Uppgraderingstips önskas

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

OhmBoy

Uppgraderingstips önskas

Inläggav OhmBoy » 2012-08-06 23:09

om jag kör en macbook pro med Amarra genom itunes digitalt ut till Denon 2105 och sedan vidare till piPs, vad kan jag göra för att förbättra ljudet? Vilken är den billigaste uppgraderingen? En (usb)dac kanske? hur bra/dålig är dacen i denon 2105? Eller andra förslag på billig uppgradering?
MACBOOK PRO & AMARRA --> DENON 2105 --> INO piPs på 50 cm betongplintar

OhmBoy

Inläggav OhmBoy » 2012-08-06 23:10

jag har varken ino aco eller sd kuddarna. men grymma betongstativ i rätt höjd har jag :) Kanske dags att skaffa den där heltäckningsmattan också. men i elektronikväg, hur kan macbook pro med denon 2105 bli bättre? måste vara en dac va?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-06 23:21

Dämpning bakom piP gör underverk. Kör på det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-08-07 11:19

Som sagt Ino ACO och SD-kuddar är mer eller mindre ett måste. Dessa kommer även göra att du hör skillnader mycket tydligare med byte av DAC eller liknande. Det finns utrymme för förbättringar både i förstärkarväg och DAC-väg men det är jag ganska säker på att det inte är den billigaste uppgraderingen. Men om du verkligen måste ha ny elektronik satsa på en DAC som tar 192kHz/24-bit genom USB eller HDMI samt ett Class A/B slutsteg med iaf 2x100W. Kika även på något bättre försteg. Men som sagt detta blir inte billigt om du verkligen skall ha saker som är betydligt bättre än det du har nu.

Förbättra rummet och förbättra placeringen av högtalarna och där du sitter och lyssnar. Det är för mycket att skriva om i detta inlägg men jag lovar dig att några centimeter hit och dit i placering verkligen inte är att underskatta! Börja med 1/3-regeln av placering av sittplatsen, 1,18-regeln för uppställning av högtalarna. Dämpa golvet med mattor samt första sido-reflexen. Men som sagt ACO + SD är nog billigast att börja med.

/Philip

Richard
Inaktiverad

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Richard » 2012-08-07 19:24

OhmBoy skrev:om jag kör en macbook pro med Amarra genom itunes digitalt ut till Denon 2105 och sedan vidare till piPs, vad kan jag göra för att förbättra ljudet? Vilken är den billigaste uppgraderingen? En (usb)dac kanske? hur bra/dålig är dacen i denon 2105? Eller andra förslag på billig uppgradering?

Jag utgår från att du ska behålla inohögtalarna. Då är ett alternativ pi60.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nasjo

Re: Uppgraderingstips önskas

Inläggav Nasjo » 2012-08-07 23:04

Richard skrev:
OhmBoy skrev:om jag kör en macbook pro med Amarra genom itunes digitalt ut till Denon 2105 och sedan vidare till piPs, vad kan jag göra för att förbättra ljudet? Vilken är den billigaste uppgraderingen? En (usb)dac kanske? hur bra/dålig är dacen i denon 2105? Eller andra förslag på billig uppgradering?

Jag utgår från att du ska behålla inohögtalarna. Då är ett alternativ pi60.

Hur fick du ihop det där? Om han ska behålla högtalarna ska han väl inte byta dom? ;)

Om du vill få bättre ljud billigt så köp ett par aco-skivor, det gör skillnad för inte så mycket pengar. :)

OhmBoy

Inläggav OhmBoy » 2012-08-07 23:53

Jag är supernöjd med högtalarna :)

Det lutar åt mer dämpmaterial i form av mattor och aco skivor. Sd-kuddar har jag men inte inos egna viktanpassade (får väl skaffa inos).

spännande att laborera :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-08 02:28

Kul att du fick lite att pyssla med igen. :)

Extern dac gjorde stor skillnad för mig.
En billig Behringer UCA222 (300:-) kopplad galvaniskt till försteget.
Den har även A/D, om man behöver digitalisera något.
Dessutom en utmärkt lurstärkare som orkar trögdrivna lurar.
Oförskämt billigt och bra.
Den som vet mest, tror minst.

OhmBoy

Inläggav OhmBoy » 2012-08-08 09:32

Tack för tipset Ragnwald, skall spana in denna :-) Och tack för fina högtalare, låter kanon!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-08-08 23:02

Jag lånade hem ganska många DAC:ar ett tag med pris från ca. 2000-12000:- och jag kom fram till att Musical Fidelity M1 lät riktigt bra dock tycker jag i efterhand att ljudbilden var något färgad..liksom alltid väldigt stor och in your face. Men rolig DAC. Hegel HD10 var också mycket bra med sitt otroliga lugn och organiska ljud.

En DAC jag inte hört än som jag tycker du borde testa är Asus Essence One. Mitt Asus Xonar D2 ludkort som jag haft i typ 6 år står säg mycket bra mot alla DAC:ar jag testat och Essence One verkar vara hästlängder bättre. Där får du med hörlursförstärkare med som pallar 600Ohms-lurar med. Verkar extremt vettig och har länge funderat på att testa denna.

http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Cards/Xonar_Essence_One/

Återgå till Wänner af Ino