Akustikhjälp?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2010-11-11 17:53

eriken skrev:Då var det ställt i ordning och fixat någorlunda hyffsat. Inget är spikat men jag tycker att detta blev såpass bra att jag kan leva med det utan att känna att jag måste ändra något på direkten.

Ser ju bra ut! Men hur har du tänkt göra med TV:n. Sitter själv lite i samma situation men har inget vettigt ställe att ha TV:n på vid möblering på långsidan. Jag ser nog lika mycket på film och TV som jag lyssnar på musik, så hade det varit en ren musikanläggning hade det varit bommat och klart.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-11 19:01

Empa skrev:
eriken skrev:Då var det ställt i ordning och fixat någorlunda hyffsat. Inget är spikat men jag tycker att detta blev såpass bra att jag kan leva med det utan att känna att jag måste ändra något på direkten.

Ser ju bra ut! Men hur har du tänkt göra med TV:n. Sitter själv lite i samma situation men har inget vettigt ställe att ha TV:n på vid möblering på långsidan. Jag ser nog lika mycket på film och TV som jag lyssnar på musik, så hade det varit en ren musikanläggning hade det varit bommat och klart.

Jag ser i princip aldrig på tv när jag är hemma men däremot så lyssnar jag på musik nästan hela tiden jag är hemma, jag är djupt nergången i musikberoendet :)

Men för att svara på frågan så står den snett till höger framför fåtöljen och mittemot soffan som står längs väggen till vänster och jag tycker att det fungerar bra. Men det är klart, har man som du 50/50 på musik och film/tv så är det ju viktigare med en bra placering.

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-12 16:30

Efter att ha flyttat runt lite med fåtölj och högtalare så säger mig mina öron att högtalarna ska stå ganska nära bakvägg (ca 20 cm) och ungefär 265 cm i bredd med ca 20 cm till dämpad gipssidovägg och ca 320 cm ifrån högtalarna vilket inte är riktigt 1,18 utan 10 cm över det måttet. Rätt eller fel får tiden utvisa då det kan ta en månad eller två att få till en slutlig placering för mig.

Jag har även mätt en del med xtz och märkt att jag har en riktigt djup dipp runt ca 350-450 hz som varierar mer eller mindre i storlek beroende på position samt lite oroligheter runt 10-14 khz.

Jag antar att dessa dippar handlar om reflexer från kala ytor då den runt 10 kHz försvann helt då jag kastade in en drös mattor i rummet men den runt 400 hz finns fortfarande även om den blev mindre. Kan det vara en reflex från taket som orsakar detta då den är ungefär lika stor även om jag flyttar frammåt och bakåt? Jag har ingen lampa idag i taket som diffuserar..

eriken

Inläggav eriken » 2010-11-22 22:50

Zapanasta: Du frågade tidigare i tråden om jag testat black diamond (som väl är en nyare version och förfining av gamla Live A 2.42?) lådorna i den nya uppställningen och hur det isåfall kunde tänkas låta.

Nu har jag testat (även om det blev väldigt snabbt). I den gamla uppställningen som hade en dov tung klang (som gjorde att man även missade mycket detaljer i musiken) samt med dålig basrespons som audiopro´s fetare bas hjälpte upp lite och gjorde att de passade bra in där med sin ljusare karraktär som lättade upp klangen till ett mera naturligt ljud.

I den nya uppställningen så lät de faktiskt inte alls lika kul. De lät väldigt hårt/vasst och hade en rå klang med en ganska platt ljudbild och ett mellanregister som inte alls lät naturligt. Sen så låter allt mer eller mindre likt genom dem också, mindre variation mellan skivorna. Om jag ska ge en kort a/b jämförelse så blev de totalt avstädade där de inte var ens i närheten av mina andra burkar någonstans.

Men i rätt rum/bra uppställning som passar dem så tycker jag de kan låta riktigt trevligt. Ett kap för pengen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-11-23 00:25

eriken skrev:Zapanasta: Du frågade tidigare i tråden om jag testat black diamond (som väl är en nyare version och förfining av gamla Live A 2.42?) lådorna i den nya uppställningen och hur det isåfall kunde tänkas låta.

Nu har jag testat (även om det blev väldigt snabbt). I den gamla uppställningen som hade en dov tung klang (som gjorde att man även missade mycket detaljer i musiken) samt med dålig basrespons som audiopro´s fetare bas hjälpte upp lite och gjorde att de passade bra in där med sin ljusare karraktär som lättade upp klangen till ett mera naturligt ljud.

I den nya uppställningen så lät de faktiskt inte alls lika kul. De lät väldigt hårt/vasst och hade en rå klang med en ganska platt ljudbild och ett mellanregister som inte alls lät naturligt. Sen så låter allt mer eller mindre likt genom dem också, mindre variation mellan skivorna. Om jag ska ge en kort a/b jämförelse så blev de totalt avstädade där de inte var ens i närheten av mina andra burkar någonstans.

Men i rätt rum/bra uppställning som passar dem så tycker jag de kan låta riktigt trevligt. Ett kap för pengen.

Ja där ser man va acustik kan göra för ljudet (Pi60)

Audiopro lådorna kanske passar bättre för folk som bara ställer in högtalarna där dom tycker dom står bäst och sen får det va som det är :)

Ps,har en kompis med ett par pi60,misstänker att hans rum inte alls är bra för dom högtalarna.

Släpade dit ett par gamla luxor8071 för några år sen och jag föredrog faktiskt ljudet i dom före pi60. kanske samma sak som hände hos dig innan du gjorde om rummet..

Men nu ska han nog köpa hus och då ska han lägga lite krut på acustiken, så då förhoppningsvis så kommer jag att få höra va dom kan prestera.Mvh......

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-11-26 16:45

shifts skrev:Kräver inte en sådan hörnnära placering rätt mycket dämp kring hörnen,
bakväggen och sidoväggarna? Jag har alltid varit lite rädd för att ställa piP
närmare än de 80 cm som rekommenderas som avstånd från hörn. pi60
sprider ljudet annorlunda och är kanske inte lika känsliga för en sådan
placering?

Nyfiken fråga: Varifrån kommer uppgiften om 80 cm?

Det är inte så dum, men bör heller inte ses som huggen i sten. Det beror
på. Skulle någon tvinga av mig en siffra på "minsta idealiska avstånd om
inga rumsakustiska åtgärder är aktuella att vidtaga", så ligger förvisso 80
cm bra till. ;)

Och observera "idealiska". Det är alltså inte ett gränsvärde för när det
börjar bli för dåligt, så tro inte att mera behöver vara bättre. Det enda
jag kan säga att är mindre oftast är sämre.

Men det är olika från rum till rum, och 80 cm kan vara både för mycket
och för lite, beroende på övriga förutsättningar.

Man bör alltid börja med att noggrant kartlägga ett rum, i alla fysikaliska
dimensioner (vilket kan betyda allt från att man behöver mäta dess alla
mått (mekaniskt) och räkna, till att behöva göra en massa mätningar i
det (om det är ett knepigt, mera svårberäknat rum)) för att förstå sig på
vad det gör, och hur det bäst kan används och/eller modifieras.

Tumregelsvar duger inte. Så om jag skrivit 80 cm någonstans så vill jag
klargöra att det inte är lämpligt att se det som en tumregel, bara som en
uppgift för när det oftast inte är för litet avstånd ännu.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Wänner af Ino