Och ingenting ar ju sa enkelt som man tror. Och absolut inte ett "enkelt" byte av piP element.

Speciellt da jag inte sjavl monterade ihop hogtalarna nar de inforskaffades 2001. (Ivriga kompisar i Sverige som ville provlyssna hjalpte mig med det, innan jag anlande faderneslandet for upphamtning.)
Sa nu hoppas jag att nan mer erfaren sjal har forbarmar sig och kan hjalpa mig att rata ut fragetecknen.
Mina gamla piP baselement sager de ar 4 ohm, och de har en loop pa minussidan ut mot delningsfiltret.

De nya elementen ar angivna till 5 ohm och heter Ino-B59. Medans de gamla heter Ino-B59p.

Om jag kollar pa bilder online och laser den monteringsanvisning jag har sa namns inget om den dar loopen pa kabeln. Kan det vara nat for att kompensera for de gamla 4 ohmselementen? Ska jag ta bort den nu nar jag satter i nya element pa 5 ohm?
Och sa ar det gamla basreflexroret kortare and det nya jag kopte. Det gamla gar att justera i langd, sa jag gjorde det. Sa det ar nu lika langt som det nya. (Typ 15 mm langre. Fran ca. 205 till ca. 220 mm.) Men kanske det var lite forhastat?

Pa bilder jag sett sa ar det stora motstandet i delningsfiltret pa 5 watt pa nyare piP, medans mina stora motstand ar 10 wattare... Enda skillnaden ar val varmeutveckling / -uppbyggnad. Men ar det en signifikant skillnad, sa att jag skulle nedgradera?
Tack pa forhand!