Ino i56, r28 samt åtta a2.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-21 19:44

Det går faktiskt att värma sönder kondingarna också. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2012-01-09 19:18

Måste ju få skriva om mina intryck sedan jag och Palle hälsade på farbror Bagare.

Först och främst så vill jag tacka bägge två för gott sällskap. Jag vill dessutom ge en extra eloge till Bagarn för hans gästfrihet.

Det vart rätt sent på torsdagkvällen innan vi väl kom igång med själva lyssnandet. Jag och Palle åkte från Uppsala efter att Palle slutade jobbet. Innan vi var framme hos Bagarn så hade vi hämtat upp Palles extremt snygga i16s + några goda kebabpizzor från ett ställe med den mycket kryptiska texten "Pizza gör dig snabbare!" på väggen. När pizzorna var uppätna, vi fått i oss något läskande samt en god portion skitsnack så satt vi äntligen nere i bion.

Man känner sig alltid, åtminstone jag trots en bit över 1.90, väldigt liten när man kommer in i Bagarns ljudrum. Det första som händer är att du går mer eller mindre rakt in i en i56 direkt när man kommer in i detta rum. Mellan i56 står för tillfället två av dom mäktiga LMS 5400 Ultra lådorna och intryckt mellan dessa sitter r28 centern. Inte ens centern är liten, trots att den uppfattas som något tanig bredvid sina större bröder. Trots storleken på alla högtalare så upplevs rummet som mycket luftigare vid det här besöket än tidigare. Detta beror på att Bagarns förra basar var ännu större. 8O

I sweetspot så stod det 2st rätt bekväma fåtöljer och emellan dom så stod det något som närmast kan liknas med ett tortyrredskap, detta var Bagarns skrivbordsstol. Så om han är lite kinkig här på forumet så är det förmodligen för att han måste sitta på detta hemska sittdon. När vi väl var nedslagna i våra platser så slog Bagarn igång lite musik, eller ja, det var sån där dubstep. 8) Med den "lilla" boosten i basen som föredras i detta rum och med den här sortens musik så uppstår ett tryck som jag inte har upplevt tidigare. Mycket häftigt. :)

Vi fick erfara hur jäkla mycket det ger att få lite dämpning bakom högtalarna eftersom detta hade kommit upp efter vårat tidigare besök. Detta i kombination med nytt bassystem och bättre placering av dito så känns det som ett helt nytt rum med en totalt ny anläggning som spelar nu! Det är trevligare att lyssna på musik när det integrerar bättre och det är ett helt annat lugn i ljudet. Dynamiken är mycket bättre och ingenting sticker ut lika mycket i det övre registret. Jag vet inte om detta gjorde att vi inte hade behovet av att spela lika starkt* som senast eller att någonting har hänt med i56:orna som gör att säkringarna inte ryker lika snabbt. För vi bytte "bara" en eller två säkringar på hela kvällen nu. Det konstiga är att jag, och jag tror att både Palle och Bagarn håller med mig, upplevde det som att vi spelade starkare nu än sist, åtminstone på vissa spår. Ett mysterium är vad det är. För förra gången vi var där nere så spelade vi slut på säkringar och ändå upplevdes det aldrig som att vi spelade riktigt starkt under hela den kvällen. Nu var upplevelsen helt annorlunda.

Det som måste fixas nu är att det är något som "distar" i basen ibland, detta är nog p.g.a allt skrammel som uppstår i rummet när man drar på. Sen så spelar det inte särskilt djupt just nu, men detta bör ju gå att lösa med lite LT. Att nivån på basen är alldeles uppåt väggarna är ju min personliga åsikt. Men eftersom Bagarn, senast igår, skrev att han stänger av basarna när han lyssnar på lite lugnare musik för att dom tar över säger väl kanske en del. :wink: Jag kan samtidigt förstå att Tommy i dagsläget, d.v.s utan LT, vill boosta basen. Åtminstone till film. När vi lekte lite med att ställa nivån med hjälp av våra öron till Hurt Locker så slutade det med att basen blev löjligt stark till allt annat. Det beror nog på att utan LT så hände det inte så mycket neråt 20Hz. Det tryck som vi ville åt på t.ex. .50 cal scenen har ju en del med energi långt ner så då fick vi lov att boosta all bas för att få ut något av det.

I överlag tycker jag att det låter riktigt riktigt bra i det gamla garaget i Motala. Det är verkligen som natt och dag sedan vi lyssnade där sist. Det är bara att gratulera till ett fantastiskt system Tommy!

*edit. Med mer dämpning i rummet så borde det behövas mer volympådrag vid en given ljudnivå i rummet. Så säkringarna borde ha rykt på ännu lägre upplevd nivå nu än tidigare.

Jag tror helt enkelt att allting integrerar bättre än tidigare och ljudet upplevs starkare nu tack vare det. Trots att vi förmodligen inte spelade lika starkt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-09 20:04

:D

Jo, utan att lyfta lågbasen blir ju framförallt 70-90hz proportionerligt mycket starkare och det är inte så kul.

När jag hade mitt system igång och guldöronens guldöron (placerade på varsin sida om huvudet på Cleas Wetterbrandt, Studio Blue) var hemma på en fest kunde han tala om att nivån var några dB för stark runt 80Hz med bedömningen "icke bra - justera det" :)

Mätningar gav honom rätt 8O

Jag tror faktiskt att ni spelade starkare nu efter att dämpningen kom på plats, kanske tom mycket starkare, men det märker man oftast inte av alls förrän man försöker prata med varandra. Det blir ett helt annat lugn när förstareflexerna är bortsopade - och nivån när det känns ansträngt flyttas radikalt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2012-01-09 20:20

Jo vi spelade nog starkare nu än tidigare besök. Och det låter som sagt väldigt mycket trevligare nu.

Men det är ju fortfarande ett mysterium. För under första besöket så var ju anledningen till att vi inte spelade så starkt enbart att diskantsäkringarna i i56 rök hela tiden. Nu hade vi knappt det problemet. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-10 10:59

Mycket märkligt..
Förra gången testade vi Michael Jackson-The way you make me feel, och då gick säkringen vid -5, och i torsdags gick den vid +5..
Det är ju en väldigt stor skillnad. Inget ändrat förutom dämpet.

Vi körde ju också Pagans Mind-dvdn, och den kunde vi också spela BETYDLIGT starkare, och då gick inte ens säkringen.
Jag upplevde den inte ens som så jättevass som tidigare. Det har väl däremot förmodligen med dämpet att göra.

Jag tror att det kan bli ganska bra med lite boost i det lägre registret. :)
Vet bara inte vilken som är rätt grej för mej.
Har ett VÄLDIGT dåligt tålamod med såna grejer... :oops:
Datorer och jag går inte alls ihop... :?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 11:19

Neeehhh, vänta nu... Har du inte dragit in ny el i rummet ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-01-10 11:28

DVD-ai skrev:Neeehhh, vänta nu... Har du inte dragit in ny el i rummet ?! :)

Bagarns eldragning är nog inget vi ska prata högt om... :lol:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 11:33

Haha, dåra... :lol:

Men jag menar att, nya stabila dragningar = stabilare.

Emotiva stegen kanske är känsligare för sviktnignar i nätspänningen och därmed klipper lättare när matningen tappar spänning...

Det är min teori!

Har varit med om liknande nämligen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-10 12:08

Det kan det DEFINITIVT vara !!
Nu får Emotivorna 16 Ampere att dela på.
Innan fick dom dela 10 med allt annat i rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 12:18

Jepp !

har varit med om steg som varit lite känsliga för sådant :)
och därmed klippt på rund av för dålig matningspänning = dom levererar inte full effekt utan klipper för tidigt... :)

det löste många problem det där med att dra in ordentligt med el ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-10 16:28

Sen behöver vi ju inte prata om att jag just nu har dragit en skarvsladd från min europahandske till en byggcentral rätt över hela golvet i biorummet... :lol: :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 16:51

Hahah!

Nej det pratar vi inte om... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-10 17:47

Alla sätt är bra utan de dåliga :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-10 19:03

bakerman22 skrev:Sen behöver vi ju inte prata om att jag just nu har dragit en skarvsladd från min europahandske till en byggcentral rätt över hela golvet i biorummet... :lol: :wink:

Hardcore!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino