Provlyssna piP i Linköping? + Frågor angående dem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gregster

Provlyssna piP i Linköping? + Frågor angående dem

Inläggav gregster » 2012-08-04 11:54

Hej, ny här på forumet! Har suttit och läst ett par dagar om dessa högtalare och är minst sagt sugen på att slå till själv, fast skulle ju vilja provlyssna först åtminstone :D Är det någon vänlig själ i Linköpingsområdet som har dessa och har tid och ork att låta mig komma över och lyssna på dom? Skulle uppskattas stort! :)

Jag är inte så insatt i akustik men har läst att dom ska stå mot en vägg med dämpmaterial på, skulle det fungera att klippa till dämpmaterialet så det går kant i kant med högtalaren och inte syns så mycket? Jag misstänker att min sambo kommer dra gränsen där någonstans :D

Är det någon som vet vad de kostar i omonterad version för den delen?

Tack på förhand!! :D

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-08-04 12:03

Inte Linköping men Norrköping finns jag och äger ett par.
Står i ett vanligt vardagsrum som ekar något fruktansvärt och långt ifrån optimalt kan man säga. Nyinflyttade så har inte hunnit med att göra allt man vill ännu och lite stökighet får man på köpet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Provlyssna piP i Linköping? + Frågor angående dem

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-04 19:25

gregster skrev:Jag är inte så insatt i akustik men har läst att dom ska stå mot en vägg med dämpmaterial på, skulle det fungera att klippa till dämpmaterialet så det går kant i kant med högtalaren och inte syns så mycket?

Det krävs en relativt stor yta med dämpmaterial för att det ska göra någon nytta. Minimum enligt konstruktöen:
Bild

Användarvisningsbild
lilltroll

piP i Linköping

Inläggav lilltroll » 2012-08-05 16:27

Han fick sig en piP dos inkl. profundus igår på Malmslätt., utanför
Linköping.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-08-05 17:43

Vilken storlek på profundus måste jag fråga? Lite fundersam på om det vore ett bra inköp eller inte... Mina grannar tror nog inte att det är ett bra inköp men dom har inget med det hela att göra :D

Användarvisningsbild
gregster

Inläggav gregster » 2012-08-06 18:00

Hehe jaa man får tacka för besöket lilltroll! Riktigt fint ljud, å vecka 34 åker jag upp till stockholm och hämtar ett par åt mig själv :D

Kommer köra den tillsammans med en Yamaha RX-V671 som förstärkare och XTZ 99 W10.16 som sub. Även ifall subben kanske inte är 100% nödvändig för musik så vill jag åtmistone ha den till film, trodde trots allt att lilltrolls profundus var påslagna när han först demonstrerade systemet...

Nån som testat eller hört v671 spela på piP som har några åsikter om hur det låter? Eller subben och piP tillsammans?

RogerGustavsson: Mycket dämpmaterial blir det alltså.. Nån som har några bilder på hur man får till det där snyggt i sitt vardagsrum? :D

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-08-06 19:06

gregster skrev:Hehe jaa man får tacka för besöket lilltroll! Riktigt fint ljud, å vecka 34 åker jag upp till stockholm och hämtar ett par åt mig själv :D

Kommer köra den tillsammans med en Yamaha RX-V671 som förstärkare och XTZ 99 W10.16 som sub. Även ifall subben kanske inte är 100% nödvändig för musik så vill jag åtmistone ha den till film, trodde trots allt att lilltrolls profundus var påslagna när han först demonstrerade systemet...

Nån som testat eller hört v671 spela på piP som har några åsikter om hur det låter? Eller subben och piP tillsammans?

RogerGustavsson: Mycket dämpmaterial blir det alltså.. Nån som har några bilder på hur man får till det där snyggt i sitt vardagsrum? :D

finns en del olika varianter på hur man kan få till snygga dämpskivor i vardagsrum i bildertråden.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8994&start=90

Återgå till Wänner af Ino