LEF + L&R till filtret CR80s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb

LEF + L&R till filtret CR80s

Inläggav nikeb » 2011-08-07 08:21

Som ny INO intresserad efter en demo i Habo är jag det en sak med hans filter cr80s som jag undrar över.

Går det att koppla in både L&R och LEF?

Om JA

Skickas allt under 80hz till subbarna och resten till L&R?

Eller skickas allt från L&R som är under 80hz samt hela LEF till subbarna och bara det från L&R som är över 80hz skickas till L&R?

Viktigast för mig är bara att få veta att jag på ett bra sett kan få in subben både vid 2.0 och 5.1 från min processor.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-08-07 10:25

Hej nikeb och tack för senast.

Om du har en hembioreciever som försteg och låter L+R vara fullrange så skickas hela signalen till Cr80s/es och filtret delar vid 80hz, men vissa filmer främst/bara dolby digital skär bort +1kanalen om man sätter L&R fullrange, därför finns en +1 knapp på filtret med tillhörande koaxingång som man kopplar till recievern och då kan man få +1 informationen, vad som skickas är vad som finns i +1 informationen på skivan.

Däremot vet jag inte om den informationen som är i +1(om man aktiverat den knappen på filtret) skärs vid 80hz innan den skickas till basmodulerna, det får nog Ingvar svara på, jag vet att informationen i +1 kan vara ganska långt upp i frekvens, mest att misstag om jag förstått diskussionerna rätt.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2011-08-07 11:16

Tack själv för senast, blev ett ganska hastigt besök men givande i alla fall.

Kanske är jag ganska trög men jag fattar inte riktigt. Om jag i processorn kör med F&R som fullrange och med sub on måste jag då ha +1 knappen intryckt för att få med LEF (+1) kanalen?

Menar du att om jag i försteget sätter fullrange på L&R och sub off som vissa AC3 (DD) ljudspår inte får med LEF (+1) till L&R? Hur kan då +1 knappen ge tillbaka LEF-spåret? Eller menar du att jag ska ha subben på ON? Men då kommer väl aldrig LEF till L&R?

Jag vill köra L&R som full, C och SL&SR som small (80hz i processorn skickar basen till subb) och sub ON för hela LEF-spåret 0-120hz.

När jag tittar och tänker så fattar jag det som att jag har en speciell +1 ingång där jag kopplar in en RCA lågnivåkabel från SUB ut på försteget. Med en knapp på filtret kan jag sedan välja om jag vill ha med +1 kanalen eller inte. Är det rätt uppfattat?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-07 11:23

nikeb skrev:När jag tittar och tänker så fattar jag det som att jag har en speciell +1 ingång där jag kopplar in en RCA lågnivåkabel från SUB ut på försteget. Med en knapp på filtret kan jag sedan välja om jag vill ha med +1 kanalen eller inte. Är det rätt uppfattat?

Det stämmer i alla fall överrens med hur jag uppfattat att det skall fungera, ja. Låter inte värst svårt att prova.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-08-07 16:07

nikeb skrev:Tack själv för senast, blev ett ganska hastigt besök men givande i alla fall.

1.Kanske är jag ganska trög men jag fattar inte riktigt. Om jag i processorn kör med F&R som fullrange och med sub on måste jag då ha +1 knappen intryckt för att få med LEF (+1) kanalen?

2.Menar du att om jag i försteget sätter fullrange på L&R och sub off som vissa AC3 (DD) ljudspår inte får med LEF (+1) till L&R? Hur kan då +1 knappen ge tillbaka LEF-spåret? Eller menar du att jag ska ha subben på ON? Men då kommer väl aldrig LEF till L&R?

3.Jag vill köra L&R som full, C och SL&SR som small (80hz i processorn skickar basen till subb) och sub ON för hela LEF-spåret 0-120hz.

4.När jag tittar och tänker så fattar jag det som att jag har en speciell +1 ingång där jag kopplar in en RCA lågnivåkabel från SUB ut på försteget. Med en knapp på filtret kan jag sedan välja om jag vill ha med +1 kanalen eller inte. Är det rätt uppfattat?

Hej igen jag försöker svara på frågorna enligt siffrorna
1. Om du i processorn talat om att du har subwoofer så finns risken att du inte får med all information om du inte i Cr80 talar om att du vill ha +1 informationen.
2. Ja så tokigt kan det bli med vissa dolbydigitalspår, men för att få med det eventuella info som lagts i subkanalen, måste du tala om i PROCESSORN att du vill ha den infon, och sätta +1 på cr80s.
3 Yes, talar du om i processorn att du har sub, och att du snörar sub till cr80s och sätter knappen +1 till on så skall detta funka.
4. Helt korrekt.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Återgå till Wänner af Ino