Lyssningskväll med Mupps, piP och pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

eriken

Lyssningskväll med Mupps, piP och pi60

Inläggav eriken » 2010-11-29 22:12

Jag är ganska nyligt hemkommen från en lyssningskväll hos Richard där vi lyssnade till hans Mupps och piP över en kopp kaffe. Jag tog även med mina pi60 som vi spelade på.

Richards rum är som mitt, en enda stor basfälla vilket egentligen är väldigt tacksamt med tanke på de problem som en betongbunker kan medföra. Vi spelade Mupps och piP med en sub på 120 liter som Richard byggt med ett xtz element om jag inte minns fel och som delades av vid 60 hz?

Mupps var ena roliga små högtalare som jag tyckte spelade bra med hjälp från subben. Att de bara kostar 600 kr gör ju inte saken sämre och de skulle passa finfint i köket eller liknande om man vill ha fint ljud till bakgrundsmusik.

piP var liksom hos mig alldeles för veka för att orka med att återge en fullregisteråtergivning men med subben inkopplad så spelade det riktigt riktigt fint. Som med de andra gånger och rum jag hört piP så fanns spelglädjen där och förmågan att få en att fokusera på musiken och slappna av istället för att sitta och lyssna på ljudet. Naturligheten och för att använda lite hifi-floskler: stampa takten känslan var riktigt fin. Och det är ju det som jag själv också värdesätter i en bra återgivning; det ska vara roligt att lyssna och fokus ska hamna på musiken och inte ljudet, då är det bra!

Vi spelade mest på pi60 som också var mest välljudande (kanske ingen direkt överraskning). Pga tretex i bakväggen så gjorde även pi60 klart bättre ifrån sig med subben inkopplad men de klarade sig faktiskt ändå rätt så hyffsat tycker jag utan också. Jag tycker att de i Richards rum fick en riktigt fin och lyssningsvänlig klang som inte alls var hård eller instängd, det spelade riktigt fint och jag tror nog att Richard också upplevde dem som klart lyssningsbara :)

Här kommer två bilder (ganska suddiga) men de visar pjäserna som vi lyssnade till:

Först ut kommer Mupps med sitt 3 tums bredbandselement:

Bild

Och sedan pi60 i saabs hazelnut metallic och Richards stavlimmande piP i massiv ek som var riktigt snygga:

Bild

Slutligen tack till Richard för en trevlig kväll.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-29 22:16

trevligt. :) Richard skulle man ju vilja träffa dessuom.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-11-29 22:38

meanmachine skrev:trevligt. :) Richard skulle man ju vilja träffa dessuom.

Det kan nog ordnas någon dag. :)

Javisst var det en trevlig kväll med ( brygg ! )- kaffe och lussebullar och lyssnande i ca 2 timmar, vi började med piP som jag delar aktivt vid ca. 60 hz till en subbas med xtz förstärkare subamp 1 v.2 på 300 watt och med peerless xxls 12`alu-element i en 105 liter stor basreflexlåda, tunad till 20 Hz. Subbasen är specialbyggd att passa under stereobänken.

Det låter bra men är oerhört kinkigt att få till placeringen med, i detta rum. Efter en noggrann placering +-4 mm. så har jag fått till det hyfsat så att allting låter som det ska. Bänken där piParna står är ca 51 cm hög.

Pi 60 placerade vi betydligt mera brett isär men de lät ändå klart bättre än piP redan utan noggran placering. :!:
MuPPs ( som i min version har en o-vinklad låda ) låter bra som kuriosa men har egentligen inget där att göra mer än vad som kan göras för 600:- , alltså litet imponatorvärde där- men de blir såklart helt utskåpade av piP. Då MuPPs var inkopplade delades det vid 90 hz.

För att sätta perspektiv så låter tex. Linn komponent 104 betydligt sämre än MuPPs, åtminstone i mitt rum.

Det är bara att konstatera- pi 60 är en bättre högtalare än piP, klangligt helt likadan , men den kan spela betydligt högre än piP. Ljudbilden är också större. Det finns en aning mer detaljer i diskantområdet hos pi 60, samtidigt som basen är lika lätt att följa som i den mindre stativaren. Stereosystemfel-kompensationen som sitter bla. i baffelns utformning i pi 60 och som gör att diskantenergin studsar mot taket och inte bara rakt fram, gör att hela ljudpanoramat blir en aning större än med en konventionell högtalare med helt plan baffel.

Är nu grymt sugen på ett par i14 eller i16- som skulle passa som en smäck på stereobänken... pi 60:s element fast i mindre format ( högre WAF ).

Tack eriken för att du tog med dina pi 60 så att jag kunde provlyssna i mitt eget rum på dessa.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-11-29 23:52

Bara en liten detalj... Det där är inte Mupps.
En liknande högtalare med samma element.
\\Sky

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-30 09:24

Ni verkar ha haft en trevlig afton.
Det är kul med jämförelser även om dom inte är rättvisa.
Jag gillar mina Mupps, visst låter pK större och har betydligt högre ljudtryckskapacitet. Å andra sidan så faller pK pladask mot NHT 3.3
Så prestanda per krona... tja det är nog Mupps.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-11-30 09:29

Oj, den stora glasytan precis bredvid högtalaren kan inte vara rolig, måste ge väldiga reflexer från vänster kanal. Har du ett likadant akvarium på andra sidan?

MVH
Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-30 09:44

lazpete skrev:Oj, den stora glasytan precis bredvid högtalaren kan inte vara rolig, måste ge väldiga reflexer från vänster kanal. Har du ett likadant akvarium på andra sidan?

MVH
Lasse

Hmm och gillar fiskarna musiken? Eller testa att göra en Aud lägg kablarna i akvariet :wink: :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-01 21:51

meanmachine skrev:
lazpete skrev:Oj, den stora glasytan precis bredvid högtalaren kan inte vara rolig, måste ge väldiga reflexer från vänster kanal. Har du ett likadant akvarium på andra sidan?

MVH
Lasse

Hmm och gillar fiskarna musiken? Eller testa att göra en Aud lägg kablarna i akvariet :wink: :D

Fiskarna diggar musiken, jag lovar. :)

Jag har ett akvarium på 120 liter i det vänstra hörnet av det 40 kvm stora vardagsrummet, och det bidrar nog inte till något positivt för ljudet.

Men snyggt är det. :)

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-12-01 22:01

Richard skrev:
meanmachine skrev:

MVH
Lasse

Men snyggt är det. :)

Det tvekar jag inte en sekund på!
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-01 22:12

Richard skrev:Fiskarna diggar musiken, jag lovar. :)

Är det tonfisk? :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-01 22:50

Nattlorden skrev:

Nej, det är High Fiskelity!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-02 19:30

Nattlorden skrev:

Nej, mina fiskar spelar egna instrument, luta tex.

Lut-fisk, alltså. :lol:

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2010-12-02 21:21

Richard:
Tycker att din variant på MuPPs blev väldigt granna.

Om dina fiskar skulle rymma så kan du alltid fånga in dem med en not,
möjligen kan en hel-not vara att föredra.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-02 21:47

Richard skrev:
Nattlorden skrev:

Nej, mina fiskar spelar egna instrument, luta tex.

Lut-fisk, alltså. :lol:

Tonsillen?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-03 00:22

30Hzbone skrev:Richard:
Tycker att din variant på MuPPs blev väldigt granna.
.

Jo väldigt, och piP ser också bra ut! Tidlöst, utseende man kan leva länge med typ :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Wänner af Ino