Måste rum "special-designas" för Ino ??

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Måste rum "special-designas" för Ino ??

Inläggav LageB » 2010-09-09 07:57

Har aldrig tittat på Ino tidigare, men pga av mitt "in-wall" projekt har jag fattat intresse.

Jag läste någonstans att Inos högtalare generellt kräver rumsanpassing för att komma till sin rätt (jämört med andra högtalare)

Varför?

Att akustikbehandla rum måste väl vara bra för alla Högtalare, är det något speciellt som gör att just Inos högtalare kräver det ?

LageB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-09 08:05

Nja, riktigt så är det inte. Det är snarast så att Ingvar inte drar sig för att berätta hur mycket man vinner på det, samt kanske att den typen av människor som köper Ino är mer benägna att göra något åt rummet än normalkonsumenten. Ino låter minst lika bra som annat även utan att man gör något.

Däremot: piP är designad med en liten rumsanpassning inräknad, nämligen dämpning av väggen bakom. Den kan naturligtvis spelas ändå, men optimum för högtalare är med... och det är inget som är generellt applicerbart på andra - det kräver att högtalaren är beräknad för basstöd från vägg och det är inget som är vanligt förekommande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-09-09 08:34

LageB: i princip alla högtalare vinner på rumsanpassning. Rumsanpassning innebär ju att man kartlägger och korrigerar rummet och dess egenheter efter bästa förmåga och det är inget som enbart Ino's högtalare tjänar på.

Jag har hört andra högtalare än Ino i "anpassade" rum (före/efter) och skillnaden är påtaglig.

Ställ in ett par högtalare i ett kaklat badrum, gärna kvadratiskt, och kräma på. Låter otrevligt? Antagligen. En akustiskt trevlig miljö för återgivning blir ju trevligare att vistas och prata i också.

/ Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-09 08:42

Sanjuro skrev:En akustiskt trevlig miljö för återgivning blir ju trevligare att vistas och prata i också.

Det tål att upprepas flera gånger!!! Dagens kala inredningsideal är hopplöst otrevliga att bo och leva i. Det är bara mäklare och inredningsarkitekter som lovordar dem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-09 09:20

RogerGustavsson skrev:
Sanjuro skrev:En akustiskt trevlig miljö för återgivning blir ju trevligare att vistas och prata i också.

Det tål att upprepas flera gånger!!! Dagens kala inredningsideal är hopplöst otrevliga att bo och leva i. Det är bara mäklare och inredningsarkitekter som lovordar dem.

Njae.... de är lättstädade också...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-09-09 10:39

Fast Ino är aktivt konstruerade för att placeras i ett idealiskt lyssningsrum.
Finns det någon tillverkare som designar högtalare för rum med lång efterklangstid?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2010-09-09 10:50

Sanjuro skrev:LageB: i princip alla högtalare vinner på rumsanpassning. Rumsanpassning innebär ju att man kartlägger och korrigerar rummet och dess egenheter efter bästa förmåga och det är inget som enbart Ino's högtalare tjänar på.

Jag har hört andra högtalare än Ino i "anpassade" rum (före/efter) och skillnaden är påtaglig.

Ställ in ett par högtalare i ett kaklat badrum, gärna kvadratiskt, och kräma på. Låter otrevligt? Antagligen. En akustiskt trevlig miljö för återgivning blir ju trevligare att vistas och prata i också.

/ Henrik

Precis !

Min fråga är då om Inos högtalare skulle "tjäna mer" på rumsanpassning än andra högtalare? Jag har fått det intrycket när jag läst ett antal trådar här. Har Ino längre efterklangstid och kräver mer dämpning eller..?

LageB

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-09-09 11:04

Hehe nej inge högtalare ska ha efterklangstid.

Olika tillverkare, lägger däremot olika stor vikt vid hur lyssningsrummet påverkar signalen.

Vissa tillverarkare tex. bortser från rummet helt och designar för att en ensam högtalare ska spela så linjärt som möjligt i en kammare helt utan reflexer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-09 12:26

Nopp, men Ino har införlivat ett antal saker i konstruktionen som är smarta:

- De tar hänsyn till utsläckningen som blir av baffel-väggavståndet i konstruktionen (något alla högtalare får, men det pratas rätt lite om det)

- De utnyttjar en dämpning bakom högtalaren för att få rätt respons ner i basområdet (dämpar dessutom frekvenser över 300hz samtidigt som interfererar negativt, men låter längre våglängder använda sig av väggstödet. Det håller uppe känsligheten och hjälper till med baffelstegskompenseringen skulle jag tro).

I övrigt ges riktlinjer som alla högtalare skulle tjäna på, te x golvdämpning för efterklang, dämpning av sidoreflexen om högtalarna står nära, och ett trevligt soffbord som hanterar golvreflexen, tavlor och bokhyllor för diffusering.

Kort sagt: I mitt tycke relativt enkla och förnuftiga rekommendationer.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-09 12:56

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:

Njae.... de är lättstädade också...

Nej, det tycker jag inte. Dammet far över golvet. Likadant på jobbet. På jobbet har alla märkt "småljuden" som går igenom hela tiden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-09 13:24

RogerGustavsson skrev:Nej, det tycker jag inte. Dammet far över golvet. Likadant på jobbet. På jobbet har alla märkt "småljuden" som går igenom hela tiden.

Räcker nästan du lägger EN kabel tvärs över så blir du av med i princip allt damm på en gång genom att torka av den. Dammfälla alltså.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-09-10 14:47

Jag lyfte bort mina Dynaudio Contour 3.4 och ställde dit pi60 på exakt samma plats och kan bara konstatera att pi60 iallafall inte behöver något speciellt rumfix. Det låter helt som de skall, och inget konstiga konsekvenser av att stå i ett "vanligt" rum.

Har en enkel dämpskiva bakom, men den skivan påverkade Dynaudio precis som pi60, dvs hjälper att förbättra ljudet lite.

Så pi60 iaf kan Du ställa i ett öppet designerrum utan problem, det kommer låta bra. Men om Du har ett akustikfixat rum så kommer de lyfta ännu mer! (precis som Dynaudio, B&W, Audiovector osv också gör)

Återgå till Wänner af Ino