steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:..................................................
Ni som har kapacitet, hur gör ni med volymen ?
Om ni ska lyssna på rock, elektroniskt eller något annat som SKA spelas på en i alla fall "mysig" ljudnivå för att komma till sin rätt.
Hur högt spelar ni då ?
Jag vill gärna känna musiken och det ska vara samma upplevelse som att stå framme vid scenen. Med andra ord, alldeles för högt...
Jag kan liksom inte riktigt njuta av dom musikstilarna på rätt sätt om jag inte får kräma på i alla fall ganska bra.
Övrig musik kan jag få bra behållning av på betydligt mycket lägre ljudnivåer och gör så oftast också
Infected mushroom och liknande trillar nog en liten bit över 100db när jag lyssnar på sånt. Annars någonstans mellan 90-95db ungefär sådär. Film ligger betydligt mycket lägre i genomsnitt men långt över i basen i topparna.
Om man ska utgå från att Ifånens mätare inte visar rätt, så spelar jag på 95-100dB cont vid lyssningsplats med musik. (beroende på musiken så lämnar den inte 100dB strecket)
Har testat 3st olika program och dom visar någorlunda samma resultat, men litar inte på det mer än att det lika gärna kan vara 90-95dB...
Skulle vara kul att testa med en riktig mätare

Då tycker jag i alla fall att det är bra högt !
och topparna ligger då betydligt mycket högre upp, vet inte vad i6 är specificerade till. 117dB @ 100Hz ?!
Över det kan dom spela högre antagligen, såhär högt som jag lirat som högst fungerar inte med musik med för mycket 80-150Hz information mad hög amplitud. Då bottnar nog i6 med buller och bång!
Men, som sagt, högre ska ändå absolut inte spelas så det apelar ingen roll.
Jag får hålla mig på mattan!

Det går att spela högt nog och det med super ljudkvalitet så vad mer kan man önska sig?
Edit: Vad har du för fronthögtalare ?