piPs med aktiva subbar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-28 11:11

Mitt minne är att StefanW hade ett par slaktade Luxorlådor som han spelade elemeneten i. Men det kan hända att han testade elemeneten i PX-2? Han är nu på husvagnsemester i tjockhult och har säkert burken med sig.

Nya diskanter till mina piP skall Stefanw också hämta hos IÖ för en diskant lämnade in när jag lånade hans fetsteg och körde AC/DC. Jo diskantsäkringskittet skall oxå med :)

Sorry för OT :oops:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-28 12:51

Körde du sönder enda diskanten bara ?

lät det illa innan den dog ?
vad har du för drivning ?

jag lyckades alldrig ens få mina diskantsäkringar på iPs att lösa ut trots att jag spelade rock på mycket hög volym... (så högt att det såg ut som att basarna i iPs höll på att "ploppa ut" ) då hade dom 2x300W till sitt förfogande.
kanske steget som klippte så att något gick sönder ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-28 13:09

Jo det var steget som klippte, stärkt av några Norrlands drog jag upp ordentligt och tyckte att nu jävlar rockar det och gick in i makinrummet för att checka status på Yamaha M-4 steget till piP och det visade rödare än Hin Hules håla :oops: Jag skyndade mig ut för att sänka med då var det redan försent! :roll:

Nåväl man lär så länge man lever, tur att det finns nya utbytes :) Stefanw fick låna ut sina piP när han är på semester..! That ́s what friends are for.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-28 13:28

Jo, hatar när steg klipper och äter upp diskanter... :evil:

aja, bara 600kr... :roll:

Edit: "Diskantsäkring är en självklarhet" ! tänkte jag förut. Men efter att själv verkligen försökt få mina säkringar att lösa ut, utan att lyckats så undrar jag hur fan man gör det... och än mindre hur man har sönder diskanterna för det. Men det ska vara om steget klipper eller man får rundgång eller liknande... Jag tycker att diskanterna "hårdnar" till innan så man hör att det låter illa. så va det för mig i alla fall, man hörde att det inte lät helt rent.

Jo, bra man känner folk :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-28 18:21

Säkring är ett smart val.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-28 18:33

Hemskt vad den här tråden blev OT nu. Trist läsning. :o
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2010-06-28 22:31

_Fredrik_ skrev:
Hemskt vad den här tråden blev OT nu. Trist läsning. Surprised

Eftersom det var jag som startade den så håller jag väl med om att den blivit lite OT, men det tycker jag jag inte gör något, det är en del av charmen med Faktiskt :) . Jag tycker det var bra OT också, har själv ofta tyvärr rätt lätt att dra iväg OT så jag tycker inte det gör något.

För övrigt så var det ett par aktiva JM LAb subbar jag hade sneglat på.
Har för mig ett par SW900. 13'. Det var till ett mycket förmånligt pris faktiskt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-29 13:35

paa skrev:
Sanjuro skrev:paa (och andra) med passiva basmoduler får jag ihop det med både iP och piP, av någon anledning hittills bäst med piP.

:)

Har du lyckats bättre att integrera basmodulerna med piP än iP, både när det gäller slutna och basreflexbasmoduler?
Tänker på simuleringarna jag gjorde tidigare i en tråd, där det såg ut som det vore lättare att få två basreflexlådor eller två slutna lådor att samverka bra när man har delningen så pass nära avstämningsfrekvenserna, än om man mixar sluten och basreflex. Nu skiljer sig väl ino's filterlösning lite mot vad jag simulerade, så det kan kanske kompensera en del av problematiken?
Det är säkert ingenting, men jag upplevde faktiskt att mitt byte till andra högtalare, från slutet till basreflex, funkade bättre till mina pp-4 som ju är basreflex.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-06-30 00:55

Hej på er igen!

Jorå bassman, laptopen e me....sitter med i knä i sängen i lopplådan (husvagnen alltså..) och skriver nu.....

Till Lassea, jo jag kanske utryckte mig lite tokigt, jag menade att jag bara bytte basarna, alltså låda och element förstås, men ingenting annat...jo förresten, jag bytte till 2*1 mm2 koppar kabel också....ca 4m till vardera bas, ju lite tunt men det funkar bra....den förra kabeln var längre och flerkardelad...

Nu ska det väl sägas att Perlessbasarna satt väl inte i riktigt rätt låda, kommer inte ihåg modellen exakt nu, men dom lät ändå riktigt bra i mina öron iaf....har haft andra basar i samma gamla luxor trevägslädor tidigare, men dessa funkade fint......men som sagt, inte ens i närheten av px-2.....

Och Yamaha M-4 stegen är väl inte riktigt så kraftiga bassman,,, 2*100w i 8 ohm.....men rejäla är dom i alla fall....

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino