jonasp skrev:Jag skrev antagligen inte tillräckligt starkt!?!?!

Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Jag skrev antagligen inte tillräckligt starkt!?!?!
FinnGus skrev:...jag är lite förvirrad nu...
Handlade tråden om hur högt Pi60 kan spela lågt (i såfall hur högt ligger gränsen för högt...105dB? Och hur lågt ligger lågt 20Hz?),
eller hur lågt de kan spela högt (samma frågeställning för gränsvärdena)...![]()
Eller var det huruvida de kan spela djupt högt - men vad är i såfall motsatsen; tunt lågt?
Och vad säger grannarna till att man frekvent spelar lågfrekvent högt?
...nej, skämt åsido, detta var bara en illustration. Terminologin är dock något blandad.
Högt-lågt förekommer, som IÖ påpekade både i frekvensdiskusioner, som i amplituddito,
men t.ex. i spelande eller sjungande sammanhang används högt-lågt oftare avseende frekvensen och starkt-svagt avseende amplituden.
Att använda starkt-svagt i om ljudstyrka är ju också logiskt med tanke på att det ju faktiskt heter förstärkare och inte förhöjare.
Högfrekvent och lågdito får mig snarare att tänka på förekomsttäthet av diskreta entiteter (högfrekvenshandel av aktier, "han uppträdde frekvent berusad", osv),
och skulle i mitt tycke ytterligare komplicera soppan, fastän det är lätt att förstå.
Mina femtio öre...nej min enkrona i samtalet är:Högt-lågt (high - low) för frekvenser (tonhöjd)
Starkt-svagt (loud - quiet) för amplitud (ljudstyrka)
Högfrekvent - lågfrekvent (frequently - infrequently) för förekomsttäthet (ofta - sällan)
P.S. Vi skulle ju i såfall kunna lansera begreppet lågtalare om bas- eller inframoduler...
30Hzbone skrev:Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver
och på samma sätt uttrycker jag mig när jag lyssnar på musik i levande eller återgiven form.
Kanske ngn form av musikerskada.
Men det blir +1 från Oxie till Täby
Nattlorden skrev:30Hzbone skrev:Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver
och på samma sätt uttrycker jag mig när jag lyssnar på musik i levande eller återgiven form.
Om någon ber dig spela lite högre, går du upp en oktav då, eller transponerar du en ton eller två?
Nattlorden skrev:30Hzbone skrev:Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver
Om någon ber dig spela lite högre, går du upp en oktav då, eller transponerar du en ton eller två?
IngOehman skrev:
Kanske är det olika på olika ställen i Landet, men jag har faktiskt aldrig i
musiksammanhang hört någon be någon annan att "spela högre" när de
varit låga.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Kanske är det olika på olika ställen i Landet, men jag har faktiskt aldrig i
musiksammanhang hört någon be någon annan att "spela högre" när de
varit låga.
Vh, iö
30Hzbone skrev:Ingetdera. men om ngn ber mig spela högre så menas nog
att jag skall satsa en tiotusing till på att Nattlorden tar hem Scandinavian Masters 2013.
penke62 skrev:Ett stort tack till Nahaz för en generöst erbjuden och mycket trevligt genomförd lysnningskväll. Klart intressant att jämföra sina egna skivor på olika system, i Nahaz fall med och utan basmoduler. Nu har jag en väsentligt klarare bild av hur Pi60 låter "på riktigt". Tack också för bra musiktips.
Henrik
zookaloo skrev:penke62 skrev:Ett stort tack till Nahaz för en generöst erbjuden och mycket trevligt genomförd lysnningskväll. Klart intressant att jämföra sina egna skivor på olika system, i Nahaz fall med och utan basmoduler. Nu har jag en väsentligt klarare bild av hur Pi60 låter "på riktigt". Tack också för bra musiktips.
Henrik
Dela gärna med dig av dina erfarenheter, jag blev väldigt nyfiken nämligen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster