Moderator: Redaktörer
Frisk skrev:Mitt rum är ca 3,5x6m innan akustikfix, IÖ tyckte det var väldigt synd att det inte i alla fall var en meter bredare, men tydligen ovanligt ett vanligt mått här i Sverige. Men varför inte fråga om mått redan innan du börjar söka bygglov?Mitt rum ligger i källarplan så känner aldrig oro att störa grannar, så ingen bra input på den frågan annars. Jag har å andra sidan nog aldrig lyssnat hur mycket det faktiskt låter ut om jag drar på.??
Frisk skrev:Detta löser också till viss del värmen. Luftvärmepump är ju ett alternativ annars för att hålla koll på temperaturen utan ljudläckage, mer än pumpen utanför, den tillför ju dock ingen friskluft.
Angående duk så har jag ingen bra lösning, dock har du ju en annan aspekt också från en icke-transparent, du får en stor reflekterande yta bredvid högtalarna. Vad är orsaken till att vila ha en solid duk?
Nattlorden skrev:Jag tror nog att du kan undvika min situation om IÖ blir informerad om ljuddämpningsbehovet - jag felinformerade honom om husets konstruktion - hade det varit lättbetongblock istället för Leca hade jag nog inte haft samma problem - det var jag som var okunnig om skillnaden.
7,99x5,99 låter utmärkt.
steveo1234 skrev:Fast, hur stor skillnad är det i ljuddämpning mellan leca och lättbetong? Borde vara relativt försumbart speciellt vid lägre frekvenser.
Morello skrev:Men är det verkligen intrinsikala egenskaper hos lättklinker respektive lättbetong eller är det snarast en fråga om utförande i ditt specifika fall?
Morello skrev:Ja, men vem har oputsad lättklinker hemma?
steveo1234 skrev:Frisk skrev:Mitt rum är ca 3,5x6m innan akustikfix, IÖ tyckte det var väldigt synd att det inte i alla fall var en meter bredare, men tydligen ovanligt ett vanligt mått här i Sverige. Men varför inte fråga om mått redan innan du börjar söka bygglov?Mitt rum ligger i källarplan så känner aldrig oro att störa grannar, så ingen bra input på den frågan annars. Jag har å andra sidan nog aldrig lyssnat hur mycket det faktiskt låter ut om jag drar på.??
Med tanke på att jag vill ha 3.5 meter duk så borde ett minstamått på bredden vara 4.5 iaf, kanske hellre 5 eller 5.5.Frisk skrev:Detta löser också till viss del värmen. Luftvärmepump är ju ett alternativ annars för att hålla koll på temperaturen utan ljudläckage, mer än pumpen utanför, den tillför ju dock ingen friskluft.
Angående duk så har jag ingen bra lösning, dock har du ju en annan aspekt också från en icke-transparent, du får en stor reflekterande yta bredvid högtalarna. Vad är orsaken till att vila ha en solid duk?
Att hålla temperaturen är ju relativt enkelt med bara en luftvärmepump, men, jag tror att jag vill ha in friskluft också för att hålla god syrenivå i luften.
Jag vill helst ha en solidduk för att höja ljusstyrkan. Det är svårt (läst dyrt) att byta min x7000 mot en projektor med väsentligt högre ljusstyrka. Tanken är att isåfall placera högtalarna vid sidan om duken (under?) men bakom den i djupled. Fortfarande föredrar jag högtalare som inte syns, så, eventuellt bakom någon form av baffelvägg med ljudtransparent tyg eller liknande.
steveo1234 skrev:Jag har fått en del tankar på att bygga ett dedikerat kontor/biorum. Det är i så fall en tillbyggnad på tomten med egna väggar som kommer att ha ingång genom yttervägg på befintligt hus. Min tanke är att be IÖ stå för design och ritningar, men, innan dess så har jag en del frågor till er som faktiskt genomfört ett liknande projekt.
steveo1234 skrev:1. Vilka innermått har ni på rummet? Jag har i princip inte några större begränsningar på dimensionerna med vill hålla mig under 8*6m.
steveo1234 skrev:2. Naturligtvis vill jag har ganska välfungerande ljudisolering ut/in från rummet. Hur har ni löst det? Går det att lösa på ett sätt så att det faktiskt går att använda bio även på natten utan att störa grannar? Hur hittar jag då byggritningar för väggar/tak? Är det praktiskt möjligt att ha fönster någonstans? Tänker mest på att jag vill undvika den situationen som Nattlorden hade med sitt bygge, även om jag vet att vi har lite olika förutsättningar och begränsningar.
steveo1234 skrev:3. Luftcirkulation. Hur löser man tilluft/frånluft utan att påverka 2. ovan?
steveo1234 skrev:4. Jag skulle helst vilja slippa att använda ljudtransparent duk, men, oavsett hur jag vänder och vrider på problemet så har jag svårt att få in en solidduk och samtidigt ha vettig vinkel mellan högtalarna. Speciellt om jag går upp till en duk på ca 3,50-3,80m. Någon som har en klurig lösning?
steveo1234 skrev:Utrustning blir inledningsvis samma som idag (ino i28, DIYSG Volt surround/tak, 2*SI 18” närfält, 10*AE IB15”, JVC X7000 samt tillhörande förstärkeri)
I övrigt , några tips på litteratur man kan läsa som förberedelse?
Frisk skrev:
Visste inte bredden på duken, jag har runt 3,10- duk och sitter knappa 3 meter från, skulle inte vilja ha smalare duk.
Jag skulle nog satsa på lite extra takhöjd när jag tänker efter, speciellt om det ska in två rader med sittplatser och kanske takhögtalare. Samtidigt undvika att bredd och höjd blir multipler, samma gäller väl djup... 4,5m brett 2,25 takhöjd och 9m långt...
Har du ljuskontrollerat idag? Jag har ingen extremt ljusstark projektor och enklast möjliga ljudtransparenta och tycker ljuset räcker, men kunde förstås vara lite mer... var nöjd även med DLA X35 i eco-mode. Med minsta ströljus blir det dock något helt annat.
Vill du ha möjlighet till infra blir det ju ännu svårare med ventilation, jag har inget bra tips på friskluftslösning, man vill nog gärna ha något mer än bara kyla.
Kitchenmaster skrev:Äntligen!Med tanke på hur intresserad du verkar vara "på riktigt" av att ha bästa möjliga prestanda har jag haft svårt att förstå varför du inte anlitat Ingvar tidigare. Mina rekommendationer och tankar nedan är så klart baserat på mina egna erfarenheter samt vad jag kunnat läsa mig till.
A. Mitt rum är ritat av Ingvar innan jag började bygga ut huset och han fick fria tyglar, förutom att jag inte kunde ha rummet större än 4,5x7,2x2,2 m. Själva rummet blev 4,5 x 5,4 m och jag gissar att Ingvar kommer rekommendera dig att använda minst de måtten. 8x6 m borde alltså ge goda förutsättningar.
B. Bakom lyssningsplats vore det trevligt med minst 10 m3 basabsorbent (min är på ca 12-13 m3 om jag minns rätt).
C. Kanske behöver någon sidovägg vara mjuk för att ge rätt ljudegenskaper, så bruttoinnerbredden kan behöva vara 5-10 cm större än nettoinnerbredden.
Kitchenmaster skrev:
Min erfarenhet är att det är synnerligen svårt att isolera låga frekvenser med konstruktion av träreglar. Mina väggar byggde jag av lekastenar och precis som för Nattis så var väggarna extremt ljudgenomsläppliga innan putsen kom på. Taket ovanför bion byggde jag med träreglar, där takreglarna ligger ett par cm under golvreglarna till rummet ovanför för att maximera ljudisoleringen. Innertaket i bion består av 1 lager spånskiva samt 3 lager gipsskiva, allt limmat och tätat i alla skarvar. Trots detta är ljudisoleringen inte bra uppåt från bion. Det mesta skakar och hoppar på våningen ovanför när jag spelar starkt. Väggarna ljudisolerar dock bra efter att jag putsat väggarna invändigt och utvändigt, trots en total Vd en bit över 40 liter med slutna lådor. Tunga stumma material är bra för ljudisolering!
Hade jag byggt idag hade jag absolut gjutit ett betongvalv ovanpå bion! Har så klart funderat på att riva upp golven ovanför bion och gjuta betong, men har flera andra byggprojekt som behöver gå före. Min tolkning av dig är att du prioriterar prestanda framför WAF, så min starka rekommendation är att:
A. Gjut ett betonggolv. (Gärna välisolerat med golvvärme - mysigt med varma fötter)
B. Bygg väggarna av lekablock och lägg på ett ordentligt lager puts både invändigt och utvändigt. Kul overkill skulle vara att gjuta väggarna av betong 10-15 cm på vardera sida om cellplast i mitten.
C. Gjut innertaket av betong och bygg sedan ett "vanligt" tak ovanpå med lämplig isolering, etc. En nödlösning skulle kunna vara "vanligt" tak av träreglar, men att fylla så tjockt med sand som taket håller för ovanpå innertaket, vilket kräver en del klurighet för att inte sanden skall rasa ner i eventuella springor.
D. Se till att det inte finns några luftspalter någonstans! Bygg det tätt!
E. Undvik fönster! Svårt att få 100 % mörkt, samt läcker extremt mycket ljud jämfört med en tung och stum vägg.
Kitchenmaster skrev:Jag är väldigt nöjd med min lösning i bion. Ovanpå bion har jag byggt en egen stor ljuddämpare som i sin tur är ihopbyggd med övriga husets FTX-system. Byggde dämparen av träskivor och stenull. För själva utblåset i taket i bion använder jag en variant som var byggd för att vara tyst. Bak i rummet har jag ljudisolerade luftgångar ut till basfällan och när förstärkaren är igång så startar även en tyst fläkt som hjälper till att dra ut luft från bion till basfällan.
Luftcirkulationen i rummet är bra förutom om det börjar bli 5-6 personer, då ökar temperaturen ett par grader. (Vid ett tillfälle hade jag ett gäng arbetskamrater (typ 12 st samtidigt) i bion för demo och då ökade temperaturen minst 5 grader på ca 45 minuter). För att göra det riktigt bra skulle jag kunna bygga en lösning som vid behov ökar effekten till fläktarna, men det har jag inte känt något större behov av. Ventilationen hörs inte på lyssningsplats och knappt när jag står direkt under utblåset. Ljudet från bion hörs inte via ventilationen heller, tack vare ljuddämparen.
Projektorn monteras med fördel in i väggen (som är en del av basfällan) bakom sittplatserna, med ventilation mot basfällan i stället för in mot bion, vilket ger följande fördelar:
A. Den hörs inte inne i rummet.
B. Den värmer inte upp rummet.
Finns ett par bilder i min medlemstråd för hur jag gjorde.
Har troligen inget smart att komma med för att möta dina krav. Själv är jag nöjd med min fasta DIY-duk, men du har troligen högre krav än mig. Säkert har Ingvar ngt klokt att säga.
Nix, men kul att du fått upp tankarna för ett Ino-rum.
steveo1234 skrev:Gjuten platta blir det. Men, jag kan inte hitta någon teknisk byggbeskrivning eller ljuddäpninghsmätningar av leca/betongväggar.
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:Gjuten platta blir det. Men, jag kan inte hitta någon teknisk byggbeskrivning eller ljuddäpninghsmätningar av leca/betongväggar.
Kan denna vara ngt för dig? https://www.leca.se/sites/default/files ... a-ljud.pdf
Adhoc skrev:Tanka ned den där Leca-blockslänken och spara den som separat pdf, den är bra. Den har varit försvunnen från nätet tidigare och kanske försvinner igen. (Tack Kitchenmaster!)
2 av dom för dig viktigaste meningarna i länken är:
1: "Observera att obehandlad vägg av murblock typ 3, densitet 650 kg/m3 ger endast 10–15 dB luftljudsisolering – praktiskt taget oberoende av väggtjockleken – som följd av ljudläckage genom den porösa strukturen." och:
2: "För att man skall kunna utnyttja dessa höga ljudisoleringsvärden måste flankerande stomkonstruktioner i byggnaden
förses med ljudavskiljande fog, se avsnittet om Anslutningsexempel."
10-15 dB luftljudsisolering är genomuselt, därför kunde Nattlorden höra fågelkvitter genom sin leca-vägg före påsputsning. Dom porösa ytorna måste tätas av med puts eller annan gucka. Gjuter du platta för påbyggnaden mot befintliga huset behöver du en spalt mellan nya plattan / väggarna och husets grund och väggar för att undvika flanktransmission. Spalten fylls upp med flexibel gummimassa eller något som inte är hårt och kan överföra vibrationer. Det kan vara ide' att ha en "sluss" med 1 dörr - luft -1 dörr mellan huset och nya påbyggnanden. Billigare dörrar kan användas i.s.t.f. 1 tung och dyr ljudisoleringsdörr men ändå ge bättre ljudisolering pga av luftslussen. Skilj på ljudisolering och ljudabsorbtion. Det positiva som står lecablockens ljudabsorbtion är ointressant för dig om du inte tycker att nakna lecablock är estetisk tilltalande att titta på inuti rummet. Täcker du den porösa ytan förbättrar du ljudisoleringen = ökar väggarnas reflektion men försämrar ljudabsorbtionen inne i rummet.
För väggar får du bäst ljudisoleringsresultat med tät skiva/ väggyta - stort luftmellanrum med isolering - tät skiva / väggyta. (S.k. 2 leaf construction, 1 skiva / väggyta brukar kallas för "leaf" i engelsk litteratur.) För samma totaltjocklek för väggen är 3 skivor + 2 luftmellanrum generellt sämre ljudisoleringsmässigt än 2 skivor med mellanliggande luftmellanrum. Det är bra, -luft är billigt ...
Alexi skrev:Jag skulle bygga ett rum i rummet. Det inre rummet skulle vara 5x6m och i möjligaste mån helt isolerat från det yttre rummet. Jag skulle vilja ha ett glastak som det som Schüco konstruerade för Nationalmuseum.
[ Bild ]
Glasen har en lågemissionsbeläggning som ger inbyggt solskydd och släpper in rätt mängd ljus samt reducerar solvärmen varma sommardagar. De har sammanfogats på ett sådant sätt att de även ska ha ljuddämpande egenskaper.
https://hallbartbyggande.com/schueco/nationalmuseum-glaskupoler-med-doft-av-artonhundratal-och-modern-high-tech/
music4ever skrev:Har man plats och pengar så skulle jag också gå på rum i rum. Sen så skulle jag försöka ha så stora mått som möjligt att utgå ifrån för stora rum, förutom fördelar ljudmässigt, är så himla trevliga att sitta i. Mitt rum jag håller på med nu blir ca 38 kvm när det är klart, och jag har gärna velat haft det än större men huset hade dessa begränsningar. 5,7x6,8x2,35 är inte så illa pinkat ändå, det kunde varit sämre.
Ett alternativ, om du inte har en massa berg, är att gräva ner rummet i marken. Ha typ en kontor/lounge på övervåningen och sen går man ner i biorummet. Då lär du kunna dämpa en hel del av ljudet utåt.
Hur tänker du detta med icke ljudtransparent duk? Jag själv behöver byta duk och sitter och funderar vad jag ska skaffa. En icke ljudtransparent duk kommer ju att påverka en framtida i32s som center. Och kan jag skaffa en 380 cm bred duk så kommer den även vara framför topparna.
steveo1234 skrev:3. Luftcirkulation. Hur löser man tilluft/frånluft utan att påverka 2. ovan?
music4ever skrev:Empa, hur tyst kan det bli? Även så man inte hör något mitt i natten när allt är dödstyst?
Adhoc skrev:För ljudisolering mellan ett rum och omvärlden är det främst 2 saker som spelar roll, att väggen har hög massa / m² och att materialet i väggen är lufttätt. Lecablocken finns med olika densitet, en som nämns i Weber-länken är lecablock med densitet 650 kg/m³, i princip identisk med vanlig gipsskivedensitet. Med 20 cm tjocklek är ytvikten 650 x 0,2 = ca 130 kg / m². 3 st 13 mm gipsskivor 650 x 3 x 0,013 = ca 25,4 kg. En skillnad på ca 5,1 gånger. Varje fördubbling av ytvikten ger (teoretiskt) en förbättring med 6 dB. Lecablocksväggen blir då gissningsvis ca 13 dB bättre än gipskiveväggen OM den samtidigt varit lufttät. (Min gissning är att det är roligare att mura upp 1 rad lecablock och slabba på tätande puts / gucka än att skruva dit 15 st 13 mm gipsskivor för samma ytvikt.) En 20 cm betongvägg skulle ha ytvikt på ca 2350 x 0,2 = 470 kg / m², ca 3,6 ggr högre än lecablocken, där 4 gånger då skulle motsvara ca 12 dB bättre än lecablocken.
Ju tyngre väggen är, desto svårare är det att få den att vibrera pga av dom luftburna tryckvågor från högtalarna. En lätt gipskivevägg fås givetvis lättare i vibration av luftburna ljudvågor än en tung betongvägg. Vibrerar gör väggen ju både på in- och utsidan. Utsidans vibrationer är det som kommer störa omgivningen som tryckvågor i luften = oljud. Med ökad vikt / ytenhet sjunker väggens egenrensonans i frekvens och reflekterar ljudvågor från ca 1,4 gånger över den frekvensen tillbaks i rummet ( = bra ljudisolering mot omgivningen av dessa). Frekvenser kring resonansfrekvens passerar och förstärks och frekvenser under resonansfrekvensen "ser" inte väggen som något större "hinder".
Lecablocken är dock porösa = luftgenomsläppliga som ganska tunga och skrovliga tvättsvampar. Lägg på ett lufttätande ytskikt så kan inte ljudvågorna (= luftmolekylerna) passera "fritt igenom" utan reflekteras tillbaks. Utöver tung och tät vägg tillkommer "finesser" som dubbla väggar som inte är i styv mekanisk kontakt med varandra utan har en avtätad mellanliggande luftspalt (ju större desto bättre) som är helt eller delvis fylld med fluffig isolering. Isoleringen hjälper till en smula med ljudisoleringen men är främst för att dämpa väggens resonanser och i luftmellanrummet. Andra "finesser" är att alla sprickor, genomföringar för rör och kablage etc tätas av med mjuk fog som är elastisk över tid. Där ett ytskikt ska möta ett annat att det inte är stum förbindning utan mjuk fog igen, typ spalt emellan gipsskivor som fylls med bottningslist och därefter får mjukfog över sig.
Kitchenmaster skrev:Mina praktiska erfarenheter stämmer väldigt väl överens med det du skriver Adhoc, framförallt för lägre frekvenser. Jag har ju hobbysnickrat en hel del på vårt hus och testat bl.a. väggreglar utan kontakt med varandra med mineralull i väggen och spån+gips på respektive sida. Det befintliga husets väggar är uppbyggda av "vanliga" reglar, väggarna är fyllda med träspån och utanpå horisontell råspont. De gamla väggarna ljudisolerar subjektivt betydligt mycket bättre än de nya. Bions väggar av lecablock med puts utvändigt och invändigt ljudisolerar ytterligare mycket bättre än husets gamla väggar.
Det ljud som hörs utanför huset/bion är till största delen det som kommer upp från bions tak och sedan vidare ut till omgivningen via träväggarna ovanför bion. Bions tak är alltså det tak jag försökte ljudisolera på bästa möjliga sätt med träreglar och skivmaterial.
Skulle jag bygga en bio och tvingas kompromissa med rummet gällande att montera in fönster, så skulle jag montera ett ljudisolerat fönster som öppnas utåt (eller ännu hellre ett fast) längst ut i liv med ytterväggen och ett ljudisolerat fönster som öppnas inåt så långt in mot innerväggen som möjligt. Detta då primärt för ljudisoleringen.
Tilläggsisolering av innervägg
Genom att förse enkelväggen med tilläggsisolering på ena sidan
erhåller man väsentligt förbättrad luftljudsisolering; med dubbelsidig isolering fås ytterligare, obetydlig ökning.
Figur 6 nedan visar två utföranden samt den förbättring av
väggens ljudisolering som åstadkoms. Tilläggsisoleringen påverkar ej flanktransmissionen och inverkan av denna måste således
beaktas på vanligt sätt – jämför avsnittet om Anslutningsexempel (sidan 18)
Adhoc skrev:Om stora fönster installeras kan det vara bortkastad möda och pengar med dyrbyggt yttre skal. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och ljud läcker ut där bygget blir som svagast ljudisoleringsmässigt, -fönster, dörrar, tak etc. Kolla upp vad fönsterleverantörer har i sina specar. (Kitchenmasters fönsteride' med dubbelfönster är bra: 1 st tjock glasruta - stort luftmellan rum - 1 st tjock glasruta. Om du är osäker och inte vill lägga lång tid på självstudier är det lämpligt att anlita någon akustiker som är kunnig på byggnation av nördbiorum / ljudrum. Hitta bra byggdokumentation / litteratur är inte lätt för ett specialfall som ditt, bifogad bild visar en del.
Adhoc skrev:Förenklat vid ett "från scratch-bygge" och om ljudisolering prioriteras högt: Ett mycket tungt och styvt, lufttätt yttre skal, typ betong / tegel eller annat tungt material. Resultat: Rummet blir en veritabel eko-kammare. Åtgärd: Reglade innerväggar, ganska lätta med spån/gipsskivor och mekaniskt åtskilda från skalväggarna, med luftspalt och isolering mellan skalvägg och innervägg. Kompletterat med isolering / diffusorer / helmholtz-/ spaltabsorbenter etc, inbyggda eller utanpåliggande på innerväggarna. Innerväggarnas ytvikt kan dimensioneras mot längd- och breddmoder från det tunga yttre skalet, -olika vikt /m² mot olika moder pga olika längd- och breddmått på skalet. Dom fungerar då som membranabsorbenter, den totala ytan blir stor så det kan bli effektivt. Sladdriga och svajjiga innerväggar kan alltså vara bra och bättre dämpa besvärliga rumsmoder. Om väggarna inte sviktar / vibrerar blir absorbtionen av moden lägre. Det finns andra ide'er också, tex att vad som ses med ögat är uppsänt tyg inåt rummet vilket täcker ren isolering på vissa ställen (bredbandsabsorbent), med en delvis reflekterande folie mellan tyget och isolering på andra ställen, ytor med brädlappar med spalter emellan och som täcker tyget. (Tanken är att inte "döda ned" mellanregister och diskant men ha god absorbtion mot basmoder.)
Om stora fönster installeras kan det vara bortkastad möda och pengar med dyrbyggt yttre skal. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och ljud läcker ut där bygget blir som svagast ljudisoleringsmässigt, -fönster, dörrar, tak etc. Kolla upp vad fönsterleverantörer har i sina specar. (Kitchenmasters fönsteride' med dubbelfönster är bra: 1 st tjock glasruta - stort luftmellan rum - 1 st tjock glasruta. Om du är osäker och inte vill lägga lång tid på självstudier är det lämpligt att anlita någon akustiker som är kunnig på byggnation av nördbiorum / ljudrum. Hitta bra byggdokumentation / litteratur är inte lätt för ett specialfall som ditt, bifogad bild visar en del.
Kraniet skrev:Sidan 12-14 i lecamanualen visar väl på det som är en rimlig utgångspunkt.
På s12 ses reduktionstal för en murad lecavägg med tätande puts på minst en sida. Ca 40 dB är vad du får i basområdet.
På sidan 14 visas lecavägg med invändig isolering. Med fristående träregel (vilket väl ändå måste föredras) kan reduktionstalet ökas med 15-20 dB. Med dubbelgips ytterligare 3dB.
Det som inte framgår är hur reduktionskurvan ändras. Är det för alla frekvenser som reduktionen ökas? Bas dämpas ju av massa så mer isolering hjälper antagligen inte så mycket. Men att använda fler eller tyngre gipsskivor borde förbättra situationen. Tex fibercementskivor där en sådan motsvarar två gipsskivor.
Att använda tjockare eller tyngre leca gör det ju också bättre.
Utsidan kan sedan behandlas på valfritt sätt. Luftspalt och panel eller putsad yta direkt på leca.Tilläggsisolering av innervägg
Genom att förse enkelväggen med tilläggsisolering på ena sidan
erhåller man väsentligt förbättrad luftljudsisolering; med dubbelsidig isolering fås ytterligare, obetydlig ökning.
Figur 6 nedan visar två utföranden samt den förbättring av
väggens ljudisolering som åstadkoms. Tilläggsisoleringen påverkar ej flanktransmissionen och inverkan av denna måste således
beaktas på vanligt sätt – jämför avsnittet om Anslutningsexempel (sidan 18)
Du vill inte bygga i betong? Att gjuta väggelement på marken och sedan ställa dom upp är inte så komplicerat.
Annan produkt kunde ju vara träullit.
https://www.traullit.se/product/produkt ... ggelement/
Kraniet skrev:Tegelvägg borde väl bli bra.
Såhär kan det se ut
[ Bild ]
https://www.paroc.se/losningar/byggisol ... ttervaggar
Med med dubbel gips (eller kanske hellre fibercementskivor) invändigt
Adhoc skrev:Du kan börja med att försöka få ett hum om hur mycket isolering dina vanor och önskemål kräver för bygget. Mät hur starkt du vanligen spelar och hur starkt du max spelar med eller vill spela med. Hur starkt mäts det i övriga huset och vad säger mätningar om hur starkt det är runtom huset för grannarna vid tomtgränsen och inne hos dom? Hur starkt är omgivningsbullret, utanför huset och inuti när anläggningen är avstängd? Någon större ide' att ljudisolera mot lägre värden än vad omgivningsbullret har är det ju inte, såvida du inte vill utestänga omgivningsbuller till hemmabiorummet. Om du har en granne idag som är "tolerant" så kanske du får en ny granne om ett halvår som inte är det ... Gör en kartering så får du från skillnaderna i dB ett hum om hur mycket ljudisolering som krävs och indirekt var kostnaden kan hamna.
Lägg inte mer pengar än vad som behövs på enskilda detaljer om någon annan detalj inte kan leverera likvärdigt mot kraven. Typ; metertjocka betongväggar fyller lite funktion om taket är av tältduk eller enkelt lager spontade brädor +tjärpapp. Fönster som du vill ha kan vara lämpligast att placeras mot den granne som bor längst bort eller har sina sovrum på andra sidan huset från dig sett, alternativt mot granne som har en slänt eller annat hinder emot dig.
Länk: https://www.jhbrandt.net/wp-content/upl ... u-Need.pdf är bra och läsvärd.
Nattlorden skrev:Hur långt grannarna bor är en parameter.... Mina är väldigt nära och vi har ventilation genom alla fönster dessutom.
Däremot - som tur är - folk störs mest av högre frekvenser och de är de lättaste att bli av med.... När det väl är nere på att läcka i sub-området så stör det inte lika mycket längre.
Sen - om man har möjlighet till det... så är ljud som vatten - det läcker helt enklaste vägen... så om du ha en riktning det är bäst att läcka ljud via så gör det inget med lite svagare dämp där någonstans... I mitt fall en dörr på motsatt sida. Hade tänkt att göra den dubbel - dvs en dörr i innerskalet också... men fråga är om det inte läcker MER på de kritiska sidorna då... så jag har inte gjort det.
steveo1234 skrev:Nattis: Hur starkt kan du spela utan att det upplevs störande för din familj under sovtider?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattis: Hur starkt kan du spela utan att det upplevs störande för din familj under sovtider?
Troligen så starkt som systemet klarar?
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattis: Hur starkt kan du spela utan att det upplevs störande för din familj under sovtider?
Troligen så starkt som systemet klarar?
Nu minnas jag nog fel, men, hade du inte problem med att det läckte ut ljud ur ditt biorum så det störde grannarna, varpå du behövde bygga om en del och täta och ha dig? Blev det så pass bra att det isolerar typ, allt?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:
Troligen så starkt som systemet klarar?
Nu minnas jag nog fel, men, hade du inte problem med att det läckte ut ljud ur ditt biorum så det störde grannarna, varpå du behövde bygga om en del och täta och ha dig? Blev det så pass bra att det isolerar typ, allt?
Ned till nivåer som inte stör.... eller där folk inte längre uppfattar ljuden som musik. Det gick från början att identifiera vilken låt/grupp som spelades. När man var utanför. Nu kan man spela ännu hårdare och maximalt lite lågbasljud kommer ut genrellt sätt. Precis utanför dörren mot trädgården hörs den något lite mer, men högst lokalt.
3,6 ton puts (145 säckar)
77 reglar 95x45
10 toppreglar 95x22
~7 kubikmeter innerväggsisolering (145mm)
~? kubikmeter innertaksisolering (195mm)
60 meter limträbalk 180x42
2 ton / 220kvadrat gips
90 liter akrylfog
75 liter GreenGlue viskoelastiskt lim
och jag märker att jag glömt (golv-)spånskivorna i det hela dessutom (som är under gips i både vägg och tak)... nåja, det kan jag inte längre räkna ut... men säkert ett par 100-tal kilon...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster