Man kan ju alltid förutsätta eller utgå ifrån att folk är klåpare och har gjort allt fel. Utgår man från sig själv då eller? Eller, så kan man ta reda på lite fakta om dem innan man bestämmer sig. Min uppfattning är att de flesta som satsar på lite grövre kaliber på högtalare lägger ner mycket möda på monteringen och gör sällan fel. Sällan, men det händer.
Jag köpte själv ett par pi60s som köpts som monteringssats med mycket fint fanér och de var i perfekt skick och omsorgsfullt monterade. Självklart kan man slänga ett getöga på filtret om man är det minsta tveksam. De var lika fint monterade som om jag gjort det själv (med ett tjugotal monteringar under bältet).
Jag betalade ett par tusenlappar över byggsatspris (rå mdf) men klart billigare än byggsats + fanéret + sd-fötter och socklar/fötter. Totalt ca 9000kr under listpriset. All den tid jag sparade (beställning, hämtning, montering) var jag tacksam att någon annan gjort ordentligt. Finns det tidigare monteringsvana och referenser är det gott nog för mig efter en egen inspektion. Den typen av fanér det rörde sig om är med leveranstid på ett drygt år.
Det som sänker priset för mig är följande:
Tveksamheter kring monteringen
Skavanker
Ålder (tre år gamla ska INTE kosta som ny byggsats, men ett år gamla kan göra det) EDIT: om de är bra ihopmonterade och i en finish man kan tänka sig.
Man ska ha i åtanke att det är demoplikt på de större modellerna och vill man spara runt ett halvår i tid och dubbel resväg (boka demo, resa till demo, beställa, resa för hämtning och ofta; resa en gång till för komplettering
Nu när IÖ höjt priserna (nya prislistan Mars 2011) så är det ju än mer motiverat att klippa till på ett par begagnade.
Att betala nypris inkl lack och alla tillbehör eller ÖVER nypris är inte intressant. Då kan man hellre vänta. Jag har köpt och sålt och hämtat och levererat genom åren och det jag ångrar mest är när jag sålt för billigt. Det finns alltid någon som gärna slipper allt jobb och betalar för sig och då väntar jag hellre på en sådan köpare än prisdumpar för att någon tycker de ska få köpa dem billigare för att det är "marknadsvärdet" enligt dem.
Marknadsvärdet är vad folk vill betala och vill de betala snudd på nypris så är det marknadsvärdet. Sedan kan man vara glad om man hittar ett par till ett bättre pris. Givetvis.
Jag inväntar nya prislistan innan jag annonserar ut mitt extrapar eftersom det kommer göra att jag kan hänvisa till gällande nypris när jag ska sälja mina för ett vettigt pris baserat på vad jag gett och det gamla nypriset.
EDIT: om man efter samtal med säljaren tycker att han verkar vara en klåpare så är det bara att avstå. Har säljaren goda referenser och eller god vana så är det ju bara att klippa till.