Det här med lack, olja, vax.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Det här med lack, olja, vax.

Inläggav bassman » 2012-07-24 21:17

Med tanke på diskussionen i bamsefars tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 70#1371670

Som fd byggnadsmålare jag är väldigt intresserad av olika ytbehandlingar.

Själv har jag restaurerat ett flertal gamla Carlssonburkar med gott resutat, har nu börjat fuska med att lacka "på riktigt" på ett företag här i stan, svårt men inte omöjligt att lära sig.

Med Carlssonburkarna har det räckt att tvätta upp och olja in dom för att få fason på dom. Har det funnits skador i faneret har jag duttat dit pigmenterad olja och färgrat ner skadan, i vissa fall har jag använt väldigt finspetsad tuschpenna och prickat in skadan för att få mörkare stråk som skall vara i faneret.

Nu är jag intresserad av det här som pratades om i Bamsefars tråd gravitationslack, vilken lack kan antas användas? Högblank vanlig alkyd? Härdlack som sprutas? Hur är tillvägagångssättet?

Sedan har vi det här med stänklack.

Jag antar att en grund med lägre glansvärde läggs på ett par feta varv, sedan en högblank mer tjockflytande topp som läggs på med ett munstycke som gör att det blir droppar på grunden..?

Någon som vet? Lackerare givo mig svar..

:)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-24 22:00

Personligen tycker jag inte om lack på fin fanér, man får lätt en känsla av plastig fuskfanér.
Sidenmatt finslipad polyuretanlack är rätt ok dock.

Föredrar ändå matt oljewax på just högtalarlådor.
Olika träslag kräver olika antal lager med mellanslipningar, för att få den magiska looken.
Tänk engelsk högkvalitativ dyr hagelgevärskolv. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-24 22:19

Ragnwald skrev:Tänk engelsk högkvalitativ dyr hagelgevärskolv. :)

Exakt! Sådär mjuk matt och mjuk och med fullt djup i ådringen. Det har jag aldrig jobbat fram. Det är massiva trästycken så det är bara att köra på medan ett faner är i vissa fall väldigt tunnt så det gäller att vara försiktig med graden på slipmaterialet!

Dessutom är gamla burkar ofta lackade i ett första stadie och att komma igenom till fräscht underlag kräver ohygglig varsamhet! Svårt och tålamodsprövande som fan!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-24 22:27

Frågan är hur man gör en schysst "stänklack" som Ino har? Jag har hört att Ingvar har haft problem att hitta en lackare som gör detta på ett korrekt sätt..

Det är ju en fantastiskt snygg och diskret yta.

Me want to learn :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-24 22:30

Vad menar du med "stänklack"? Jag har mina föraningar, men är nog lättare om du förklarar.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-24 22:52

adzer skrev:Vad menar du med "stänklack"? Jag har mina föraningar, men är nog lättare om du förklarar.

Oj! Jäkligt svårt att förklara. Det blir en lätt skovlig yta, slätt under med en topp som är rätt tät och som bygger upp en smula under fingrarna när man stryker på den..

En del PA-prylar har denna behandling, ger en "industristandardkänsla".. Slitstarkt och läckert hemmavid!

Har googlat begreppet inte funnit någon bild :?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-24 22:56

Knotterlack?

Bild

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-24 23:05

Snyggt Pontus91!

Det ger lätt känsla, men den riktiga känslan infinner sig när man lägger handen på dom!

Jag tycker det är en så jävla frän och snygg ytbehandling! Särskilt i en bio där dom skall försvinna och inte reflektera ljus.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-24 23:10

FYI: det är inte mina i28 om nu någon trodde det :) Det är Neal_Pearts, jag länkade bara vidare bilden från bild-tråden här i Ino-forat.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-07-24 23:20

Gravitationslack då. Hur ser den ut och hur utförs arbetet?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-24 23:30

Drakir skrev:Gravitationslack då. Hur ser den ut och hur utförs arbetet?

Som jag förstod av kalle dussin, lackas den liggandes med ytan uppåt så lacken får "flyta".. Egentligen förstår jag inte vitsen med detta förfarande.. Någon får gärna förklara vinsten/grejen med detta..

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-07-24 23:47

bassman skrev:

Som jag förstod av kalle dussin, lackas den liggandes med ytan uppåt så lacken får "flyta".. Egentligen förstår jag inte vitsen med detta förfarande.. Någon får gärna förklara vinsten/grejen med detta..

Bild går jättebra..

Candylack är en metod som är vanligt på fordon för att skapa ett djup. Canton gjorde reklam för sina fyra-lagers-lackade högtalare i början på nittijo..Eller om det var tolv lager?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-24 23:58

Då får högtalare åka en snabb tur på paket hållaren på IÖs hoj

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-25 00:34

Oj... jag trodde tråden handlade om något HELT annat... drar mig försiktigt ur...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-25 08:18

bassman skrev:
adzer skrev:Vad menar du med "stänklack"? Jag har mina föraningar, men är nog lättare om du förklarar.

Oj! Jäkligt svårt att förklara. Det blir en lätt skovlig yta, slätt under med en topp som är rätt tät och som bygger upp en smula under fingrarna när man stryker på den..

En del PA-prylar har denna behandling, ger en "industristandardkänsla".. Slitstarkt och läckert hemmavid!

Ok jag håller nog med Pontus om att där är åt knotterlackshållet då.
Vilket är trevligt :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-25 08:33

Ragnwald skrev:Personligen tycker jag inte om lack på fin fanér, man får lätt en känsla av plastig fuskfanér.
Sidenmatt finslipad polyuretanlack är rätt ok dock.

Föredrar ändå matt oljewax på just högtalarlådor.
Olika träslag kräver olika antal lager med mellanslipningar, för att få den magiska looken.
Tänk engelsk högkvalitativ dyr hagelgevärskolv. :)

Kan du inte slänga med bilder på dessa?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-25 10:27

adzer skrev:
bassman skrev:

Ok jag håller nog med Pontus om att där är åt knotterlackshållet då.
Vilket är trevligt :)

Jajamän visst är det knotterlack på dom talarna. Ger en halvmatt yta som är väldigt trevlig att se och ta på!

Jag skall försöka efterlikna den ytan med sån där rostskydd man sprutar på trösklar på bilar.. man måste ju exprementera lite :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-25 10:40

Motsatsen till gravitationslackering, är det tyngdlös lackering?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-07-25 11:49

bassman skrev:

Har du sett en spegelblank sjö någon gång?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-25 12:06

DrFunk skrev:
bassman skrev:

Har du sett en spegelblank sjö någon gång?

Inte i år faktiskt, det har blåst något jävulskt varje dag :x :wink:

Jag förstår din analogisering.. Visst kan det vara en fördel att T.ex lacka ett dörrblad som ligger, antar att du menar att man kan lägga tjockare så det flyter utan rinningar/gardiner..? Men nog måste man slipa ytan slät ändå, liksom samma förfarande måste till om man sprutar 10-12 varv om man vill ha det riktigt som glas.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-25 12:10

Kan det vara så att trots att man måste slipa varje lager så kan man lägga "lite" tjockare mot vanligt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-25 12:18

adzer skrev:Kan det vara så att trots att man måste slipa varje lager så kan man lägga "lite" tjockare mot vanligt?

Men vari ligger vitsen med detta? Det är väl inget självändamål att ha mycket färg? Personligen tycker jag det borde räcka med tillräckligt med färg för att ta upp ojämnheter i underlaget och sedan lägga ett par lager klarlack över för att skydda ytan.

Eller?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-25 12:21

Bill50x skrev:
adzer skrev:Kan det vara så att trots att man måste slipa varje lager så kan man lägga "lite" tjockare mot vanligt?

Men vari ligger vitsen med detta? Det är väl inget självändamål att ha mycket färg? Personligen tycker jag det borde räcka med tillräckligt med färg för att ta upp ojämnheter i underlaget och sedan lägga ett par lager klarlack över för att skydda ytan.

Eller?

/ B

Om man bara vill ha en täckande slät yta så behövs inte 18lager lack.
Denna tekniken är nog till för klarlack över faner för att skapa ett djup i finishen.

Inte helt hundra dock.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-25 12:27

För mig låter det rimligt, i så fall ett otroligt omständigt och tidskrävande sätt att ytbehandla om det är en "vanlig alkyd" som har en torktid på minst 12 timmar. En 2 komponentlack man lägger på med spruta är slipbar på låt säga högst tre timmar..

Men jag är ganska säker att man kan nå samma resultat med båda beskrivna metoderna..

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-25 12:31

adzer skrev:
Bill50x skrev:

Eller?

/ B

Denna tekniken är nog till för klarlack över faner för att skapa ett djup i finishen.

Inte helt hundra dock.

Det är väldigt fin grad på pappret man slipar med, ingen vits att slipa bort det man lagt på såklart.. Men för att bygga upp ett tjockt fylligt lager lack går det många varv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-25 13:23

bassman skrev:
adzer skrev:
Bill50x skrev:

Eller?

/ B

Inte helt hundra dock.

Det är väldigt fin grad på pappret man slipar med, ingen vits att slipa bort det man lagt på såklart.. Men för att bygga upp ett tjockt fylligt lager lack går det många varv.

Ja precis så mina tankebanor går med. Med gravitationslackering så behövs det färre lager, men fortfarande väldigt många sas.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-25 22:41

De 2-komplacker jag använt mig av, lägger man vått i vått så att säga.
Varje lager får sätta sig ca 20min, sen på med nästa och nästa å nästa.
För att slippa rinningar, kan man inte lägga på mer än ett rellativt tunt lager per vända.
Samtliga lager härdar sedan samman som vore de ett tjockt lager och tillåter efter ett par dygn finslipning och högglanspolering.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-26 00:32

Ragnwald skrev:De 2-komplacker jag använt mig av, lägger man vått i vått så att säga.
Varje lager får sätta sig ca 20min, sen på med nästa och nästa å nästa.
För att slippa rinningar, kan man inte lägga på mer än ett rellativt tunt lager per vända.
Samtliga lager härdar sedan samman som vore de ett tjockt lager och tillåter efter ett par dygn finslipning och högglanspolering.

Yes din gute.. Man kan faktiskt fläska på ordentligt med väldigt många på varv men i slutändan när lösningsmedel och härdare gått ur är det inte mycket kvar.. Trägen vinner :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-26 00:42

Har föresten gjort lite test med karoseriboody i dag på en gipsbit med ett lätt flamigt resultat, strukturen såg inte helt fel ut..! Jag meckar vidare :)

Det skall vara det här med glansen som jag kör vidare på! Sidenmatt med struktur och hård yta vill jag se och känna.. Bör gå att få till!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-27 14:11

Kan meddela att karosseriboody inte var rätt väg att gå :wink:

Kan funka på tunnare listverk som man vill ha lite ruff matt yta på däremot inte på större ytor..

Återgå till Wänner af Ino