Dåligt tryck i mina piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Dåligt tryck i mina piP

Inläggav Mikael.J » 2010-11-16 22:48

Hade ner mina piP för målning och nu tycker jag där är lite taskigt tryck i basen på dom.
Kan jag när jag lödde ihop dom ändrat faserna av misstag? Kan man kolla detta på något smidigt sätt utan att öppna upp? Är det bara att skifta kablarna där bak?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-11-16 23:11

Ett litet batteri med + på + och - på - brukar ju vara en bra variant.
Om konen tittar glatt utåt då, så är det rätt. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-16 23:47

Gör som Bakerman föreslog, eller skifta bara ena högtalarkabeln från förstärkaren, så lär du höra skillnad på en gång.

Har du otur kan någon av filterkomponenterna ha lossnat och lagt sig tokigt.
Är du osäker, så skruva isär och kolla noga, även att diskanterna har rätt fas. Jäkligt lätt att göra fel med denna internkabel.
Själv märkte jag + på kablarna med röd tuschpenna i båda ändarna, för att känna mig helt säker. Liten snutt maskeringstape går bra också.

För att erhålla feelgoodkänslan, gör rätt, gör om. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-17 00:00

Det externa kablaget ska ju sitta rätt också, i alla fyra ändar.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-11-17 00:06

Konen tittade utåt. Då är det nog i mig felet sitter. Jag har lyssnat en del på mina HPM-100 när jag haft piPen nedmonterade och bytet gör nog att jag upplever att det är lite kasst tryck i piPen.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-11-17 00:06

paa skrev:Det externa kablaget ska ju sitta rätt också, i alla fyra ändar.

Det är kollat och stämmer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-17 00:10

Nune skrev: kasst tryck i piPen.

Nu svär du väl ändå i kyrkan! :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 08:28

Efter diskussion i annan tråd kan man ju undra - är tätningslisterna som de skall?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-17 09:03

Nune skrev:Konen tittade utåt. Då är det nog i mig felet sitter. Jag har lyssnat en del på mina HPM-100 när jag haft piPen nedmonterade och bytet gör nog att jag upplever att det är lite kasst tryck i piPen.

Jo, det är ganska "kast tryck" i piP, dom spelar djupt för sin storlek och låter alldeles ypperligt och balancerat, men apela högt klarar dom inte... i alla fall inte med mina mått mätt :)
Men dom är ändå alldeles utmärka i ett litet rum om man inte har så stora krav på ljudtryck och i större rum om man bara ska "finlyssna" (som så många anser ska göras på låg volym med "sådan musik" men jag håller inte med, det ska vara "sådan där annan musik" och på passande (läs: betydligt högre) ljudnivåer 8) )

piP är trevliga, men känner jag alldeles för "klena"... dom måste delas och då väljer jag iP i stället som är så otroligt mycket snyggare och en mer "smutt" lösning.

Du måste helt enkelt köpa nya högtalare... :P
eller kompletera piP med moduler, profundusP-4 låter alldeles fantastiskt bra och ger VÄLDIGT mycket till piP :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-11-17 11:11

Nattlorden skrev:Efter diskussion i annan tråd kan man ju undra - är tätningslisterna som de skall?

Japp, jag satte i nya lister när jag monterade högtalarna.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-11-17 11:15

DVD-ai skrev:
Nune skrev:Konen tittade utåt. Då är det nog i mig felet sitter. Jag har lyssnat en del på mina HPM-100 när jag haft piPen nedmonterade och bytet gör nog att jag upplever att det är lite kasst tryck i piPen.

Jo, det är ganska "kast tryck" i piP, dom spelar djupt för sin storlek och låter alldeles ypperligt och balancerat, men apela högt klarar dom inte... i alla fall inte med mina mått mätt :)
Men dom är ändå alldeles utmärka i ett litet rum om man inte har så stora krav på ljudtryck och i större rum om man bara ska "finlyssna" (som så många anser ska göras på låg volym med "sådan musik" men jag håller inte med, det ska vara "sådan där annan musik" och på passande (läs: betydligt högre) ljudnivåer 8) )

piP är trevliga, men känner jag alldeles för "klena"... dom måste delas och då väljer jag iP i stället som är så otroligt mycket snyggare och en mer "smutt" lösning.

Du måste helt enkelt köpa nya högtalare... :P
eller kompletera piP med moduler, profundusP-4 låter alldeles fantastiskt bra och ger VÄLDIGT mycket till piP :wink:

Ja det får nog bli basmoduler i framtiden, ska flytta utomlands snart så det känns inte lönt att investera i HIFI prylar nu. Med moduler till piP så spelar dom nog så pass starkt att jag inte bör spela starkare i en lägenhet.

Fast det blir nog SLS 10 med LT istället eller modulerna som passa pi60 så de kan följa med vid en eventuell uppgradering senare i livet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-17 11:18

ok, jo ett par ProfundusX-2/BS60 moduler :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-17 13:03

DVD-ai skrev:Men dom är ändå alldeles utmärka i ett litet rum om man inte har så stora krav på ljudtryck och i större rum om man bara ska "finlyssna"

... kompletera piP med moduler, profundusP-4 låter alldeles fantastiskt bra och ger VÄLDIGT mycket till piP :wink:

+1
Många glömmer bort att de är tänkta för närfältslyssning och även om man kompletterar med subbar, går det inte att spela snorstarkt med sweetspot på över 3meters avstånd i stort rum.
Min uppfattning är att de excellerar på den ljudnivå som de allra flesta ändå egentligen mest föredrar att spelar musik på. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-17 13:27

Jo, piP/iP är alldeles utmärkt att ha till t.ex. en dator eller liknande :wink:
Mvh//David

Återgå till Wänner af Ino