attikok skrev:Tack för alla gôa svar!
Någon som jämfört pip och pips (som i pepsi?

)
sida vid sida?
Tydliga skillnader? Bastryck, ljudtryck?
Är det baselementet som skiljer sig? Eller är hela produkten uppgraderad?
Är pip känsliga i placeringen i rummet för att få ut bra med bas?
Med optimal dämpning och avstånd till bakväggen såklart.
Jag har!
Och även iPs och piP delare.
För att förtydliga. Jag har haft följande:
piP (senaste version)
iPs (<2011 års version)
piPs ( > 2011 års Version) - dessa har jag dessutom kvar!
Jag ska börja i rätt ände:
"gamla" piPs och iPs har en annan bas (och i piPs fallet) även en annan port än senaste versionen av piPs och iPs.
Nya porten tycks inte bete sig riktigt lika...
När man pressar högtalarna riktigt hårt (hårdare än man borde!) så blir överstyr den inte längre lika kraftigt!
Den nya piPs/iPs basen är även bättre på så vis att den inte bottnar så fult som den gamla som bottnar med en smäll om man inte passar sig...
Nya basen komprimerar bara väldigt kraftigt när man tvingar den över dess möjligheter.
Så, när det va avklarat så kan jag säga att:
Mellan piP och piPs (2011 års version) så tycker jag att skillnaden i vissa fall är hörbar, men oftast inte.
Det är när man krämar på ordentligt som piPs håller sig lugnare i ljudet och ljudbilden inte rasar lika fort.
Dessuom så går det att spela ytterligare något högre med piPs innan den börjar låta dirrekt dåligt!
Och vetskapen om att piPs inte går sönder speciellt lätt av att bottnas gör att jag föredrar den helt klart!
Ljudskillnaden är bra också, men vara om man spelar egentligen på gränsen till vad högtalarna är gjorda för, så då ska man i stället dirrekt börja fundera på något större i stället.
Så, ska man köpa så köp och vet med dig att du kommer att byta snart så köp piP ska du inte byta så köp piPs.
piPs ärbättre, men bara när man ändå spelar på gränsen till för högt för vad dom är tänkta till
Jag köpte piPs nya för att jag ville testa den, och för mig är piPs det enda valet, för mig är dom helt rätt med deras tålighet och bättre betenden på höga ljudnivåer.
Det va vad jag hade att skriva här och nu