Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Nä, det behöver du inte.
Almen skrev:Har du någon siffra på "Damping Factor" eller liknande på din stärkare? Det är samma sak som utimpedansen, fast litet annorlunda uttryckt, och är det som avgör om en förstärkare är "mjuk".
Hög dämpfaktor (>100) är bra, låg (>50) är dåligt.
andershelin skrev:Vad??? Vara duktig eller ha konjugatlänk?
AndersKaffekoppen skrev:Nä, det behöver du inte.
IngOehman skrev:Den är bra att ha om högtalarna drivs av något som är mjukt, vilket betyder "har en utimpedans över 0,2 ohm".
I annat fall behövs den inte, men gör å andra sidan liten skada.
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Ja, vad tusan frågade du om??andershelin skrev:Vad??? Vara duktig eller ha konjugatlänk?
AndersKaffekoppen skrev:Nä, det behöver du inte.
paa skrev:IngOehman skrev:Den är bra att ha om högtalarna drivs av något som är mjukt, vilket betyder "har en utimpedans över 0,2 ohm".
I annat fall behövs den inte, men gör å andra sidan liten skada.
Vh, iö
Är alla förstärkare med under 0.2 ohms utimpedans okänsliga för konstlastens inverkan vi F/E-lyssning?
Conan skrev:F´låt en trådbumpning av rang, men bara för att få svart på vitt:
Om jag skulle använda ett par pi60 till den här förstärkaren:
Output Impedance (20Hz - 20kHz): 1.5 - 2.4 Ohms
så behöver jag ha en konjugatlänk i delningsfiltret?
Flint skrev:Det beror lite på hur mycket impedansen i högtalaren varierar. Jag har ju gjort experimentet med att bygga in högt ri (2ohm) i mitt slutsteg med LM3886 med mycket gott resultat som du kanske såg i en annan tråd. I början hade mina lådor en topp vid delningsfrekvensen på ca. 28 ohm. Det funkade ett tag som ökad tydlighet men blev efterhand lite för påträngande. Gjorde ett nytt delningsfilter med 14 ohm vid delningsfrekvensen. Det blev lite lugnare och inte så tydligt. Just nu kör jag min förträffliga tumregel med max +/-0.5ohm från säg 200Hz och uppåt och frågan är om det inte vinner i längden trots allt. Imprdanstopparna i basen är dock inget problem. Snarare en fördel med den lilla låda det handlar om som är en 8 liters PK-inspirerad sak. De två impedanstopparna runt basreflexresonansen snarare lyfter fram dynamiken och kraften i musiken. Vet inte om de basintrycken funkar lika även med större lådor. Har inte testat det eftersom jag inte har några att testa men jag tippar att det kan vara en fördel även där. Lägg ut en impedanskurva och ett schema på delningsfiltret så ska jag se om det går att simulera fram en hyfsat exakt konjugatlänk eller ännu hellre rätta till filtret
Conan skrev:Men det skulle alltså kunna vara så att jag föredrar ljudet från högtalaren utan konjugatlänk? Är väl egentilgen inte värre än att jag, eftersom jag i.s.f. köper en "byggsats", provar med och utan konjugatlänken och lyssnar vad jag föredrar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster