Lyssningsintryck av piPs, pr18, pi60, i32s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Lyssningsintryck av piPs, pr18, pi60, i32s

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-18 13:38

Igår så samlades några ino entusiaster och jämförde sina högtalare. Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina uppenbarelser från kvällen i fråga.

Rummet var ett mycket väldämpat öhman designat rum och elektroniken var de sedervanliga lts prylarna 208, 1090 osv...

Högtalarna som fanns tillhanda var:
piPs - Senaste
pr18
pi60 - innan 2006
i32s

Dessutom fans det en uppsättning basmoduler och samtliga högtalare testades i fullregister samt delning mot basar vid 80Hz.

Först ut kan jag säga att samtliga högtalare låter extremt lika. På lägre ljudtryck där ingen av högtalarna distar hörbar så är det i princip omöjligt att höra skillnad. De små skillnader som jag tror mig hörde kan mycket väl ha berott på små förändringar i uppställningen till följd av högtalarbyte.
Den som skiljde sig mest från mängden isf är nog piPs diskant som har en helt annan spridning än sina syskon. Man kunde flytta sig från sida till sida i soffan och ljudet var i princip oförändrat. De större högtalarna var mycket mer direkta i sitt ljud och hade en smalare sweetspot. Om än väldigt bra.

Förutom mina lyssningsintryck så hade jag dessutom en ljudtrycksmätare med mig för att kunna utvärdera på vilka ljudtryck varje högtalare kan åstadkomma vid de 3-3.5m avstånd vi lyssnade på.

Vi börjar väl med de minsta då piPs:
Fantastisk högtalare för sitt pris och storlek. Spridningen från diskanten gör att man kan sitta så nära som en meter och ha de som närfältsmonitorer eller sitta över 3m ifrån i soffan utan problem.
Högtalaren går djupt i basen för sin ringa storlek och imponerar stort.
Dock så bottnar den väldigt tidigt så fort man drar på lite bastung musik. Slaglängden på baselementet sätter stopp direkt vid tex infected mushrooms.
Spelar man dock musik med lite mindre djupbas tex rammstein - los som gick varm under kvällen så klarar den av en hel del.
Delat mot basar så klarade den 88dBA innan basen slog i botten.
Folk som påstår att man inte tjänar något att dela piP mot basar för att diskanten tar stopp håller jag inte alls med om. Delat 80Hz med rammstein satte fortfarande baselementet stop långt innan diskanten. Skulle vara skoj att pröva med mycket högre delning och se hur långt diskanten hänger med.

Vidare till den större stativaren pr18 då:
Mycket imponerande högtalare denna. Trots sin ringa storlek så klarar denna av att nästan samma SPL som pi60 med rammstein - los vilket var en 100dBA i medel. Detta var delat mot basar. Som fullregister så faller basen alldeles för tidigt och då låter tom lilla piPs bättre.

Då tar vi den största fullregistaren pi60:
Denna högtalare låter MYCKET bra utan basar, den går djupt i basen. Klarar av tillräckliga ljudtryck för de flesta personer och är väldigt snygg i mina ögon.
Med rammstein och fullregister så klarade den ca 94dBA vilket är alltså dubbla ljudtrycket mot piPs delade. Så ni som funderar mellan piPs + basar och pi60 vilket har ungefär samma prislapp så rekommenderar jag pi60 helhjärtat.
Delat så klarade dem över 100dBA med då sa mina öron nog och jag höjde inte mer. Gissar att de hade säkert klarat en 105dBA innan basen bottnade om man tittade på basen arbetsområde/tillgängliga slaglängd rent visuellt.
Dessa högtalare kommer jag själv att införskaffa. Inte en chans att jag som mest spelar rock kommer bottna dessa. Och med basar så kan man spela infected och liknande utan problem riktigt högt!

Sen kommer vi till monstret i32s.
Denna högtalaren är helt bisarr. Så rent den kan spela även vid riktigt höga ljudtryck är chockerande minst sagt.
Vi spelade allt från infected-avratz till rammstein los och massa olika genres.
Det var denna högtalaren vi lyssnade o resten av kvällen efter att testen var avslutade.
Vid 105dBA, 125dBC :O så finns det fortfarande gott om slagläng kvar.
Jag satt och höll för öronen när vissa av de andra skötte kontrollen för att det var så farligt högt.
Den enda låten man kan få dessa högtalare att bottna är trentmöller - vamp som har mycket energi precis över 80Hz mao de lägsta frekvenserna i32s spelar. Spelar man då ca 110dBA på lyssningsplats så säger basarna i i32s ifrån.
Helt löjligt krävande låt på helt löjliga ljudnivåer mao.
Kan säga att det går ringar i ölglasen vid detta laget ^^
Detta är min drömhögtalare den dagen jag skaffar ett hus så man kan spela på dessa nivåer.
Kan även tillägga att dena högtalare är inte inkompetent som fullregistare. Hade tyvärr inte med min någon mätutrustning men de går säkert ner till 40Hz i detta rummet.

Detta är mina subjektiva åsikter och testet var inte gjort med nivåmatchade slutsteg eller med ögonbindel utan det var mer några vänner som tog några öl och testade högtalare.
Som ni märker så är inga max SPL siffror angivna för fullregister då detta rummet har en väldämpad bakvägg med basar vilket tar bort stor del av väggstödet.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-09-18 14:41, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-18 13:47

Sjukt kul att höra, och jag instämmer :)

stämmer bra med mina upplevelser om samtliga högtalare i fråga och grattis för att du nu vet vad du ska satsa på ;)

i14/pi60 + moduler är en mycket mysig lösning och jag sitter hemma och njuter till lilla i6 jag. Den skulle ni haft till testet också ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-18 13:55

Skoj att höra att man inte har helt konstigt hörsel då ^^

Jag skulle mycket gärna vilja höra på i6. Så e det någon som har lust att ta ett par till karlstad så kan vi säkert fixa en till lyssningskväll :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-18 14:19

jag tycker inte att dom är långt efter i14...
Har dock inte gjort något A/B test och lyssnat efter skillnader och / eller lyssnat jätte nog i samma rum.

Hemma hos mig låter dom bättre än det mesta, det e det enda som betyder något :)

hemma hos Timpolanen lät dom också super !

i6 låter bra överallt, men bäst hemma hos mig såklart... 8)

Neee, nu ska jag titta på filmen "Hanna", ha de gött ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-18 14:23

Hehe låter som att du är nöjd iaf. Det är det viktiga :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-18 14:26

Tack för trevlig läsning!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-18 14:46

Vad var det för basmoduler, och bottnade ni dom vid något tillfälle?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-18 14:56

profY-4 och nej det lyckades vi inte med.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-09-18 15:58

steveo1234 skrev:Tack för trevlig läsning!

+1 Väldigt intressant!

Håller med om att det är en väldigt liknande signatur på alla Ino Audio högtalare tills man börjar höja volymen. Skall man lira på snälla volymer står sig lilla piP extremt bra..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Buddie

Inläggav Buddie » 2011-09-19 15:34

Kul läsning! och vad avis man blev. Jag skulle också gärna sitta o jämföra olika Inosar.

Ang basarna; nä, det är nog svårt att bottna pY-4 :lol:

///Buddie.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-19 15:42

Buddie skrev:Kul läsning! och vad avis man blev. Jag skulle också gärna sitta o jämföra olika Inosar.

Ang basarna; nä, det är nog svårt att bottna pY-4 :lol:

///Buddie.

Skoj att ni uppskattar tråden.
Ja det var skitskoj verkligen :D

Hehe nää det är svårt. Drog på +10dB brytaren på delningsfiltrer. Men gick inte. Tror nog att huset rämnar innan ^^

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-09-20 10:50

Jag håller med det adzer skriver, på rimliga nivår för vad varje högtalare klarar så låter de väldigt lika med undantag för piPs som sticker ut lite genom att ha mer spridning i diskanten.

Men det var ett roligt test, kanske skulle göra det mer strukturerat nästa gång :)

Lite irriterande bara att det inte låter lika bra när man kom hem med pr18. Jag var ju så nöjd innan jag åkte iväg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-20 10:58

Empa skrev:Lite irriterande bara att det inte låter lika bra när man kom hem med pr18. Jag var ju så nöjd innan jag åkte iväg.
Vad beror det på, akustiken eller basmodulerna?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-09-20 11:09

Det är akustiken, men mina (4 SLS10 i slutna 42L) basmoduler hänger självklart inte med prof-y4 i ljudtryck eller förmåga att spela lika djupt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-20 12:48

Empa skrev:Jag håller med det adzer skriver, på rimliga nivår för vad varje högtalare klarar så låter de väldigt lika med undantag för piPs som sticker ut lite genom att ha mer spridning i diskanten.

Men det var ett roligt test, kanske skulle göra det mer strukturerat nästa gång :)

Lite irriterande bara att det inte låter lika bra när man kom hem med pr18. Jag var ju så nöjd innan jag åkte iväg.

Ja det var riktigt skoj. Jag hade gärna varit med på att göra om det under mer struktrerade former. med riktiga mätinstrument osv.

Hehe jag vet vad du menar. Mitt nästa boende helt klart bli bättre på den punkten :D

Återgå till Wänner af Ino