Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:i14 och i28 har inte samma filter, så där får du ändra också. Ring och prata med IÖ vore väl bästa sättet att få helt korrekt information.
Frallan skrev:... och eftersom jag ändå kör delat.... vad vinner jag då på att köra BS22 istället för PX-4?
En av fördelarna med BS60 var ju det uppenbara att jag bara behövde ett slutsteg.
Eftersom jag nu ändå har PX2 så känns det naturligare med uppgradering till PX4?
joonah skrev:Frallan skrev:... och eftersom jag ändå kör delat.... vad vinner jag då på att köra BS22 istället för PX-4?
En av fördelarna med BS60 var ju det uppenbara att jag bara behövde ett slutsteg.
Eftersom jag nu ändå har PX2 så känns det naturligare med uppgradering till PX4?
BS22 går högre upp i frekvens, precis som bs60 gör, vilket avlastar toppen upp till 500Hz (tror jag det är) och kan avhjälpa vissa rumsliga problem upp till den frekvensen medan att gå från px-2 till px-4 hjälper dig i basregistret med både kapacitet och med rätt placering även rumsmoder.
Frallan skrev:joonah skrev:Frallan skrev:... och eftersom jag ändå kör delat.... vad vinner jag då på att köra BS22 istället för PX-4?
BS22 går högre upp i frekvens, precis som bs60 gör, vilket avlastar toppen upp till 500Hz (tror jag det är) och kan avhjälpa vissa rumsliga problem upp till den frekvensen medan att gå från px-2 till px-4 hjälper dig i basregistret med både kapacitet och med rätt placering även rumsmoder.
Och den använder sig av kontrollboxen till BS60?
Frisk skrev:Ytterligare ett alternativ kunde kanske vara r28... eller kanske man ska skriva i28 i "r-låda"
Jag vet inte med säkerhet om den finns, men det borde den göra, i28 utan tomlådan/stativet under.
Men det beror förstås på hur hög din bänk är. Jag har den varianten av i32s. Står på mina basmoduler, men kanske lite lägre än en vanlig meziabänk.
Tror jag lagt upp bild i tråden på ino-högtalare, finns annars i min medlemspresentation.
Edit
Fanns nog inte i bildtråden. Orkade inte söka i medlemstråden men fanns i alla fall en bild på tomma lådor.
download/file.php?id=9252
DVD-ai skrev:Om du redan har b85 så förstår jag att det lockar att använda dessa.
Prata med Ingvar om möjligt filter för att använda dessa som BS14 (14liter sluten låda) och komplettera med bcX?!
Men kan säga att i28 och 14 +bs22 är ungefär samma sak.
I båda fallen så fyller det extra elementet i från ca 500Hz och ner.
Primära skillnaderna är:
I28 får högre känslighet över ca >500Hz så du kan spela starkare med ditt slutsteg utan att effekten tar slut.
I28 har ett mindre element som stöd (B85 vs w104x) och därför mer disst i midbasen om det spelas starkt.
I28 har inte lika smidig lösning (bcX) för att justera nivån på det extra elementet.
I28 är en smidigare lösning där allt sitter i samma låda, men detta medför att du inte kan dra nytta av det extra elementet för att minimera utsläckningar från kringliggande väggar.
DVD-ai skrev:Vad är målet med att tillföra dessa extra basar om inget av det jag nämnde är målet?
Jag nämnde ju alla skillnader av relevans som finns![]()
Eller tolkar jag dig fel och du menar bara att du vill ha alla fördelar men slippa kontrollbox?
Men jojo, då kan det blir ganska svårt att trimma in nivån rätt om du vill kunna placera basstöden efter bästa ljud och justera nivån med motstånd i filtret.
Annars så gör du så som du skrev senast och kör hela kalaset som i28 och då bygger du naturligtvis i28filter för att få fördelen med ökad känslighet.
Kontakta Ingvar och köpa filter från honom.
Frallan skrev:DVD-ai skrev:Vad är målet med att tillföra dessa extra basar om inget av det jag nämnde är målet?
Jag nämnde ju alla skillnader av relevans som finns![]()
Eller tolkar jag dig fel och du menar bara att du vill ha alla fördelar men slippa kontrollbox?
Men jojo, då kan det blir ganska svårt att trimma in nivån rätt om du vill kunna placera basstöden efter bästa ljud och justera nivån med motstånd i filtret.
Annars så gör du så som du skrev senast och kör hela kalaset som i28 och då bygger du naturligtvis i28filter för att få fördelen med ökad känslighet.
Kontakta Ingvar och köpa filter från honom.
Den sista slutsatsen är precis den jag har eftersträvat hela tiden i mina frågor. Alla andra diskussioner i tråden är komna av förslag från andra.
Min ursprungliga tanke var och är en 14 liters (?) låda med ett i28 filter. Till detta kommer en förbikoppling av filtret i mina befintliga i14. Högtalarna placeras med i14 ovanpå den nya lådan men med en bänkskiva emellan. Alltså en i28 med separerade kammare. Att jag dessutom redan har extra, lösa element gör ju den lösningen klart mest kostnadseffektiv också.
Ingvar har inte varit tillgänglig/svarat senaste veckan. Därav frågan i forumet.
MagnusÖstberg skrev:Måste den vara vinklad då, är inte poängen att den ligger lite framför?
jonasp skrev:Nu då?![]()
jonasp skrev:Nu har jag bara mätt på pi60s vid ett tillfälle men den har en karaktäristisk bulle centrerad vid 15 kHz som även finns hos diskantelementets anfader och som syns på andra mätningar utförda av andra individer.
Morello skrev:Nej, det är tämligen konstant frekvensgång i filtret i den delen av registret.
Morello skrev:Tycker mig se den tendensen även i Die referenz.
I-or skrev:Vi kan nog utan större invändningar betrakta Maartens mätningar för i14s (pi60s har i princip identisk frekvensgång över ca 300 Hz) som referens här:
IngOehman 2006-03-03 skrev:Ur dessa diskuterade synviklar: Mycket små.
Jag räknar då förstås inte att pi60s förstås är markant kapablare i basområdet, för det är ju inte sidosystemen avsedda att vara.
Tittar man på ljudtryckskapacitet hamnar systemen (i stigande ordning):
piP
iP
(pi18/pi24)
pi60
i14
i14s
pi60s
i16z
i28s
i32z
i56s
i64z
Endast de två sista systemen är markant mera avsedda för stora avstånd är de övriga.
Vh, iö
AndersP skrev:Vad är "die Referenz"?
Morello skrev:Det tar jag som en komplimang.
Nattlorden skrev:Ang. i14s existens:IngOehman 2006-03-03 skrev:Ur dessa diskuterade synviklar: Mycket små.
Jag räknar då förstås inte att pi60s förstås är markant kapablare i basområdet, för det är ju inte sidosystemen avsedda att vara.
piP
iP
(pi18/pi24)
pi60
i14
i14s
pi60s
i16z
i28s
i32z
i56s
i64z
Endast de två sista systemen är markant mera avsedda för stora avstånd är de övriga.
Vh, iö
Zappa skrev:Nattlorden skrev:Ang. i14s existens:IngOehman 2006-03-03 skrev:Ur dessa diskuterade synviklar: Mycket små.
piP
iP
(pi18/pi24)
pi60
i14
i14s
pi60s
i16z
i28s
i32z
i56s
i64z
Vh, iö
Intressant men en aning förvirrande, för Öhman skrev nämligen till mig att det inte finns någon högtalare som heter i14s, däremot gör han i14 och i16s.
steveo1234 skrev:
Ännu mer förvirrande att den lilla slutna i14 spelar starkare än pi60?
BellsnWhistles skrev:Så här ser mina pi120s ut, kan inte se samma tendens i diskanten? Möjligen fallet över 18 kHz.
UMIK-1 med kalibreringsfil samt REW, mätavstånd 1 m (vilket är för nära då det är en 2.5-vägskonstruktion och rekommenderat lyssningavstånd är > 2.5 m).
Högtalaren placerad i rum på sin vanliga plats nära dämpad bakvägg.
Zappa skrev:Intressant men en aning förvirrande, för Öhman skrev nämligen till mig att det inte finns någon högtalare som heter i14s, däremot gör han i14 och i16s.
I-or skrev:BellsnWhistles skrev:Så här ser mina pi120s ut, kan inte se samma tendens i diskanten? Möjligen fallet över 18 kHz.
UMIK-1 med kalibreringsfil samt REW, mätavstånd 1 m (vilket är för nära då det är en 2.5-vägskonstruktion och rekommenderat lyssningavstånd är > 2.5 m).
Skulle du kunna lägga upp mätdata från REW så att man kan fönstra mätningen för att få fram den rumsreflektionsfria frekvensgången? Eftersom det är en stor högtalare får du gärna mäta på 2 m också om du orkar.
BellsnWhistles skrev:Zappa skrev:Intressant men en aning förvirrande, för Öhman skrev nämligen till mig att det inte finns någon högtalare som heter i14s, däremot gör han i14 och i16s.
I prislistan från 2005 finns i14 och i14s samt i16z (notera z).
I prislistan från 2007 finns i14 samt i16s men ingen i14s.
Jag tror att i16z blev i16s samtidigt som14s försvann.
Oavsett så hade i14s och pi60s samma diskant då, Ino-T11m, (vilket är samma som idag sitter i pi60 och i14), så alla diskussioner ovan borde vara relevanta.
Dock så har alla signaturmodeller idag en diskant som heter Ino-T11mx, Ino-T11m som fortfarande finns sitter som sagt i pi60, i14, i28 & i56.
Ingen aning om vad som skiljer diskanterna åt.
Ja, det är lite förvirrande. Men det verkar finnas ett facit
BellsnWhistles skrev:I-or skrev:BellsnWhistles skrev:Så här ser mina pi120s ut, kan inte se samma tendens i diskanten? Möjligen fallet över 18 kHz.
Skulle du kunna lägga upp mätdata från REW så att man kan fönstra mätningen för att få fram den rumsreflektionsfria frekvensgången? Eftersom det är en stor högtalare får du gärna mäta på 2 m också om du orkar.
Ska försöka hinna med i helgen, måste en sväng till landstället också och kolla värmen nu när den hemska KYLAN ska dra in över landet.
Zappa skrev:Hann du fippla med dirac förra helgen?Min miniDSP FLEX är jag i alla fall väldigt nöjd med.
I-or skrev:Skulle du kunna lägga upp mätdata från REW så att man kan fönstra mätningen för att få fram den rumsreflektionsfria frekvensgången? Eftersom det är en stor högtalare får du gärna mäta på 2 m också om du orkar.
jonasp skrev:Anfader är med största sannolikhet D26/D27-familjen. Ino har förändrat mittplupp bakom tygkalotten och givetvis annan frontplatta (som är väldesignad).
2. Diskantbyte för pi60s (alla typer efter 1999). Kostar normalt 5 220:- men som uppgradering till modell 2006 för äldre pi60s kostar de bara 1800:-. Detta väldigt låga pris beror på att uppgraderingen sker i form av element-ombyggnad och inte byte. Att felfria originalelement returneras är alltså en förutsättning. Priset är exklusive eventuella delningsfilterkomponenter som behöver byta
Since 2005, Tymphany has manufactured drivers under the Peerless, Vifa, and Tymphany brands. They will be unifying these brands under a single brand name: “Peerless by Tymphany....In 2008 Tymphany opened a state-of-the-art, custom-built transducer manufacturing campus in XinXu, China. Scan-Speak is no longer owned by Tymphany. Scan-Speak makes versions of some Tymphany drivers in Denmark, but the product codes are different from the original Tymphany drivers.
https://www.madisound.com/library/categ ... r-drivers/
I-or skrev:Som jag har varit inne på många gånger tidigare så är det ineffektivt att placera många basmoduler längs högtalarväggen. Detta beror på att lyssningspositionen vanligtvis är placerad i mitten av rummet i breddled.
Om man vill jämna ut frekvensgången en del så bör man istället utnyttja källpositioner framför och bakom lyssnaren. Detta betyder att det egentligen bara är meningsfullt med utspridda källor för hemmabio med många biofåtöljer eller om man tycker om att lyssna på musik lite överallt i rummet.
Man kommer dock aldrig ifrån ekvalisering om man vill ha jämn frekvensgång i sötpunkten.
viewtopic.php?f=3&t=73409&start=210#p2246424
jonasp skrev:Fantastisk sammanfattning igen. Slutsatserna är enkla:
- Man dimensionerar basmodulerna för lågfrekvensutsträckning och ljudtrycksförmåga, inte frekvensgång.
- Man kommer icke undan att ekvalisera.
Och en lite mer oväntad slutsats:
- En fet trevägare kan i många fall vara betydligt mer optimal än ett delat system med basmoduler!
viewtopic.php?f=3&t=73409&start=180#p2246137
I-or skrev:Jag hoppas att alla förstår att detta är oerhört ambitiösa mätningar, långt bättre än alla andra mätningar som har publicerats för dessa högtalare. Titta bara på mätuppställningen flera meter ovan mark, dessutom inkluderande möjlighet för "spinorama"! Utöver detta inkluderar mätresultaten information om produktionsspridning, vilket alldeles för sällan presenteras. Mätnördarna bör inte missa mer detaljerade rådata, vilka länkas till ovan, men lätt försvinner i den stora textmängden: https://user.faktiskt.io/Maarten/Diverse_m%e4tningar/.
Alla audiofiler som har fått till konstant frekvensgång, god spridning och låg distorsion inser ganska snart att det var självklart hur det var tänkt att musiken skulle låta. Ingenting i återgivningen skaver - inga klangliga betoningar, ingen "sameness", inget ljudsceneri bundet till högtalarna, inga uppenbara orenheter eller grynighet. Alla inspelningar, goda som dåliga, låter naturligtvis fortfarande olika men ändå betydligt bättre än med typiska högtalare. Den som inte har säkerställt att frekvensgång, spridning och distorsion håller hög klass har inte kommit i närheten av vad ett högpresterande stereosystem kan åstadkomma.
Om man tar genvägen att släppa frekvensgången, genom att ekvalisera och därigenom enbart inriktar sig på spridning och distorsion, kan man även som glad GDS:are med relativt små förkunskaper och minimalt med arbete bygga högtalare som matchar marknadens mest högpresterande modeller oavsett pris. Maarten har dock gått den långa, hårda, passiva, vägen, men har ändå lyckats väl med resultat som i flera avseenden matchar det bästa på marknaden och dessutom överträffar ett par av detta forums mest omhuldade högtalare.
I-or skrev:Maarten skrev:Tack för tips och input, I-or, Jansch o Erik.
Jag tänkte precis leta upp inlägget där I-or skrev att det är svårt att komma mer precist än +-2 db (?) vid mätningar, även med professionell utrustning och av professionella aktörer. Hittade det dock inte nu vid snabb koll. Hursomhelst, inlägget ovan av I-or var tillräckligt klargörande.
Ja, +/-2 dB gäller för hela mätkedjan, där mikrofonens frekvensgång naturligtvis bara är en del av mätonoggrannheten, vid s.k. Round Robin-test. Man skickar runt kanske 5-10 enheter av DUT:ar mellan 3-4 olika labb och dessa monteras och mäts i en IEC-baffel med kalibrerad utrustning i ekofritt rum och 12 toner per oktav enligt konstens alla regler. Slutresultatet brukar bli en spridning om ca +/-2 dB i bästa fall.
jonasp skrev:steveo1234 skrev:
Den lilla lådan ger någon dB tillskott i området precis ovanför delningen som sidosystem, annars ingen skillnad. Skillnaden är knappast signifikant.
BellsnWhistles skrev:I-or skrev:Skulle du kunna lägga upp mätdata från REW så att man kan fönstra mätningen för att få fram den rumsreflektionsfria frekvensgången? Eftersom det är en stor högtalare får du gärna mäta på 2 m också om du orkar.
2 meters mätavstånd vänster högtalare. De mycket stora ojämnheterna i basen är inte lika illa på lyssningsplats samt när både vänster och höger högtalare är inkopplade. På lyssningsplats (c:a 1.5 meter bakom nuvarande mikrofonplacering) så är det en basrenonans på drygt 12 db vid 38 Hz som normalt löses med miniDSP SHD men här är det ingen eq:
Impuls (samma mikplacering, 2 m), tolkar det som att första reflexen är vid 2.5 ms. Golvet troligen.
SPL, samma som första bilden men fönstrat till 2.4 ms. Säger mig inte speciellt mycket, gör jag något fel?
jonasp skrev:steveo1234 skrev:
Den lilla lådan ger någon dB tillskott i området precis ovanför delningen som sidosystem, annars ingen skillnad. Skillnaden är knappast signifikant.
I-or skrev:Jag gjorde tidigare en FEM-simulering som visar att bafflarna för i14 och pi60 är tillräckligt lika för att högtalarna ska mäta snarlikt, inom +/- 1 dB över ca 150 Hz: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=73409#p2243160
Under ca 150 Hz påverkas förstås frekvensgången kraftigt av att basavstämningarna är helt olika.
Maarten skrev:Standardavvikelsen är ca 0,5 dB baserat på ca 180 sampel för ovan mätningar, baserat på ovan mätningar.
Om vi exkluderar delningsområdet där lobingen inträffar, blir standardavvikelsen;
ca 0,2 dB mellan 100 - 2 000 Hz.
ca 0,3 dB mellan 7 000 - 20 000 Hz.
Dvs, reliabliteten torde vara mycket god.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster