Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag håller med Frisk, byt sida först.
Slå av förstärkaren, koppla ur sladdarna till högtalarna (vid högtalarna), bär iväg högtalarna till motsatt sida och koppla in igen, samt slå på förstärkaren. Flyttade spraket till höger sida, så vet du att det är högtalaren som är trasig, annars är det något annat.
paa skrev:Att dra åt högtalarkontakter och vrida på alla lågnivåkontakter kan få bort oxid och smuts och ta bort dålig kontakt, som också kan vara orsak till missljud.
bastian skrev:Provat att skala om kontakterna och blåst rent allt allt, skruvade även av bakstycket till kontakterna och tittade efter så det inte var nått glapp. Konstaterat att det bara är problem med vänster högtalare (oavsett höger eller vänster kabel och R eller V ingång på förstärkaren) vid ljud från min Apple Tv > Optiska > Marantz sr4002. När jag bara kopplar en vanlig hederlig AUX från min laptop så har jag inga problem alls, låter som det skall. Nästa steg borde väl vara att byta min Optiska kabel (den är lång så måste försöka få tag i en annan) eller kan det vara ingången på förstärkaren som glappar och har sig? Det hela är lite mysko tycker jag då problemet borde uppstå på min högra högtalare om jag nu bytar till höger sladd och har kvar den på höger ingång i förstärkaren.
/Sebastian
bastian skrev:Provat att skala om kontakterna och blåst rent allt allt, skruvade även av bakstycket till kontakterna och tittade efter så det inte var nått glapp. Konstaterat att det bara är problem med vänster högtalare (oavsett höger eller vänster kabel och R eller V ingång på förstärkaren) vid ljud från min Apple Tv > Optiska > Marantz sr4002. När jag bara kopplar en vanlig hederlig AUX från min laptop så har jag inga problem alls, låter som det skall. Nästa steg borde väl vara att byta min Optiska kabel (den är lång så måste försöka få tag i en annan) eller kan det vara ingången på förstärkaren som glappar och har sig? Det hela är lite mysko tycker jag då problemet borde uppstå på min högra högtalare om jag nu bytar till höger sladd och har kvar den på höger ingång i förstärkaren.
bastian skrev:testade nu med Aux bara från mobilen och de lät inget inte konstigt alls i hörlurarna! Så då är de ju rätt tydligt att det är när jag kör Optiskt från Apple TV som de sprakar endast, därmed inte försträkarens fel. Ska fixa en annan optisk sladd idag och prova!
/Sebastian
Christer_Tamm skrev:Lustigt nog har jag märkt samma sak med min vänstra piP på sistone!
Jag lyfte och vände den några gånger och kunde konstatera att det fanns saker inuti den, som förmodligen var skyldiga till missljuden. Jag lyckades skaka ut en hel del torkad frukt samma väg som den hade kommit in -- genom porten. Troligen dottern som stoppat in den.
Missljuden försvann.
I några dar.
Nu har jag konstaterat att det finns en sista kvarvarande fruktbit(?) som bara vägrar komma ut.
Eftersom jag köpte mina piP begagnade vet jag inte hur de är ihopsatta, och hur man skall bära sig åt för att öppna dem. Basen verkar vara limmad? Hur gör jag detta på rätt sätt, med minsta möjliga kostnad och besvär?
Christer_Tamm skrev:Jagvprovade att skruva ur på båda ställen, men det sitter riktigt hårt fast även utan skruv. Vågar jag bända med verktyg?
Christer_Tamm skrev:Jagvprovade att skruva ur på båda ställen, men det sitter riktigt hårt fast även utan skruv. Vågar jag bända med verktyg?
Nattlorden skrev:Christer_Tamm skrev:Jagvprovade att skruva ur på båda ställen, men det sitter riktigt hårt fast även utan skruv. Vågar jag bända med verktyg?
En ny terminal är inte värst dyr om du skulle knäcka den... men visst.. du kan inte veta om någon limmat allt även om det inte bordes...
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Christer_Tamm skrev:Jagvprovade att skruva ur på båda ställen, men det sitter riktigt hårt fast även utan skruv. Vågar jag bända med verktyg?
En ny terminal är inte värst dyr om du skulle knäcka den... men visst.. du kan inte veta om någon limmat allt även om det inte bordes...
Jag skulle satsa på att bända bort terminalen. Den är billigast att ersätta om något går sönder. Lite knepigt med de ditlimmade filterkomponenterna dock.
Har du provat med en dammsugarslang i porten? Jag tänker på en sådan där smal sak som man använder till element, det brukar vara bra drag i dem...
/ B
AndreasArvidsson skrev:Krok eller större skruv i skruvhålet. Att bända på utsidan korgen kommer garanterat att lämna märken på lådan.
Frisk skrev:Skönt det fanns en såpass enkel och billig lösning på problemet! Inte första förslaget som dök upp vid rimliga fel och saker att "felsöka"
Martinlkpg, ta inga risker, det är nog säkrast du säljer allt och köper barnsäkra slutna lådor istället;)
ante_77 skrev:Frisk skrev:Skönt det fanns en såpass enkel och billig lösning på problemet! Inte första förslaget som dök upp vid rimliga fel och saker att "felsöka"
Martinlkpg, ta inga risker, det är nog säkrast du säljer allt och köper barnsäkra slutna lådor istället;)
Sälja!?!
Vad är det för fel med att ge bort saker?
Jag skulle kunna ställa upp och ta emot hans grejer, som den barmhärtige man jag är.
PerStromgren skrev:Vad sägs om att sätta an bit tunt tyg över basreflexrörets inre mynning? Då skulle allt som stoppas in där av oförstående juniorer snabbt kunna tömmas ut.
PS.... Om man inte vill ha tyget på utsidan av kosmetiska skäl, alltså.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster