Är en 2a, har som plan att inte "förstöra" vardagsrummet för bio, kan vara skönt att ha ett vanligt vardagsrum med. Tanken i dagsläget är att nyttja sovrummet som ljudrum, är ganska högt till tak så har planer på att kunna "gömma" sängen.
Har länge haft lite planer på att jämsides med högtalarna, bakom en projektorduk kunna gömma garderober, men hur mår högtalarna av att bli inklämda mellan massa saker så? Tanken är alltså att ha garderober med tyg-sidor och dörrar, framför dessa en projektorduk. Vad ställs för krav på en duk för detta ändamål? Verkar som väldigt få dukar anses som transparenta, men om den ej skall användas att spela igenom, bara för att slippa reflexer, är en billigare transparent duk tillräcklig då? Kommer det låta väldigt instängt om det dämpas(med hjälp av kläder m.m.) bakom "hela" duken? Eller fungerar det utan problem att dämpa på sidan av högtalarna på det sätt jag tänkt?
Rumet är idag 340x280, där 280-måttet är fram till en 60 djup garderob, plockas denna bort blir rummet alltså 340x340, känns inte som något riktigt bra förhållande.
Funderar därför på att stjäla lite utrymme från köket, ha en köksbänk som vid behov kan "skjutas" in över soffan, alltså alternativ att antingen nyttja soffa, då sakna köksbänk (på ena sidan) i köket, eller tippa ner köksbänken och på så sätt få fullhöjd över soffan, bifogar ett par bilder för att visa hur jag tänkt.
Har även lite planer på att be/anlita Ingvar Öhman om lite akustikhjälp, men när bör man fråga om detta? Bör jag göra klart "grunderna" till rummet som jag vill ha det innan jag frågar eller går det få tips redan vid ett rum med icke korrekta (för små) dimensioner?
/Frisk
Något i stil med detta ser det ut idag:

Såhär är tanken det blir som kök, kyl/frys kommer alltså få flytta ut en bit från köket, troligtvis hallen precis utanför:

Och som bio något i stil med detta: