Pip versus hörlurar.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Pip versus hörlurar.

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-19 15:56

Lite funderingar från en nykomling. Min vardagsstereo är inte så mycket att hurra för, det är jag den förste att erkänna. Ska jag lyssna seriöst blir det med lurar. Mina undringar är hur ett par Pip kommer att låta jämfört med ett par AKG-240-lurar via en Rega lurförstärkare. Samma halvbra dvd-spelare och förstärkare i båda fallen. Lurarna är inte helt dåliga, hyggligt detaljerade och något sånär jämn tonkurva.
Någon initierad här som har en kvalificerad gissning eller uppfattning?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-19 16:09

Jag tycker AKG 240 har ett varmt luddigt ljud, med beslöjad diskant, ingen lågbas och bumlig mellanbas, så den har inget gemensamt alls med piP. Jag skulle gissa att du skulle uppfatta piP som ljus och kall till en början om du är van med AKG ljudet.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

eriken

Inläggav eriken » 2011-04-19 16:33

Hur piP kommer uppfattas beror helt på din upställning och i vilket av dina rum du ställer dem. Varje rum kommer att låta olika och det krävs en del flyttande och testande innan man hittat det ljudet som låter bäst i ens egna öron.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-19 17:51

Alexi skrev:Jag tycker AKG 240 har ett varmt luddigt ljud, med beslöjad diskant, ingen lågbas och bumlig mellanbas, så den har inget gemensamt alls med piP. Jag skulle gissa att du skulle uppfatta piP som ljus och kall till en början om du är van med AKG ljudet.

Om jag ser positivt på det borde jag uppfatta piP som rena och detaljerade, med en större kontroll i basregistret.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Pip versus hörlurar.

Inläggav PerStromgren » 2011-04-19 20:51

penke62 skrev:Lite funderingar från en nykomling. Min vardagsstereo är inte så mycket att hurra för, det är jag den förste att erkänna. Ska jag lyssna seriöst blir det med lurar. Mina undringar är hur ett par Pip kommer att låta jämfört med ett par AKG-240-lurar via en Rega lurförstärkare. Samma halvbra dvd-spelare och förstärkare i båda fallen. Lurarna är inte helt dåliga, hyggligt detaljerade och något sånär jämn tonkurva.

Det finns hyggligt gott om pipar därute. Du kanske bor i närheten av ett par så du kan få lyssna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Pip versus hörlurar.

Inläggav HenrikTornquist » 2011-04-19 21:33

perstromgren skrev:
penke62 skrev:Lite funderingar från en nykomling. Min vardagsstereo är inte så mycket att hurra för, det är jag den förste att erkänna. Ska jag lyssna seriöst blir det med lurar. Mina undringar är hur ett par Pip kommer att låta jämfört med ett par AKG-240-lurar via en Rega lurförstärkare. Samma halvbra dvd-spelare och förstärkare i båda fallen. Lurarna är inte helt dåliga, hyggligt detaljerade och något sånär jämn tonkurva.

Det finns hyggligt gott om pipar därute. Du kanske bor i närheten av ett par så du kan få lyssna?

Jo, det är väl det som ligger närmast tillhands. Jag ska bara ta mig samman och ta steget... Jag är lite trögstartad när det gäller sånt här.

Användarvisningsbild
unease

Inläggav unease » 2011-05-20 19:43

Alexi skrev:Jag tycker AKG 240 har ett varmt luddigt ljud, med beslöjad diskant, ingen lågbas och bumlig mellanbas, så den har inget gemensamt alls med piP. Jag skulle gissa att du skulle uppfatta piP som ljus och kall till en början om du är van med AKG ljudet.

Detta stämmer bra med hur jag har uppfattat AKG 240 (och piP). Därmed inte sagt att de låter illa, de är rätt trevliga men saknar framörallt lite klarhet i diskanten. Dessutom blir jag väldigt svettig om öronen av dem, jag föredrar Sennheisers HD-serie.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-20 20:26

Här var det lite pajkastning. :)
AKG 601 0ch 701 är verkligen inte basboostade, renare ljud har jag aldrig hört ur ett par lurar. De är inte billiga, men billigare än piP.
Men att enbart lyssna i lurar, räcker inte för mig. Jag gör det enbart när övriga familjemedlemmar så påkallar. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-21 11:06

Ragnwald skrev:Här var det lite pajkastning. :)
AKG 601 0ch 701 är verkligen inte basboostade, renare ljud har jag aldrig hört ur ett par lurar. De är inte billiga, men billigare än piP.
Men att enbart lyssna i lurar, räcker inte för mig. Jag gör det enbart när övriga familjemedlemmar så påkallar. :wink:

De kanske låter så för att de (K701) är tämligen avrullade i basregistret. :wink: Jag vet, för jag har mätt :wink: .
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-05-21 11:57

Johan_Lindroos skrev:
Ragnwald skrev:Här var det lite pajkastning. :)

De kanske låter så för att de (K701) är tämligen avrullade i basregistret. :wink: Jag vet, för jag har mätt :wink: .

De har skrivit om AKG K701 i Stereophile också: http://www.stereophile.com/headphones/806akg/index.html

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-05-21 14:23

För att återgå till ämnet: om jag skaffar mig ett par piP, eller ev. ett par pi60 så bör jag bara vinna i kvalitet, som jag tolkar era svar. Återstår att lyssna på piP, pi60 har jag hört vid ett tillfälle. Är de små lika kapabla vad gäller dynamik som de stora?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-21 17:14

Nej. Glöm inte pi25 som ligger mellan piP och pi60! Det är om inte annat rätt stor skillnad på det hål som blir i plånboken beroende på vilke modell som väljs...

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-05-21 18:15

RogerGustavsson skrev:Nej. Glöm inte pi25 som ligger mellan piP och pi60! Det är om inte annat rätt stor skillnad på det hål som blir i plånboken beroende på vilke modell som väljs...

Jag har sett en diskussion om dem här, men finns det några sålda ute som nån skulle kunna lyssna på?

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-05-21 20:37

Hej Penke, så vitt jag vet så är pi25 alldeles ny i sortimentet och det har inte sålts eller byggts ihop något par utöver det som Ingvar har labbat ihop.
De kommer inte heller finnas för demo vad jag vet, normalt demas bara piP och pi60s (samt piM/X) hos Ingvar.

Det kommer nog dröja ett litet tag innan ett par pi25 med lyssningsintryck kommer ut på marknaden. De måste ju beställas först, byggas ihop och sedan lyssnas på. Och då är det demoplikt innan, om inte någon forummedlem som redan varit på demo beställer ett par förstås.

Själv tror jag att det kan bli en mycket trevlig högtalare, till ett mycket bra pris dessutom. Den kommer nog inte gå lika långt ner i register som pi60 men blir nog ett bra och tydligt snäpp över piP i ljudtryckskapacitet. Jag ser fram emot att någon beställer ett par.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-05-21 20:42

Sanjuro skrev:Hej Penke, så vitt jag vet så är pi25 alldeles ny i sortimentet och det har inte sålts eller byggts ihop något par utöver det som Ingvar har labbat ihop.
De kommer inte heller finnas för demo vad jag vet, normalt demas bara piP och pi60s (samt piM/X) hos Ingvar.

Det kommer nog dröja ett litet tag innan ett par pi25 med lyssningsintryck kommer ut på marknaden. De måste ju beställas först, byggas ihop och sedan lyssnas på. Och då är det demoplikt innan, om inte någon forummedlem som redan varit på demo beställer ett par förstås.

Själv tror jag att det kan bli en mycket trevlig högtalare, till ett mycket bra pris dessutom. Den kommer nog inte gå lika långt ner i register som pi60 men blir nog ett bra och tydligt snäpp över piP i ljudtryckskapacitet. Jag ser fram emot att någon beställer ett par.

Jag måste lyssna lite på ett par piP:ar innan jag kan brestämma mig. Låter de så bra som alla säger, vilket jag bland vänner inte har minsta anledning att betvivla har jag stora problem med att välja. Kära problem iofs...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-21 21:08

penke62 skrev:För att återgå till ämnet: om jag skaffar mig ett par piP, eller ev. ett par pi60 så bör jag bara vinna i kvalitet, som jag tolkar era svar.

Det beror nog på ditt rum också, om högtalare kan låta bättre än lurar hemma hos dig.

Vad gäller piP, pi25 och pi60, så återspeglar de gemensamt konstruktörens ljudideal.
Handlar mer om lyssningsavstånd för rätt spridning och ljudstyrkenivå.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
linoleum

Inläggav linoleum » 2011-05-25 21:03

Ragnwald skrev:
penke62 skrev:För att återgå till ämnet: om jag skaffar mig ett par piP, eller ev. ett par pi60 så bör jag bara vinna i kvalitet, som jag tolkar era svar.

Det beror nog på ditt rum också, om högtalare kan låta bättre än lurar hemma hos dig.

Vad gäller piP, pi25 och pi60, så återspeglar de gemensamt konstruktörens ljudideal.
Handlar mer om lyssningsavstånd för rätt spridning och ljudstyrkenivå.

Var finns mer info om pi25? Är det en stativ eller golvare? Bild? Skillnad i diskant och mellanelement mot piP och pi60?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-25 21:12

Golvare som inte delar element med vare sig piP eller pi60 enligt vad som skrivits på detta forum.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2011-06-06 21:21

Som att jämföra päron med äpplen.....

Lyssnade mycket i mina lurar förr (AKG K280) men efter att ha införskaffat Ino (piP-piPs-pi60) så ligger lurarna på hyllan......

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Återgå till Wänner af Ino