Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Jag tycker AKG 240 har ett varmt luddigt ljud, med beslöjad diskant, ingen lågbas och bumlig mellanbas, så den har inget gemensamt alls med piP. Jag skulle gissa att du skulle uppfatta piP som ljus och kall till en början om du är van med AKG ljudet.
penke62 skrev:Lite funderingar från en nykomling. Min vardagsstereo är inte så mycket att hurra för, det är jag den förste att erkänna. Ska jag lyssna seriöst blir det med lurar. Mina undringar är hur ett par Pip kommer att låta jämfört med ett par AKG-240-lurar via en Rega lurförstärkare. Samma halvbra dvd-spelare och förstärkare i båda fallen. Lurarna är inte helt dåliga, hyggligt detaljerade och något sånär jämn tonkurva.
Någon initierad här som har en kvalificerad gissning eller uppfattning?
perstromgren skrev:penke62 skrev:Lite funderingar från en nykomling. Min vardagsstereo är inte så mycket att hurra för, det är jag den förste att erkänna. Ska jag lyssna seriöst blir det med lurar. Mina undringar är hur ett par Pip kommer att låta jämfört med ett par AKG-240-lurar via en Rega lurförstärkare. Samma halvbra dvd-spelare och förstärkare i båda fallen. Lurarna är inte helt dåliga, hyggligt detaljerade och något sånär jämn tonkurva.
Någon initierad här som har en kvalificerad gissning eller uppfattning?
Det finns hyggligt gott om pipar därute. Du kanske bor i närheten av ett par så du kan få lyssna?
Alexi skrev:Jag tycker AKG 240 har ett varmt luddigt ljud, med beslöjad diskant, ingen lågbas och bumlig mellanbas, så den har inget gemensamt alls med piP. Jag skulle gissa att du skulle uppfatta piP som ljus och kall till en början om du är van med AKG ljudet.
Ragnwald skrev:Här var det lite pajkastning.![]()
AKG 601 0ch 701 är verkligen inte basboostade, renare ljud har jag aldrig hört ur ett par lurar. De är inte billiga, men billigare än piP.
Men att enbart lyssna i lurar, räcker inte för mig. Jag gör det enbart när övriga familjemedlemmar så påkallar.
Johan_Lindroos skrev:Ragnwald skrev:Här var det lite pajkastning.![]()
AKG 601 0ch 701 är verkligen inte basboostade, renare ljud har jag aldrig hört ur ett par lurar. De är inte billiga, men billigare än piP.
Men att enbart lyssna i lurar, räcker inte för mig. Jag gör det enbart när övriga familjemedlemmar så påkallar.
De kanske låter så för att de (K701) är tämligen avrullade i basregistret.Jag vet, för jag har mätt
.
RogerGustavsson skrev:Nej. Glöm inte pi25 som ligger mellan piP och pi60! Det är om inte annat rätt stor skillnad på det hål som blir i plånboken beroende på vilke modell som väljs...
Sanjuro skrev:Hej Penke, så vitt jag vet så är pi25 alldeles ny i sortimentet och det har inte sålts eller byggts ihop något par utöver det som Ingvar har labbat ihop.
De kommer inte heller finnas för demo vad jag vet, normalt demas bara piP och pi60s (samt piM/X) hos Ingvar.
Det kommer nog dröja ett litet tag innan ett par pi25 med lyssningsintryck kommer ut på marknaden. De måste ju beställas först, byggas ihop och sedan lyssnas på. Och då är det demoplikt innan, om inte någon forummedlem som redan varit på demo beställer ett par förstås.
Själv tror jag att det kan bli en mycket trevlig högtalare, till ett mycket bra pris dessutom. Den kommer nog inte gå lika långt ner i register som pi60 men blir nog ett bra och tydligt snäpp över piP i ljudtryckskapacitet. Jag ser fram emot att någon beställer ett par.
penke62 skrev:För att återgå till ämnet: om jag skaffar mig ett par piP, eller ev. ett par pi60 så bör jag bara vinna i kvalitet, som jag tolkar era svar.
Ragnwald skrev:penke62 skrev:För att återgå till ämnet: om jag skaffar mig ett par piP, eller ev. ett par pi60 så bör jag bara vinna i kvalitet, som jag tolkar era svar.
Det beror nog på ditt rum också, om högtalare kan låta bättre än lurar hemma hos dig.
Vad gäller piP, pi25 och pi60, så återspeglar de gemensamt konstruktörens ljudideal.
Handlar mer om lyssningsavstånd för rätt spridning och ljudstyrkenivå.
Användare som besöker denna kategori: Knuttebaloa och 12 gäster