Förklaring någon

Moderator: Redaktörer
dawen skrev:Kanske det är ML som är för lite nasala och att du helt enkelt är van vid det?
Morello skrev:Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.
Martin skrev:Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?
Martin skrev:Morello skrev:Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.
Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?
norman skrev:Tror som några andra att det beror på för fri placering. Högtalare som skall stå nära vägg för jämn tonkurva blir ju lite nasala om de placeras för långt ut.
(sen kan ju rummen ställa till en del, speciellt om man skall jämföra högtalare med helt olika utstrålningsmönster)
Callisto skrev:norman skrev:Om detta stämmer så är det svaret på problemet. Som jag tidigare skrivit så har jag inte optimerat placeringen ännu. De har inte stödet från väggen just nu.
Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.
Frågan är då; ändrar de karaktär beroende på ljudtryck?
Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.
Martin skrev:Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Callisto: Det du beskriver talar för att det är ett rumsakustiskt fenomen som du upplever. Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.
Mindre i nivå ja så att de inte hörs på samma sätt som vid högre volym.Callisto skrev:Martin skrev:Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Callisto: Det du beskriver talar för att det är ett rumsakustiskt fenomen som du upplever. Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.
Det här får du förklara. Menar du att bidraget från väggarna (reflexerna) skulle vara mindre vid låg volym
![]()
.
Martin skrev:Mindre i nivå ja så att de inte hörs på samma sätt som vid högre volym.Callisto skrev:Martin skrev:Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det här får du förklara. Menar du att bidraget från väggarna (reflexerna) skulle vara mindre vid låg volym
![]()
.
På sätt och vis gör det det. Hörselmässigt gör det definitivt det. Testa! Klappa lite löst i händerna och det kommer inte att låta lika rumsligt som att klappa kraftigt. Den hörbara efterklangstiden ökar också.Callisto skrev:Martin skrev:Mindre i nivå ja så att de inte hörs på samma sätt som vid högre volym.Callisto skrev:Martin skrev:Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
![]()
.
Ja men det är väl självklart eftersom du har lägre volym. Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud däremot ändrar sig inte bara för att man höjer volymen
.
Martin skrev:På sätt och vis gör det det. Hörselmässigt gör det definitivt det. Testa! Klappa lite löst i händerna och det kommer inte att låta lika rumsligt som att klappa kraftigt. Den hörbara efterklangstiden ökar också.Callisto skrev:Martin skrev:Mindre i nivå ja så att de inte hörs på samma sätt som vid högre volym.Callisto skrev:Martin skrev:Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
![]()
.
Ja men det är väl självklart eftersom du har lägre volym. Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud däremot ändrar sig inte bara för att man höjer volymen
.
dimitri skrev:Det är väl inte uteslutet att just detta par piP låter ngt nasala.
Callisto har inte anmärkt på nasalitet hos Rydbergs piP alltså är det inte piP i allmänhet han har anmärkning på, han har sas hört piP utan nasalitet tidigare.
D
Martin skrev:Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.
Ing. skrev:Det är ju bättre att de som ändå missbrukar dem istället använder högtalare som inte är konstruerade för att användas i ett rum alls.
IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem)
Svante skrev:IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem)
IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta... ...är han välkommen hit och få information om hur de skall användas.
Morello skrev:Jag tror det var texten inom parantes som upprörde. Jag tycker den var en smula onödig.
Svante skrev:IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem)
Nej nu tycker jag att du är lite insinuant...![]()
F'låt, jag kunde inte låta bli.
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned. Sad
iö skrev:Det är cool Svante!
Att du skojade var tydligt (fast citerande av halva meningar är ett himskans otyg, ovärdigt andra än kvällstidningar).
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.![]()
Vh, iö
pingvinlakrits skrev:Det där med klanka ned har du inte fog för - det var ju en fråga om hyfs i ordbruk och inte relaterat till produkten som diskuteras. Du kan ju inte svepgeneralisera och sura ifall du blir ifrågasatt. Det krävs sååå lite för att klämma fram en ursäkt till den det gäller - då känns det synd att du måste klämma in en returkänga till de som säger ifrån. Att det är flera som reagerar på det du skrivit borde ju vara nog för att förstå att den kommentaren inte föll i god jord.
IngOehman skrev:Det gläder mig mycket att de låter bra hos dina föräldrar.![]()
Vi får se om jag lyckas visa att de kan låta till och med ännu bättre när du kommer och hälsar på...![]()
Är nyfiken på hur din bedömning blir.
Vh, iö
Och använd INTE under några förhållanden inbränningssignaler såsom till exempel brus. Spela musik på dem, precis som vanligt. Forcerad inbränning bör absolut undvikas. Om de 40 timmarna tar två veckor eller mer är det alldeles utmärkt.
IngOehman skrev:mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??
De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.
Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.
Vh, Ing. Öhman
Rydberg skrev:Mayro:IngOehman skrev:mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??
De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.
Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.
Vh, Ing. Öhman
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.
pingvinlakrits skrev:Callisto: hur ser planerna ut framöver? Ska du hitta en annan högtalarlösning till egna hemmet? Vad ligger inom räckhåll (budgetmässigt alltså)?
Jag känner inte riktigt till dina nuvarande högtalaremen vad känner du att du saknar hos dem? Det kan vara svårt att finna vad man söker om man har ett par "karaktärsstarka" högtalare, omställningen kan bli lite svår att ta till sig på en gång när man lyssnar på ett par andra med en helt annan karaktär.
(Sitter just nu med Rickie Lee Jones strömmandes ur mina pi60 och ser lite ut som din farmen ska släppa datorn och flytta mig till sweetspot och njuta innan flickvännen kommer och agerar diffuserande absorbent...)
Callisto skrev:Rydberg skrev:Mayro:IngOehman skrev:mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??
Vh, Ing. Öhman
Har inte limmet och lacken redant härdat när man börjar spela på högtalaren.
Hur stora temp. förändringar uppstår som du påstår?
Hur har du undersökt den kristallina strukturen?
Det var några frågor som dök upp när jag läste inlägget, tacksam för svar.
IngOehman skrev:profbd skrev:De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.
hur kan du veta detta har du undersökt detta?
Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.
Rydberg skrev:Callisto, hittade detta svaret, inte precis till de frågorna du ställde men men......IngOehman skrev:profbd skrev:De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.
hur kan du veta detta har du undersökt detta?
Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.
pingvinlakrits skrev:Ge dig själv, det är faktiskt du som perpetuerar gnället och hur många ord du än använder så uppfattas det som just gnäll.
pingvinlakrits skrev:Att skriva:Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.
Detta är definitivt att svepgeneralisera och klumpa ihop oss alla trots att vi framförde OLIKA synpunkter. Då kände JAG mig träffad för jag tyckte inte jag klankade ned.
pingvinlakrits skrev:Men kan du inte ta till dig det eller mottagaranpassa dina genmälen kanske du ska låta bli. Vill du att man ska förstå exakt vad du menar får du uttrycka dig mer exakt och rikta eventuella surkängor åt rätt person.
pingvinlakrits skrev:Om du tycker jag ska be dig om ursäkt för något som känns som påhopp så peka ut vad du känner dig ledsen för så gör jag gärna det!
pingvinlakrits skrev:Men min synpunkt ska jag inte behöva be om ursäkt för.
pingvinlakrits skrev:Är du så omogen att du inte kan ta till dig (fler än en röst) om att du var opassande i ditt inlägg så, tja, ditt bekymmer.
pingvinlakrits skrev:Och hur du själv uppfattas är inte du rätt person att avgöra, det är mottagaren.
pingvinlakrits skrev:Det kunde stannat vid en fjäder men det känns som du vill vara tuppen i hönsgården.
pingvinlakrits skrev:dimitri:
hoppas att din antydan om att kasta pärlor för svin inte syftar till att antyda att jag, Frutti eller någon annan skulle vara ett svin![]()
Men det tror jag i och för sig inte
Callisto skrev:Callisto skrev:Rydberg skrev:Mayro:IngOehman skrev:mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??
Vh, Ing. Öhman
Önskar fortfarande svar från Ingvar på dessa uttalanden, tack.
IngOehman skrev:Callisto skrev:Callisto skrev:Rydberg skrev:Mayro:IngOehman skrev:mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??
Vh, Ing. Öhman
Önskar fortfarande svar från Ingvar på dessa uttalanden, tack.
Däremot kan man spela musik på den, och få värmen precis där den behöver vara!
Vh, iö
- - - - -
beyond skrev:Ha ha, Mayro - du verkar gå in för att ta illa vid dig!
Man bör låta högtalarna vila mellan varven, dvs man bör inte köra dem 24 i sträck.Mayro skrev:sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna..
Rydberg skrev:Man bör låta högtalarna vila mellan varven, dvs man bör inte köra dem 24 i sträck.Mayro skrev:sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna..
mats skrev:Rydberg skrev:Man bör låta högtalarna vila mellan varven, dvs man bör inte köra dem 24 i sträck.Mayro skrev:sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna..
Ok då har man lärt sig något nytt
Rydberg skrev:mats skrev:Rydberg skrev:Man bör låta högtalarna vila mellan varven, dvs man bör inte köra dem 24 i sträck.Mayro skrev:sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna..
Ok då har man lärt sig något nytt
Förtydligande: Vid inspelning av dem alltså
Mayro skrev:Kul det är så många som kan sånt här.. Men för mig var infon totalt ny.. DVS att inbränningsskivor kan skada en högtalare under inspelandet...
Vad man märk är att efter man spelat inbränningsskivor så tar det nåt dygn innan dom låter bra igen.. Men detta har genom åren alltid hetat att det "skall vara så" då man blåst ur dom...
Så där ser man.. man kan alltid lära nytt.. Ska lära mig mer om detta så snart man kommer hem igen som sagt.. Oavsett om det anses banalt enkel kunskap...
Men klart.. Att förlöjliga nån som inte gått skolorna.. eller som ens gått ur skolan alla år är på forumet rent normala företellelser..
Ni uppvisar här igen exakt hur det går till då folk som inte kan teknik blir oförmögna att igen fråga något via era rätt nersättande inlägg..
Jag pallar med er besserwissrar.. och skiter i era ord.. En del skulle INTE göra detta tyvärr..
dawen skrev:Ingvar: Visst går man igenom de bitar du nämner, men derivata kommer först på gymnasiet.
IngOehman skrev:Det kan man lätt kalkylera (eller på ett ögonblick inse intuitivt) genom att inse att membranhastigheten typiskt max uppgår till sisådär 4 m/s (eftersom hastigheten är fallande över 100 Hz, och maxslag är säg 7 mm en ledd, vilket ger maxderivata (derivatan på läget är hastighet) om 7*(2pi) * 100 Hz = 4398 mm/s, alltså 4,4 m/s) och med en upphängningsdämpning om säg 1 Ns/m får vi en effektförlust om sisdär 19,36 W.
mats skrev:Tja då är man dum för det Ingvar skrev i sitt mätlabinlägg fattade jag nada![]()
Kribban skrev:mats skrev:Tja då är man dum för det Ingvar skrev i sitt mätlabinlägg fattade jag nada![]()
Jag medproblemet är att jag inte orkar läsa in allt som IÖ och ni andra skriver för jag blir så trött i huvudet
. När dessa beräkningar kommer så blir jag väldigt lätt bortkollrad men jag könner mig inte som en idiot för det
![]()
MVH Christer som är klar med andra grundningen av piP
Svante skrev:Hmm, hur är receptet på en sockerkaka? Vilken kung kom efter Gustav Vasa?
Jag vet inte det i alla fall, fast jag är övertygad om att jag lärde mig det i grundskolan.
Jag har själv i min lärargärning gjort precis det där felet många gånger, dvs antagit att det som gås igenom i en tidigare kurs, eller på gymnasiet eller grundskolan sitter som berget i eleverna. Med åren har jag insett att det gör det inte alls. Man måste tillämpa kunskaperna praktiskt ganska många gånger för att man ska "äga" kunskapen. Och när man väl har gjort det är det jättelätt att tro att man faktiskt lärde sig det på grundskolan, fast det i själva verket var under tillämpningsfasen man lärde sig det ordentligt.
Frutti skrev:Ärligt talat IÖ. Det är väldigt olika vad man lär sig i grundskolans naturämnen. Jag skulle inte förstått det du skrev i ditt inlägg ens dagen efter något eventuellt prov som vi kanske hade i fysikkursen på högstadiet.
Den riktiga grunden läggas (nu för tiden?) i fysik b vilket är en kurs som kanske 10% av alla gymnasieelever läser så jag tycker inte alls någon behöver känna sig outbildad för att den inte förstår det du skrev. Skolan prioriterar helt enkelt inte naturvetenskap i dessa dagar.
IngOehman skrev:[...] och de som har det lätt för sig (som inte får någon uppmuntran att studera vidare utanför läroplanen), [...]
IngOehman skrev:Politikvarning: I övrigt tycker det är verkligt tragiskt med all talang som slösas bort på att alla skall slipas till samma form i vårt sossesamhälle.
E skrev:Skolkade Morello och lärde sig trummor och elektronik i stället?
Mvh E*
Morello skrev:E skrev:Skolkade Morello och lärde sig trummor och elektronik i stället?
Mvh E*
Skolkade nog inte så mycket i grundskolan och gymnasiet tror jag, men hade extremt låg närvaro på högskolan.
Frutti skrev:Hur skall man stoppa betygshetsen eg.? Jag tror den är i mångt och mycket ansvarig för att skolan är så usel nu för tiden. För mig var nog den sämsta tiden högstadiet, tror faktiskt jag hade kunnat hoppa över det helt direkt till gymnasiet. Hur var det för er?
IngOehman skrev:Det är dags att ta död på myten om sammanhanget mellan att ett kabinett är en låda och att det låter "lådigt" (ett ord vi använder för att beskriva hur en odämpad låda låter).
Skulle du vara jyste nog att förklara inspelnings- och uppspelningstillfället mer nogrant?IngOehman skrev:Jag gjorde för ett antal år sedan på olika högtalarprinciper, en blindstudie uppbyggd som en F/E-lyssning ungefär, men utan F.
Det var en lyssning (med mikrofon) på en massa olika högtalare spelandes i utomhusmiljö*, och dessa kunde sedan jämföras med varandra, utan att någon som lyssnade på de olika exempeln visste vilken högtalare det var.
Vh, iö
- - - - -
*Huvudskälet till att utomhusmiljö valdes var att jag ville isolera högtalarnas fel från rumsliga tillkortakommanden.
Martin skrev:OT: Är det någon som har piP hemma i stockholmsområdet som man skulle kunna svänga förbi för en provlyssning?Jag är alltså inte intresserad av köp utan bara nyfiken.
BACH skrev:Njää, det blir nog Swebus eller SJ om du inte har bil, för jag tror inte tunnelbanan går hit![]()
Jo förresten, du kan åka halvvägs med SL men det blir väldigt jobbigt, vanligt (SJ) tåg tar 40 minuter bara.
Jag undrar om inte Swebus stannar i Solna också
Men det är förstås lite jobbigt ändå![]()
-----------------------------------------------------------------------------------
När det gäller Callistos åsikt om att piP låter burkigt, så funderar jag på en sak![]()
Om jag har förstått saken rätt så har Callisto Martin Logan elektrostater.
Är det inte så att elektrostathögtalare brukar vara lite klena i basen?
Ja, jag vet, Martin Logan brukar ha ett extra baselement.![]()
Nåväl, min tanke var den att om man byter från högtalare som inte går så djupt i basen till högtalare som går väldigt djupt (piP) så kanske det skulle kunna upplevas som burkigt, speciellt om rummet inte är optimalt och man får en massa basresonanser.
Jag har aldrig hört några Martin Logan, så jag har ingen aning om hur de låter, det vill jag understryka![]()
piP har jag dock hört på en hel del, eftersom jag har dem![]()
Och jag skulle aldrig i livet komma på tanken att kalla dem burkiga, jag upplever dem som precis tvärtom, väldigt klara![]()
Vh
IngOehman skrev:Callisto kompis!
Mitt inlägg skall inte tolkas som en kommentar till vad du tycker om det du hör från piP (plus det rum du bedömer dem i).
Mitt inlägg är snarare en allmän kommentar till idén att det skulle vara typiskt att dipolhögtalare INTE låter burkigt, vilket i varje fall de studier jag gjort indikerat vara en felaktig förmodan. Det visade sig att alla dipoler utom en lät så burkigt att folk regerade på det direkt (när de inte hade högtalare framförsig och kunde se att den ju inte kunde låta burkigt).
Men som jag skrev är det bara statistiska erfarenheter jag redovisat, där det visade sig att dipoler statisktiskt hade en erhört mycket större tendens att bli burkiga.
Jag säger i mit inlägg inte ett ord om piP (vilket jag kan göra här istället: De låter verkligen inte ett uns burkigt, om även jag får uttrycka en subjektiv uppfattning, vilket däremot det rum de används i kan göra. Det gäller att hålla isär de två).
Och jag skrev inte heller ett ord om att någon specifik dipol behöver låta burkigt heller. Jag har inte kommenterad någon specifik dipol med undentag av Quad ESL 63, som var den enda i testen som inte någon uppfattade som burkig. Den högtalare du själv använder vet jag inte ens vad det är för något, och den har jag således näppeigen kommenterat.
Inte ens om jag hade vetat vad du spelar på skulle jag nog ha kritiserat dem, eftersom jag aldrig kritiserar något som är i produktion.
Om du läser mitt inlägg noga så ser du att det är ett allmänt inlägg som inte alls tar avspark i ditt inlägg, utan snarare i myten att en högtalare som använder en låda måste låta lådigt/burkigt.
En kommentar till ditt inlägg kommer däremot här: Om du tycker att det du hör låter burkigt så bör du åtgärda det. Ta helt enkelt reda på vad det är som skapar det burkiga ljudet och eliminera det.
Mit förslag är att du börjar med golvet, väggen bakom, och möbler i närheten av högtalarna. Lycka till! Och glöm inte att du redan ändrat uppattning en gång om högtalarna ifråga, på grund av de rumsegenskaper du drabbade dem med.![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Att det du hör låter burkigt är, som du säger, en subjektiv åsikt som ingen kan ifrågasätta. Men att du skyller på högtalarna är inte en åsikt, det är en gissning.
Callisto skrev:Från mina ML är basen djupare och även kraftigare (10"). Definitionen hos basljudet är likvärdig.
Så din slutsats håller inte, tyvärr.
Haakan_W skrev:pip går lägreen hel frekvens under
jonasz skrev:Orsaken till burkighet ligger väl inte i basen? Tror mer att det har att göra med om lådan "sjunger med" eller att frekvensgången är ojämn oavsett om det är låda eller öppen baffel. Placering kan säkert spela en del roll också.
Rydberg skrev:Jag är också lite intresserad av piP:s låda. Spelar man på hyffsad nivå (specifikt o bra va) och lägger handen på kabinettet så känner man att det vibrerar en del. Frågan är hur mycket och om dessa vibrationer hörs?
Callisto skrev:Ingvar, ska piP stå helt emot väggen? Som de är placerade nu så står de nog ca 4-5 cm från vägg och "bottensvaret" är det definitivt inget fel på.
Vad är det som påverkar piP:s mellanregistret vid placering, är en stilla undran som jag har. Jag skulle vilja att de "öppnar upp sig " lite mer i mellanregistret och förmedlar mer utav en "kunna-ta-på-känsla" (artisten). Hoppas du förstår vad jag menar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster