Richards rum är som mitt, en enda stor basfälla vilket egentligen är väldigt tacksamt med tanke på de problem som en betongbunker kan medföra. Vi spelade Mupps och piP med en sub på 120 liter som Richard byggt med ett xtz element om jag inte minns fel och som delades av vid 60 hz?
Mupps var ena roliga små högtalare som jag tyckte spelade bra med hjälp från subben. Att de bara kostar 600 kr gör ju inte saken sämre och de skulle passa finfint i köket eller liknande om man vill ha fint ljud till bakgrundsmusik.
piP var liksom hos mig alldeles för veka för att orka med att återge en fullregisteråtergivning men med subben inkopplad så spelade det riktigt riktigt fint. Som med de andra gånger och rum jag hört piP så fanns spelglädjen där och förmågan att få en att fokusera på musiken och slappna av istället för att sitta och lyssna på ljudet. Naturligheten och för att använda lite hifi-floskler: stampa takten känslan var riktigt fin. Och det är ju det som jag själv också värdesätter i en bra återgivning; det ska vara roligt att lyssna och fokus ska hamna på musiken och inte ljudet, då är det bra!
Vi spelade mest på pi60 som också var mest välljudande (kanske ingen direkt överraskning). Pga tretex i bakväggen så gjorde även pi60 klart bättre ifrån sig med subben inkopplad men de klarade sig faktiskt ändå rätt så hyffsat tycker jag utan också. Jag tycker att de i Richards rum fick en riktigt fin och lyssningsvänlig klang som inte alls var hård eller instängd, det spelade riktigt fint och jag tror nog att Richard också upplevde dem som klart lyssningsbara
Här kommer två bilder (ganska suddiga) men de visar pjäserna som vi lyssnade till:
Först ut kommer Mupps med sitt 3 tums bredbandselement:
Och sedan pi60 i saabs hazelnut metallic och Richards stavlimmande piP i massiv ek som var riktigt snygga:
Slutligen tack till Richard för en trevlig kväll.