Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:T.ex uppe i hörnen där taket, sidoväggen och framväggen möts. Där borde
de inte vara i vägen för något tänker jag.
De andra två kan du ha på golvet i mitten av framväggen.
Komorok skrev:Då ska jag svara på frågan istället: Jag tycker att man vinner väldigt mycket
i artikulation med noggrant placerade basmoduler. Jag har tyvärr bara två
basmoduler, men vi var en liten flock som var här och lyssnade när jag jus-
terade systemet lite inför GÖK i vintras och alla var överens om att flytten
från sidorna till framväggen gjorde enorm skillnad. Jag hade hoppats att det
inte skulle vara så stor skillnad, men nog trodde jag väl att det skulle bli som
det blev.
---
Ett sista försök att underlätta väggmontering då...
ELFA konsolskenor på väggen och ett par feta konsoler hängande på dem.
Några hål i väggen och vips så är det klart.
Sanjuro skrev:Tumme: om du inte har möjlighet att placera fyra basmoduler optimalt i rummet känns det ju fel att skaffa dem. Att bara stapla dem garanterar ju inte ett bättre resultat än med två - kanske blir det sämre än med två som är rätt utplacerade.
Med två basmoduler får du ju också placera dem så bra du kan, givetvis, men då har du ju "bara" två klossar som ska placeras ut och mindre kabelhärva och så vidare.
Att köpa fyra för sakens skull och sedan bara stapla dem i ett hörn lite godtyckligt känns... ...dumt.
Komorok skrev:Det där med hörnplacering innebär ju att man kan ställa topparna i hörnen. Inte
basmodulerna.
subjektivisten skrev:Komorok skrev:Det där med hörnplacering innebär ju att man kan ställa topparna i hörnen. Inte
basmodulerna.
Nja, det är väl snarare basmodulerna han menar men inte alla i samma hörn. Det blev stora problem med topparna i hörnet om man inte kan motarbeta det (dämpning + filterjustering).
Komorok skrev:PS. Har du minsta motstånden för undre basarna på dina i32s(med es-filter)
och typ 20 cm dämpning mot väggen, eller? Vad krävs för att få hörnplaceringen
att fungera. Jag har ju samma scenario snart... typ...
Komorok skrev:Men ska man stapla två moduler i vardera hörnet så kan man ju lika gärna skaffa
större moduler istället.
Sanjuro skrev:
Mina funderingar är inget påhopp, men jag har ju själv varit i EXAKT samma sits.Och för mig blev det från två moduler i ett boende till fyra i nuvarande till två igen och sedan gick jag ifrån delat tillbaka till att köra basstöd med pi60s. Och har nu ett par nedmonterade profX i ett annat rum eftersom de inte gjorde nytta i den placering "där de fick plats".
I min "normala" stereouppställning med pi60s och basstöden så fungerar de bättre än delat med uppställning på samma plats och ska jag ha det ungefär lika bra (och med större ljudtryckskapacitet som jag förvisso inte kan utnyttja i mitt rum) så blir det ju sex stora lådor där framme utan förbättring. Du skulle sett minen på min sambo när den uppställningen provades. Host. If looks could kill...
Användare som besöker denna kategori: Knuttebaloa och 11 gäster