Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Inläggav Callisto » 2005-10-20 17:04

Jag har piP hemma hos mig och jämför och lyssnar på piP med mina ML. Något som man stör sig på är att på flertalet skivor låter röster lite nasala och "instängda".
Förklaring någon 8O .
Senast redigerad av Callisto 2005-10-26 12:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-20 17:08

har du nån frekvensgång att visa för dina ml?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-20 17:09

har du nån frekvensgång att visa för dina ino?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-20 17:09

Placeringen eller rummet kanske? Hur står dom?

Testade mina gamla piP i två väldigt olika rum och i inget av dem lät det nasalt.

Mvh

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 17:12

De är inte optimalt placerade men påverkas "det nasala ljudet" så mycket av placeringen 8O .

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-20 17:14

Skumt. Jag tyckte precis tvärtom att det är en av de få högtalare där röster låter "helt rätt" i min mening.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-20 17:15

Ranefjord skrev:har du nån frekvensgång att visa för dina ino?

eller kanske båda så kanske det finns en vetenskaplig förklaring :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 17:22

Dessa pip är spelade ca 50 tim, kan det ha med inspelningstiden att göra.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-20 17:29

Som jag förstått det är frekvenskurvan anpassad för att de ska placeras nära bakväggen. Kan ju vara detta som gör sig till känna?

Ang. inspelning har jag jämfört ett par helt färska piP mot ett par väl inspelade och skillnaden upplevde jag som att de oinspelade lät lite "hårdare" och "grövre" medans de inspelade lät lenare och mer välupplösta samt inte hade lika framträdande bas. Att det låtit nasalt kan jag inte minnas att jag tyckt.

Mvh

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-20 17:33

Jag har precis spelar på två par och samma kväll på både inspelade och helt fräscha. Inte det minsta nasalt vad jag märker.

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2005-10-20 18:12

Hade ett par piP hemma hos mig förut. De lät också lite nasala. Men det berodde nog primärt på att jag placerade dom alldeles för högt (ovanpå ett par andra högtalare :!: ) och att jag inte hade någon absorbent bakom högtalarna. Lyssningsrummet var som grädde på moset ganska stort och rejält odämpat. Detta rum var sannolikt mycket långt ifrån idealt för piP (som väl har mycket bra spridning).

Jag har hört piP hos andra, hos dom har högtalarna inte låtit nasalt alls, utan snarare mycket balanserat 8) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 18:27

Jag ska labba runt lite med placeringen och låta dom arbeta hårt under "Krell tryck" så att de blir ordentligt inspelade. Sen får vi se vad det resulterar i :P .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-20 18:33

Nu är det ju ganska olika utstrålningsmönster från bredstrålande piP och de mera smalstrålande ML-dipolerna. I.Ö. förespråkade i en annan tråd att rumsakustiken ses över när man går från det ena lägret till det andra. Vill också minnas att lyssningsavståndet bör hållas mindre än 3 meter för piP. Jag har visserligen snarare 3.5 m fram till mina från lyssningsplats men nasalt låter det inte.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-20 18:43

Kanske det är ML som är för lite nasala och att du helt enkelt är van vid det?
Common sense is not that common.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 18:50

dawen skrev:Kanske det är ML som är för lite nasala och att du helt enkelt är van vid det?

Nej det är det inte. Jämför man som det låter nu så är det 2 olika divisioner utav ljudkvalité faktiskt. Det låter verkligt med ML och lite nasalt och "låda" med piP. Alla parametrar excellerar på ML hittills men jag har heller inte optimerat placeringen utav piP än.
Fler som lyssnat och tycker precis likadant. Tro mig, du skulle också bli mycket förvånad om du hörde det :cry: .

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-20 18:54

Callisto: Men, du bor väl i krokarna? Ska jag kika över? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-20 18:54

Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-20 18:58

dawen skrev:Callisto: Men, du bor väl i krokarna? Ska jag kika över? :)

Låter bra. :) I nästa vecka kan jag klämma in tid för lyssning. Återkommer med passande tider.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-20 19:01

Morello skrev:Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.

Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-20 19:05

Kan väl vara så att Callisto har lite längre efterklang vid någon frekvens som gör att ljudet upplevs nasalt med piP, ML kanske har en liten dipp i det området eller just är mer riktade?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-20 21:35

I mitt rum låter röster absolut inte nasalt med piP.
Tvärtom återges röster väldigt naturtroget och precist.
Kanske beror det på att jag försökt åtgärda de tidiga golv och sidoreflexerna ganska hyffsat. piP sprider ju ljudet ordentligt så man bör nog se till att golv och sidoväggar inte är helt kala (vilket i och för sig gäller de flesta högtalare).

Du kan kika på hur mitt rum ser ut här Callisto:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4107

Bilderna är tyvärr något ouppdaterade då piP idag står lite närmare bakväggen. En tubetrap och en absorbent har även flyttats till nya positioner i rummet. Det har även införskaffats ytterligare en tjock matta på golvet sen bilderna togs.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-20 22:14

Martin skrev:Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?

Man bör minnas att piP är en närfältsmonitor primärt. Och då är det en bra gissning som Martin gör. Men personligen så tror jag att det beror på ev lite tapp i mellanbasen om man placerar den mindre optimalt. Hur är de placerade?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-20 23:11

Har piP mätts sedan de sattes ihop?
Tänkte mest så att filtre i dem verkligen är korrekt gjort?
Enligt IÖ så är det inte helt ovanligt att folk lyckas få lite fel när de sätter ihop filtret, och det kan förståss ge underliga fenomen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-10-20 23:50

Tror som några andra att det beror på för fri placering. Högtalare som skall stå nära vägg för jämn tonkurva blir ju lite nasala om de placeras för långt ut.

(sen kan ju rummen ställa till en del, speciellt om man skall jämföra högtalare med helt olika utstrålningsmönster)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-21 00:05

Martin skrev:
Morello skrev:Man bör komma ihåg att piP är en högtalare med förhållandevis liten riktverkan, varför efterklangsfältet kan bli väl generöst om rummer är kalt.

Jag funderade på hur är det med piP:s riktverkan frekvensmässigt, alltså effektresponsen? Kan det vara så att piP är klangneutralast i ett mer väldämpat rum och att något register riskerar att sticka ut alternativt hämmas en aning i ett kalare rum?

Nej, de är väldigt raka, även när man tittar på energikurvan.

Frågan är hur rummet i det enskilda fallet ställer till det dock, en högtalare kan ha hur rak frekvensgång som helst i både direktljudskurvan och energikurvan, men i ett överklangigt och dessutom klangligt färgat rum förslår de ändå inte.

Kanske Callisto spelar i ett rum som är byggt för hörlurslyssning? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-21 00:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 09:30

norman skrev:Tror som några andra att det beror på för fri placering. Högtalare som skall stå nära vägg för jämn tonkurva blir ju lite nasala om de placeras för långt ut.

(sen kan ju rummen ställa till en del, speciellt om man skall jämföra högtalare med helt olika utstrålningsmönster)

Om detta stämmer så är det svaret på problemet. Som jag tidigare skrivit så har jag inte optimerat placeringen ännu. De har inte stödet från väggen just nu. Trodde att det mest skulle påverka basen :oops: 8) .

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-21 13:13

Callisto skrev:
norman skrev:Om detta stämmer så är det svaret på problemet. Som jag tidigare skrivit så har jag inte optimerat placeringen ännu. De har inte stödet från väggen just nu.

Hemma hos mig (inte pip - men ändå) blir klangen litet nasal om högtalarna står för långt ut ifrån bakväggen. Den rätta fylligheten saknas och inträder först vid rätt placering. Skillnaden är påtaglig även vid ganska liten (någon decimeter) skillnad i placering.

Hälsn. Michael

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 13:17

Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.
Frågan är då; ändrar de karaktär beroende på ljudtryck?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-21 13:29

Inte på mina och inte vad jag kunde höra på det andra paret jag hört.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2005-10-21 14:08

Callisto skrev:
Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.

Nä, men vår hörupplevelse ändrar karaktär beroende på ljudtryck.
Sitter du nära bakväggen när du lyssnar?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-21 14:17

Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.

Callisto: Det du beskriver talar för att det är ett rumsakustiskt fenomen som du upplever. Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:32

jag sitter inte nära bakvägg (har provat det också).

Det konstiga att mina ML inte har några som helst problem med reflexer i rummet (i jämförelse) 8O . De brukar annars vara det som folk i allmänhet pratar om, hur svåra de är att placera.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:36

Martin skrev:
Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.

Callisto: Det du beskriver talar för att det är ett rumsakustiskt fenomen som du upplever. Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.

Det här får du förklara 8O . Menar du att bidraget från väggarna (reflexerna) skulle vara mindre vid låg volym 8O 8O .

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-21 14:42

Callisto skrev:
Martin skrev:

Det här får du förklara 8O . Menar du att bidraget från väggarna (reflexerna) skulle vara mindre vid låg volym 8O 8O .
Mindre i nivå ja så att de inte hörs på samma sätt som vid högre volym.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:47

Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:

Ja men det är väl självklart eftersom du har lägre volym 8O . Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud däremot ändrar sig inte bara för att man höjer volymen 8) .

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-21 14:51

Det är väl inte uteslutet att just detta par piP låter ngt nasala.
Callisto har inte anmärkt på nasalitet hos Rydbergs piP alltså är det inte piP i allmänhet han har anmärkning på, han har sas hört piP utan nasalitet tidigare.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-21 14:55

Callisto skrev:
Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:

Ja men det är väl självklart eftersom du har lägre volym 8O . Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud däremot ändrar sig inte bara för att man höjer volymen 8) .
På sätt och vis gör det det. Hörselmässigt gör det definitivt det. Testa! Klappa lite löst i händerna och det kommer inte att låta lika rumsligt som att klappa kraftigt. Den hörbara efterklangstiden ökar också.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:58

Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:

På sätt och vis gör det det. Hörselmässigt gör det definitivt det. Testa! Klappa lite löst i händerna och det kommer inte att låta lika rumsligt som att klappa kraftigt. Den hörbara efterklangstiden ökar också.

Ok, då är jag med på vad du menar :) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:59

dimitri skrev:Det är väl inte uteslutet att just detta par piP låter ngt nasala.
Callisto har inte anmärkt på nasalitet hos Rydbergs piP alltså är det inte piP i allmänhet han har anmärkning på, han har sas hört piP utan nasalitet tidigare.
D

Jag är också lite inne på din linje, det kan faktiskt vara så att just detta par är lite annorlunda. Får nog jämföra dessa med Rydbergs för att få svar på frågan.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-21 16:33

Trevligt att se att invändningar/synpunkter/kritik kring Pip tas emot på ett lite vänligare sätt nu än vad som varit fallet någon gång tidigare.

:)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-21 16:39

Hur synpunkter tas emot (vad det än gäller) beror säkert mycket på hur de framförs.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-22 01:14

Det går förstås inte att utesluta att ett par piP kan vara felbyggda om de sålts som monteringssats, och inte varit här för kontroll i efterhand.

Jag har hört dem i säkert 100 olika rum, och aldrig någonsin har de låtit nasala.

Självklart har de aldrig placerats i strid mot placeringsråden dock.

Att placera en högtalare så att de arbetar som den är tänkt är väl lika självklart som att inte ställa in 20 grams nåltryck när det skall vara 1,8 gram, eller att låta bli att spela 45-varv/minut-skivor på 33 1/3-varv/minut. Eller att inte klaga oxfilén, när den smakar illa på grund av att man äter den sönderstekt, kallnad och kryddad med socker och gammal härsken vitlök.

Ingenting som missbrukas kommer att fungera lika bra som sin potential.

Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem) är han välkommen hit och få information om hur de skall användas. Det är min ambition att alla som äger dem skall veta tillräckligt mycket om dem för att kunna använda dem vettigt. Jag vill inte sälja dem överhuvudtaget till någon som jag inte träffat, och som inte hört dem under vettiga betingelser och förstått hur de skall användas (även om detta inte är ett absolut krav för just piP, såsom det är för alla de större modellerna).

Att de sprids till folk som inte kan använda dem är ju helt meningslöst. Syftet med dem är ju att de skall vara till glädje. :P

Det ju bättre att de som ändå missbrukar dem istället använder högtalare som inte är konstruerade för att användas i ett rum alls.

ALLA seriösa högtalarkonstruktioner är dock gjorda med hänsyn till den akustiska kringmiljön. Man skulle kunna gå så långt som till att säga att den akustiska kringmiljön är en del av en högtalaren (så är det sett ur ett psykoakustiskt perspektiv). Om den delen inte är korrekt (genom placeringsmissbruk) kommer det inte att låta bra.

Så igen: Du är välkommen hit Callisto om du vill få veta de korrekta förutsättningarna!

Om högtalarna ifråga misstänks för att vara felaktiga går det bra att komma hit med dem för kontroll också (kostar 500:-).

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-22 01:46

Martin skrev:Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.

Fast i Globen spelar man starkt för att överrösta reflexerna. Eller
hur det nu hänger ihop det där...

Ing. skrev:Det är ju bättre att de som ändå missbrukar dem istället använder högtalare som inte är konstruerade för att användas i ett rum alls.

:D

* * * *
En trevlig och ** ** * -ig helg tillönskas alla!
                    * * * *

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-22 10:43

Blir lite besviken på dig Ingvar när du gör en antydning att jag inte skulle vara intresserad av piP utan bara för att sprida galla :cry: .
Att jag vill få reda på så mycket som möjligt om orsaken till att de låter som de gör (hemma hos mig), beror på att de blir utspelade av mina ML. Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad men den är stor (mellanregister, ljudbild, fyllighet, bas, lådljud, detaljer och transparens) därför misstänker jag att detta paret kanske inte är helt intakt.
Jag skall idag ta med mig dom hem till min far och testa dom där (han är förövrigt STOR spekulant på dessa). Där kan jag också ställa dom optimalt nära väggen. De kommer förvisso spela tillsammans med H/K 670 och en Nad C42 (tror jag den heter) men det ska väl funka.

Öhman, jag kommer gärna över till dig när jag får tillfälle och lyssnar framförallt på pi60s, eftersom jag ÄR mycket intresserad av dom ifall de låter så pass bra som alla säger. Jag har tyvärr inte ÄN hört pi60s under rätta betingelser :cry: .
mvh
C

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-22 11:36

Callisto> Jag skulle vilja kolla så att diskanten och kablarna från anslutningspanelen är rätt inmonterad på paret du har, resten av filtret har jag ju själv lött och dubbelkollat så det är som det ska (gjorde 2 piP samtidigt). Jag får komma över nån dag o kolla.

Två av dessa sitter i de lådorna du lånat hem:

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-22 15:24

Har varit hemma hos mina föräldrar nu och spelat på piP :D .
De lät mycket bättre där, rummet är klart mer dämpat och nu kunde jag ställa dom som det är tänkt. De låter mycket bra utan nasalt ljud. Inte lika skimrande mellanregister som man är van vid men herregud, de kan spela underbart :P .
Min far vet vad han vill ha nu :D .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-22 15:41

IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem)

Nej nu tycker jag att du är lite insinuant... :wink:

F'låt, jag kunde inte låta bli.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-22 23:27

Callisto:
Jag har en bekant som inte heller får till sina piP riktigt, de trivs inte i hans rum helt enkelt. Hans piP köptes färdiga och är inspelade. Han föredrar ett par andra stativare som han har i det rummet fast de specar klart sämre. Personligen tycker jag att hans piP låter bättre men det är hans tycke och den åsikten får han ju ha.

Kul att du fick höra dem i annan miljö och med bättre resultat - då får du ju en aning om vad de kan prestera. Jag spelar själv på piP med mycket gott resultat och i mitt begränsade utrymme ligger de inte långt efter pi60 som jag också äger och som jag är fantastiskt nöjd med.

Öhman: känns lite tråkigt att du uttrycker dig så hårt eftersom Callisto uttrycker sin ärliga ÅSIKT och dessutom försöker få reda på vad som ligger bakom. Då kan det inte vara kul att få replik av dig med kommentar om att "sprida galla" över dina produkter. Då känns en invit av dig säkert inte lika lockande. Lite väl stingsligt och en smula omoget.
:?
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 00:13

Jag vet inte om jag håller med om att jag var så hård, men...

Nu är ni tre mot en, så jag måste väl nästan ge mig... :oops:

Tyckte dock att trådens namn inte var så kul. :( Där påstås faktiskt att det är högtalaren som felar. :o
Det tyckte jag man borde ha undersökt innan något sådant påstås.

Min mening var inte att påstå att Callisto var ointresserad, tvärtom ville jag göra klart att han är välkommen, genom att bjuda in honom att komma hit, om han var intresserad. Hur jag än läser det jag skrev kan jag inte se att jag påstått att Callisto är ute efter att sprida galla, ej heller att jag påstått att han är ointresserad av att ta reda på problemets kärna.

Jag hoppas hur som helst inbjudan kom fram och förstods, och att det inte uppfattades att jag påstått att han var ute efter att så ont blod (och därmed INTE var välkommen).

Jag ville bara göra klart att jag inte är intresserad av att bjuda in någon som bara vill vara dum och sprida galla. Caliisto däremot, är hjältligt välkommen, speciellt nu när ha sagt att han inte har några onda avsikter. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-23 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-23 00:22

Tänkte precis skriva att jag höll med pingvinlakrits om att IÖ var snudd på otrevlig här men IÖ hann ju replikera precis när jag uppdaterade så nu är det nog utrett. Helt enkelt klantigt formulerat av Öhman. Jaja..tänkte bara att jag skulle stödja Callisto lite var väl därför jag skrev det här..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 00:33

Det är ju lätt att insinuera otrevlighet som inte existerat genom lite citeringssvindleri å andra sidan, exempelvis genom att göra som Svante och citera bara en halv mening!:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem)

Fast meningen utan parentetisk inskjuten sats (som jag tagit bort) faktist var:
IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta... ...är han välkommen hit och få information om hur de skall användas.

Så ni som klagar, har ni verkligen läst det jag skrev, eller har ni läst Svantes citat, där sammanhangen avsiktligt har stympats?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-23 00:37

Jag tror det var texten inom parantes som upprörde. Jag tycker den var en smula onödig. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-23 00:42

IÖ: Jag läste det du skrev och reagerade lite på det men håller med om att Svantes citat fick det att se värre ut men antar att han ville göra det tydligt vad som såg dåligt ut så att säga.

När jag nu läser det du skrev efter dina senaste inlägg och förklringar kn jag se det från en annan sida (din sida kanske) där det inte verkar alls lika hmm farligt :)

/en Robin med tandborsten i mungipan halvägs ner i bingen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 01:00

Morello skrev:Jag tror det var texten inom parantes som upprörde. Jag tycker den var en smula onödig. 8)

Nu får ni ge er! Det här är inte roligt längre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-23 01:47

Svante skrev:

Nej nu tycker jag att du är lite insinuant... :wink:

F'låt, jag kunde inte låta bli.

Jo, citatet var lite tillspetsat, därav mitt omedelbara "f'låt". Jag kunde bara inte låta bli att se kopplingen till en annan tråd tidigare där jag i en bisats skrev nåt i stil med att någon skulle "...tolka dina svar på det sätt du vill".

Men vi gräver ner det här, vi pratar som sagt mycket bättre IRL.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 02:47

Det är cool Svante!

Att du skojade var tydligt (fast citerande av halva meningar är ett himskans otyg, ovärdigt andra än kvällstidningar).

Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-23 11:31

Vad säger ni om att lämna "sprida-galla-diskussionen" därhän och diskutera piP istället? :wink:

Om Callisto har tid åker jag gärna ut nån dag och kontrollerar inkopplingarna av elementen så att de helt säkert är riktigt gjorda. Sen tror jag också att exemplaret C spelar på enbart har spelats på svag nivå => delarna har inte rört sig tillräckligt. Det är nämligen ganska stor skillnad på ett inspelat och ett icke inspelat par (har testat två par mot varandra här hemma)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-23 15:35

Jag accepterar din inbjudan Ingvar och ser fram mot att träffas, lyssna och diskutera med dig :) .
Det blir antagligen inte på den här sidan vintersolståndet pga full planering, men när vi sedan går mot ljusare tider ska vi kunna lösa det 8) .

Jag är fortfarande i något slags euforiskt tillstånd från bl.a. upplevelsen av piP:s nedre register som är minst sagt i världsklass för sin storlek. Mycket imponerande ingenjörskonst :) .
Jag tror nog min fars satt uppe lääänge igår och fortsatte lyssna.
Hans reaktion när han hörde dessa högtalare var kul att se (han är blind, har perfekt gehör och spelar själv instrument). Han reagerade även på saker som en annan inte lägger märke till jämnt :oops:. Hursomhelst så är han (och jag) mycket förtjust i dessa högtalare :) .

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-23 18:46

Callisto: kul!
Har en liknande erfarenhet av en kompis som ville sitta och lyssna igenom en massa skivor eftersom han tyckte han hörde något nytt i nästan varje låt når vi spelade på mina piP - kul helt enkelt!

IÖ skrev:
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned. Sad

Njae, nu är det du som tolkar in någonting som åtminstone jag inte menade eller försökte uttrycka. Det där med klanka ned har du inte fog för - det var ju en fråga om hyfs i ordbruk och inte relaterat till produkten som diskuteras. Du kan ju inte svepgeneralisera och sura ifall du blir ifrågasatt. Det krävs sååå lite för att klämma fram en ursäkt till den det gäller - då känns det synd att du måste klämma in en returkänga till de som säger ifrån.
Att det är flera som reagerar på det du skrivit borde ju vara nog för att förstå att den kommentaren inte föll i god jord. Men nu nog om detta med fog och ofog, jag tycker ju iallafall du är en hyvens snubbe :wink:.
Åter till ämnet.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-23 18:48

För övrigt håller jag med Rydberg om att skillnaden mellan oinspelade och inspelade är ganska stor. Det låter ju inte direkt illa från scratch men det händer en hel del på vägen och saker och ting faller på plats...
Inaktiv

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-23 20:17

Tack pingvinlakrits för din information :) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 01:28

iö skrev:Det är cool Svante!

Att du skojade var tydligt (fast citerande av halva meningar är ett himskans otyg, ovärdigt andra än kvällstidningar).

Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned. :(

Vh, iö

pingvinlakrits skrev:Det där med klanka ned har du inte fog för - det var ju en fråga om hyfs i ordbruk och inte relaterat till produkten som diskuteras. Du kan ju inte svepgeneralisera och sura ifall du blir ifrågasatt. Det krävs sååå lite för att klämma fram en ursäkt till den det gäller - då känns det synd att du måste klämma in en returkänga till de som säger ifrån. Att det är flera som reagerar på det du skrivit borde ju vara nog för att förstå att den kommentaren inte föll i god jord.

Nu får du faktiskt ge dig!

Jag har överhuvudtaget inte svepgeneralisterat, och inte heller har jag surat för att jag blivit ifrågasatt! Jag har surat för att jag blivit påhoppad över ett oskyldigt inlägg, om och om igen, även efter att jag förtydligat mig.

När klagomålen på mitt inlägg (eller rättare sagt det genom falskcitering förvrängda inlägget) kom började jag med att meddela att jag noterat att ni var tre som klagat på mitt inlägg och att jag därför gav mig och medgav att mitt inlägg kanske var för hårt, dessutom tydliggjorde jag att det verkligen inte var menat som ni tolkat det, men det hjälpte inte. Klagomålen fortsatte.

Och du Pingvinlakrits fortsätter fortfarande! 8O

Nu tar jag därför tillbaka mina reservationer helt! Jag står för exakt det jag skrev från början (vilket verkligen inte var ett påhopp mot Callisto, men trots det bad jag om ursäkt). Jag menar det som det stod, och de som inte förstår det som stod, får hantera det problemet alldeles själv. 8)

Ni som klagar är gnällspikar! :x :wink:

/iö

- - - - -

PS. Du får gärna demonstrera hur lite det krävs för att klämma fram en ursäkt, för det är din tur nu.

PPS. Angående sakfrågan: Ja, piP utvecklas klart mer under inspelningen än alla andra Ino-högtalare. De är verkligen inte alls lika kul att avlyssna på de första tio minutrarna som de kommer att bli, och inte heller de första timmarna är så kul (jämfört med hur det låter när de är färdiginspelade). Sen blir det bättre och bättre. Riktigt bra blir de först efter sisådär 40 timmars spelning. Men första timmarnas spelning betyder mest.
Och använd INTE under några förhållanden inbränningssignaler såsom till exempel brus. Spela musik på dem, precis som vanligt. Forcerad inbränning bör absolut undvikas. Om de 40 timmarna tar två veckor eller mer är det alldeles utmärkt.
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-29 14:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-26 10:01

8O Snacka om att det blev höna av en fjäder, urtöntig utveckling på denna tråden. Skärp er!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-26 12:02

Det här är inte bra, nu måste jag säga någonting! 8O

Jag har själv piP!

Instängda är nog det sista jag skulle kalla dessa högtalare! :wink:

Jag tror aldrig jag har hört högtalare där röster låter så klara och där man hör sångtexter så tydligt som i piP (förutom pi60s, men det är en annan sak). Vad som menas med nasalt vet jag inte riktigt.

Nåväl. Jag kan tänka mig tre anledningar till detta problem:

1. Rummet är inte optimalt

2. Högtalarna är felplacerade

3. Detta par är fel ihopsatta (att båda skulle vara trasiga låter väl inte så sannolikt, därför tror jag mer på felmontering i så fall)

Det kan naturligtvis vara både 1. och 2. eller någon annan kombination av det ovanstående! :wink:

Någon antydde att du bor i Linköping.
Jag råkar befinna mig där nu, så om du vill kan jag lyssna på dem! (Och se hur de står)

Vänliga Hälsningar :P

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 12:30

piP står hemma hos mina föräldrar nu och spelar mycket bra :D .
Hemma hos mig var det långt ifrån optimal placering, tyvärr, vilket också medförde att de inte presterade sitt bästa.
Hemma hos mina föräldrar har de optimalt placerats och rummet i sig lämpar sig ypperligt (lagom dämpat rum :P ).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-26 12:38

Det gläder mig mycket att de låter bra hos dina föräldrar. :P

Vi får se om jag lyckas visa att de kan låta till och med ännu bättre när du kommer och hälsar på... :wink:

Är nyfiken på hur din bedömning blir.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 12:59

IngOehman skrev:Det gläder mig mycket att de låter bra hos dina föräldrar. :P

Vi får se om jag lyckas visa att de kan låta till och med ännu bättre när du kommer och hälsar på... :wink:

Är nyfiken på hur din bedömning blir.

Vh, iö

Ja det ska bli intressant att höra dom hos dig. Framförallt är jag nyfiken på att höra pi60s så som det är tänkt :P .
Min bedömning blir ärlig och rak :) .

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-26 13:05

Så bra, då hoppas jag att ingen är ledsen längre! :P

Vänliga hälsningar :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-26 13:43

Och använd INTE under några förhållanden inbränningssignaler såsom till exempel brus. Spela musik på dem, precis som vanligt. Forcerad inbränning bör absolut undvikas. Om de 40 timmarna tar två veckor eller mer är det alldeles utmärkt.

Iö.. exakt detta att INTE använda inbrämnningskivor skriver tillverkaren som byggt mina nya högtalare också.. 8O
IOFS skriver han MYCKET längre inspelningstid än du. Men ändå intresant detta att du o killen som bygger mina högisar har mycket liknande råd o rön..

Och nu vill jag veta Iö.. VARFÖR ska man inte ha inbränningskivor? Han skriver det sliter på elektroniken samt förkortar livslängden o elementen o elektroniken..

IOFS så är detta lösdraget ur manualen. så jag återger inte exakt här. Men ändå meningen som jag förstår det...

Dessutom råder han INTE till dyra kablar. Utan endast till vanliga med rätt värden.. :lol: :lol:

Tror jag" hittat "en "kompis" till dig Iö...
:lol:

Edit. Förlåt jag lånade tråden med ot här. Blev bara så nyfiken som ni säkert förstår..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-10-26 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-26 14:03

Mayro:

IngOehman skrev:
mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??

De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

Vh, Ing. Öhman

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 14:56

Rydberg skrev:Mayro:

IngOehman skrev:
mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??

De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

Vh, Ing. Öhman

Har inte limmet och lacken redant härdat när man börjar spela på högtalaren 8O.
Hur stora temp. förändringar uppstår som du påstår?
Hur har du undersökt den kristallina strukturen?

Det var några frågor som dök upp när jag läste inlägget, tacksam för svar 8) .

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-26 15:06

Jag är också intresserad av att få detta förklarat, jag inbillade mig själv att inte mycket mer kunde hända än att gummikkanten runt elementet mjuknar? Möjligen också att diverse mekaniska spänningar i lådan "släpper".

edit. apropå "spela in" så minns jag när en känd pickup-tillverkare hade demo med en mätdator som mätte spårningsförmåga på pickuper, deras exklusiva van den hul-och annat slipningar skulle förstås vara förmodat oslagbara. Det vill säga, ända tills en kund kom in med en gammal VMS20 eller liknande som var rejält inspelad, den spårade iaf skiten ur alla de nya pickuperna. Gummiupphängningen var ju nästan borta, undrar bara hur det var med resonanserna ...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 15:43

Ge dig själv, det är faktiskt du som perpetuerar gnället och hur många ord du än använder så uppfattas det som just gnäll.

Att skriva:
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.

Detta är definitivt att svepgeneralisera och klumpa ihop oss alla trots att vi framförde OLIKA synpunkter. Då kände JAG mig träffad för jag tyckte inte jag klankade ned. Men kan du inte ta till dig det eller mottagaranpassa dina genmälen kanske du ska låta bli. Vill du att man ska förstå exakt vad du menar får du uttrycka dig mer exakt och rikta eventuella surkängor åt rätt person.

Om du tycker jag ska be dig om ursäkt för något som känns som påhopp så peka ut vad du känner dig ledsen för så gör jag gärna det!
Men min synpunkt ska jag inte behöva be om ursäkt för. Är du så omogen att du inte kan ta till dig (fler än en röst) om att du var opassande i ditt inlägg så, tja, ditt bekymmer.

Och hur du själv uppfattas är inte du rätt person att avgöra, det är mottagaren. Det kunde stannat vid en fjäder men det känns som du vill vara tuppen i hönsgården.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 15:46

Callisto: jag är glad att de hittat en bra placering hos dina föräldrar - piP är ju ett par förnämliga högtalare!
Inaktiv

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 17:03

pingvinlakrits skrev:Callisto: jag är glad att de hittat en bra placering hos dina föräldrar - piP är ju ett par förnämliga högtalare!

Det är jag med, för att inte tala om min far. Han ser ut så här nu när han lyssnar 8) .

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 20:17

Callisto: hur ser planerna ut framöver? Ska du hitta en annan högtalarlösning till egna hemmet? Vad ligger inom räckhåll (budgetmässigt alltså)?

Jag känner inte riktigt till dina nuvarande högtalare :oops: men vad känner du att du saknar hos dem? Det kan vara svårt att finna vad man söker om man har ett par "karaktärsstarka" högtalare, omställningen kan bli lite svår att ta till sig på en gång när man lyssnar på ett par andra med en helt annan karaktär.

(Sitter just nu med Rickie Lee Jones strömmandes ur mina pi60 och ser lite ut som din far :wink: men ska släppa datorn och flytta mig till sweetspot och njuta innan flickvännen kommer och agerar diffuserande absorbent...)
Inaktiv

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-26 20:59

pingvinlakrits skrev:Callisto: hur ser planerna ut framöver? Ska du hitta en annan högtalarlösning till egna hemmet? Vad ligger inom räckhåll (budgetmässigt alltså)?

Jag känner inte riktigt till dina nuvarande högtalare :oops: men vad känner du att du saknar hos dem? Det kan vara svårt att finna vad man söker om man har ett par "karaktärsstarka" högtalare, omställningen kan bli lite svår att ta till sig på en gång när man lyssnar på ett par andra med en helt annan karaktär.

(Sitter just nu med Rickie Lee Jones strömmandes ur mina pi60 och ser lite ut som din far :wink: men ska släppa datorn och flytta mig till sweetspot och njuta innan flickvännen kommer och agerar diffuserande absorbent...)

Hej,

Jag har inte hört något bättre än min uppställning hemma idag.
Mina ML Ascent i tillsammans med Krell skapar en sån fantastisk illusion så att man bara får gåshud om det är en bra inspelning.
Jag sitter helnöjd hemma. Givetvis är man alltid intresserad av att höra andra uppsättningar, jag menar strävan efter välljud fortgår alltid av rent intresse. Hittar jag något som låter bättre så är det givetvis det man vill införskaffa. Därför ska det bli mycket intressant att få lyssna på pi60s under riktigt bra betingelser.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 22:57

Jamenjaha, då är det ju frågan om kära besvär eller rättare sagt inga bekymmer :wink: .

Den sitsen har jag suttit (sitter i?) jag med, men i skrivande stund tycker jag att pundet förvaltats väl och liksom du har jag inget egentligt behov, utan sitter mest och njuter. Har lyckats undvika större infall på sista tiden och plöjer hellre igenom skivsamlingen än letar apparater. Sitter fortfarande och är lite nykär i ljudet, men kanske vänjer man sig så småningom. Jag har ju hört bättre ljud, hos andra, men inte så pass mycket bättre att att jag känner att jag behöver uppgradera.

Men man är ju nyfiken och dessutom är jag lite svag för design :oops:.
Inaktiv

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-27 21:37

Callisto skrev:

IngOehman skrev:

Vh, Ing. Öhman

Önskar fortfarande svar från Ingvar på dessa uttalanden, tack.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-27 22:31

Callisto, hittade detta svaret, inte precis till de frågorna du ställde men men......

IngOehman skrev:
profbd skrev:

hur kan du veta detta har du undersökt detta?

Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-28 08:11

Rydberg skrev:Callisto, hittade detta svaret, inte precis till de frågorna du ställde men men......

IngOehman skrev:
profbd skrev:

hur kan du veta detta har du undersökt detta?

Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.

Tack Rydberg, med det är inte svar på mina frågor som jag ställde.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-28 10:37

Har vi akustikproblem i tråden? Jag tycks mig höra ett eko.. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-28 14:09

pingvinlakrits skrev:Ge dig själv, det är faktiskt du som perpetuerar gnället och hur många ord du än använder så uppfattas det som just gnäll.

Det var inte så lätt att be om ursäkt tydligen. Långt över din förmåga i varje fall. Du kom inte ens i närheten, utan du fortsätter att vara otrevlig istället. :o :(

pingvinlakrits skrev:Att skriva:
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned.

Detta är definitivt att svepgeneralisera och klumpa ihop oss alla trots att vi framförde OLIKA synpunkter. Då kände JAG mig träffad för jag tyckte inte jag klankade ned.

För det första: Om skon passar, så varsågod att ta på den! Det kan bara du bedöma, så skyll inte på mig. Varför tror du att jag pratar om dig om du inte tycker att du klankat ned?

För det andra: Kolla historiken! Hur länge efter att man bett om ursäkt tycker du det är rimligt att fortsätta och hoppa på någon???

För det tredje: Har du överhuvudtaget läst det inlägg som du bråkar om, eller har du bara läst det förvrängda citatet av det?

För det fjärde: Varför tar du överhuvudtaget åt dig? Ditt inlägg har jag ju bara kommenterat på ett positivt sätt (du var en av de tre tidiga invändarna som gjorde att jag bad om ursäkt). Sen när folk efter detta fortsätter att klanka ned, och jag ber dem sluta, då tar du åt dig!? Helt obergripligt!

De som jag bad sluta (Frutti, Morello och Svante) har allihopa slutat eller till och med skickat in vänliga inlägg.

pingvinlakrits skrev:Men kan du inte ta till dig det eller mottagaranpassa dina genmälen kanske du ska låta bli. Vill du att man ska förstå exakt vad du menar får du uttrycka dig mer exakt och rikta eventuella surkängor åt rätt person.

Jag riktar dem till DIG.

Det är att DU som nu fortsätter att älta denna fråga, trots att jag redan tagit tillbaka (det gjorde jag omedelbart när jag såg att Callisto tog illa vid sig, och att även andra reagerat) och jag har medgivit att mitt inlägg kanske var för hårt, och jag har klargjort att det inte var menat så. Men det hjälpte inte. Du fortsätter, och det kommer du väl antagligen att göra vad jag än säger. :cry:

pingvinlakrits skrev:Om du tycker jag ska be dig om ursäkt för något som känns som påhopp så peka ut vad du känner dig ledsen för så gör jag gärna det!

Hmmm... Menar du allvar med detta? Det känns lite lustigt att behöva peka. :wink:

Men Ok: Det gäller ALLA dina inlägg i denna tråd som inte varit något annat än ett sätt att älta vidare något som redan var avklarat för länge sedan. Alltså dina fortsatta bjäbbande inlägg efter att frågan var färdigdiskuterad.

pingvinlakrits skrev:Men min synpunkt ska jag inte behöva be om ursäkt för.

Ok, då slipper du.

pingvinlakrits skrev:Är du så omogen att du inte kan ta till dig (fler än en röst) om att du var opassande i ditt inlägg så, tja, ditt bekymmer.

Det var tre som kom med synpunkter. Då bad jag om ursäkt (trots att jag var felciterad). EFTER detta ville några andra spä på med ännu mera klankande. Då bad jag dem sluta. Då började DU bli otrevlig!

Men vet du vad? Du behöver inte be om ursäkt för någonting om du inte tycker du gjort något som varit ovänligt eller fel. Du får bedöma detta själv.

pingvinlakrits skrev:Och hur du själv uppfattas är inte du rätt person att avgöra, det är mottagaren.

Vad orättvist, med tanke på att jag som mottagare för det du skriver, tydligen inte har rätt att avgöra hur du uppfattas. :o :( Är det alltså du som skall avgöra hur allting skall uppfattas? Ok, bra att veta.

pingvinlakrits skrev:Det kunde stannat vid en fjäder men det känns som du vill vara tuppen i hönsgården.

Ok, då säger vi det. Det var ju dumt av mig att inte inse att det är du som är tuppen.

Du vinner. Jag vill verkligen inte vara tupp, jag tycker inte ens om dem. De för oväsen när jag vill vara ifred och sova.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om du läser tråden noga ser du att det faktiskt stannade vid en fjäder, men att du inte nöjde dig med det, utan klankade vidare, och gör det fortfarande. Alla utom du nöjde sig med en sista känga dock.

PPS. Jag fattar inte varför jag varit övertygad om att du var en hygglig snubbe. Den vendetta du håller på med nu är ju helt absurd, trots att jag inte ens kritiserade dig. Tvärtom tog jag fasta på ditt inlägg där du kallar mig omogen, och tog tillbaka mitt kanske för hårda (i synnerhet i felciterad form) inlägg.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-28 16:19

Det här är inte fjädrar eller tuppar, det är ju en hel hönsgård :roll:

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-28 17:18

Alltså Öhman. Jag tycker att du är en grymt juste kille och ett jäkla geni vad det gäller högtalarskapande också för den delen. Jag har faktiskt skakat din hand minst två ggr utan att du har någon aning om vem jag är nu givetvis :D . (en situation som du säkert är van vid så mycket folk som du träffar). Tror att pingvinlakrits tycker precis samma sak om dig faktiskt.

Läs gärna föregående stycke en gång till.

Jag vill inte spä på det här men har helt enkelt lust att göra ett inlägg.

När jag läser tråden verkar det för mig INTE som att pingvinlakrits vill ställa till med någon slags bråk. Speciellt inte innan ert "eftersnack" kom igång.

IÖ skrev "Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned."

Jag ville inte klanka ned.(pingvinlakrits ville det inte heller av egen utsago och det var väl? först i ditt senaste inlägg som du gjorde klart att han inte var en av de som klankade ned).Men det var jag. Människor känner ofta ett behov av att berätta hur de uppfattar saker och det är just vad vi gjort här. På ett hyggligt sätt tyckte jag nog. Då kan det kännas lite fel att få tillbaka att man klankar ner. Det kan faktiskt t.o.m. kännas som att man själv blir nedklankad.

Det är väl inte så att du inte vill få respons på hur det du skriver uppfattas? Om jag minns saken rätt så har du sagt att du tycker att en person med dyslexi borde ta emot påpekanden angående stavning väl? Jag tycker att det vi uttryckte vår åsikt om är lika viktigt även om det är en mer abstrakt del av språket!

Med glimten i ögat tänkte jag avsluta med något som du gillar att göra IÖ. Nämligen att för att göra det tydligare hur man själv tolkat en sak genom att projicera den på ett annat ämne. Nämligen restaurangbranschen.

Kalle ringer till restaurang Sjöstjärnan och ber om att få boka bord. -Jättegärna (om det inte är hälsovårdsmyndigheten) jag ska se till att ni får ett trevligt besök.

Här beror allt på hur han säger det. Det kan uppfattas som allt från ett roligt skämt till en grov förolämpning. I skriftspråk är det här ännu svårare erftersom det är helt upp läsaren att tolka ur ren text.

Det är här det ligger. Vi uppfattade det på ett annat sätt och ville påpeka det och trodde nog att det skulle tas emot väl.

Förresten Öhman, hur går det med trevägarna som kanske skulle varit klara i somras enligt någon "gammal" produktkatalog från dig jag läste.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-28 19:55

Jag tror inte pinvinlakrits menat något illa. Allt startade som en liten snöboll men slutar nu som ett stort klot :o .

mvh
C

ps. Hur går det med svaren till mina frågor Ingvar.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-28 20:41

Ingvar: Jag menade faktiskt inget illa.

Verkligen inte.

Problemet är ju att när du skrev om klankandet så tog jag åt mig eftersom du INTE pekade ut den / de som klankade och som du blev ledsen för utan jag fick intrycket att du tyckte ALLA som sade ifrån klankade på dig.

Då tog jag åt mig eftersom jag tycker man ska kunna säga ifrån. Det var helt enkelt så jag menade. Punkt.

Dessutom vill jag veta exakt var jag blev otrevlig eller osaklig i tonen. Snarare känns det som att du själv slog an den sura tonen, speciellt när du börjar prata om vendetta! Var kom det in i det hela? Jag har aldrig varit "ute efter dig". Nu känns det som att du inte kan ta till dig ens mild kritik utan att du måste dribbla in dig i ordklyverier för att rättfärdiga vad du sagt. Känns lite obehagligt. Du saxar ju själv ut lösryckta citat - och blundar för helheten - så där faller du på eget grepp och gör precis exakt just det du beskyller andra för.

Jag står 100% för min åsikt att du kanske ska undvika att skriva i affekt - och att du ska tänka på att mottagaranpassa vad du skriver. Du har ju så rätt i att det är mottagaren som avgör hur meddelandet kommer fram - det var ju så jag sa men du vänder det emot mig! Skillnaden är att jag tar till mig det du säger men du gör inte detsamma för du ser inte hur du själv skriver.

Att ta till sig hur någon reagerar över hur man skriver är att respektera dennes åsikt. Respekterar du inte folks åsikter? (Du behöver inte dela dem.) Men säger JAG att jag reagerade och blev ledsen så verkar DU inte vilja ta till dig det. Att försvara ett fel är att fela igen.

Utan att nämna namn, för de vill förstås inte bli inblandade, så har jag fått ett par PM som stöd för min åsikt om hur just du skriver och den tonen du anslår när du blir ifrågasatt.
Jag har inte bett om deras stöd, eller överhuvudtaget diskuterat det utanför den här tråden utan det har kommit frivilligt. Kanske ringer en liten försiktig alarmklocka då? Det skulle det gjort hos mig.
Och det är inte någon av dina forna antagonister som framför den kritiken. Det intressanta är att två av oss (de andra känner jag ju inte) har läst, och i bägge fallen dessutom jobbat med, kommunikation. Och vi reagerar på ditt sätt att kommunicera.

Försök ta till dig vad andra skriver och tycker. Det är en stor skillnad mellan att ta illa vid sig av kritik och att ta till sig av kritik. Du gör ju tyvärr mestadels bara det förstnämnda. Du kan väl inte mena att ALLA mina inlägg efter din ursäkt var elaka och rakt igenom osakliga?

PS
Jag ångrar verkligen att jag skrev det där med tuppen i hönsgården.
Det var onödigt. Det ber jag om ursäkt för.
Inaktiv

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-28 22:43

Mycket bra skrivet pingvinlakrits.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-28 23:20

Frutti: Andra ord, samma känslor. Tack.

Ingvar: Läs Fruttis inlägg, första och andra stycket. Repetera.

Fbk: Tack.

Ska nog avstå från att solka ner i denna tråd mer, f'låt Callisto. Jag tar på mig min beskärda del av skulden. Dessutom har jag försökt lära mig blanda en god Caipirinha (stavning?) ikväll, det tog ett par stycken :oops: så ja ska definitivt inte skriva mer ikväll. Min flickvän knackar på drinkglaset - kanske ska hon hålla tal? På radion är det brusig Eros Ramazotti... ...godnatt i stugan!
Inaktiv

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-29 00:51

Frutti skrev
"Alltså Öhman. Jag tycker att du är en grymt juste kille och ett jäkla geni vad det gäller högtalarskapande också för den delen."

Ta då hans ord på allvar och gå igenom tråden.
För det är inte samma sak att säga :
"Rydberg, jag tycker att du ...
och
"IÖ jag tycker att du..."

Det ligger 20-30 års arbete mellan båda dessa utsagor.

Sedan kan jag tycka att IÖ borde skylla sig själv, eller ta konsekvenser att delta i ett publikt forum, ungefär som att stå ut med att kasta pärlor för svin. Men det är en annan sak.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-29 08:26

dimitri:
hoppas att din antydan om att kasta pärlor för svin inte syftar till att antyda att jag, Frutti eller någon annan skulle vara ett svin 8O
Men det tror jag i och för sig inte :wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-29 11:00

pingvinlakrits skrev:dimitri:
hoppas att din antydan om att kasta pärlor för svin inte syftar till att antyda att jag, Frutti eller någon annan skulle vara ett svin 8O
Men det tror jag i och för sig inte :wink:

Jag reagerade också på det men jag tror inte heller det. Tror han syftar på den fantastiska mängd energi Öhman historiskt sett lagt på att svara utförligt och korrekt. Ibland har det ju visat sig att han inte haft någonting för det nämligen.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-29 12:02

Frutti:
Ja, det var min tolkning det med. Men eftersom jag var lite osäker så frågade jag lite försiktigt. Jag förutsätter att Dimitri är en sansad person.
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 12:55

Jag skriver det igen: Nu får ni ge er!

Jag skrev ett inlägg som falskciterades, och sedan tolkades på ett sätt som det inte var avsett, när det kom reaktioner så korrigerade jag mig. Där borde detta ha slutat.

Pingvinlakrits: Läs dina senaste krior, och projcera det du skriver på dina egna texter - din kritik passar perfekt till ditt eget beteende. Jag fattar fortfarande inte vad du är ute efter, men om du inte vill varken be om ursäkt eller ens försöka se min sida, så kan du väl i varje fall hålla med om att det räcker nu?

Frutti: Du har rätt i att jag kanske inte minns vem du är (fast det är förstås svårt att veta utan att ha varken ett namn eller ett ansikte att kolla om man känner igen :wink: ), men jag kan säga att jag känner stor sympati för personer som kan se saker från flera håll, som du och Svante visat att ni kan.

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-29 12:55

Det är en alldeles korrekt tolkning.
Talesättet "pärlor för svin" avser varken pärlor eller svin, som ni ju mkt väl förstår.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 15:01

Callisto skrev:
Callisto skrev:

IngOehman skrev:

Vh, Ing. Öhman

Hej Callisto!

Ber om ursäkt att jag missade ditt inlägg.

Nej härdningen är inte färdig på ett helt ospelat element, oavsett dess ålder. Det är nämligen så, att väldigt många limmer (araldit och andra expoxierande (härd-)limmer i synnerhet) med sin naturliga härdning når en väsentligt mindre hårdhet, styrka och temperaturtålighet än de klarar efter en kompletterande ugnshärdning. I många fall når man de bästa resultaten först efter flera cykler, med vila emellan.

Ett högtalarelement kan man av olika skäl inte hetta upp till många hundra garder i en ugn, eftersom andra delar riskerar att ta skada. Däremot kan man spela musik på den, och få värmen precis där den behöver vara!

Genom att spela musik precis som vanligt åstadkommer man en utmärkt inspelning av högtalaren. Inspelningssignaler avsedda för ändamålet tycks undantagslöst ha utformats av människor som inte har en aing om hur en sådan signal borde se ut. :o 8O

Det går i själva verket inte ens att få in en optimal inspelningssignal på en CD, eftersom en sådan signal bör vara flera hundra timmar lång, varav aktiv tid uppgår till sisådär 40 timmar, och innehålla diskontinuiteter på många timmar.

Som tur är finns helt vanligt musik-CD, och spelar man bara dem, precis som vanligt, blir allt väldigt bra. :P 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. De enda högtalare på Ino Audios program som visat sig vara rejält svåra att spela in är i56s, i64z och i68es. Svårigheten är att nå de nivåer som behövs för att inspelningen skall nå sin verkan. Jag brukar därför råda ägarna av dessa system att spela med dem utan HP-filter (80 Hz) och utan basmoduler de första i varje fall sisådär 10 timmarna.
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-30 12:52, redigerad totalt 1 gång.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-29 15:34

OK, Ingvar.
Jag var inte ute efter bråk och är uppriktigt ledsen att det skenade iväg. Vi tänker nog ganska lika i sak men har olika sätt att uttrycka det.

Vi drar ett streck över det här, iallafall från min sida. Tack för ditt faktainlägg, fann det mycket intressant.

Mvh Henrik
Inaktiv

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-29 16:26

egentligen är det väl inte så konstigt. statista kroppsrörelser är ju tex väldigt skadliga för människor. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 16:50

Kompisar igen alltså Pingvinlakrits? :P

Vh, iö

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-29 20:22

Hoppas vi aldrig var ovänner på riktigt, Öhman. Man får ju ta att missförstånd uppstår och att det kan brusas upp en smula och storma i ett vattenglas.
Kompisar igen, definitivt!
:wink: Vh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-30 02:12

Henke är kompis och jag, Robin, är också kompis. Sov gott allesammans!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-31 22:32

IngOehman skrev:
Callisto skrev:
Callisto skrev:

IngOehman skrev:

Vh, Ing. Öhman

Däremot kan man spela musik på den, och få värmen precis där den behöver vara!

Vh, iö

- - - - -

Hej Ingvar,
Ursäkta mitt korta klipp men jag är intresserad av att veta hur många graders påslag det blir vid limningen av elementet (upphängningen) pga av inspelning.

vh

Callisto

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-01 20:42

Hej Callisto!

Först och främst: "Upphängningen" är ingen entydighet. Den består av minst två delar, nämligen en spider (den veckade textilen som är limmad nära konens nacke) och en främre upphängning som kan vara av papper, textil, foam, plast eller gummi (för att ta de fem vanligaste materialen).

Den uppvärmning jag har nämnt, även att den har med elementets effekttålighet att göra och i viss mån med distorsion, har dock i princip INGENTING med fjädringslementens inspelning att göra.

Utan det handlar uteslutande själva talspoletrådens fixering på bobinen samt bobinens inlimning mot membranet.

Dessa limpunkter har stor betydelse för hur kraften kan färdas från talspoletråden till membranet.

Däremot är det faktiskt så, att även upphängningarna blir uppvärmda.

Den undre (spidern) blir förstås lite uppvärmd från talspolen, eftersom dess inre limning oftst är mycket nära limningen mellan bobin och membran (ibland är spiderlimningen till och med närmare talspolen än konlimningen) men de krafter som den limningen utsätts för är blygsamma (vid rimliga membranutslag) jämfört med limningen till membranet.

Låt oss ta ett exempel: Ino pi60s som drivs av en NAD 208 med dynamisk musik och spektral fördelning som inte övermotionerar Xmax, spelandes vid full uteffekt.

Typiskt utsätts då limningen till spidern för krafter på lite drygt 2,5 newton i de extremaste rörelsepeakarna. Membranlimningen utsätts dock för i storleksordningen 150 newton i de extremaste ljudtryckspeakarna! Sextio gånger mera alltså...

Som alla säkert förstår dominerar således olinjära elasticeranden från den sistnämnda oerhört mycket över allt som har med upphängningarna att göra i det massastyrda frekvensregistret. Mycket riktigt är det i hela det jättelika massakontrollerade frekvensområdet som inspelningseffekterna från lim-kureringen uppvisar sina hörbara vinster.

Den övre (främre) upphängningen, blir dock för det mesta (i hifi-element) märkbart uppvärmd den också, trots det stora avståndet till talspolen, men det beror inte på värmeledning från den sistnämnda, utan det beror på friktiva förluster inuti upphängningens material.

All högtalarelement, i alla fall alla kvalificerade element avsedda för ett större frekvensområde än den lägre basen, är försedda med en främre upphängning med viss andel mekaniska förluster. Det är nämligen nödvändigt för att membranets resonanser skall kunna kontrolleras/elimineras.

På grund av dessa förluster värms även den främre upphängningen upp, men här behövs inga limkureringseffekter, så denna upphängningsuppvärmning är i de flesta fall, ehuru nödvändig, inte ett egenvärde. Tvärtom kan den vara problematisk i de fall materialet inte är termiskt stabilt (om det ändrar egenskaper med temperatur). I princip är upphängningsförlusterna försumbara för mellanregisterbruk, men hos baselement försedda med främre upphängning i högförlustgummi (som nästan alltid är termiskt instabilt) kan detta var ett signifikant problem.

Utöver den värmekurering av kritiska limfogar som nämnts består inkörning av ett högtlarelement av flera saker. Det som väl de flesta tror är den viktigaste manövern under inspelningen är uppmjukningen av den inre och yttre (främre) upphängningen.

Om denna proess finns inte så mycket att orda. Den går till ungefär som de flesta nog föreställer sig, men det finns några saker som kan vara bra att minnas, och det är hur felaktig inspelning kan översträcka spidern innan den är "förberedd" för det. Och detta kan leda till att spidern i sig skadas till att få ett hysteresbeteende, som kommer att få elementmembranets mittposition att vilja snedställa sig. Spiders med sådana skador har rent tekniskt fått en fjäderkonstant runt nollgenomgången som har ett negativt värde!

Återigen: Alla problem med konstlad inspelning undviker man genom att så fort som möjligt glömma allt dumt man läst om behovet av speciella inspelningsprocesser/ritualer.

1. Spela aldrig in högtalare på annat sätt än att spela på dem när du vill lyssna på dem. Glöm alla dumheter om att lämna dem med radion på, eller att ställa högtalarna mot varandra kopplade i motfas (så du skall kunna spela högra på dem utan att det hörs), eller placerade i ett rum med stängd dörr...
. Använd dem precis som vanligt - från att de är nya: Spela musik på dem! Om det leder till att du (när de fortfarande är, och låter, lite råa) spelar lite svagare på dem i början, så prima!

2. Använd ALDRIG speciella inspelningssignaler. Bortsett ifrån att aldrig är bra för det objekt som skall spelas in är dom inget kul alls att lyssna till. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Glömde svara på själva frågan. :oops:

Limfogen mellan bobin och membran kan bli över 200 grader varm. Själva talspolens kurering kan ske vid tempteraturer överstigande 250 grader! Men i en sund inkörningsprocess (läs spelning av musik, precis som vanligt) går man helst inte på de temperaturerna direkt. Det tål elementet nämligen för det mesta inte. :o

Främre upphängningen blir sällan varmare än ett tiotal grader över rumstemperaturen, ens vid extrem hårdkörning.

Det kan man lätt kalkylera (eller på ett ögonblick inse intuitivt) genom att inse att membranhastigheten typiskt max uppgår till sisådär 4 m/s (eftersom hastigheten är fallande över 100 Hz, och maxslag är säg 7 mm en ledd, vilket ger maxderivata (derivatan på läget är hastighet) om 7*(2pi) * 100 Hz = 4398 mm/s, alltså 4,4 m/s) och med en upphängningsdämpning om säg 1 Ns/m får vi en effektförlust om sisdär 19,36 W.

Ett annat sätt att lista ut precis samma sak är att tänka sig ett element som drivs med 100 W (eller rättare sagt 28,3 volt) på sin resonansfrekvens (där impedanstoppen kanske är 40 ohm) och då faller vid en telspoleresistans om 6 ohm: 28,3 * 34/(34+6) = 24,055 volt, vilket blir en "R+-förlust" om 24,055^2 / 30 = 19,29 W. 8O

Turträff förvisso, men där har ni storleksordningen i varje fall. Som alla förstår är medeleffekten som utvecklas i upphängningen lägre än denna maxeffekt som ju är ett specialfall.

Någon annan får redovisa hur stor yta en svartkropp behöver ha för att stråla ut den nämnda effekten till omgivningen med tio graders temperaturhöjning. :wink:

Det finns ju många kloka fysiker här på faktiskt. :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-01 21:29

tackar Iö.. Då förstog man ingenting med ändå lite till.. Ska läsa detta flera ggr så man fattar exakt vad du säger.

För du och konstruktören av mina burkar säger exakt samma sak.. Endast musikspelande o nöt.. Inget annat..

Tackar igen ..även jag frågade ju om detta..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-01 23:41

Det ovanstående var bara lite enkel fysik (knappt ens gymnasial nivå, snarare högstadienivå).

Tyvärr är det mesta i högtalarkonstruktionsvärlden väldigt, väldigt mycket mera komplicerat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-02 00:03

Jag tror tyvärr Ingvar har lite för höga tankar om skolan idag. :)
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2005-11-02 00:11

Jensevik:

Topp ! :)

/ Laila

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 00:32

Matematiken i exemplet ovan var iofs inte mer avancerat än derivata, vilket man läser andra året på gymnasiet, såvida man läser en utbildning som innefattar MaC. Inte alltför avancerat d.v.s.!

Att förstå fysiken bakom högtalarelementet är dock lite meckigare, finns dock en bra studie av detta i två delar i en bra musiktidning, har jag hört! 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-02 00:45

Kul det är så många som kan sånt här.. Men för mig var infon totalt ny.. DVS att inbränningsskivor kan skada en högtalare under inspelandet...

Vad man märk är att efter man spelat inbränningsskivor så tar det nåt dygn innan dom låter bra igen.. Men detta har genom åren alltid hetat att det "skall vara så" då man blåst ur dom...

Så där ser man.. man kan alltid lära nytt.. Ska lära mig mer om detta så snart man kommer hem igen som sagt.. Oavsett om det anses banalt enkel kunskap...

Men klart.. Att förlöjliga nån som inte gått skolorna.. eller som ens gått ur skolan alla år är på forumet rent normala företellelser..

Ni uppvisar här igen exakt hur det går till då folk som inte kan teknik blir oförmögna att igen fråga något via era rätt nersättande inlägg..

Jag pallar med er besserwissrar.. och skiter i era ord.. En del skulle INTE göra detta tyvärr..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 00:50

Mayro: Det tror jag är för att de inte läser inläggen, utan läser in saker i inläggen.

Ingvar skriver att det är enkel fysik. Korrekt! Jag tar ett exempel.

Jag är på besök på en restaurang som lagar gudomligt god mat. Jag frågar kocken hur det går till när han lagar maträtten jag just proppat i mig. Han svarar att han efter att han flamberat filén så griljerar han den i folie, kanske, vad vet jag - jag kan inget om matlagning! :)

Det kocken säger kan vara väldigt enkel matlagning, men för en novis som mig så är det inte enkelt på något sätt, förrän någon förklarar detta. Det många, tror jag, gör är att de istället tror att inläggsförfattaren menar att de är ointelligenta/korkade eftersom de inte kan enkla ting. Men, hur många av oss här är egentligen bra på matlagning? :wink:

Kasst exempel måhända, men min tanke är god, hoppas jag. Godare än min egenlagade mat iaf, antar jag! :wink:

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-02 00:51

Kan vi inte börja utgå ifrån att alla menar väl med det de säger. Det blir så mycket trevligare då.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-02 01:03

jodå..
men jag kan ju i inläggen alltid lägga in text som säger tex..

"Jag uppfattade si o så. men med era kunskaper så förstår ni väl mer antar jag".. till slut så slutar det som mellan mats o Iö där iö lessnar.. då han tar det som rena trakaserierna för att mats där skriver i formen att iö briljerar..

Båda gör fel o rätt..

fattar man inte detta så ..att folk tar illa vid sig om dom skall utläsa att man snudd inte ens har grundskolekompetens så känna det nog inte så skoj att fråga nått igen..

till o med jag fick fundera om jag ens skulle skriva nåt igen.. Så förlöjligad kände jag mig ärligt talat..

ÄVEN om jag är hårdhudad o erfaren..Jag ville knapp fråga mer o framstå mer som okunnig o outbildad..

Kanske går ett ljus upp här ..kanske inte.. men jag bjuder på mina känslor så kanske ni fattar..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 01:07

Fast, Mayro, det är väl inget att skämmas över att man inte är välutbildad? På samma sätt som att man inte behöver skämmas om man inte är i bra form, inte har ett fint ansikte eller inte kan cykla enhjuling? :wink: Man ska vara stolt för den man är, och inte skämmas för saker man inte kan, utan istället försöka ta till sig nya saker!

Visst, IÖ kanske hade kunnat uttryckt sig på ett annat sätt, men han har fortfarande inte fel. Jag är inte alls med på hans uträkningar, förutom de matematiska sambanden. Varför högtalare fungerar som de gör, det kan jag inte, men jag är glad över att de gör det och att IÖ vet varför! :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-11-02 01:22

IÖs räkneexempel, särskilt inte det andra, är som vissa redan konstaterat inte få fasligt komplicerat.

Däremot är det inkastat utan redovisning av använda formler, eller några särskilda förklaringar över själva elläran, och då kan det te sig som djäkligt besvärligt om man själv inte har stenkoll på det.

Själv tittar jag på siffrorna, konstaterar att jag skulle kunna följa tankegången om jag ville, men ids inte bry mig närmare eftersom jag då skulle vara tvungen att ägna mer tankemöda åt problemet än jag har tid och lust med. 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-02 01:30

Mayro, jag tycker du gör en onödigt negativ tolkning. Jag hoppas verkligen att ingen avstår från att skriva p.g.a. inlägg som de ovan. Jag tycker inte heller att det handlar om någon besserwisserattityd. Jag själv är t.ex. helt på läktarn när det gäller matte, klarar knappt den mest grundläggande lågstadiematte (nej, jag skojar faktiskt inte, konstigt nog verkar jag faktiskt ha lättare för mer avancerade saker...). Det är väl inget jag är stolt över, men jag skäms inte för det heller, det bara är så liksom. Det enda tråkiga är att det gör det svårt som f-n att hänga med i många tekniska resonemang, eftersom de ofta bygger på matte.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2005-11-02 12:44

Ha ha, Mayro - du verkar gå in för att ta illa vid dig! :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:11

Nu vill jag säga en sak här. Jag har mer än grundskola och har en IQ på 126 (när jag var 5 år åtminstonde :D ) Men jag är totalt rudis när det gäller sådana tekniskafysiska saker, kan ju också ha att göra med att jag tycker det är stentrist.

Ingvar kan sina saker det betvivlar jag inte (är inte man för det :lol: precis)

mats, skärpning! Nästa gång du skriver så dumt mot stackars Ingvar, så blir du avstängd, kommentar raderad av mats
Senast redigerad av matså 2005-11-02 13:15, redigerad totalt 2 gånger.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 13:12

mats: Det är din tolkning och definitivt inte Ingvars intention.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-02 13:13

beyond skrev:Ha ha, Mayro - du verkar gå in för att ta illa vid dig! :)

svar Ja... Så man kan påvisa saker som gör att en del INTE skriver eller frågar ...

Så liiite spetsade jag till det. Observant av dig min vän..

Men budskapet gick fram som du ser i alla fall... :)

sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna.. 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:18

men oj! Jag som trodde att man var tvungen att spela in högtalare med rosa brus i minst 500 timmar. Om nu Ingvar har rätt och det hoppas jag så har jag tydligen gjort rätt. För jag har bara spelat in dom med musik.

Konstigt för det där med rosabrus är ju välkänt även av dom som kan sina saker.

Ups är trött så jag svamlar mycket idag :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-02 13:19

Mayro skrev:sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna.. 8)
Man bör låta högtalarna vila mellan varven, dvs man bör inte köra dem 24 i sträck.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:22

Rydberg skrev:
Mayro skrev:sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna.. 8)
Man bör låta högtalarna vila mellan varven, dvs man bör inte köra dem 24 i sträck.

Ok då har man lärt sig något nytt :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-02 13:27

mats skrev:
Rydberg skrev:

Förtydligande: Vid inspelning av dem alltså

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:39

Rydberg skrev:
mats skrev:
Rydberg skrev:

Förtydligande: Vid inspelning av dem alltså

Rydberg, jag förstod vad du menade, jag är inte helkorkad :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-02 13:50

Jasså, jag trodde du var "dum och IQbefriad" :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:54

Rydberg skrev:Jasså, jag trodde du var "dum och IQbefriad" :wink:

Jaså du pendlar också :wink: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-02 16:09

Mayro skrev:Kul det är så många som kan sånt här.. Men för mig var infon totalt ny.. DVS att inbränningsskivor kan skada en högtalare under inspelandet...

Vad man märk är att efter man spelat inbränningsskivor så tar det nåt dygn innan dom låter bra igen.. Men detta har genom åren alltid hetat att det "skall vara så" då man blåst ur dom...

Det är värre än så, man kan skada högtalarna permanent. Det är därför jag avråder från inkörning (strategisk inkörning alltså, att köra in dem är ju oundvikligt om man använder dem) helt och hållet. Man bör inte vidtaga några stategiska inkörningsåtgärder (annat än att vara medveten om att få högtalare presterar sitt bästa som helt nya) bara spela på dem precis som vanligt.

Så där ser man.. man kan alltid lära nytt.. Ska lära mig mer om detta så snart man kommer hem igen som sagt.. Oavsett om det anses banalt enkel kunskap...

Men klart.. Att förlöjliga nån som inte gått skolorna.. eller som ens gått ur skolan alla år är på forumet rent normala företellelser..

Ni uppvisar här igen exakt hur det går till då folk som inte kan teknik blir oförmögna att igen fråga något via era rätt nersättande inlägg..

Du tolkar inlägg som fan läser bibeln Tobbe. Hur kan du kalla det förlöjligande och nedsättande att ödmjukt klargöra att det man skrivit i ett inlägg inte är något speciellt märkvärdigt???

Om du träffar en konstnär och säger att du tycker att han målar väldigt bra, och han svarar, "-Äsch, det där är väl inget, min teknik är sämre än många skolbarns", tycker du att han är nedlåtande och förlöljligande mot DIG då Tobbe?

Ett tips i all välmening: Utgå ALLTID ifrån att ingen menar något illa med sina inlägg. Leta inte efter saker att tolka fel. Kort sagt: Tagga ned! :wink:

Jag pallar med er besserwissrar.. och skiter i era ord.. En del skulle INTE göra detta tyvärr..

Du är helt enkelt på fel spår Tobbe. Du tolkar alldeles fel, och sedan dömer du folk utan att ens reflektera över att det du tror någon menar kan vara en missuppfattning. Detta är inte första gången. För att vare en person som gör reklam för sin förmåga att läsa människor är du frikostig med missbedömningarna. :wink: Sagt i all välmening. Allt blir bättre om du slutar tro folk om ont.

Vad gäller sakfrågan kanske jag nämner ordet derivata, men jag har inte redogjort för några matematiska kullerbyttor som kräver att man kastar sig mellan olika integrationsnivåer (eller primitivitetsnivåer kanske det borde heta?).

Det enda jag går igenom är ju lite uppvärmingseffekter, som är simpla matematiska motioneringar av Ohms lag, och synnerligen enkel Newtonsk fysik.

Den som inte håller med om det kanske inte läst någon fysik överhuvudtaget. Har man inte det är det ju svårt att bedöma vad som är avancerat. Men allt jag skrev var att det jag redogjorde för inte är några märkvärdigheter för den som gått ut grundskolan.

Det var verkligen inte med avsikt att vara nedvärderande mot någon (exempelvis de som inte klarat grundskolan), utan något jag skrev bara för att klargöra att det inte var något märkvärdigt inlägg jag skrev.

Jag vet kanske dessutom inte hur skolan ser ut idag, men menar någon verkligen att man inte längre går igenom Ohms lag och den allra basalaste Newtonska fysiken (vikt, kraft, tröghet, gravitation, acceleration, friktion, effekt, arbete och lite sådant där...) på högstadiet???

Vad läser man isåfall? För fysikämnet finns väl kvar?

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 17:17

Ingvar: Visst går man igenom de bitar du nämner, men derivata kommer först på gymnasiet.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-02 18:32

Tack Ingvar för ditt exemplariska svar :) .
Jag trodde inte att temp. höjningen var så stor, alltid lär man sig något nytt.

mvh

Callisto

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-02 19:27

Ingvar,

Om jag förstod dig rätt så menar du med ditt exempel att du har en temphöjning på 10 grader över rumstemp (293 K), är det korrekt uppfattat?

I såfall förstår jag inte vad svårigheten skulle vara? Kasta in det i
S-B och ta sedan hänsyn till effekten och den sökta arean.

Snabbt överslag; ca 0,053 m2

Edit; feltryck på tangent
Senast redigerad av Callisto 2005-11-03 18:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-02 19:37

Precis (tror jag, som inte har en aning om vad S-B är... :oops: ).

Vad jag ville visa var bara att man i verkligheten bevisligen inte har en kontinuerlig förlusteffekt i gummiupphänningen om uppåt 20 W, för då skulle den bli avsevärt mycket varmare än 10 grader över rumstemperaturen. Den yta den kan stråla av sig med är ju väsentligt mindre än 265 cm^2 (per sida), i varje fall om man använder membran av andra material än aluminium... :wink:

Praktiska mätningar visar att temperaturhöjningen blir sisådär10 grader som mest. Skulle man tuna in resonansfrekvensen och köra för fullt i några timmar skulle det dock säkerligen bli betydligt mera efter ett tag.

dawen skrev:Ingvar: Visst går man igenom de bitar du nämner, men derivata kommer först på gymnasiet.

Och var har jag deriverat någonting i mitt inlägg? :?

Jag använder i de uträkningar jag gör inga mera avancerade operationer än +, -, * och /, vilket får förmodas är kända räknesätt för alla som klarat lågstadiet.

Den fysik jag leker med är dock så vitt jag vet högstadiets (7an - 9an) fysik, närmare bestämt den allra basalaste Newtonska fysiken, och Ohms första och andra lag. Inget annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-11-02 19:52

Herr I.Ö.... Allt är ju såklart lätt när man kan det (eller nu då tänker rätt)

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 19:57

Tja då är man dum för det Ingvar skrev i sitt mätlabinlägg fattade jag nada, ändå skall en som går i lågstadiet kunna en del och resten högstadieelever, och jag som är snart 40 :oops: :oops:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 20:11

IngOehman skrev:Det kan man lätt kalkylera (eller på ett ögonblick inse intuitivt) genom att inse att membranhastigheten typiskt max uppgår till sisådär 4 m/s (eftersom hastigheten är fallande över 100 Hz, och maxslag är säg 7 mm en ledd, vilket ger maxderivata (derivatan på läget är hastighet) om 7*(2pi) * 100 Hz = 4398 mm/s, alltså 4,4 m/s) och med en upphängningsdämpning om säg 1 Ns/m får vi en effektförlust om sisdär 19,36 W.

Du kanske inte räknar på det, men du använder åtminstone begreppet :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-02 20:23

IngOehman skrev:Precis (tror jag, som inte har en aning om vad S-B är... :oops: ).

S-B = Stefan-Boltzmanns lag.
Du verkar ha koll på det mesta över lag tycker jag, blev klart förvånad att du inte visste vad S-B var :) .

mvh

Callisto

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-02 20:44

Jag som trodde du snackade om Staffan o Bengt! 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-02 20:47

Hmm, hur är receptet på en sockerkaka? Vilken kung kom efter Gustav Vasa?

Jag vet inte det i alla fall, fast jag är övertygad om att jag lärde mig det i grundskolan.

Jag har själv i min lärargärning gjort precis det där felet många gånger, dvs antagit att det som gås igenom i en tidigare kurs, eller på gymnasiet eller grundskolan sitter som berget i eleverna. Med åren har jag insett att det gör det inte alls. Man måste tillämpa kunskaperna praktiskt ganska många gånger för att man ska "äga" kunskapen. Och när man väl har gjort det är det jättelätt att tro att man faktiskt lärde sig det på grundskolan, fast det i själva verket var under tillämpningsfasen man lärde sig det ordentligt.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-11-02 20:50

mats skrev:Tja då är man dum för det Ingvar skrev i sitt mätlabinlägg fattade jag nada :oops: :oops:

Jag med :roll: problemet är att jag inte orkar läsa in allt som IÖ och ni andra skriver för jag blir så trött i huvudet :oops: . När dessa beräkningar kommer så blir jag väldigt lätt bortkollrad men jag könner mig inte som en idiot för det :D

MVH Christer som är klar med andra grundningen av piP :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 20:58

Rydberg skrev:Jag som trodde du snackade om Staffan o Bengt! 8O

Rydberg vad har hänt, du är ju riktig rolig idag :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 20:58

Kribban skrev:
mats skrev:Tja då är man dum för det Ingvar skrev i sitt mätlabinlägg fattade jag nada :oops: :oops:

Jag med :roll: problemet är att jag inte orkar läsa in allt som IÖ och ni andra skriver för jag blir så trött i huvudet :oops: . När dessa beräkningar kommer så blir jag väldigt lätt bortkollrad men jag könner mig inte som en idiot för det :D

MVH Christer som är klar med andra grundningen av piP :lol:

ovanstående gäller mig också, utom piposarna

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-03 00:09

Ärligt talat IÖ. Det är väldigt olika vad man lär sig i grundskolans naturämnen. Jag skulle inte förstått det du skrev i ditt inlägg ens dagen efter något eventuellt prov som vi kanske hade i fysikkursen på högstadiet. Den riktiga grunden läggas (nu för tiden?) i fysik b vilket är en kurs som kanske 10% av alla gymnasieelever läser så jag tycker inte alls någon behöver känna sig outbildad för att den inte förstår det du skrev. Skolan prioriterar helt enkelt inte naturvetenskap i dessa dagar.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-11-03 00:20

Jag tror att det mest handlar om man har tänkt tanken. Det är först då man kan komma på saker. Man är tyvärr som elev allt för passiv. (undantag finns alltid :oops: )
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-03 01:40

(Modererar mig själv. Gnällde lite på skolsystemet bara. Natti!)

Mvh E*
Senast redigerad av E 2005-11-03 02:24, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-03 01:53

Svante skrev:Hmm, hur är receptet på en sockerkaka? Vilken kung kom efter Gustav Vasa?

Jag vet inte det i alla fall, fast jag är övertygad om att jag lärde mig det i grundskolan.

Jag har själv i min lärargärning gjort precis det där felet många gånger, dvs antagit att det som gås igenom i en tidigare kurs, eller på gymnasiet eller grundskolan sitter som berget i eleverna. Med åren har jag insett att det gör det inte alls. Man måste tillämpa kunskaperna praktiskt ganska många gånger för att man ska "äga" kunskapen. Och när man väl har gjort det är det jättelätt att tro att man faktiskt lärde sig det på grundskolan, fast det i själva verket var under tillämpningsfasen man lärde sig det ordentligt.

Så är det ju, och jag har ingen aning om vem som efterträdda Gustav Vasa (men jag har för mig att han kanske... kröntes 1523? Något var det. Det är nämligen det enda årtalet jag kan genom världshistorien, det enda jag inte är säker på är just vad det var som hände det året... :wink: ).

Men allt detta är helt irrelevant för sakfrågan, för saken är ju den, att jag inte antagit att alla kan det jag skrev!

Däremot klargjorde jag, när frågan kom upp, att det jag skrev inte var några märkvärdigheter, utan bara grundskolekunskaper.

Om någon jag sagt det där om Gustav V, och jag sagt exempelvis: "-Jag är verkligt imponerad av dina esoteriska historiekunskaper", så hade jag näppeligen känt mig förorättad om personen replikerat, det är inget märkvärdigt, det där läser man ju på mellanstadiet! Snarare skulle jag nog svarat: "Å, tusan. Ja, jag måste ju erkänna att historia inte är min starka sida."

Jag hade defnitivt inte skrivit ett inlägg och klankat ned på att personen betett sig högfärdigt eller föraktfullt eller något liknande.

Frutti skrev:Ärligt talat IÖ. Det är väldigt olika vad man lär sig i grundskolans naturämnen. Jag skulle inte förstått det du skrev i ditt inlägg ens dagen efter något eventuellt prov som vi kanske hade i fysikkursen på högstadiet.

Den riktiga grunden läggas (nu för tiden?) i fysik b vilket är en kurs som kanske 10% av alla gymnasieelever läser så jag tycker inte alls någon behöver känna sig outbildad för att den inte förstår det du skrev. Skolan prioriterar helt enkelt inte naturvetenskap i dessa dagar.

Då är vi två. Jag har verkligen inte klankat på någon, det enda jag sagt är att det jag skrev är grundskolekunskaper.

Å andra sidan känner jag mig rätt outbildad, och tycker inte ens att det är något fel med att känna så. Skulle önska jag kunde oerhört mycket mera.

Vh, iö

- - - - -

PS. Callisto: Att jag inte känner till förkortningen beror bara på att jag aldrig sett den användas.

Dawen: Jag nämnde ordet derivata, men operationen var en enkel trigonometrisk dylik, fast det kan ha varit grafisk också, vem vet... :wink: (Jo, jag vet förstås)
Detta är ju inte märkligare än att man redan i grundskolan får lära sig att accelerationen är kraften delat med massan, och att acceleratinen multiplicerat med tiden är hastighetsförändringen - enkel Newtonsk fysik på grundskolenivå.
Och accelerationen är faktiskt hastighetens derivata, även om man kanske inte får veta det förrän några år senare. 8) Jag har ingen aning. Jag gick ju inte i skolan så nämnvärt.
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-03 02:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-03 01:59

Korvstoppning (memorera årtal tex.) borde inte förekomma i skolan. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-03 02:27

Vissa är väldigt bra på att lära sig sådant. Det tycker jag är bra! De som är bra på att memorera saker bör få saker att memorera. De som är bra på att förstå saker bör få saker att förstå. De som är bra på att göra saker bör få göra saker.

Jag tror det är bra att alla får lära sig sådant de är bra på, för det blir mycket effektivare inlärning.

Självklar bör alla få prova allting (det är viktigt) för annars vet man ju inte vad man är bra på. Prova flera gånger är också bra. Man kan ju ändra sig.

Politikvarning: I övrigt tycker det är verkligt tragiskt med all talang som slösas bort på att alla skall slipas till samma form i vårt sossesamhälle.

Det inte bara drabbar de som har det svårt för sig (som kommer att lära sig väldigt mycket mindre än de skulle gjort om de fått syssla med det som intresserat dem) och de som har det lätt för sig (som inte får någon uppmuntran att studera vidare utanför läroplanen), utan det drabbar faktiskt alla som ägnar ansenlig tid i skolan som helst slösas bort.

Korvstoppningen drabbar dem som inte kan lära sig att memorera fakta. Svåra teoretiska ämnen drabbar dem som har svårt att förstå samband. Praktiska ämnen drabbar de ohändliga.

Alla borde få utveckla sina unika talanger, istället för att formas till ofrivillig kunskapsjämlikhet (som ändå inte kommer att uppstå)!

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-11-03 02:37

IngOehman skrev:[...] och de som har det lätt för sig (som inte får någon uppmuntran att studera vidare utanför läroplanen), [...]

Amen. :(

IngOehman skrev:Politikvarning: I övrigt tycker det är verkligt tragiskt med all talang som slösas bort på att alla skall slipas till samma form i vårt sossesamhälle.

Mmm, fast jag vill nog ändå höra vad Pekka har att säga innan jag
håller med alltför mycket... :oops:

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-03 02:38

Korvstoppningen drabbade mig, trots att jag enligt ganska många (bla. IÖ) har bra minne. :roll:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-03 02:46

E skrev:Skolkade Morello och lärde sig trummor och elektronik i stället?

Mvh E*

Skolkade nog inte så mycket i grundskolan och gymnasiet tror jag, men hade extremt låg närvaro på högskolan. :oops:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-03 08:16

App app, inte röra förbjudna ämnet...

Jag var vääldigt dålig på att gå i skolan under mina förra levnadsår. ;)

Mvh Jocke
admin

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-03 08:57

Morello skrev:
E skrev:Skolkade Morello och lärde sig trummor och elektronik i stället?

Mvh E*

Skolkade nog inte så mycket i grundskolan och gymnasiet tror jag, men hade extremt låg närvaro på högskolan. :oops:

Tur att det inte är närvaroplikt (på flertalet kurser) 8) .

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-03 09:58

Hur skall man stoppa betygshetsen eg.? Jag tror den är i mångt och mycket ansvarig för att skolan är så usel nu för tiden. För mig var nog den sämsta tiden högstadiet, tror faktiskt jag hade kunnat hoppa över det helt direkt till gymnasiet. Hur var det för er?

edit: min a-tangent är dum så jag för editera de flesta inlägg i efterhand.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-03 15:01

Att skolan blivit så usel är att betygskraven har sänkts avsevärt. Idag ska (helst) ingen underkännas vilket medfört att kraven för att få medelbetyg är uselt låga. Att sedan få högsta betyg är inte vidare svårt eftersom "hela skalan" har förskjutits. Syns mycket väl på de förkunskaper som dagens studenter har som kommer till högskolan :cry: .

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-03 19:57

Det är kul med skola, förstår att det upprör! Men nu tillbaka till topic!

Mvh Jocke
admin

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-03 20:16

Tillbaks till topic var det; Leve piP :D .

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-03 20:34

Callisto skrev:Tillbaks till topic var det; Leve piP :D .

:D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-03 20:44

Slartibartfast skrev:Det är kul med skola, förstår att det upprör! Men nu tillbaka till topic!

Mvh Jocke

Vad var det nu igen. Just ja varför låter Slartibartfasts mamma nasalt (hemma i min säng)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-03 21:19

rektum.se igen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-19 23:21

Frutti skrev:Hur skall man stoppa betygshetsen eg.? Jag tror den är i mångt och mycket ansvarig för att skolan är så usel nu för tiden. För mig var nog den sämsta tiden högstadiet, tror faktiskt jag hade kunnat hoppa över det helt direkt till gymnasiet. Hur var det för er?

Om skolan är usen NU FÖR TIDEN måste det väl bero på brist på betyg?

De delas ju inte ut längre, förr'n nästan hela skolan är avverkad och det är för sent att skärpa sig och börja från början och ta igen det man missat.

När jag gick i skolan fick man fortfarande betyg, och just att vi fick betyg var väl nästan det enda som var riktigt bra med skolan.

Det var en viktig sporre för dem som inte hade någon annan grund till intresse. Att de tagit bort betygen är mycket illa. Det som borde tagits bort var prestigen. I en kärleksfull värld erbjuder skolan omsorg och hjälp till dem som behöver hjälp, och lyckönskar (oh släpper fram, inte håller tillbaka) dem som har lätt för sig. Betygen är inget hinder för detta.

I övrigt var skolan nog lika usel då som nu, och det stora problemet var att den inte tog tillvara specialbegåvningar och specialintressen, utan istället slösades tid bort på att tvinga alla barn att lära sig samma saker, även om det var saker de (vissa) inte var intresserade av alls (ännu, not bene). Tämligen slösakigt med avseende på förefintlig inlärningskapacitet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-20 12:02

Arkeologi fick man dock lära sig, uppenbarligen. :) Det är lätt att hacka på skolan men dålig var den nog inte förr, däremot är det uppenbart att den blivit sämre. Precis som IÖ skriver kan detta inte bero på någon betygshets eftersom skolan var bättre förr när betygen fanns och sämre nu när de i stor utsträckning tagits bort. I själva verket kanske inte ens betygen har så mycket med saken att göra?

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-11-20 18:38

Ungarna får för lite stryk av lärarna nuförtiden.
Det måste ju för fan vara lite ordning och disciplin!
Nu är det oftast lärarna som får stryk av eleverna.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-20 18:43

hmm. är ju lite nyfiken hur det gått med topic här.. Är dom "nasala" ännu? eller har dom "gått till sig" ordentligt nu?

Nu måste dom ju rimligen ha spelats en stund i alla fall? Eller var det fel på dom som en del talade om tidigare?

Eller har det helt enkelt "blitt bra nu". :?:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-20 19:12

Mayro!

Svaret på din fråga börjar på sidan 3 i denna tråd.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-11-20 19:17

Ja ni har rätt och jag har rätt :P . Jag uttryckte mig väldigt fumligt men det jag eg tänkte på när jag pratde om att betygshetsen förstörde i skolan var inte att den är orsakt till alla som det går riktigt dåligt för. Jag tänkte snarare på att den ofta kan bli ett hinder för de som är extra bra på något speciellt.

Det jag menar att betygshetsen gör är att den tar bort den mesta lusten att lära sig något och gör om högstadiet och gymnasiet till två stora tävlingar om vem som kan få bäst snitt (inräknat helt onödiga ämnen) för att kunna söka till en bra utbildning därefter.

Usch det är en svår fråga det här med betygens vara eller ickevara tycker jag.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-20 19:36

Mayro, de spelar på hemma hos mina föräldrar. De spelar så pass bra som man kan förvänta sig av en högtalare i åtminstone upp till 30.000 kr klassen, inte illa 8). En liten nackdel som JAG tycker de uppvisar är lite "lådljud" men jag är förvisso van vid noll lådljud 8) .

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-20 22:09

Roger G. Så långt var jag med. orkade sen inte läsa då allt tjafs blev ungefär där...

Men ser det gick över.. Som vanligt efter ett tag... :)

Calisto.

Lådljud är väl inget att göra åt. Det tycker jag alla låddor har...på gott o ont...
Men håller med dig om att dom små rackarna spelar klart över vad dom skall göra om man bedömmer dom visuellt.. För att inte tala om prismässigt.. :)

vad skoj allt blev bra till slut ... grattis...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-20 23:42

Vad lådljud är för något, kan diskuteras. Det kan man göra till döddagar, men det enda som kommer att komma ur det är att allas förutfattade meningar kommer att repeteras, gång på gång...

Som tur är kan man som alternativ till att älta frågan, undersöka saken istället! :P

Jag gjorde för ett antal år sedan på olika högtalarprinciper, en blindstudie uppbyggd som en F/E-lyssning ungefär, men utan F.
Det var en lyssning (med mikrofon) på en massa olika högtalare spelandes i utomhusmiljö*, och dessa kunde sedan jämföras med varandra, utan att någon som lyssnade på de olika exempeln visste vilken högtalare det var.

Avsikten med studien var just att utreda vad lådljud var för något, så en av högtalarna som ingick i lyssningen var i själva verket en medvetet usel högtalare - en med låda helt utan dämpmaterial i. 8O

Resultatet av de stora och omfattande testen var mycket förvånande för vissa, men mindre förvånande för andra (de som alltid trott att lådljud har fysikaliska förklaringar, och att det därför finns vägar att eliminera dem)...

Jag tänker inte tassa runt den heta gröten mera nu utan berättar direkt:

Av högtalarna som fick epitetet "lådljud, burkigt, instängt eller resonant" var endast två stycken lådhögtalare! Närmare bestämt den som saknade dämpmaterial samt en till, som hade en tämligen illa mekaniskt resonerande låda (i plast). Alla de andra i undersökningen ingående lådhögtalarna undslapp "låd-kritik" (det var ett tjugotal högtalare).

Men nu kommer det verkligt intressanta: Fem högtalare ytterligare kritiserades för att låta "lådigt" (med något av de ovanstående nämnda epiteten), nämligen samtliga dipolhögtalare som var med i testen utom en!

Eftersom detta var ett resultat som ingen hade väntat sig så forskred jag och försökta hitta orsaken, och den var inte speciellt långsökt - det visade sig att det som avgör om en högtalare låter lådigt är huruvuda den har lådliknande resonanser eller ej! 8O :wink:

De som har det (för lite dämpning av resonanser) är för illa dämpade lådor. Det var uppenbart att det är framförallt den akustika dämpningen som har betydelse, men i liten grad även den mekaniska. I detta test var det den högtalare som saknade dämpmaterial helt som, ytterligar en (mycket billig högtalare med väldigt resonant låda i plast) samt alla panelhögtalare som var med i testen, utom en, som yttrade dessa defekter!

Inte oväntat visade det sig alltså att det var hur resonanta konstruktionerna var som avgjorde hur resonant de lät. :o

Så - när det påstås att en högtalare måste låda för att man vet att den har en låda, är antagligen för det mesta ett tecken på okunskap i kombination med psykets makt, eller också bara ett sätt att rättfärdiga ett ställningstagande man gjort redan tidigare.

Men, testen visade ydligt att en låda behöver inte låta låda när den är vederbärligt dämpad, lika lite som det är givet att en pepparkaka som formats som en stämgaffel ringer när man knackar den mot knäet och sedan för den mot örat. 8)

Det är mycket lätt att utforma en högtalare så att det beter sig nästan perfekt aperiodiskt genom att änvända just en lådkonstruktion och dämpa den väl, men det är MYCKET svårt att få en panelhögtalare att inte låta resonant, eftersom det är svårt att göra en ganska platt struktur tillräckligt stadig och död i konstruktionen. Dessutom skapar ofta bakvågen svåra interferenser som skapar ett kamfilterproblem som låter resonant och brukigt, även om konstruktionen i sig är väldämpad.

Det är dags att ta död på myten om sammanhanget mellan att ett kabinett är en låda och att det låter "lådigt" (ett ord vi använder för att beskriva hur en odämpad låda låter).

Hur många gånger mantrat än upprepas kommer det inte att bli en sanning.

Vh, iö

- - - - -

*Huvudskälet till att utomhusmiljö valdes var att jag ville isolera högtalarnas fel från rumsliga tillkortakommanden.
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-21 01:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-11-21 00:01

Om det nu råkar finnas ett burkigt ljud på någon inspelning vore det nog ett misstag som högtalarkonstruktör att fila på högtalaren tills det inte längre hörs... :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-21 00:06

IngOehman skrev:Det är dags att ta död på myten om sammanhanget mellan att ett kabinett är en låda och att det låter "lådigt" (ett ord vi använder för att beskriva hur en odämpad låda låter).

Amen! Det finns en parallell i ordet "burkigt". Alla vet hur det låter när man stoppar truten i en (tom) kakburk och sjunger en snutt. Det låter burkigt och orsaken är förstås de resonanser som bildas i burkens kavitet och i viss mån i plåten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-21 01:27

Absolut. Och de som inte förstår vilka fenomen det är som gör att det låter burkigt i en kakburk, kommer att ha svårare att förstå att alla burkar inte behöver låta burkigt...

Fast frågan är om inte det värsta missförståndet är att många tror att en panelhögtalare har ett försprång när det gäller "brukfrihet", när det i verkligheten är precis tvärtom.

Det vill säga att det är extra svårt att göra en platt konstruktion resonansfri, i synnerhet när den dessutom låter i motfas bakåt. Dår är det svårt att undvika att det låter burkigt.

(Den enda panelhögtalare som ingen tyckte uppvisade några burkighetstendenser i den nämnda blinda testen var Quad ELS63.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-11-21 07:12

Jag har då aldrig hört något lådljud i mina dipolhögtalare i alla fall, däremot i andra välrenommerade högtalare... :roll:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-21 08:45

En dipol som hade grava effekter av "lådljud" var de tidiga exemplaren av Martin Logan CLS. Det var en resosnans i konstrukionen som var extremt tydlig när man jämförde med t.ex. en Apogee i samma rum. Dessutom var ljudbilden "svullen" och utan precision. Hade stora förväntningar på CLS.... Har sedan lyssnat på Martin Logan Sequel och dess efterföljare vid flera tillfällen men var heller inte direkt imponerad trots effektsteg med kraft i överflöd (eftersom det brukar hävdas här). Tanken var att använda elektrostatdelen tillsammans med mina Tympani-basar. Därav blev intet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-11-21 11:53

IngOehman skrev:Jag gjorde för ett antal år sedan på olika högtalarprinciper, en blindstudie uppbyggd som en F/E-lyssning ungefär, men utan F.
Det var en lyssning (med mikrofon) på en massa olika högtalare spelandes i utomhusmiljö*, och dessa kunde sedan jämföras med varandra, utan att någon som lyssnade på de olika exempeln visste vilken högtalare det var.

Vh, iö

- - - - -

*Huvudskälet till att utomhusmiljö valdes var att jag ville isolera högtalarnas fel från rumsliga tillkortakommanden.
Skulle du vara jyste nog att förklara inspelnings- och uppspelningstillfället mer nogrant?

Med den informationen du ger nu får jag känslan av att dipolhögtalare inspelades i frirum (utomhus) vilket ju knappast är meningen med någon högtalare i allmänhet, dipoler i synnerhet.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-21 12:01

Men är det inte så att dipoler fungerar bäst utomhus? Inga problem med bakomvarande vägg i det fallet. Dock är frekvensgången i basen alltid avståndsberoende med dipoler.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-21 12:38

He he, intressant fenomen....JAG råkar tycka att piP låter lite burkigt jämfört med hur "öppet" (och naturligt) det kan låta.
Genast så får jag mothugg för att JAG tycker så...och då plötsligt så börjar man tycka si om så om elektrostater och dipoler 8O .
Jag relaterade faktiskt till andra dynamiska högtalare som jag hört i mina dagar och givetvis även några elektrostatmodeller :) 8) .

OBS, jag tycker piP låter fantastiskt bra för dess fysiska dimensioner och prislapp. Däremot så har den några brister i MITT tycke, vilket jag hoppas JAG får tycka.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-21 12:43

Klart du får.... var väl nån som läste slarvigt och misstog för annat än tyckande. Tyck på bara! :-)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-21 12:43

OT: Är det någon som har piP hemma i stockholmsområdet som man skulle kunna svänga förbi för en provlyssning? :) Jag är alltså inte intresserad av köp utan bara nyfiken.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-21 12:46

Callisto:
Utan att lägga mig i de mer avancerade aspekterna i debatten: används piP helt i enlighet med IÖs rekommendationer? Kan det vara rummet som spökar, eller något annat? (Jfr nasalitet)

OBS ingen ondsint spekulation, bara en undran!

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-21 12:50

jag frågar mig detsamma, jag har iofs bara hört dom hemma hos iö å där spöar dom allt jag lyssnat på i butik oavsett pris, om man bortser från att dom har sina fysiska begränsningar...

dock så gör ju rummet väldigt mycket...men det kan man ju inte skylla på talaren för...tex mina talare spelar GRYMT mycket bättre hemma hos morello (eller hans talare kanske man ska säga :D ) men det beror ju iofs kanske på att dom mer eller mindre är framtagna där och således borde spela så bra som möjligt?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-21 13:15

Haakan_W skrev:talaren för...tex mina talare

Cool försvenskning av speaker(s)... :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-21 13:25

Callisto kompis!

Mitt inlägg skall inte tolkas som en kommentar till vad du tycker om det du hör från piP (plus det rum du bedömer dem i).

Mitt inlägg är snarare en allmän kommentar till idén att det skulle vara typiskt att dipolhögtalare INTE låter burkigt, vilket i varje fall de studier jag gjort indikerat vara en felaktig förmodan. Det visade sig att alla dipoler utom en lät så burkigt att folk regerade på det direkt (när de inte hade högtalare framförsig och kunde se att den ju inte kunde låta burkigt).

Men som jag skrev är det bara statistiska erfarenheter jag redovisat, där det visade sig att dipoler statisktiskt hade en erhört mycket större tendens att bli burkiga.

Jag säger i mit inlägg inte ett ord om piP (vilket jag kan göra här istället: De låter verkligen inte ett uns burkigt, om även jag får uttrycka en subjektiv uppfattning, vilket däremot det rum de används i kan göra. Det gäller att hålla isär de två).

Och jag skrev inte heller ett ord om att någon specifik dipol behöver låta burkigt heller. Jag har inte kommenterad någon specifik dipol med undentag av Quad ESL 63, som var den enda i testen som inte någon uppfattade som burkig. Den högtalare du själv använder vet jag inte ens vad det är för något, och den har jag således näppeigen kommenterat.

Inte ens om jag hade vetat vad du spelar på skulle jag nog ha kritiserat dem, eftersom jag aldrig kritiserar något som är i produktion.

Om du läser mitt inlägg noga så ser du att det är ett allmänt inlägg som inte alls tar avspark i ditt inlägg, utan snarare i myten att en högtalare som använder en låda måste låta lådigt/burkigt.

En kommentar till ditt inlägg kommer däremot här: Om du tycker att det du hör låter burkigt så bör du åtgärda det. Ta helt enkelt reda på vad det är som skapar det burkiga ljudet och eliminera det.

Mit förslag är att du börjar med golvet, väggen bakom, och möbler i närheten av högtalarna. Lycka till! Och glöm inte att du redan ändrat uppattning en gång om högtalarna ifråga, på grund av de rumsegenskaper du drabbade dem med. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Att det du hör låter burkigt är, som du säger, en subjektiv åsikt som ingen kan ifrågasätta. Men att du skyller på högtalarna är inte en åsikt, det är en gissning. :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-11-21 14:18

Angående panelresonanser och högtalare så har jag min egna erfarenhet av kabinettresonanser. Nota bene: jag reserverar mig för andra effekter som jag pga av bristande mätutrustning ej har kunnat utvärdera, exempelvis förändringar i elementets infästning och dess relation till vibrationer.

Dock har jag hört en skillnad mellan två till synes identiskt stora kabinett. Båda kabinetten är små, ca 10 liter och huserar ett liten långslagig 5-tummare från Peerless samt CT62. Det ena kabinettet är 19 mm MDF, ingen stagning, det andra är 10 + 10 mm MDF med dämplim.

Knacktestet visar en betydande skillnad mellan kabinetten. Lyssningsmässigt är det också en skillnad även om det tar tid att höra effekten (en viss resonans när en viss frekvens slår an). Ljudet blir råare och lite skärande om man skall överdriva effekten. Men det är alltså inte så lätt att höra om man inte väljer rätt musikstycken.

Min hypotes är att små lådor kombinerat med ett litet långslagigt litet element kan ge betydande vibrationer i kabinettet och att dessa med träning kan höras.

Ang. pIP:

Nu har jag inte hört pIP och jag skulle förmodligen behöva åtskillig tid på mig att lyssna om sådan effekt också finns hos dessa. Dessutom skulle jag nog behöva ett likadant kabinett med dämplimmade skivor som jämförande objekt.

Jag vet att Ingvar har lådor av de större högtalarna med och utan dämpade väggar, och tror mig veta att lyssningsexperiment har gjorts utan att man direkt kunnat höra någon skillnad. Med pIP som är en mindre låda och med ett "långslagigt" element, så vet jag inte om sådana experiement har gjorts. Det vore iaf intressant att få veta.

T

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-21 14:22

Jag är också lite intresserad av piP:s låda. Spelar man på hyffsad nivå (specifikt o bra va :wink: ) och lägger handen på kabinettet så känner man att det vibrerar en del. Frågan är hur mycket och om dessa vibrationer hörs?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-21 14:32

Jo, alla fenomen sträcker sig ju från nyanser och upp till extrema påtagligheter. I denna tråd har jag fått intycket att vi diskuterar primärt färgningar av sådan dignitet att man hör dem bara genom att lyssna på musik, och utan att behöva ha något att jämföra med, vilket ju sätter gränsen lite högre.

Det var inte nyanser som kom fram i det test jag beskrev, utan synnerligen hörbara (och mätbara visade det sig) effekter hos panelhögtalarna som var med i testen (utom en).

Men jag säger ingalunda att en låda garanterar frihet från lådighet! :wink: Det hoppas jag verkligen framgår av det jag skrivit.

Det visade om inte annat i testen. Hörbarheten av den odämpade lådan, samt den med plastlåda (där var det väggresonanser som hördes, inte akustiska resonanser inuti lådan) var ju påtaglig och i samma dignitet som från panelhögtalarna. De två "lådor" i testen som hade klara tekniska brister med avseende på resonanser, uppfattades lådiga alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-21 15:39

Martin skrev:OT: Är det någon som har piP hemma i stockholmsområdet som man skulle kunna svänga förbi för en provlyssning? :) Jag är alltså inte intresserad av köp utan bara nyfiken.

Du får gärna provlyssna hos mig om du vill.

Om du orkar åka sisådär 65km :wink:

Och om du står ut med att jag har ganska ostädat 8)

Vh :P

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-21 15:50

Jag antar att SL inte har täckning där ute? :) Tack för erbjudandet. Om jag hade bil skulle jag absolut nappat.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-21 16:05

Njää, det blir nog Swebus eller SJ om du inte har bil, för jag tror inte tunnelbanan går hit :lol:

Jo förresten, du kan åka halvvägs med SL men det blir väldigt jobbigt, vanligt (SJ) tåg tar 40 minuter bara.

Jag undrar om inte Swebus stannar i Solna också :roll:

Men det är förstås lite jobbigt ändå :wink:

-----------------------------------------------------------------------------------

När det gäller Callistos åsikt om att piP låter burkigt, så funderar jag på en sak :roll:

Om jag har förstått saken rätt så har Callisto Martin Logan elektrostater.

Är det inte så att elektrostathögtalare brukar vara lite klena i basen?

Ja, jag vet, Martin Logan brukar ha ett extra baselement. 8)

Nåväl, min tanke var den att om man byter från högtalare som inte går så djupt i basen till högtalare som går väldigt djupt (piP) så kanske det skulle kunna upplevas som burkigt, speciellt om rummet inte är optimalt och man får en massa basresonanser.

Jag har aldrig hört några Martin Logan, så jag har ingen aning om hur de låter, det vill jag understryka :wink:

piP har jag dock hört på en hel del, eftersom jag har dem :lol:

Och jag skulle aldrig i livet komma på tanken att kalla dem burkiga, jag upplever dem som precis tvärtom, väldigt klara :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-21 19:45

BACH skrev:Njää, det blir nog Swebus eller SJ om du inte har bil, för jag tror inte tunnelbanan går hit :lol:

Jo förresten, du kan åka halvvägs med SL men det blir väldigt jobbigt, vanligt (SJ) tåg tar 40 minuter bara.

Jag undrar om inte Swebus stannar i Solna också :roll:

Men det är förstås lite jobbigt ändå :wink:

-----------------------------------------------------------------------------------

När det gäller Callistos åsikt om att piP låter burkigt, så funderar jag på en sak :roll:

Om jag har förstått saken rätt så har Callisto Martin Logan elektrostater.

Är det inte så att elektrostathögtalare brukar vara lite klena i basen?

Ja, jag vet, Martin Logan brukar ha ett extra baselement. 8)

Nåväl, min tanke var den att om man byter från högtalare som inte går så djupt i basen till högtalare som går väldigt djupt (piP) så kanske det skulle kunna upplevas som burkigt, speciellt om rummet inte är optimalt och man får en massa basresonanser.

Jag har aldrig hört några Martin Logan, så jag har ingen aning om hur de låter, det vill jag understryka :wink:

piP har jag dock hört på en hel del, eftersom jag har dem :lol:

Och jag skulle aldrig i livet komma på tanken att kalla dem burkiga, jag upplever dem som precis tvärtom, väldigt klara :D

Från mina ML är basen djupare och även kraftigare (10"). Definitionen hos basljudet är likvärdig.
Så din slutsats håller inte, tyvärr :) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-21 19:50

IngOehman skrev:Callisto kompis!

Mitt inlägg skall inte tolkas som en kommentar till vad du tycker om det du hör från piP (plus det rum du bedömer dem i).

Mitt inlägg är snarare en allmän kommentar till idén att det skulle vara typiskt att dipolhögtalare INTE låter burkigt, vilket i varje fall de studier jag gjort indikerat vara en felaktig förmodan. Det visade sig att alla dipoler utom en lät så burkigt att folk regerade på det direkt (när de inte hade högtalare framförsig och kunde se att den ju inte kunde låta burkigt).

Men som jag skrev är det bara statistiska erfarenheter jag redovisat, där det visade sig att dipoler statisktiskt hade en erhört mycket större tendens att bli burkiga.

Jag säger i mit inlägg inte ett ord om piP (vilket jag kan göra här istället: De låter verkligen inte ett uns burkigt, om även jag får uttrycka en subjektiv uppfattning, vilket däremot det rum de används i kan göra. Det gäller att hålla isär de två).

Och jag skrev inte heller ett ord om att någon specifik dipol behöver låta burkigt heller. Jag har inte kommenterad någon specifik dipol med undentag av Quad ESL 63, som var den enda i testen som inte någon uppfattade som burkig. Den högtalare du själv använder vet jag inte ens vad det är för något, och den har jag således näppeigen kommenterat.

Inte ens om jag hade vetat vad du spelar på skulle jag nog ha kritiserat dem, eftersom jag aldrig kritiserar något som är i produktion.

Om du läser mitt inlägg noga så ser du att det är ett allmänt inlägg som inte alls tar avspark i ditt inlägg, utan snarare i myten att en högtalare som använder en låda måste låta lådigt/burkigt.

En kommentar till ditt inlägg kommer däremot här: Om du tycker att det du hör låter burkigt så bör du åtgärda det. Ta helt enkelt reda på vad det är som skapar det burkiga ljudet och eliminera det.

Mit förslag är att du börjar med golvet, väggen bakom, och möbler i närheten av högtalarna. Lycka till! Och glöm inte att du redan ändrat uppattning en gång om högtalarna ifråga, på grund av de rumsegenskaper du drabbade dem med. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Att det du hör låter burkigt är, som du säger, en subjektiv åsikt som ingen kan ifrågasätta. Men att du skyller på högtalarna är inte en åsikt, det är en gissning. :wink:

Ingvar buddy,

Jag ska fortsätta optimera, I promise :) .

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-21 21:30

Callisto skrev:Från mina ML är basen djupare och även kraftigare (10"). Definitionen hos basljudet är likvärdig.
Så din slutsats håller inte, tyvärr :) .

Du har nog missförstått mig lite grann :wink:

Jag kommer inte med någon slutsats, utan snarare en fundering, en undran.

Jag kan omöjligen komma med någon slutsats då jag som jag skrev aldrig har hört några Martin Logan överhuvudtaget.

Jag vill inte på något sätt nedvärdera dina högtalare, så uppfatta det inte på det sättet :wink:

Jag försökte mest finna vad anledningen kunde vara till att du upplever piP som burkiga.

Har du lyssnat på dem hos Ingvar?

Sen vad gäller diametern på baselementet, så är det kanske inte ett säkert mått på baskapacitet, mina tidigare högtalare, Canton Ergo 91 DC hade dubbla 8 tums baselement. Alltså fyra 8-tummare totalt.

Jag är inte säker på att de gick lägre än mina nuvarande piP, och då måste jag ändå säga att 91 DC är en av de mest baskapabla högtalare jag har hört, de flesta andra högtalare har ju knappt någon djupbas att tala om. :wink:

Men, som sagt, jag har ingen aning om hur dina högtalare låter, så ta inte illa upp, det var inte avsikten med mitt inlägg att du skulle uppfatta det så :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-21 22:50

Bach, det är helt ok :) .

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-21 23:01

vilken ML modell har du?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-21 23:07

Callisto skrev:Bach, det är helt ok :) .

Bra, för jag ville absolut inte göra någon ledsen eller vara otrevlig, det är det värsta jag vet :(

Vh :P /J
Senast redigerad av BACH 2005-11-22 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-21 23:36

Haakan_W skrev:vilken ML modell har du?

Ascent i :P

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-21 23:44

pip går lägre :wink: en hel frekvens under :roll:

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-11-21 23:48

Orsaken till burkighet ligger väl inte i basen? Tror mer att det har att göra med om lådan "sjunger med" eller att frekvensgången är ojämn oavsett om det är låda eller öppen baffel. Placering kan säkert spela en del roll också.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-21 23:53

Haakan_W skrev:pip går lägre :wink: en hel frekvens under :roll:

Tro inte på alla värden du läser 8) . De går djupare än specen.
Likaså så är specen för Odyssey underspecad. I specen så har de samma värde men vid test har det visat sig att de går djupare, märks även vid jämförelse med Ascent.
Har även jämfört med piP, men piP imponerar stort och ligger inte långt efter :) .

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-22 12:41

jonasz skrev:Orsaken till burkighet ligger väl inte i basen? Tror mer att det har att göra med om lådan "sjunger med" eller att frekvensgången är ojämn oavsett om det är låda eller öppen baffel. Placering kan säkert spela en del roll också.

Först måste man väl egentligen definiera vad man menar med burkighet. :roll:

Men basresonanser i rummet kan jag tänka mig att man kan uppfatta som burkighet.

Och om man inte är medveten om att det är rummet som orsakar problemet, så kanske man tror att det är högtalarna :wink:

Rummet och placeringen spelar absolut väldigt stor roll för hur högtalare uppfattas.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-11-22 13:08

Om det låter låda/burk tycker jag känns mer som ett mellanregisterproblem men vi kanske menar olika saker?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-11-22 14:05

Jag spekulerade mest, eftersom jag inte själv tycker att piP låter burkigt.

Så jag menar egentligen ingenting speciellt, det var därför jag skrev att man får definiera burkighet först.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-11-22 14:07

Rydberg skrev:Jag är också lite intresserad av piP:s låda. Spelar man på hyffsad nivå (specifikt o bra va :wink: ) och lägger handen på kabinettet så känner man att det vibrerar en del. Frågan är hur mycket och om dessa vibrationer hörs?

Jag skulle tippa på att det beror på. Lättast att höra enligt mig är när någon kvinnlig röst har ett cresecendo vid kritiska frekvenser. Rösten kan bli lite "rå" eller hård. Jag hade ett musikstycke som jag presenterade här på forumet för nåt år sedan där både passagen var "distad" pga av ekon i inspelningen och där frekensen som spelades var precis där kabinettet vibrerade som mest. Där hördes det. Men det gäller som sagt att hitta det speciella stycket/passagen för den specifika högtalaren. När/om man väl hör fenomentet så hör man det mycket "oftare" och irriterar sig på det - det blir liksom större när man vet hur det låter. När det gäller pIP så vet jag som sagt inte alls om fenomenet är hörbart. Man kan ju försöka identifiera vid vilken frekvens som kabinettet vibrerar som mest genom sinussvep. Jag tippar att det finns modtoppar i regionen 300-600 Hz.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-22 14:18

jonasz skrev:Om det låter låda/burk tycker jag känns mer som ett mellanregisterproblem men vi kanske menar olika saker?

Håller med dig :) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-22 19:38

Jag håller också med!

Kan nämna att piP skall placeras mot en vägg, helst med en Ino aco-skiva minst 0,8 m^2 stor bakom varje. Saknas väggabsorbenten kommer tonkurvan inte att vara perfekt enligt avsikten.

När det gäller undre gränsfrekvens ser jag att ML specificerar nästan identiskt samma som för piP, men jag tror det finns en skillnad. Jag specificerar högtalarna i förening med det rum där de skall användas (inkluderat de reflexionsytor som psykoakusikt ingår i högtalaren). Alltså inte under frifältsbetingelser, eftersom man inte bör använda högtalaren på så vis.

Detta framgår om man läser mina specifikationer över de mätmetoder som används för att Ino-högtalarnas specar skall vara verklighetsrelevanta. Finns att läsa om i Manifestet.

Om det är så att ML specificerar frifältstonkurva (och talar sanning), så är det rimligt att förvänta sig att den ger mer bas, eventuellt även något djupare, men framförallt mer (gissningsvis för mycket om/när de används i ett rum placerade som piP).

Mina erfarenheter av ML från för länge sedan (modeller som inte längre tillverkas) var att de var bedrövliga vad avser basåtergivning. De var entoniga, odynamiska och häpnadsväckande djupbasinkapabla (trots att deras specifikationer påstod annorledes - de var oriktiga helt enkelt). Men jag förmodar att de utvecklats positivt sedan dess med tanke på Callistos positiva ord, och att deras specifikationer stämmer bättre nuförtiden.

Jag, liksom BACH, har inte hört (i varje fall inte under några kontrollerade omständigheter men nog på något mässa)
Callistos högtalare. Vill alltså bara säga att jag kan tänka mig att de kan gå djupare än piP, om ML talar mera sanning nuförtiden än de gjort historiskt.

Vh, iö

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-22 21:16

Ingvar, ska piP stå helt emot väggen? Som de är placerade nu så står de nog ca 4-5 cm från vägg och "bottensvaret" är det definitivt inget fel på :P .
Vad är det som påverkar piP:s mellanregistret vid placering, är en stilla undran som jag har. Jag skulle vilja att de "öppnar upp sig " lite mer i mellanregistret och förmedlar mer utav en "kunna-ta-på-känsla" (artisten). Hoppas du förstår vad jag menar :) .

mvh
C

Edit: Känner mig riktigt som en "10-bitars" idag 8O :wink: 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-23 02:47

Callisto skrev:Ingvar, ska piP stå helt emot väggen? Som de är placerade nu så står de nog ca 4-5 cm från vägg och "bottensvaret" är det definitivt inget fel på :P .

Ja, 4-5 cm kallar jag mot vägg. En helt korrekt placering. Det blir ju oundvikligen några cm emellan om absorbenten skall få plats.

Det är om man skall vara noga avståndet mellan de ljudande delarna och väggen som avgör hur de låter, och eftersom högtalaren har ett visst djup är enstaka cm i princip försumbara.

Vad är det som påverkar piP:s mellanregistret vid placering, är en stilla undran som jag har. Jag skulle vilja att de "öppnar upp sig " lite mer i mellanregistret och förmedlar mer utav en "kunna-ta-på-känsla" (artisten). Hoppas du förstår vad jag menar :) .

Mellanregisterområdet skadas om reflexen från väggen bakom den får vara med och ljuda över 300 Hz (under 300 Hz är reflexionen medräknad i konstruktionen). Det är därför väggreflexen över 300 Hz helst skall dämpas bort.

I övrigt vet jag förstås inte om den "uppöppning" du önskar är ett önskemål om en färgning eller om det handlar om en färgning som verkar i motsatt riktning som du vill få bort.

Väldigt ofta upplever jag att efterklang i lyssningsrummet verkar väldigt negativt på "uppöppningsförmågan". Däremot gör sällan sidoväggsreflexer (av måttlig stryka) detsamma.

Vissa reflexer kan till och med skapa en falsk "uppöppning" som kan kännas tilltalande (typexemplet är den som uppstår när man använder dipolhögtalare 80 - 300 cm framför en för lite dämpad vägg), ända tills man tröttnar på att höra den på allt programmaterial...

Denna tröttningsutveckling kan ta allt mellan en dag och fem år, beroende på hur känslig för sameness lyssnaren är, och förstås även beroende på hur lyssnaren väger de fula och likriktade felen mot eventuella tilltalande fel (ehuru förstås kanske lite likriktande de också).

Vissa tröttnar nog förresten aldrig. :wink:

Jag känner en person vars lyssning är förfärligt färgad och jag tröttnar oftat redan efter att ha kommit halvvägs in på andra låten. Den sameness som föreligger är av en sådan dignitet att den gör all musiklyssning plågsam. Hon har dock haft anläggningen i detta bedrövliga skick i flera år, och tycker det låter bra (nu är hon väl inte någon större musiklyssnare alls, utan har för det mesta någon reklamradiostation på...). Hon hör inte ens att det skallrar illa i plasten vid vissa frekvenser.

Själv tycker jag att likriktning är en av de värre feltyperna. Fel som inte minskar skillnaderna mellan olika inspelningar är mindre allvarliga, tycker jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2006-05-24 12:25

Det blev ju en riktigt intressant tråd det här. När Ni dessutom rett ut att man inte behöver vara överintelligent för att delta så ska väl jag våga mej på ett inlägg.
Jag undrar om inte lyssningsjämförelsen mellan dipoler och lådhögtalare utomhus blir missvisande. I de flesta fall med lådhögtalare så är ju endast 1 av 6 kabinettsidor (fyrkantig låda) riktad mot lyssnaren. Utomhus kommer väl bara denna enda sidas (frontbaffeln) resonanser att nå lyssnaren. Inomhus däremot så kommer väl de övriga 5 kabinettsidornas resonanser att nå lyssnaren via golv-/vägg-och takreflexer?

Jag är för övrigt lycklig ägare till ett par Quad ESL (57). Tekniskt sett så specar dessa högtalare uselt, 82db/1w/1m, effekttålighet max 30 volt (peak-peak)=mkt begränsad dynamik, impedansen varierar mellan 60 ohm i basen till 1,8 ohm i diskanten=mkt besvärlig last. De återger ingenting under 50 hz=begränsat frekvensomfång, likväl så återger dessa antika elektrostater ett mellanregister som ingen dynamisk högtalare (jag hört) ens kommer i närheten av. Vid återgivning av människoröster så är det som att ha artisten livs levande framför sej, (förutsatt att man blundar förstås) dvs en otrolig närvarokänsla. Jag skulle gissa att Callisto upplever något liknande på sina ML när han jämför med PiP.
Jag vet inte om IÖ anser att detta är någon slags färgning men det är en i mina öron mkt trevlig egenskap.
Jag har upplevt liknande närvarokänsla på ett par moderna Audiostatic-elektrostater och i viss mån även på Quads ESL63. Likheter högtalarna emellan förutom varandes elektrostater med dipolutstrålning är att de har en mycket begränsad spridning, dvs man lyssnar i mkt högre utsträckning på direktljudet jämfört med konstruktioner med mindre ljudalstrande yta/"konarea". ESL 57-an är fö dämpad på baksidan så den är egentligen bara dipolstrålande vid lägre frekvenser mao har dipolstrålningen inget med nämnda närvarokänsla att göra.
Det blev ganska långt detta mitt första inlägg. Hoppas någon orkar läsa det och tillföra erfarenheter angående ljudåtergivning.

Mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 13:23

Hej och välkommen hit! Intressanta saker du för fram :-)

Lådor borde iof kunna bidra med ljud om de är dåligt designade från andra sidor än fronten, även utomhus. Låga frekvenser är ju omnidirektionella...

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2006-05-24 14:52

Jo det har Du alldeles rätt i. Frågan är väl i vilket frekvensområde lådhögtalare brukar ha problem med resonanser i kabinettet. Det borde ju vara ganska enkelt att mäta. Om man låter elementets framsida spela in i ett avskilt utrymme och sedan mäta på andra sidan för att se vilka ljud kabinettet ger ifrån sej. Jag skulle bli förvånad om Öhman inte har utfört sådana mätningar. Det skulle vara intressant om han ville dela med sej av dylika mätningar dvs vid vilka frekvenser och på vilken nivå låter hans lådkonstruktioner, gärna jämfört mot några konkurrenter, tex Wilson som ju sägs ha extremt ljuddöda kabinetter.

Mvh, Q

Återgå till Wänner af Ino