piPs i regnbågstema

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-24 11:24

PojkenMedTur skrev:Såhär i efterhand kanske det inte var min absolut bästa ide att epoxya fast bas-porten innan högtalaren är lackad :oops: :roll:

Hehe... välkommen i MDF-gänget, det är bara att vaxa lådan, njuta av musiken och glädjas åt att du kom undan ett dammigt jobb. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-24 14:27

Jaaa, MDF som e så fint! synd att gömma den bakom ett lager hemsk färg... :roll: :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-09-24 14:52

Sanjuro skrev:Katt-Natt / Ragnwald:

Anledningen till ugnsbaket är att driva ur eventuell överskottsfukt. Det är ingen hög värme, ca 50 grader i en timme räcker fint. Sedan spacklas lådan, insidan spärras med lack och utsidan lackas. Då har man en lagom torr och mycket stabil låda som inte förändrar sig med tiden (mycket lite iallafall) och det förhindrar att lådan sjunker in och skarvar kryper fram vilket det i princip nästan alltid gör med tiden.

Detta tips kommer från en mycket duktig lackerare och de två högtalarlådor som jag sett som klarat tidens tand bäst har gjorts på detta sätt och ser påtagligt bättre ut än vad jag sett att andra har lyckats med, hemma och inlämnat hos proffs.

Att rumstorka lådan garanterar inte att de håller bättre, inte med mdf. Visst ska man ALLTID rumstemperera innan men när det gäller fuktkvot och mdf så är spannet mycket litet och har man lackat en sida och lämnat den andra olackad så sväller ena sidan med årstiden.

Hemma hos oss så varierar luftfuktigheten ganska mycket (självdrag och ibland mycket torrt och varmt och ibland ganska fuktigt och svalt...) och även målade björk/mdf frontar på lådor rör på sig - märkbart!

Jag har två professionella hygrometrar men jag ser till att handla min mdf på ett ställe där jag vet att förvaringen är korrekt och sedan körs det som ska användas raka vägen hem och resten precis som Ragnwald beskriver.

Jag tycker inte man ska dissa ett förfarande utan att veta tanken bakom, man kan tycka att det är för meckigt men mdf är mycket fuktkänsligt och en del av problemen kommer i samband med lackningen och rollning, till exempel insug av lack/färg i kanterna av portmynningar som sedan sväller och ger en ful tårskuggning i lacken som man inte kan lacka bort. Har man gjort vad man kan för att förbereda lådan in- och utvändigt så ökar man sina chanser att lyckas på lång sikt. Ett par piP som nu är nio år gamla är fortfarande "skarvfria".

Däremot fick jag inte in pi60 i ugnen :lol: så de fick ett drygare förarbete, men det var det värt.

Vet inte om min erfarenhet är av intresse för någon, men jag vill bara
bekräfta allt det som Sanjuro skriver härovan.

Kan dock nämna att det är ett grannlaga arbete att verkligen pålitligt
"försegla" lådan så att den blir helt okänslig för tidens tand och alla
temperatur- och fuktändringar.

Det blir hela tiden en fråga om insats kontra återbäring, och jag har
t ex valt att inte lacka insidan av lådorna. Men den som vill vara riktigt
full i tusan, gör det. Det ger även en liten akustisk påverkan (negativ)
men den är verkligen mycket liten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Wänner af Ino