Placering av basar (med elementen riktade från lyssnare)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Placering av basar (med elementen riktade från lyssnare)

Inläggav henrikwiklund » 2012-08-10 01:28

Mitt tidigare rum tillät inte så många placeringar av basar men kommande rum blir ca 25 kvm varpå denna fråga börjar bli aktuell.

Mina pip är ju lättflyttade varpå trial & error funkar bra. Basar är ju dock betydligt mycket tyngre att flytta.

Fråga 1.
Ser ibland att folk placerar sina basar t.ex prof.X4 spelades mot varandra istället för riktade mot lyssnare. Finns det en anledning till detta?

Fråga 2.
Vilka slutsatser har ni dragit av att byta placering av basarna? (Jag tänker att man vill att dom ska spela i fas med toppar men i frekvenser under 80Hz är ju ljudvågorna så pass långa att placering borde väl inte vara mer kritisk än att man mäter med decimeter*.)

*edit
Förtydligande. Jag menar alltså att tidsförskjutningen mellan toppar och basar inte borde borde bli jättekritisk om det skiljer några cm i avstånd till lyssningsplats. Det går ju dessutom ställa tidsförskjutning i förstärkare numer så det är ju ändå inget problem även om jag personligen gärna vill ha dem på ungefär samma ställe.
Senast redigerad av henrikwiklund 2012-08-11 00:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-10 07:39

1.
Elementen kommer närmare bakväggen vilket ger extra stöd samt att i många fall beror det på att elementen kommer närmare 1/4 rumsbredden vilket "optimalt" för att undertrycka moden mellan sidoväggarna.

2.
Slutsatsen är att de låter olika bra på olika platser. Testa ;)
Och ja ljudvågorna är väldigt långa så för fasen är placeringen inte lika kritisk som för de högre registren.
Vad du menar med decimeter vet jag dock inte?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-10 09:29

Huvudsaken att allt spelar i tajming, en hörnplacering av basmoduler ger ett tillskott i vissa register. Bra eller dåligt,, det beror på från fall till fall..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-08-10 17:02

bassman skrev:Huvudsaken att allt spelar i tajming, en hörnplacering av basmoduler ger ett tillskott i vissa register. Bra eller dåligt,, det beror på från fall till fall..

På dina bilder Bassman så har du modulerna mellan frontarna. Fanns det en tanke där?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-08-10 18:11

Schmutzi har god erfarenhet av att rikta elementen från lyssnaren direkt mot "lyssningsvägg". Han kanske dyker upp med något inlägg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-10 18:13

Glebster skrev:Schmutzi har god erfarenhet av att rikta elementen från lyssnaren direkt mot "lyssningsvägg". Han kanske dyker upp med något inlägg.

Vi diskuterade detta häromdagen. Jag spelar med mina basar mot vägg också. Det funkar riktigt bra och man får högre känslighet "gratis".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-10 19:13

adzer skrev:1.
Elementen kommer närmare bakväggen vilket ger extra stöd samt att i många fall beror det på att elementen kommer närmare 1/4 rumsbredden vilket "optimalt" för att undertrycka moden mellan sidoväggarna.

2.
Slutsatsen är att de låter olika bra på olika platser. Testa ;)
Och ja ljudvågorna är väldigt långa så för fasen är placeringen inte lika kritisk som för de högre registren.
Vad du menar med decimeter vet jag dock inte?
Bra inlägg.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-10 20:38

henrikwiklund skrev:
bassman skrev:Huvudsaken att allt spelar i tajming, en hörnplacering av basmoduler ger ett tillskott i vissa register. Bra eller dåligt,, det beror på från fall till fall..

På dina bilder Bassman så har du modulerna mellan frontarna. Fanns det en tanke där?

Den akustiska basloben blir bredare på lyssningsplats lät IÖ meddela och skissade på ett förtjänstfullt sätt upp hur basen sprider i våglängder i rummet, efter omflyttningar av basarna mot hörnen kan jag bara hålla med!

Tanken är att det skall spela hyfsat lika på samtliga platser.. Det gör det men har lite andra problem och småfix så tanken är att farbror IÖ skall upp till Norrbotten innan hösten och jobba lite för en sista tweak hos mig och en annan polare här i stan..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till Wänner af Ino