Cr80s och balanserat?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Cr80s och balanserat?

Inläggav overture » 2011-08-17 11:28

Har just fått reda på att mitt slutsteg presterar betydligt bättre via sina balanserade ingångar (läst mätrapport) snr ligger på ca 90 dB stället för 78.

Finns det något sätt att köra cr80s balanserat? Via modifiering? Kan man kringå problemet?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-08-17 12:04

Kan du köra balanserat mellan för och slutsteg om du utesluter ino-filtret?

I så fall, försök välja ut några mycket välgjorda inspelningar med stor dynamik utan att de innehåller djup bas.
Ställ filtret i bypass-läge och lyssna noga med omväxlande direkt balanserad anslutning mellan för- och slutsteg och obalanserat med ino-filtret i signalvägen.

Hör du någon skillnad som är värd att åtgärda?

Edit: bytt "Stäng av subwooferslutsteget" till "Ställ filtret i bypass-läge".
Senast redigerad av lennartj 2011-08-17 15:26, redigerad totalt 2 gånger.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-17 13:00

Gör dina egna sladdar, och nytjja de balanserade ingångarna.
Vad är det för ett steg?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Cr80s och balanserat?

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-17 13:15

overture skrev:Har just fått reda på att mitt slutsteg presterar betydligt bättre via sina balanserade ingångar (läst mätrapport) snr ligger på ca 90 dB stället för 78.

Behöver inte nödvändigtvis innebära att den balanserade ingången har ett lägre brusgolv. Det kan bero på att ingångskänsligheten förändras och att det krävs högre utnivå från drivande steg.

overture skrev:Finns det något sätt att köra cr80s balanserat? Via modifiering? Kan man kringå problemet?

Det går att göra utgångarna impedansbalanserade och på så vis utnyttja den differentiella ingångens förmåga att reducerad instrålade störningar.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2011-08-17 23:11

Slutsteget är cambridge audio 840 W. Ett tvåkanals slutsteg på 200 W som även kan bryggkopplas till ca 500W. Har ingångar för både balanserat och inte.
Jag använder ett holographic audio pre 25 försteg som är obalanserat så jag kan i dagsläget inte testa utan hemlån eller liknanade. Mest en fundering. Speciellt eftersom jag inte är helt nöjd med ljudet. Lite tamt förutom när det är skränigt... Men å andra sidan har jag ett kasst rum just nu så lite meningslöst att bry sig om detta kanske :)

Läste testerna som fanns på miller research som lennartj så fint gav länk till här om dagen. Där fanns en test från 2008 då jag antar att steget körts obalanserat och en från 2011 då det kördes (uttryckligen) balanserat. På det hela taget verkar det vara ett riktigt bra slutsteg men det var tydligt att mätningarna från 2011 var bättre. (typ 98 db SNR istället för 78)

Jag antar att det förmodligen inte har någon betydelse i verkligheten men känns ändå surt att inte kunna använda sina prylar full ut så att säga...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-18 00:54

overture skrev:Jag antar att det förmodligen inte har någon betydelse i verkligheten men känns ändå surt att inte kunna använda sina prylar full ut så att säga...

Då är det rummet du ska fixa. Att pilla med vanliga vettiga slutsteg är som att leta efter en nål i en höstack i jämförelse med att fixa rummet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

pedahl

Inläggav pedahl » 2011-08-18 06:09

overture skrev:Slutsteget är cambridge audio 840 W. Ett tvåkanals slutsteg på 200 W som även kan bryggkopplas till ca 500W. Har ingångar för både balanserat och inte.
Jag använder ett holographic audio pre 25 försteg som är obalanserat så jag kan i dagsläget inte testa utan hemlån eller liknanade. Mest en fundering. Speciellt eftersom jag inte är helt nöjd med ljudet. Lite tamt förutom när det är skränigt... Men å andra sidan har jag ett kasst rum just nu så lite meningslöst att bry sig om detta kanske :)

Läste testerna som fanns på miller research som lennartj så fint gav länk till här om dagen. Där fanns en test från 2008 då jag antar att steget körts obalanserat och en från 2011 då det kördes (uttryckligen) balanserat. På det hela taget verkar det vara ett riktigt bra slutsteg men det var tydligt att mätningarna från 2011 var bättre. (typ 98 db SNR istället för 78)

Jag antar att det förmodligen inte har någon betydelse i verkligheten men känns ändå surt att inte kunna använda sina prylar full ut så att säga...

Jag har provat att köra balanserat resp obalanserat mellan Cambridge Dacmagic och Cambridge 840A v2 och hörde ingen som helst skillnad.
Att flytta högtalarna 1dm eller att placera en madrass bakom dom gör STOR skillnad , så jag vet vad jag skall satsa på.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2011-08-18 10:13

Snälla, skippa akustiksnacket. Jag vet hur det ligger till med detta och har inte lust att tråden driver iväg OT.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-08-18 11:38

Det var ett tämligen brusigt slutsteg oavsett balanserad eller obalanserad anslutning. I praktiken spelar det ju ingen roll så länge du tycker att bruset inte hörs på lyssningplats. Men mätningarna verkade gjorda vid olika tillfällen(?) och olika modeller(?)så jag skulle inte fästa så stor vikt vid dem. Det verkar mysko om det på riktigt skulle skilja så mycket som du uppger. Men om så verkligen är fallet skulle du kunna ansluta till de balanserade anslutningarna men då måste du löda ihop specialkablage.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2011-08-18 14:18

Tack för inlägget Johan. Jag har lite svårt att tolka siffrorna i mätrapporterna på ett större djup än att se att det är låg distortion inom arbetsområdet och verkar se bra ut förutom då det gäller SNR som ligger på förvånande 78dB. Det är dock inget jag märkt av så det är väl egentligen inget problem.
Som du säger är rapporterna gjorda med flera års mellanrum. Kan ju vara så att produkten justerats där emellan eller att det är stor variation mellan produkterna.

Hur som helst, jag tror jag fått svar på min fråga. Det går att koppla cr80s till balanserade ingångar men det kräver i så fall specialkablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-18 14:20

Har inte sett mätningarna men redan i databladet framgår det att ingångskänsligheten ändras vid balanserad drift, kräver 6 dB mera från källan. Signalbrusförhållandet är refererat till 1 W uteffekt och då det finns ytterliggare 200 W till förfogande blir det i varje fall rätt mycket mera än just 90 dB i S/N.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2011-08-18 14:29

Lite OT men här kommer mer info om steget jag har.
Testrapport för balanserat:
http://www.milleraudioresearch.com/down ... _2011.html

och här för den tidigare testen (troligtvis obalanserat, men oklart)

http://www.milleraudioresearch.com/down ... _840w.html

logga in med: avtech/3chip

Skulle ni dra några slutsatser om prestandan på detta steg utifrån ovanstående rapporter?

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2011-08-18 17:37

Jag kör med RCA ut ur CR80 filtret för att sedan koppla det in i mitt slutsteg med XLR,supra har sådana signal kablar,tycker det funkar finnemangs :)
Mvh Nicke

Återgå till Wänner af Ino