Moderator: Redaktörer
lardan-1 skrev:Har påbörjat en uppgradering av mitt bassystem och tänkte även se över matningen.
Sitter idag på ett fläktmoddat EP2500 steg
Helst skulle jag vilja ha fläktlöst men inser att det kommer att bli väldigt dyrt så PA steg går bra, tystare version får plus i kanten.
Tankar:
1) Leta ett till EP2500 steg
2) Köpa tex ett t.amp TSA 4-1300
Vad finns det mer för alternativ?
Ett steg lockar spontant mer än 2...
lardan-1 skrev:Har påbörjat en uppgradering av mitt bassystem och tänkte även se över matningen.
Sitter idag på ett fläktmoddat EP2500 steg
Helst skulle jag vilja ha fläktlöst men inser att det kommer att bli väldigt dyrt så PA steg går bra, tystare version får plus i kanten.
Tankar:
1) Leta ett till EP2500 steg
2) Köpa tex ett t.amp TSA 4-1300
Vad finns det mer för alternativ?
Ett steg lockar spontant mer än 2...
AndersP skrev:Som jag förstått det paralellkopplas 4. Lasten blir för tung.
Serieparalellkoppling ger förlust av effekt. Man vill ha +250 W per element som jag förstår det.
AndersP skrev:Smidigare med 4-kanals kanske?
DVD-ai skrev:Då jag bor i lägenhet så driver jag mina infraY12 (snart infraY16) med 100w/ element, det låter mycket bra och enda förlusten är ju just att jag ej kan nyttja elementen fullt ut.
Dock bor jag ju i lägenhet som sagt, nyttja dom fullt ut är inte aktuellt ändå av den orsaken....
Det stora antalet har idag bara med ljudkvalitet att göra, i framtiden när det förhoppningsvis blir hus så kanske jag kan nyttja modulerna fullt ut och kommer att ha en annan drivning.
Jag tycker inte man ska vara rädd att ha mindre effekt än vad elementen kan hantera om behovet av ljudtryck ändå uppfylls.
DVD-ai skrev:Ja riktigt galen och målmedveten är jag
Prioriteringar, jag vet att detta behövs för att få det resultat som jag vill ha och nöjer mig samtidigt med endast 100w/element för att uppnå mitt mål så länge jag bor i lägenhet.
lardan-1 skrev:DVD-ai skrev:Ja riktigt galen och målmedveten är jag
Prioriteringar, jag vet att detta behövs för att få det resultat som jag vill ha och nöjer mig samtidigt med endast 100w/element för att uppnå mitt mål så länge jag bor i lägenhet.
Följde ditt råd och testade idag tillsammans med en god vän att köra med "mindre" effekt.
Kopplade in 4st kanaler från ett XPA-5, ger i runda slängar 4x350w i 4 ohm
Det lät riktigt bra och effekten kändes som den räckte till för de nivåer som jag lyssnar på och en bit däröver![]()
Testar detta under en period så får vi se om det blir ett kraftigare PA steg på sikt.
DVD-ai skrev:
Snip
Man ska inte vara rädd att ha ”för lite” effekt för att styra ut en högtalare, då bör man i sådant fall vara mer rädd att ha för mycket...
Snip
DVD-ai skrev:lardan-1 skrev:DVD-ai skrev:Ja riktigt galen och målmedveten är jag
Följde ditt råd och testade idag tillsammans med en god vän att köra med "mindre" effekt.
Det lät riktigt bra och effekten kändes som den räckte till för de nivåer som jag lyssnar på och en bit däröver![]()
Testar detta under en period så får vi se om det blir ett kraftigare PA steg på sikt.
Så i praktiken då ca 175w/ element, Det är nästan det dubbla mot vad jag ger mina och samtidigt ca hälften av vad man med fördel bör ge dom om man vill kunna nyttja dom till max.
Man ska inte vara rädd att ha ”för lite” effekt för att styra ut en högtalare, då bör man i sådant fall vara mer rädd att ha för mycket...
Men inte heller där tycker jag att man ska vara rädd eller orolig, finns det effekt nog för behovet så räcker det ju, oavsett hur mycket effekt högtalarna kan hantera.
Frisk skrev:DVD-ai skrev:lardan-1 skrev:
Så i praktiken då ca 175w/ element, Det är nästan det dubbla mot vad jag ger mina och samtidigt ca hälften av vad man med fördel bör ge dom om man vill kunna nyttja dom till max.
Men inte heller där tycker jag att man ska vara rädd eller orolig, finns det effekt nog för behovet så räcker det ju, oavsett hur mycket effekt högtalarna kan hantera.
Men DVD-ai, du har väl 100W 8-ohmseffekt? 175W 4ohm blir väl en del mindre spänningssving än 100W 8ohm? 28V jämfört med 26V. 88 "8 ohmswatt".
Jag kan nog hålla med både dig och -Palle- generellt är det nog lättare att spela sönder med för lite effekt, men just basar tror jag en för svag förstärkare är säkrare, då spelar man i alla fall inte över x-max.
DVD-ai skrev:Dom är ju antagligen parallellt kopplade och varje element får samma spänning = vi talar 175 8ohm watt då
DVD-ai skrev:Jag kollade inte upp steget ifråga, utgick bara från att den som minst lämnar halva effekten vid 8ohm vs 4ohm
Frisk skrev:DVD-ai skrev:Jag kollade inte upp steget ifråga, utgick bara från att den som minst lämnar halva effekten vid 8ohm vs 4ohm
Jag läste helt upp åt väggarna... läste dina siffror som ts siffror utan att ta hänsyn till din uppskattning/konvertering i 8ohm...
lardan-1 skrev:Emotiva XPA-5 som jag använder ger 5x200w i 8 ohm (4 ohm 5x350w)
Från detta använder jag 4 kanaler och parallellkopplar två 121x per kanal
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster