Jag har, som kanske någon noterat, införskaffat ett par piP från en alldeles eminent forummedlem. Till att börja med måste jag säga att de överträffat alla mina förväntningar, och då har jag en stark känsla av att de kan låta väldigt mycket bättre. Ljudbilden är underbar. Jag var nära att skrika rakt ut när jag lyssnade på "Dear Prudence" från Across the universe och jag, när de sjöng flera samtidigt, kunde särskilja och placera de olika rösterna.

Grymt häftigt!
Det enda problemet jag har är att basen inte riktigt finns där. Jag märker att den lurar i utkanten, men den vill inte riktigt komma fram i lyssningspositionen och det är här som ni kanske kan komma med lite hjälp till mig.
De stativ jag har är 60cm höga Atacama och jag har dämpning bakom.
Jag bifogar länk till en ritning över rummet. Den är inte skalenligt, men de mått jag fyllt i har jag mätt upp nyligen.
Jag bifogar även en bild över hur rummet ser ut från lyssningsposition.
Översikt (hade missat ett avstånd, till sweetspot i soffan är det 3,3m)
Rumsvy
Det gröna som är lite utspritt är där jag upplever basen bättre. Allra bäst är den bakom soffan, nästan i mitten av rummet konstigt nog.
Vad har ni får idéer? Finns det något jag kan göra, förutom att börja möblera om? Tyvärr kan jag inte börja hänga upp saker på väggarna av diverse olika anledningar.
Det är inte all bas som saknas dock, i musik som t.ex. Portishead - Numb är det riktigt bra. Däremot saknas den där disko/partybasen, om man så säger. Vart den befinner sig i hz-området har jag ingen aning om dock.
Utrustning i övrigt bör ni se i min signatur. Och jag vet att där finns mycket att göra, men jag är ganska säker på att det problem jag har nu beror uteslutande på rummet. Jag förväntar mig ingen brutal rumskakarbas, men det känns helt enkelt som att det saknas något som faktiskt finns där egentligen.
Edit: Tillägg av avstånd