Hej samlad kunskap på faktiskt. Nu behöver jag era synpunkter på set-up i mitt vardagsrum.
Nuläge
Jag har idag en tv-bänk som består av Faktum skåp i ändarna och 4 st Bremen basmoduler placerade i mitten mellan skåpen. På allt ligger en bänkskiva från IKEA på 246 cm. Som toppar har jag ett par boston a-40.
Framtid
Min fundering är om jag ska uppgradera topparna till ip/ i6 där jag tror att ip räcker till för mig med fördelen att dom är estetiskt väldigt tilltalande eller gå på i6 och få harmoni med kapaciteten på basmodulerna (basreflex med ca 50 liter i innervolym)! Jag har också en möjlighet att använda nyrenoverade OD-11 som toppar (står i sommarstugan idag).
Till saken hör också att jag ska inreda ett rum på övervåningen för barnen med tv i reserv för mig. Jag har då lyckligtvis ett par pi60 (anno 2007) ståendes som jag inte använder i dagsläget. Dom är överlägsna allt annat jag haft och skulle gärna vilja använda dom igen. Vad tror ni om att flytta upp nuv set-up till det nya rummet, göra en ny bänk i vardagsrummet bestående av bs60 i ändarna på bänken med ett faktumskåp i mitten. Det skulle betyda ca 2*42 cm + 60 cm =144 cm. Jag har då ca 100 cm kvar att placera min pi60 på utanför den nya bänken? Avståndet till lyssningsplats stämmer rel bra med den gyllene 1,18 regeln.
Hur skulle ni gjort? andra alternativ? budget inte obegränsad med tänjbar! Vad tror ni om prestandaskillnden mellan nuv set-up (med ip alt i6) i en jmf med pi60+bs60? Jag skulle inte vilja missa ljudtryck i basområdet (om jag nu gör det med pi60+bs60) samtidigt tror jag att jag skulle tjäna på enkelheten och ljudkvalitén med pi60+bs60.
Vänligen