Vardagsrumsombyggnad

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tony

Vardagsrumsombyggnad

Inläggav Tony » 2012-07-05 16:18

Har nu efter ett antal ar med piP kommit till en punkt i dess liv da de skulle behova lite hjalp. Och da ber jag den samlade expertisen har om asikter, rad och tankar. :-)
Sa har ligger det till: Jag har den allra forsta modellen av piP (tror jag iallafall!) som jag kopte ar 2001. De har gjort ett bra jobb under alla ar, med forst Denon UD-M30, sen NAD 208 och nu Denon AVR-2808 som drivkalla.
Men nu sa haller jag pa att renovera vardagsrummet och i samband med det sa ska det ljudforbattras och utrustas med hemmabioprojektor.
Dels ska vaggen bakom hogtalarna / TV:n / bioduken flyttas fram en 10 - 20 cm. Som en del av detta tankte jag att jag skulle kunna bygga den som en "basfalla" med oppningar pa sidor och / eller mot golv och tak.
Nan som har nagra bra lankar till intresant lasning om hur man bor / kan konstruera en sadan vagg? Det var fraga ett.

Fraga tva ror hogtaleriet. (Elektroniken tror jag att jag har "fått rätt" inom min budgetram, sa den kan vi strunta i just nu). Mina forstagenerationens piP ar lite for sma for att klara av att vara ensamma fullregister for hemmabiofrontkanaler. Dels mixar inte forstarkaren in centerkanalen ordentligt all ganger, dels tror jag hogtalarna blir lite overbelastade vid kraftiga ljud, typ explosioner. (Aven om de antagligen inte ens ar i narheten av att ga sonder sa gor det mig orolig, och da fosvinner ju den dar trevliga biokanslan direkt) . En uppdatering av piP:arna ar nog det forsta och sjalvklara steget: Bor man satsa pa signaturmodellen vid uppgradering eller ar vaniljversionen mer prisvard? Om det bara ar den allra lagsta basatergivnignen som ar "markbart" battre sa gor det nastan detsamma, eftersom jag behover annan forstarkning i basregistret anda, for att kolla pa Hollywoodfilm utan stress. Vad kan rekommenderas for detta? Som matchar piP och AVR-2808 i ett ~20m² stort vardagsrum?

Fraga tre: Ett hemambiorum behover ju morklaggning. Har dubbla altandorrar till hoger och en stor oppning in till hallen och arbetsrummet i vanster bakkant. Funderar pa IKEAs draperi Anita for att blockera ljuset fran dessa oppningar. Funderar pa om jag ska satta in en skena i taket vid vardera sidovaggen med nan motoriserad losning for att dra draperierna fram och tillbaks. De kan ju fa ga in bakom framvaggen som ska byggas t.ex. Det ger WAF-poang om de inte hanger dar synliga hela tiden. :-)
Igen: Tankar, asikter och forslag?

Och sa en slutklam (om nan fortfarande laser sa har langt ned)... Jag vil garna fortsatta med InoAudio-produkter for bas, center och sidokanalerna, men da jag bor i UK sa blir det valdans obekvamt att forsoka slapa dessa saker hit for mig. InoAudios forsaljningmodell fungerar inte sa bra for mig. Tror ni (som har nan erfarenhet av likannde scenarion) att det skulle vara mojligt for mig att skicka nan bekant att hamta eventuella hogtalarbyggsatser hos Ingvar? Att kopa fardiga hoigtalare vore dumt, da de ar svara att checka in pa flyget och da jag faktiskt(.se :D ) har en halvduglig snickeriverkstad har sjalv. Den ar tillrackligt bra utrustad for att bygga hogtalarlador, om jag har ritningar.

Tack for ordet! 8)
__
/ony

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-05 19:11

för det första så brukar det inte rekommenderas att man har en basfälla i närheten av högtalarna. Däremot kanske du kan satsa på bra, bredbandig dämpning av den främre väggen? Dock brukar det inte heller rekommenderas att man absorberar hela väggen utan har en yta i mitten som är reflekterande.

Drapperier är väl en smidig lösning för mörkläggning och akustikbehandling. Vet inget om Anita men jag skulle tro att de är för lätta för att fungera effektivt som absorbent. Det finns ju speciella tyger för ljuddämpande applikationer.
Att ha en "kornisch" som de går in i och blir dolda är väl en smart idé om man vill ha en osynlig installation.

Ang högtalare så tror jag i6 skulle vara ett bättre val. Till detta kanske p4 eller x4 kunde vara lagom.
Att ha nån som åker och hämtar grejorna borde väl inte vara ett problem. Men det bör du ju ta med Ingvar. Han kan nog även ge förslag på dimensionering av system och lite akustiktips.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-05 21:34

Kraniet skrev:för det första så brukar det inte rekommenderas att man har en basfälla i närheten av högtalarna.

+1
Basfälla på högtalarväggen, dödar ju de stackars piP:arna. :(
Basfällor för frekvenskorrigering, brukar placeras bakom lyssningsposition, golv eller tak.
Är du riktigt seriös och tänkt bo kvar en längre tid i din bostad, så kan du ju med fördel konsultera Ingvar. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-05 22:49

Om du har någon som säljer Guru i närheten så kanske det går att få förmedlat Ino-produkter också... Om inget annat skadar det inte att ställa frågan.

Attans vad störig avatarbild,speciellt för oss med surfplatta... Scrollade ett par ggr när jag skulle sopa bort myran... :lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2012-07-06 08:49

Om du nu skall bygga en vägg framme vid högtalarna, kan du inte fundera på Ino's inbyggnadshögtalare istället för den där basfällan ? Visst du skulle troligen behöva Profundus basar, men jag tror att du kan börja utan och med tiden låta systemet få växa till sig ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-07-06 09:58

Kraniet skrev:för det första så brukar det inte rekommenderas att man har en basfälla i närheten av högtalarna. Däremot kanske du kan satsa på bra, bredbandig dämpning av den främre väggen? Dock brukar det inte heller rekommenderas att man absorberar hela väggen utan har en yta i mitten som är reflekterande.

"I narheten" vet jag inte om det ar direkt, vi talar om 1 - 1,5 meter till hornen fran hogtalarna (dar man iallafall ju har mekanisk ljudvagformsdodare). Och tanken ar att jag istallet for elaka horn har inslappet till basfalleriet dar.
Att dampning / absorption skulle doda piP maste jag be att fa oponera mig mot. Hade under manga ar Hemlholtsabsorbenter bakom hogtalarna och det lat alldeles utmarkt. Dar det skulle, inte i resten av huset. :-)
Hur mycket man dampar ar mer en smaksak an nat annat... (Och lat oss inte starta den diskussionen.)

Drapperier är väl en smidig lösning för mörkläggning och akustikbehandling. Vet inget om Anita men jag skulle tro att de är för lätta för att fungera effektivt som absorbent. Det finns ju speciella tyger för ljuddämpande applikationer.

Ja, det finns det. Hur mycket som helst. :-)
Men utan nan specifik rekommendation sa behaller jag det jag vet funkar bra. Och jag gillar namnet. Far mig att tanka pa Televinken. :-)

Att ha en "kornisch" som de går in i och blir dolda är väl en smart idé om man vill ha en osynlig installation.

Ja, det okar den allmanna acceptansfaktorn i huset som sagt. :-)

Ang högtalare så tror jag i6 skulle vara ett bättre val. Till detta kanske p4 eller x4 kunde vara lagom.

Ja, man nu HAR jag ju ett par piP redan. Och ska de bytas ut sa blir det pi60. Men jag ar inte overtygad pa den punkten (annu).

Att ha nån som åker och hämtar grejorna borde väl inte vara ett problem. Men det bör du ju ta med Ingvar. Han kan nog även ge förslag på dimensionering av system och lite akustiktips.

Jo, men jag vill inte stora gurun i onodan. Det ar battre att jag startar en diskussion har sa jag far lite hjalp att reda ut begreppen forst. Sen nar jag vet vad jag vill sa kan jag skrida till handling.

...tycker jag da! :-D
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-07-06 10:01

Nattlorden skrev:Om du har någon som säljer Guru i närheten så kanske det går att få förmedlat Ino-produkter också... Om inget annat skadar det inte att ställa frågan.

Visste inte ens att de saldes i UK, trodde de bara fanns i US?
Attans vad störig avatarbild,speciellt för oss med surfplatta... Scrollade ett par ggr när jag skulle sopa bort myran... :lol: :lol: :lol:

Ja, visst ar den? :wink:
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-07-06 10:04

Bamsefar skrev:Om du nu skall bygga en vägg framme vid högtalarna, kan du inte fundera på Ino's inbyggnadshögtalare istället för den där basfällan ? Visst du skulle troligen behöva Profundus basar, men jag tror att du kan börja utan och med tiden låta systemet få växa till sig ?

Men jag har ju redan ett par hogtalare som jag tycker sa mycket om. Jag har ju spenderat en hel del svärande och funderande pa att satta pa faner och lacka dem, sa jag vill ju inte gomma dem. :-)
Troligen ar Profundus ett bra komplement till existerande piP, det var ju typ en av mina fragor. :D
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-06 10:18

Tony skrev:
Nattlorden skrev:Om du har någon som säljer Guru i närheten så kanske det går att få förmedlat Ino-produkter också... Om inget annat skadar det inte att ställa frågan.

Visste inte ens att de saldes i UK, trodde de bara fanns i US?

http://www.guruproaudio.co.uk/contact.html
Senast redigerad av Nattlorden 2012-07-06 10:22, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-06 10:18

[quote="Tony"]Visste inte ens att de saldes i UK, trodde de bara fanns i US?[quote]

http://guruproaudio.com/category/dealer ... tributors/

http://www.guruproaudio.co.uk/

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-07-06 10:24

Dar ser man! Jag viste inte om att de fanns har. Vad roligt! Hoppas de saljer bra.
__
/ony

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-07-06 12:22

Om man redan äger pip skulle jag inte köpa i6 som nästa steg. Jag har själv pip och x2 och där kommer man långt. Nästa steg för mig blir nog pi60 eller ev i28 med ytterligare 2st prof.X.

Kort och gott. Om du inte är ute efter vansinnesvolymer så kommer du långt med pip och basar. Ang basar så känn ju prof. X lite mer framtidssäkra än PP. Skulle jag köpa idag så skulle jag dock välja annan storlek än standard på profX. Förslagsvis mer avlång och ev mindre volym. Originalmodellen känns lite klumpig och svårplacerad.

Jag har förresten pip som bakhögtalare också. Funkar kanon om man har tillräckligt avstånd. Kan vara värt att fundera på om du funderar på pi60 framöver.

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-07-08 11:30

henrikwiklund skrev:Jag har förresten pip som bakhögtalare också. Funkar kanon om man har tillräckligt avstånd. Kan vara värt att fundera på om du funderar på pi60 framöver.

kan det vara så bra?
spridningen är väll inte direkt samma som ambiens högtalarna som är gjorda för ändamålet tex ino a1 och a2 ?

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-07-09 09:43

henrikwiklund skrev:Om man redan äger pip skulle jag inte köpa i6 som nästa steg. Jag har själv pip och x2 och där kommer man långt. Nästa steg för mig blir nog pi60 eller ev i28 med ytterligare 2st prof.X.

Kort och gott. Om du inte är ute efter vansinnesvolymer så kommer du långt med pip och basar. Ang basar så känn ju prof. X lite mer framtidssäkra än PP. Skulle jag köpa idag så skulle jag dock välja annan storlek än standard på profX. Förslagsvis mer avlång och ev mindre volym. Originalmodellen känns lite klumpig och svårplacerad.

Jag har förresten pip som bakhögtalare också. Funkar kanon om man har tillräckligt avstånd. Kan vara värt att fundera på om du funderar på pi60 framöver.

Tack for tipsen! Det later vettig tycker jag!
Om / nar jag inforskaffar ett par pi60 sa finns det ju ett antal andra stallen dar piP skulle passa. I princip i vartenda rum i huset, toaletten och badrummet undantaget. Och aven utanfor huset, i garaget...
__
/ony

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-08-06 08:13

Zed skrev:
henrikwiklund skrev:Jag har förresten pip som bakhögtalare också. Funkar kanon om man har tillräckligt avstånd. Kan vara värt att fundera på om du funderar på pi60 framöver.

kan det vara så bra?
spridningen är väll inte direkt samma som ambiens högtalarna som är gjorda för ändamålet tex ino a1 och a2 ?

Nej självklart är spridningen inte lika bra som de dedikerade modellerna men om man har tillräckligt med avstånd så funkar det kanon.

Funkar inte det så har man kanske ett sovrum, kök, gillestuga eller garage som skulle behöva lite välljud.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-08-06 12:36

OK, nu kan jag svara lite själv på mina egna frågor. :-)

Efter lite läsande av manifest och Internet och en del tänkande (vilket går långsamt här om det ska bli bra i slutänden), så bestämde jag mig för att inte uppgradera till signatur-piP, utan bara uppgradera mina vanilj-piP och lägga prisskillnaden däremellan som grundsten (las: "ursäkt") för att införskaffa ett par profundus P-2 (som de heter i 2012 års manifest, inte profundusP-2 som i tidigare manifest).

Att hämta högtalarelement via ombud gick alldeles utmärkt. Tur man har snälla vänner i Sverige som ställer upp och tar en dag av sin semester for en resa på 35 mil tur och retur! :P

Nu återstår bara att läsa på om väggbyggnation och bygga om vardagsrummet. Har byggt lådor till profundusarna, som jag håller på att måla nu. Men vad är upp och vad är ner på dem? Ska elementet eller porten vara överst? Spelar det nån roll alls för akustiken? (Det spelar roll här, för jag tänker inte spendera samma tid och möda på att få till samma slutfinish på bottensidan som på toppen av lådan.)

Och jag har fatt låna mätutrustning av en vän i Nederländerna för att kunna mäta och analysera rumsakustiken. En XTZ room analyser II pro. Mycket vänligt av honom!
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-08-06 15:00

Hmmm, mätutrustningens programvara säger att jag inte har några rumsnoder. Det var ju vänligt av den. Men jag undrar om den har rätt! :P Bild
Det ser ut som nan typ av resonans runt 35 Hz och sen alla multipler pa det...
__
/ony

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2012-08-06 17:07

Du har inte råd att köpa i6 då om du ändå ska ha basmoduler?

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-08-06 17:40

PojkenMedTur skrev:Du har inte råd att köpa i6 då om du ändå ska ha basmoduler?

Vet inte om jag ska svara ja eller nej pa den fragan...
Jag har "råd" att kopa massor med saker. Jag ar ratt sa lyckligt lottad i livet. :lol:
Med det var inte en del av fragestallningen till att borja med i den har traden. Lat mig forsoka forklara, utan att skapa debatt eller med avsikt att forsoka såra nagon har... Jag har gjort bedomningen att piP passsar mig och mina behov. Precis som jag gjorde en bedomning att salja min Aprila RSV 1000 Factory forra aret och behalla min Suzuki DR-400SM. Inte for att den lilla cykeln ar battre eller snabbare (for det ar den inte), utan for att det passar mig och gor mig glad. Och bara mig: Inte dig, inte grannens brorsa som kor street racing och inte for att Aprilian ar nanting mer "puristiskt". Allt det skiter jag i. Utan for att jag vet att det ar vad som jag kommer att bli gladast over att ha och anvanda. Just nu och inom en overskadlig framtid.
Fragan i traden rorde sig mer om piP eller piP signatur, rumsjustering och eventuella basstod. Inte om jag skulle byta piP konceptet mot nat annat. T.ex. sa passar piP mig som handsken for musiklyssning i sin nuvarande konfiguration, jag har haft dem sedan 2001. Men nu sa var det tva saker som triggade tanken pa en uppgradering. Dels sa tippade farsgubben omkull en av hogtalarna, sa att infastningen for bade bas och diskant sprack. Sa jag maste byta ut elementen. Dels sa ska vardagsrummet goras om lite och forses med "hemambio". Och da kommer det att behovas lite forstarkning i hogtaleriet fran tvakanaligt stereoperspektiv till 7.1 (delvis for att elektroniken gor ett daligt jobb med att mixa in de kanaler som rent fysiskt saknas, delvis for att det kravs mer dynamik for hollywoodfilmer an for musikuppspelning rent generellt). Men jag vill inte andra pa det vinnande konceptet med piP for musiklyssning varje dag.

Sa svaret pa din fraga ar val ett "Jo, men..." eller om det ar ett "Nej, fastän...". :D
__
/ony

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2012-08-06 23:37

+1
Ödmjukhet är en dygd.
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-07 07:05

Klockrent! Jag gillar när man inser sina faktiska behov och anpassar anläggningen där efter. Inser att jag själv inte riktigt gjort det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-07 08:15

Tony skrev:Hmmm, mätutrustningens programvara säger att jag inte har några rumsnoder. Det var ju vänligt av den. Men jag undrar om den har rätt!

Höj nivån vid mätningen och se om det ändrar sig. De tidigare XTZ Room Analyzer har mätt vid väl låg nivå och då hamnar man rätt nära störljuden i många fall.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-07 11:00

Bra förklaring, men frågeställningen var nog så god. Det ligger mer tanke bakom frågan än att i6 är dyrare ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-08-08 14:18

RogerGustavsson skrev:Höj nivån vid mätningen och se om det ändrar sig. De tidigare XTZ Room Analyzer har mätt vid väl låg nivå och då hamnar man rätt nära störljuden i många fall.

Hur hogt tors / vill man mäta med ett par piP?
Jag matte ett antal ganger med olika nivaer mellan ungefar 90 - 95 dB (¹). Har en uppmatt bakgrundsbrussniva pa runt 40 dB (²) . Allt matt fran lyssningsplats. Nar jag matte pa laga nivaer (precis i underkant pa vad som programvaran accepterade som "OK") sa fick jag en rumsnod vid 34 Hz vid kanske var tredje mattillfalle. Men om jag hojde volymen bara lite sa forsvann den.
Eftersom jag ju ska byta element sa provade jag en fullrange-mätning (rosa brus) pa sa hog volym jag vagade och lite till. (Begransat av membranutslagen pa bashogtalarna i kombination med min egen machoniva. Konutslagen vann, jag vagade inte vrida pa mer. Jag ar inte tillrackligt macho helt enkelt :D ). Da matte XTZ utrustnignen 106 dB topp. Men det kan val vara sa att matmikrofonen inte mater korrekt pa de nivaerna. Tror rodmarkeringen for korrekt matning ligger pa 100 dB i XTZ mjukvaran. Det ar val egentligen inte sa intressant, annat an som kuriosa heller...

(Jag kan ha hur mycket fel som helst har, jag vet bara tillrackligt mycket om amnet for att inse hur mycket jag INTE vet. :lol: )

------
¹) Med full utstyrning pa signalen fran XTZ boxen. Forstarkaren pa -3, ±0 och +3 dB.

²) Varav en icke oforsumbar del kommer fran XTZ utrustningen. Jaklar vilket bakgrundsoljud den ger nar den kopplas in pa forstarkaren. Verkar komma via USB ingangen fran datorn. Nar jag drar ur USB kabeln sa forsvinner det. Men det kan ju ocksa vara for att da slar XTZ boxen av ocksa. Den har ju ingen egen extern spanningsmatning , sa jag antar den tar sin strom via USB porten. Testade med en separat spanningsmatad USB hub utan nan markbar skillnad. Ska testa med en laptop senare, nar jag har tid, ork och lust samtidigt igen.
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-08-08 14:31

MagnusÖstberg skrev:Bra förklaring, men frågeställningen var nog så god. Det ligger mer tanke bakom frågan än att i6 är dyrare ;)

Den må ha varit god, men valdigt sparsmakad. Och da ar det latt att bli missuppfattad. Och faktum kvarstar: Det ar inte det jag vill diskutera har i tråden.
Men OK, let's go off topic then! :P
Om jag nan gang ska uppgradera sa ar det pi60 som galler. Jag har inte tillrackligt stora lokaler eller behov for nat annat. Om jag forstatt InoAudios filosofi (genom att lasa manifestet under manga manga ar) sa ar enda skillnaden mellan pi60 och de dyrare modellerna att de kan spela hogre. D.v.s. om vi undantar de olika "signaturmodeller" som finns, som ju ar mikroskopiskt battre. Men arligt talat, om jag har varit sa nojd med att spela pa piP sen 2001, sa ar risken att jag skulle kunna rattfardiga nanting dyrare an ens ett par vanliga pi60 valdigt liten.
Visst, vinner jag hogsta vinsten pa lotteriet sa bygger jag ut huset och installerar custom cinema. Men da betalar jag for hjalp med den designen for att fa det ratt.
Tills dess sa tycker jag bara det ar kul att halla pa och kladda med rumsjusteringar pa amatorniva. Sa lange det blir battre an innan sa ar jag nojd. :P
__
/ony

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-08 15:22

Det var bara för att hindra att du blev begränsad när du skall köra film, that´s all. i6 trummar på när piP går i botten, och det uppfattades nog som att det var en del av anledningen till modulerna.

Din förklaring var god, men hans intentioner mer frågan var likaledes goda :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-08-08 16:03

MagnusÖstberg skrev:Det var bara för att hindra att du blev begränsad när du skall köra film, that´s all. i6 trummar på när piP går i botten, och det uppfattades nog som att det var en del av anledningen till modulerna.

Din förklaring var god, men hans intentioner mer frågan var likaledes goda :)

Oja, jag har aldrig ifragasatt nagra intentioner. :) Det du skriver kan mycket val vara sant och den enda avsedda tanken om "jag har rad med" i6, men hur skulle jag (for att bara namna en) kunna veta det? Fragan var om jag hade rad, och det svarade jag ju pa. Tankelasning och annan ESP far andra syssla med. :lol:
__
/ony

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-08 17:39

:D
Jag saknar dig.

Återgå till Wänner af Ino