Ino rigg ABSOLUT MAX 50000kr ?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-20 06:29

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:..................................................

Ni som har kapacitet, hur gör ni med volymen ?
Om ni ska lyssna på rock, elektroniskt eller något annat som SKA spelas på en i alla fall "mysig" ljudnivå för att komma till sin rätt.
Hur högt spelar ni då ?

Jag vill gärna känna musiken och det ska vara samma upplevelse som att stå framme vid scenen. Med andra ord, alldeles för högt...
Jag kan liksom inte riktigt njuta av dom musikstilarna på rätt sätt om jag inte får kräma på i alla fall ganska bra.
Övrig musik kan jag få bra behållning av på betydligt mycket lägre ljudnivåer och gör så oftast också :)

Infected mushroom och liknande trillar nog en liten bit över 100db när jag lyssnar på sånt. Annars någonstans mellan 90-95db ungefär sådär. Film ligger betydligt mycket lägre i genomsnitt men långt över i basen i topparna.

Om man ska utgå från att Ifånens mätare inte visar rätt, så spelar jag på 95-100dB cont vid lyssningsplats med musik. (beroende på musiken så lämnar den inte 100dB strecket)
Har testat 3st olika program och dom visar någorlunda samma resultat, men litar inte på det mer än att det lika gärna kan vara 90-95dB...
Skulle vara kul att testa med en riktig mätare :)

Då tycker jag i alla fall att det är bra högt !
och topparna ligger då betydligt mycket högre upp, vet inte vad i6 är specificerade till. 117dB @ 100Hz ?!
Över det kan dom spela högre antagligen, såhär högt som jag lirat som högst fungerar inte med musik med för mycket 80-150Hz information mad hög amplitud. Då bottnar nog i6 med buller och bång!

Men, som sagt, högre ska ändå absolut inte spelas så det apelar ingen roll.
Jag får hålla mig på mattan! :)
Det går att spela högt nog och det med super ljudkvalitet så vad mer kan man önska sig?

Edit: Vad har du för fronthögtalare ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-20 08:45

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:..................................................

Ni som har kapacitet, hur gör ni med volymen ?
Om ni ska lyssna på rock, elektroniskt eller något annat som SKA spelas på en i alla fall "mysig" ljudnivå för att komma till sin rätt.
Hur högt spelar ni då ?

Jag vill gärna känna musiken och det ska vara samma upplevelse som att stå framme vid scenen. Med andra ord, alldeles för högt...
Jag kan liksom inte riktigt njuta av dom musikstilarna på rätt sätt om jag inte får kräma på i alla fall ganska bra.
Övrig musik kan jag få bra behållning av på betydligt mycket lägre ljudnivåer och gör så oftast också :)

Infected mushroom och liknande trillar nog en liten bit över 100db när jag lyssnar på sånt. Annars någonstans mellan 90-95db ungefär sådär. Film ligger betydligt mycket lägre i genomsnitt men långt över i basen i topparna.

Om man ska utgå från att Ifånens mätare inte visar rätt, så spelar jag på 95-100dB cont vid lyssningsplats med musik. (beroende på musiken så lämnar den inte 100dB strecket)
Har testat 3st olika program och dom visar någorlunda samma resultat, men litar inte på det mer än att det lika gärna kan vara 90-95dB...
Skulle vara kul att testa med en riktig mätare :)

Då tycker jag i alla fall att det är bra högt !
och topparna ligger då betydligt mycket högre upp, vet inte vad i6 är specificerade till. 117dB @ 100Hz ?!
Över det kan dom spela högre antagligen, såhär högt som jag lirat som högst fungerar inte med musik med för mycket 80-150Hz information mad hög amplitud. Då bottnar nog i6 med buller och bång!

Men, som sagt, högre ska ändå absolut inte spelas så det apelar ingen roll.
Jag får hålla mig på mattan! :)
Det går att spela högt nog och det med super ljudkvalitet så vad mer kan man önska sig?

Edit: Vad har du för fronthögtalare ? :)

Jag mätte med Radioshack spl. C-vägt och slow.
För mig så finns det en liten gräns vid ungefär 105db. Jag tycker det blir för starkt om jag skruvar upp mer. Jag är livrädd om min hörsel så jag det blir kortare stunder enbart och inte så ofta. Vanlig musiklyssning är 5-15db lägre vanligtvis. I stort sett så är det bara infected mushroom och Son Kite som spelas över 100db när jag tänker efter.

Min anläggning:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=28760
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-20 10:04

ja just ja :)

men frontarna ser man inte mycket av tyvärr...:(

jo, vanligtvis spelas det 75-80dB hemma hos mig med :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-20 12:09

Mätt med Radioshack , C-vägt och slow ligger jag på runt 80db i lyssningsposition vanligtvis ochså...

Men det går att spela 125db om man vill, utan hörbara missljud från högtalarsystemet :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-20 16:57

Det tror jag inte på. Dina högtalare borde inte klara den nivån, hur ointressant det än är eftersom det är skadligt starkt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-20 21:12

MagnusÖstberg skrev:Det tror jag inte på. Dina högtalare borde inte klara den nivån, hur ointressant det än är eftersom det är skadligt starkt.

Jag vet inte hur tillförlitlig en radiochack är i lyssningsposition,men har då mätt upp det i alla fall..

Går att spela grymt högt med basmodulerna, ja faktiskt så man ser suddigt och allt skakar härinne :)

Spelar aldrig så högt,men det känns bra att veta att dom har kapacitet..

Man behöver absolut inte va rädd för bottning vid halvhöga volymer,om man skulle köra systemet ex till film som kan innehålla diverse mördarbas.Mvh.....

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-09-20 22:07

Jag tvivlar på att de mätningarna kan vara korrekta. Om du kikar i denna tråden och tittar på vad för system de använder och hur starkt de lär ha spelat så förstår du nog. Komorok hälsar :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 94#1170594

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-20 23:21

Svenn3SaataN skrev:Jag tvivlar på att de mätningarna kan vara korrekta. Om du kikar i denna tråden och tittar på vad för system de använder och hur starkt de lär ha spelat så förstår du nog. Komorok hälsar :)

Ja i en jämförelse så är ju mina grejer nästan leksaker,hälsa tillbaks :)

Men faktum kvarstår, kan spela väldigt högt med mitt system ochså och om sen 125db med radiochack i lyssningsposition stämmer eller inte låter jag vara osakt..

Testade föresten ett par pk för nåt år sen på samma sätt, dom kom upp i 98db innan dom började säga ifrån ljudligt.

Sonab oa-14 107db, för att nämna några andra högtalare jag testat på samma sätt härinne (kör med samma pogramval såklart)

Så ni har nåt att relatera till :)

Ps,förlåt dvd-ai, nu blev det mkt offtopic..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-21 01:35

zapanasta skrev:
MagnusÖstberg skrev:
zapanasta skrev:Mätt med Radioshack , C-vägt och slow ligger jag på runt 80db i lyssningsposition vanligtvis ochså...

Men det går att spela 125db om man vill, utan hörbara missljud från högtalarsystemet :D

Det tror jag inte på. Dina högtalare borde inte klara den nivån, hur ointressant det än är eftersom det är skadligt starkt.

Jag vet inte hur tillförlitlig en radiochack är i lyssningsposition,men har då mätt upp det i alla fall..

Går att spela grymt högt med basmodulerna, ja faktiskt så man ser suddigt och allt skakar härinne :)

Spelar aldrig så högt,men det känns bra att veta att dom har kapacitet..

Man behöver absolut inte va rädd för bottning vid halvhöga volymer,om man skulle köra systemet ex till film som kan innehålla diverse mördarbas.Mvh.....

Jag tror dig i varje fall, eftersom jag ju vet lite om sådana här saker.
Och du kan nog lita på ljudtrycksmätaren också, på några dB när. ;)

- - -

De flesta rum har resonanser som sticker upp en sisådär 10 - 20 dB
över medelnivå, och mäter man på lyssningsplats med musiksignal så
får man därför normalt en siffra som ligger dessa 10 - 20 dB över det
ljudtryck som är "nyttoljudet", det vill säga det som respresenterar
händelserna i ljudbilden.

Det finns till och med rum som har höjningar vid resonans om uppåt
30 dB (Komoroks lilla rum t ex), men bara för att man i sådana rum
kan mäta upp runt 30 dB större ljudtryck än det som representerar
ljudbildshändelsen, uppfattar man inte att det är så mycket starkare,
bara att det finns en väldigt störande resonans-ton som förstör ljudet.

Nu känner jag ju inte ditt rum, och skall inte gissa, men om man bara
på skoj låtsas som om man vet att det finns något resonans om säg
+15 dB i rummet, så är "nyttoljudet" 110 dB starkt på lyssningsplats,
vilket är MYCKET. Men som sagt - eftersom jag inte känner ditt rum
och heller inte vet vad du har för högtalare, kan jag inte bedöma hur
det är med den saken.

Vh, iö

- - - - -

PS. 125 dB i basregistret är långt, långt ifrån skadligt starkt.

PPS. Och decibel förkortas dB, inte db.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-09-21 01:45

Svenn3SaataN skrev:Jag tvivlar på att de mätningarna kan vara korrekta. Om du kikar i denna tråden och tittar på vad för system de använder och hur starkt de lär ha spelat så förstår du nog. Komorok hälsar :)

Jodå, mätningarna är nog skapligt korrekta (även om man förstås kan
diskutera vad som konstituerar en "korrekt mätning"...), om man med
det bara menar att det är som Zapanasta berättar att det är.

Jag tror honom i varje fall.

- - -

De ljudtrycksangivelser som finns nämnda i den där vansinnes-tråden
är däremot de "äkta", alltså de som bara representerar nyttoljudet. 8)

Det var alltså kanske 25 dB mer än det som Zapanasta har haft i sitt
lyssningsrum.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-21 06:21

Zapanasta: Det är lugnt att du lånar tråden lite :)

Jag har själv mätt upp, tror det va 138dB hemma hos farsan, dock med en mycket kraftig PA anläggning i ett 22kvm rum, men ändå.... Anöäggningen gick på tomgång, var inte i närheten av att maxa ur något då inte 8O
Då var det överjävligt starkt och jag hade hörselskydd för att kunna vistas i rummet alls... Men saken är den att dom 138dB är nog inte bara nyttoljid utan mycket är nog rummet som har en ganska förstärkning på ca 10dB över ett område i basen.

Hur som, Jag tror därför att det är, precis som Invgar sägar, helt rimligt att du mätt 125dB om omständigheterna är "rätt"
Men 125dB "nyttoljud" inte en chans...
Har själv haft dom högtalare du har, och dom har under en period spelat delade också mot 4st moduler med cr80s.

Dina burkar kan nog prestera något så när samma ljudtryck som i6 skulle jag tro.
Men dock inte, som jag upplever det, samma finess och qrs500 hårdnar tidigare. MEN dom gör det välldigt snällt och stegvis så man kan spela riktigt högt med dom faktiskt :)
Dom låter fortsatt väldigt bra även när man pressar dom!

Edit: Jag hade inte någon SPL mätare till hands, men när jag delade QRS500 mot moduler så spelade jag nog nästan lika högt som jag gör med i6 idag.
Rent subjektivt bara, vid samma avstånd från högtalarna räknat då såklart!
Men en sak dock, Det luktade bränt några gånger om mina QRS500, tror det var basen som liksom började tappa fattningen :lol: Så när jag vid ett tillfälle (odelade) helt ofrivilligt råkade tokbottna dom (absolut full macka med 2st monoblock på 650w/8ohm, vista inte att volymen stod på kl17:30 :() så att spolarna satt som fastgjutna i polstycket.
Så var det nog lika bra... Dom behövde nog nya basar, Jag hade sån jäkla tur bara som hittade ett par original basar!!!! som såg ut och kändes som att dom ALLDRIG spelat en ton !
Ibland ska man ha tur ! Tror jag gav 500kr för båda, eller om det var 800kr... Aja oavsett det va de värt :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-21 08:45

Ingvar skrev..
Jag tror dig i varje fall, eftersom jag ju vet lite om sådana här saker.
Och du kan nog lita på ljudtrycksmätaren också, på några dB när.

- - -

De flesta rum har resonanser som sticker upp en sisådär 10 - 20 dB
över medelnivå, och mäter man på lyssningsplats med musiksignal så
får man därför normalt en siffra som ligger dessa 10 - 20 dB över det
ljudtryck som är "nyttoljudet", det vill säga det som respresenterar
händelserna i ljudbilden

Har ju en resonanstopp i rummet mellan 40-50hz nånstans,så det stämmer nog det du skriver :)

Kan ju bara relatera till högtalare jag haft härinne och jämföra med,men systemet jag har nu spelar högre än mina cerwin vega dc-15 jag hade för några år sen..

Och framförallt renare och djupare i basen:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-21 08:56

IngOehman skrev:
PS. 125 dB i basregistret är långt, långt ifrån skadligt starkt.

PPS. Och decibel förkortas dB, inte db.
Nej, det heter Däääsebell.

Och 125db i basregistret är väl inget, men kör det på 3Khz.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-21 09:25

Hur många däääesebell spelar du hemma ?

Det ska vara mätt ute i trapphuset, C-vägt och måste överstiga 90dB cont annars är det inget match... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-21 17:13

DVD-ai skrev:Hur många däääesebell spelar du hemma ?

Tre
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-09-21 20:56

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Hur många däääesebell spelar du hemma ?

Tre

Är det när du trycker på med köks radion?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-21 21:42

Nej, alla hans 48 18", han syftar naturligtvis på 3dB över gränsen på 195dB, chockvåg helt enkelt ! :D
Mvh//David

Föregående

Återgå till Wänner af Ino