Sa har ligger det till: Jag har den allra forsta modellen av piP (tror jag iallafall!) som jag kopte ar 2001. De har gjort ett bra jobb under alla ar, med forst Denon UD-M30, sen NAD 208 och nu Denon AVR-2808 som drivkalla.
Men nu sa haller jag pa att renovera vardagsrummet och i samband med det sa ska det ljudforbattras och utrustas med hemmabioprojektor.
Dels ska vaggen bakom hogtalarna / TV:n / bioduken flyttas fram en 10 - 20 cm. Som en del av detta tankte jag att jag skulle kunna bygga den som en "basfalla" med oppningar pa sidor och / eller mot golv och tak.
Nan som har nagra bra lankar till intresant lasning om hur man bor / kan konstruera en sadan vagg? Det var fraga ett.
Fraga tva ror hogtaleriet. (Elektroniken tror jag att jag har "fått rätt" inom min budgetram, sa den kan vi strunta i just nu). Mina forstagenerationens piP ar lite for sma for att klara av att vara ensamma fullregister for hemmabiofrontkanaler. Dels mixar inte forstarkaren in centerkanalen ordentligt all ganger, dels tror jag hogtalarna blir lite overbelastade vid kraftiga ljud, typ explosioner. (Aven om de antagligen inte ens ar i narheten av att ga sonder sa gor det mig orolig, och da fosvinner ju den dar trevliga biokanslan direkt) . En uppdatering av piP:arna ar nog det forsta och sjalvklara steget: Bor man satsa pa signaturmodellen vid uppgradering eller ar vaniljversionen mer prisvard? Om det bara ar den allra lagsta basatergivnignen som ar "markbart" battre sa gor det nastan detsamma, eftersom jag behover annan forstarkning i basregistret anda, for att kolla pa Hollywoodfilm utan stress. Vad kan rekommenderas for detta? Som matchar piP och AVR-2808 i ett ~20m² stort vardagsrum?
Fraga tre: Ett hemambiorum behover ju morklaggning. Har dubbla altandorrar till hoger och en stor oppning in till hallen och arbetsrummet i vanster bakkant. Funderar pa IKEAs draperi Anita for att blockera ljuset fran dessa oppningar. Funderar pa om jag ska satta in en skena i taket vid vardera sidovaggen med nan motoriserad losning for att dra draperierna fram och tillbaks. De kan ju fa ga in bakom framvaggen som ska byggas t.ex. Det ger WAF-poang om de inte hanger dar synliga hela tiden.

Igen: Tankar, asikter och forslag?
Och sa en slutklam (om nan fortfarande laser sa har langt ned)... Jag vil garna fortsatta med InoAudio-produkter for bas, center och sidokanalerna, men da jag bor i UK sa blir det valdans obekvamt att forsoka slapa dessa saker hit for mig. InoAudios forsaljningmodell fungerar inte sa bra for mig. Tror ni (som har nan erfarenhet av likannde scenarion) att det skulle vara mojligt for mig att skicka nan bekant att hamta eventuella hogtalarbyggsatser hos Ingvar? Att kopa fardiga hoigtalare vore dumt, da de ar svara att checka in pa flyget och da jag faktiskt(.se

Tack for ordet!