Ingvar brukar ju dock låta funktion/prestanda gå före design/form så jag misstänker att de ljudmässiga fördelarna överväger, men det vore intressant att få veta lite mer om det.
Kanske Ingvar själv har lust att förklara lite?
Moderator: Redaktörer
Blir det inte ökad output vid lägre frekvenser jämfört med en mindre låda? Jag trodde att högre Q ger brantare fall nedåt i frekvens jämfört med lägre?Johan_Lindroos skrev:Då faller responsen av mera nedåt med frekvensen, vilket gör att man måsta mata in mer effekt för att få önskad respons. Man vill ju inte värma talspolarna för mycket.
Det är just det Johan skriverLasseA skrev:Blir det inte ökad output vid lägre frekvenser jämfört med en mindre låda? Jag trodde att högre Q ger brantare fall nedåt i frekvens jämfört med lägre?Johan_Lindroos skrev:Då faller responsen av mera nedåt med frekvensen, vilket gör att man måsta mata in mer effekt för att få önskad respons. Man vill ju inte värma talspolarna för mycket.
MagnusÖstberg skrev:Det är just det Johan skriverLasseA skrev:Blir det inte ökad output vid lägre frekvenser jämfört med en mindre låda? Jag trodde att högre Q ger brantare fall nedåt i frekvens jämfört med lägre?Johan_Lindroos skrev:Då faller responsen av mera nedåt med frekvensen, vilket gör att man måsta mata in mer effekt för att få önskad respons. Man vill ju inte värma talspolarna för mycket.
Att elementen kommer gå djupare i effekt - men känsligheten på systemet kommer vara lägre och det kommer gå åt mer effekt för samma akustiska utnivå. Men man kan somsagt spela djupare.
Jag får inte det fetade alls att betyda samma sak som det jag skriver. Vad betyder "elementen kommer gå djupare i effekt"?MagnusÖstberg skrev:Det är just det Johan skriverLasseA skrev:Blir det inte ökad output vid lägre frekvenser jämfört med en mindre låda? Jag trodde att högre Q ger brantare fall nedåt i frekvens jämfört med lägre?Johan_Lindroos skrev:Då faller responsen av mera nedåt med frekvensen, vilket gör att man måsta mata in mer effekt för att få önskad respons. Man vill ju inte värma talspolarna för mycket.
Att elementen kommer gå djupare i effekt - men känsligheten på systemet kommer vara lägre och det kommer gå åt mer effekt för samma akustiska utnivå. Men man kan somsagt spela djupare.
AndersP skrev:"normalstor" är väl alltid relaterat till elementets VAS och Fs?
55 Liter är kanske normalstort just för W121?
Normalstor för tex XLS 12 är ju ungefär 55 liter....
MagnusÖstberg skrev:Elementet har exakt den lådvolym det skall ha för att tillsammans med infrafiltret få avsedd tonkurva
Komorok skrev:Talspoleuppvärmingen vettu...
Det spelas ju inte så ofta i de där låga registrena att det lönar sig att ha
3dB högre känslighet där jämfört mot att ha 1dB högre känslighet i alla
andra. Bättre att skyffla in så lite effekt som möjligt i ett så brett register
som möjligt. Att det blir mer effekt vid 10 Hz klarar elementen.
MagnusÖstberg skrev:Vilka q-värden får du på de olika simuleringarna då?
Användare som besöker denna kategori: Knuttebaloa och 12 gäster