definitivt sikta på att ta bort baselementet om både det och anslutningsterminalen har kärvat fast. Terminalen kommer att spricka sönder om det har nypt i tätlisten och du bänder där. Basen kommer sannolikt att hålla om du bänder försiktigt. Akta lacken/faneret bara. Lägg nåt mellan bändverktyget och ytan.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2017-08-11 09:08

Jag skulle inte våga bända mellan elementkant och låda! Jag skulle hellre skruva i nåt varv av en grovgängad skruv i ett eller flera av elements skruvhål och sedan dra i dessa skruvar. Eller försöka kila in något verktyg under kanten bakom skruvhålen. Behöver kanske vinkelslipa till ett verktyg som passar, men då har man det för framtida bruk sen. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-11 10:27

En sån här (Hultafors 108 Mini, 190 mm lång) kan man ha mycket glädje av när man ska ta isär saker och ting:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-11 10:45

Krok eller större skruv i skruvhålet. Att bända på utsidan korgen kommer garanterat att lämna märken på lådan.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-08-11 11:16

Inte om man lägger något mellan lådan och föremålet man bänder med. Åtminstone brukar det inte lämna märken när jag gör det.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2017-08-11 20:02

Tack för alla goda råd! Jag återkommer med rapport när jag fått tid att försöka mig på detta!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-12 06:35

AndreasArvidsson skrev:Krok eller större skruv i skruvhålet. Att bända på utsidan korgen kommer garanterat att lämna märken på lådan.

Nu återvänder ju minnet lite - jag använde en vanlig korkskruv på det sättet för att dra bort ett element som hade fastnat. :)

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2017-08-12 07:26

OK, jag bände försiktigt så lossnade elementet till slut...

Bild

Det var ganska lätt att hitta fruktbiten, och det var inte så konstigt att det ibland, vid stora elementutslag, lät förfärligt illa. Pinne med klet hade inte hittat den biten...

Bild

Att så lite kan ställa till med så mycket! Och att en bäbis kan ställa till med så mycket förtret med sån liten arbetsinsats!

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-08-12 21:00

8O :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2017-08-12 23:59

haha. Ska bli intressant vad min son ska börja pilla i mina pi60 och bs60. Bs60 basport är ju rätt så stor, där kan man nog pilla i allt möjligt roligt :lol:
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-08-13 02:26

Skönt det fanns en såpass enkel och billig lösning på problemet! Inte första förslaget som dök upp vid rimliga fel och saker att "felsöka"

Martinlkpg, ta inga risker, det är nog säkrast du säljer allt och köper barnsäkra slutna lådor istället;)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-08-13 04:13

Frisk skrev:Skönt det fanns en såpass enkel och billig lösning på problemet! Inte första förslaget som dök upp vid rimliga fel och saker att "felsöka"

Martinlkpg, ta inga risker, det är nog säkrast du säljer allt och köper barnsäkra slutna lådor istället;)

Sälja!?!
Vad är det för fel med att ge bort saker?
Jag skulle kunna ställa upp och ta emot hans grejer, som den barmhärtige man jag är.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-13 08:51

Vad sägs om att sätta an bit tunt tyg över basreflexrörets inre mynning? Då skulle allt som stoppas in där av oförstående juniorer snabbt kunna tömmas ut.

PS.... Om man inte vill ha tyget på utsidan av kosmetiska skäl, alltså.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2017-08-13 10:59

ante_77 skrev:
Frisk skrev:Skönt det fanns en såpass enkel och billig lösning på problemet! Inte första förslaget som dök upp vid rimliga fel och saker att "felsöka"

Sälja!?!
Vad är det för fel med att ge bort saker?
Jag skulle kunna ställa upp och ta emot hans grejer, som den barmhärtige man jag är.

Bild
Haha! Elementen kommer han iaf inte åt med sina flottiga små händer pappa har garderat sig :D

Vem vet kanske är rätt som ni säger... Kanske ska ge bort grejerna trots allt..

Men jag vill ju kunna lyssna på lite musik iaf. Kanske ska satsa på något sådant?https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/bluetooth-hogtalare/luxor-lxi45-red/228398.13770/
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2017-08-14 11:40

PerStromgren skrev:Vad sägs om att sätta an bit tunt tyg över basreflexrörets inre mynning? Då skulle allt som stoppas in där av oförstående juniorer snabbt kunna tömmas ut.

PS.... Om man inte vill ha tyget på utsidan av kosmetiska skäl, alltså.

Inte alls en dum idé! Nu är min dotter tillräckligt stor för att inte hålla på med sånt, men generellt för småbarnsföräldrar bör detta upplysas om tycker jag. :D

Återgå till Wänner af Ino