Ino regn på hifimagasinet

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-03-15 20:33

Alltså.

Man kan ju alltid förutsätta eller utgå ifrån att folk är klåpare och har gjort allt fel. Utgår man från sig själv då eller? Eller, så kan man ta reda på lite fakta om dem innan man bestämmer sig. Min uppfattning är att de flesta som satsar på lite grövre kaliber på högtalare lägger ner mycket möda på monteringen och gör sällan fel. Sällan, men det händer.

Jag köpte själv ett par pi60s som köpts som monteringssats med mycket fint fanér och de var i perfekt skick och omsorgsfullt monterade. Självklart kan man slänga ett getöga på filtret om man är det minsta tveksam. De var lika fint monterade som om jag gjort det själv (med ett tjugotal monteringar under bältet).

Jag betalade ett par tusenlappar över byggsatspris (rå mdf) men klart billigare än byggsats + fanéret + sd-fötter och socklar/fötter. Totalt ca 9000kr under listpriset. All den tid jag sparade (beställning, hämtning, montering) var jag tacksam att någon annan gjort ordentligt. Finns det tidigare monteringsvana och referenser är det gott nog för mig efter en egen inspektion. Den typen av fanér det rörde sig om är med leveranstid på ett drygt år.

Det som sänker priset för mig är följande:
Tveksamheter kring monteringen
Skavanker
Ålder (tre år gamla ska INTE kosta som ny byggsats, men ett år gamla kan göra det) EDIT: om de är bra ihopmonterade och i en finish man kan tänka sig.

Man ska ha i åtanke att det är demoplikt på de större modellerna och vill man spara runt ett halvår i tid och dubbel resväg (boka demo, resa till demo, beställa, resa för hämtning och ofta; resa en gång till för komplettering ;)) och då tycker jag det är absolut motiverat att köpa ett par fint skickade och fanérade/lackade högtalare för byggsatspris. Även om man får sätta sig tre timmar i bilen.

Nu när IÖ höjt priserna (nya prislistan Mars 2011) så är det ju än mer motiverat att klippa till på ett par begagnade.

Att betala nypris inkl lack och alla tillbehör eller ÖVER nypris är inte intressant. Då kan man hellre vänta. Jag har köpt och sålt och hämtat och levererat genom åren och det jag ångrar mest är när jag sålt för billigt. Det finns alltid någon som gärna slipper allt jobb och betalar för sig och då väntar jag hellre på en sådan köpare än prisdumpar för att någon tycker de ska få köpa dem billigare för att det är "marknadsvärdet" enligt dem.

Marknadsvärdet är vad folk vill betala och vill de betala snudd på nypris så är det marknadsvärdet. Sedan kan man vara glad om man hittar ett par till ett bättre pris. Givetvis.

Jag inväntar nya prislistan innan jag annonserar ut mitt extrapar eftersom det kommer göra att jag kan hänvisa till gällande nypris när jag ska sälja mina för ett vettigt pris baserat på vad jag gett och det gamla nypriset.

EDIT: om man efter samtal med säljaren tycker att han verkar vara en klåpare så är det bara att avstå. Har säljaren goda referenser och eller god vana så är det ju bara att klippa till.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-15 21:07

Sanjuro skrev:Alltså.

Man kan ju alltid förutsätta eller utgå ifrån att folk är klåpare och har gjort allt fel. Utgår man från sig själv då eller? Eller, så kan man ta reda på lite fakta om dem innan man bestämmer sig. Min uppfattning är att de flesta som satsar på lite grövre kaliber på högtalare lägger ner mycket möda på monteringen och gör sällan fel. Sällan, men det händer.

Vi har ju ett par i14 som gick genom ett par medlemmar här på faktiskt innan någon märkte att filtret var knasigt vilket gav klart mycket mer dist (vill jag minnas).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-03-15 21:46

Jepp, det var ju ett sorgligt par. Jag minns väl den historien. Det är ju urexemplet på ett råttbo... 8O

Men är det inte märkligt att så många tyckte att de lät konstigt men ingen iddes glänta på locket eller misstänkte filtret eller ens att kanske någon komponent felade? De blev ju tillfixade till slut och hade kunnat bli det långt tidigare om någon hade öppnat och kollat/verifierat.

Jag har själv felvänt en bas för inte så länge sedan fem minuter innan besök :oops: (tankevurpa när jag kollade polaritet och sedan vände och roterade elementet och vände inte tillbaka i huvudet) och det lät ju skumt. Forummedlem på plats kunde direkt konstatera det och jag visste ju vilken det var i paret som kunde vara fel och det löste sig på den tid det tar att värma på en lödkolv.

Jag sett folk med mycket god erfarenhet göra enkla misstag så risken finns, oavsett vem som skruvar ihop. Det väsentliga är att man kan upptäcka felet och att man kan göra något åt det. Det är ju skillnad på att slinta med skruvmejseln och att löda fel i ett filter dock...

Men när det gäller något man köper av annan så vill man ju förstås att det skall vara felfritt. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-15 21:48

sedan har vi ju johans center
ocker är vad detta med överpriser på begat är
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

torig

Inläggav torig » 2011-03-15 23:09

subjektivisten skrev:Helt klart så skulle jag inte betala dom priserna som Ino ofta går för om det är hemmapullade filter mm. Det finns åtskilliga fall med felaktiga filter som folk haft under en längre tid. För en Ino högtalare som är ihopsatt hos Ingvar så kan jag ge mer.
Det var ju en anledning varför jag valde sätta in ES filter, för att vara säker på ordentligt gjort filter och samtidigt in med säkringar.

Håller med och då särskilt sista meningen. Jag letade länge efter ett par begagnade Ino-högtalare som var byggda av Öhman.

Och till min stora lycka är både mina pi60s och piPs, byggda av herr Öhman :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-15 23:33

Är det verkligen Ingvar själv som skruvar ihop de färdigmonterade?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2011-03-15 23:42

subjektivisten skrev:Det var ju en anledning varför jag valde sätta in ES filter, för att vara säker på ordentligt gjort filter och samtidigt in med säkringar.

Säg mig (beroende på om du gjort filtret själv eller inte):

- hur vet du att ditt egna ihopplödda filter är bättre än det som redan satt i ;-)

eller

- hur vet du att det inte är samma person som gjort ditt es-filter som gjort ditt s-filter ;-)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-16 00:04

Det vet jag inte. Men eftersom jag ville ha säkringar så känns det skönt att veta vem som gjort dom. Ingvar sa det var beta filter i mina i32s med, att dom var ett av dom första paren som tillverkades.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-03-16 12:16

profbd skrev:sedan har vi ju johans center
ocker är vad detta med överpriser på begat är

Bild
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-16 13:32

Sanjuro skrev:Nu när IÖ höjt priserna (nya prislistan Mars 2011) så är det ju än mer motiverat att klippa till på ett par begagnade.

Har nya prislistan skickats ut? Har inte fått någon på över ett år....

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2011-03-16 13:58

Pratade med han igår. Den kanske blir klar denna vecka.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-03-16 14:21

Bamsefar skrev:Säg mig (beroende på om du gjort filtret själv eller inte):

- hur vet du att ditt egna ihopplödda filter är bättre än det som redan satt i ;-)

eller

- hur vet du att det inte är samma person som gjort ditt es-filter som gjort ditt s-filter ;-)

Sneaky... very sneaky indeed :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-03-16 15:13

blixten_no1 skrev:Pratade med han igår. Den kanske blir klar denna vecka.

Jag pratade med honom i torsdag eller fredags och då sade han att den
blir färdig inom ett par dagar...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-16 19:00

Någon som vet hur mycket priserna går upp...?
Han nämde en ungefärlig procent när jag var där och hämtade mina grejer, och vad jag förstod så sparade jag VÄLDIGT mycket pengar på att beställa innan höjning... :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-16 20:34

Har själv hört en siffra som jag inte tyckte var så värst hög, men det
återstår att se. Det är väl bara att vänta ut. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-07-02 01:28

Vilka fel kan uppstå vid lödning av filter (förutsatt att man gör enligt schemat). Dåliga loppor?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-02 08:59

Chopha skrev:Vilka fel kan uppstå vid lödning av filter (förutsatt att man gör enligt schemat). Dåliga loppor?

Kallödning som ger dålig kontakt och lossnar.
Kortis mellan olika komponenter som ska åtskiljda.
Överhettning av anslutning på diskant så den blir skadad.
Samt naturligtvis felkoppling ändå, trots att man "varit väldigt noga".

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-07-02 09:11

Kan lägga till:
dålig limning av komponenterna på piP så de lossnar.
Smältlim fungerar bra om man kör industrivarianten, samt spritar av innan.
PL400 tycker jag känns sunkigt och kladdigt. Men många kör det.

Felaktigt monterad tätningslist, glömd tätningslist. För tjock tätlist på diskanten + skruvat fast diskanten för hårt = sprucken plast på diskanten.

Kabeln inte dragen rätt till terminal så den ligger och skorrar mot basporten.

Dåligt limmad basport.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-02 10:08

Kan lägga till:

- Glömd tätningslist på anslutningspanelen
- För tjock tätningslist på anslutningspanelen som spricker när skruvarna dras åt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-02 10:35

Kabelbrott för att man gjort en brottanvisning på kabeln vid för hårdhänt avskalande. Det har jag själv råkat ut för ett antal gånger. :oops:

Därför är det viktigt att mäta upp högtalarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino