[s]Bryggkoppla på bara, du lär inte spela så starkt hela tiden, men förstärkeriet har lite marginal vid dynamiska utbrott.[/s]
Inget lämpligt råd enligt Ingvar!
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Man kan väl driva pi60 med 40W också om man skulle vilja det. Men man kan spela starkare om man har 500W... tills de brinner upp.
140-160W räcker långt. Det går att spela starkt då. Att köra bryggade steg till en pi60/bs60-kombination är inget jag vågar rekommendera, även om det säkert kan gå bra i en del fall.
Jonas skrev:Det kanske klarnar efter demo...
Då brukar många tycka att det räcker med piP......
pi60+BS60 räcker mycket långt!
Och efter det är det kanske dags att lägga lite möda på lyssningsrummet.
gflar skrev:Undrar om det går att väcka liv i den här gamla tråden igen?
Precis som adzer är/var för längesen är jag intresserad av pi60(s)+bs60. Läste tidigare i tråden att ca 100-140 är tillräckligt för att driva ett sånt system.
jag har nu en NAD-375 & en NAD-275. Således räcker 375 (150w 8ohm) ensam precis.
Men?!!! Funkar det att bryggkoppla NADarna med bs60/pi60 för att ha lite mer marginal?
Eller ställer impedansen till det?
Hoppsan!IngOehman skrev:gflar skrev:Undrar om det går att väcka liv i den här gamla tråden igen?
Precis som adzer är/var för längesen är jag intresserad av pi60(s)+bs60. Läste tidigare i tråden att ca 100-140 är tillräckligt för att driva ett sånt system.
jag har nu en NAD-375 & en NAD-275. Således räcker 375 (150w 8ohm) ensam precis.
Men?!!! Funkar det att bryggkoppla NADarna med bs60/pi60 för att ha lite mer marginal?
Eller ställer impedansen till det?
Du skall absolut INTE bryggkoppla!
Det äventyrar både förstärkarens och högtalarnas liv, och ger dessutom en
alldeles i onödan hög distorsion. Effekten som finns utan bryggkoppling både
räcker och blir över. Den klipper om jag minns rätt inte förrän vid över 250 W
med normal musiksignal! Alltså utan att vara bryggad.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster