Exklusivare elektronik till piPs, är det värt det?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

OhmBoy

Exklusivare elektronik till piPs, är det värt det?

Inläggav OhmBoy » 2011-10-21 15:06

Det rekommenderas förhållandevis "enkel" elektronik till piP, dessa Denon recievers eller Nad 208 syftar jag på. Men hur är det med lite finare grejer än så, blir det bättre, eller begränsar högtalarna ljudkvalitén? Är det ingen idé att ha "för fin" elektronik för det märks ändå inte, eller är det det så att piP sällan är flaskhalsen? Jag har sett bilder på 100.000 kr riggar med piP. Låter dessa bättre än med Denon recievern måntro? Eller skall en annan sälja sin fin elektronik för att det räcker med Denon recievern eller Nad 208 och det blir int e bättre än så?

Förstår ni frågan?
MACBOOK PRO & AMARRA --> DENON 2105 --> INO piPs på 50 cm betongplintar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-21 15:18

Blanda inte ihop denna billiga och (utanför faktiskt) förhållandevis statuslösa elektronik med att den skulle vara dålig. Dessa rekommendationer sker enbart på deras prestanda om man önskar återgivning åt det ofärgande hållet.

Bara för att det blir dyrare och snyggare blir tyvärr inte ljudet bättre i samma grad - oftare sämre. Samma Denon/NAD rekommenderas likfullt till de större högtalarna, så det hänger inte ihop med piP.

En NAD208 spränger enkelt piP om du skruvar upp. :mrgreen:

Frågan är vad DU vill ha.

Det kanske räcker för dig med sämre elektronik än ex. NAD208. :wink: Det kan också vara en stor uppgradering att sälja viss dyrare elektronik för en uppgradering till densamma.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 15:31

Jag tycker du ska ha kvar dina Roksan prylar, dom e väll musiga att titta på, känns bra och ger feelgood :)
Det är mycket värt !
Och låter dom inte dåligt så blir det nog knappast "så mycket bättre" med något annat att det finns vitts att byta.
till piP/piPs så hade jag kört med en förstärkare av bra klass, som din t.ex...
Så jag tycker du ska vara glad och nöjd, lyssna på musik och bli inte fartblind som vissa andra.... ( :roll: )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-10-22 12:59

+1 :)

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2011-10-22 14:07

Användarvisningsbild
gustafsson76

Inläggav gustafsson76 » 2011-10-23 09:36

Förlåt att jag kapar tråden lite :) men jag vill gärna få reda på om piP fungerar bra mot digital förstärkare. Jag har en Primare DVDi10 som går som allround maskin och den driver just nu ett litet sub system från Audio Pro med aktiv sub. Jag börjar bli lite trött på "loudness ljudet" och vill har ett mer neutralt ljud utan en massa självsvängande bas från subben. Nån som provat får gärna dela med sig!!

/Martin

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-23 09:42

Kan inte svara på din fråga - vet inte hur din förstärkare beter sig. Det är nog snarare din digitala grunka som sätter begränsningen.

Vad det gäller trådfrågan så blir jag lite ställd då författaren har annons ute för att byta piPs mot piP för att få pengar över till skivor - för att sedan skapa den här tråden..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-23 11:58

gustafsson76 skrev:Förlåt att jag kapar tråden lite :) men jag vill gärna få reda på om piP fungerar bra mot digital förstärkare. Jag har en Primare DVDi10 som går som allround maskin och den driver just nu ett litet sub system från Audio Pro med aktiv sub. Jag börjar bli lite trött på "loudness ljudet" och vill har ett mer neutralt ljud utan en massa självsvängande bas från subben. Nån som provat får gärna dela med sig!!

/Martin

Digital förstärkare är inget entydigt begrepp. I min platt-TV sitter en liten klass D förstärkare till högtalarna. Har ju piP inkopplade på den numera, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45873 Ljudmässigt låter en Denon minireceiver bättre med piP. Om Primare DVDi 10 vet jag inget.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2011-10-23 15:31

MagnusÖstberg skrev:Kan inte svara på din fråga - vet inte hur din förstärkare beter sig. Det är nog snarare din digitala grunka som sätter begränsningen.

Vad det gäller trådfrågan så blir jag lite ställd då författaren har annons ute för att byta piPs mot piP för att få pengar över till skivor - för att sedan skapa den här tråden..

+

Återgå till Wänner af Ino