Kan ett par inotoppar vara rätt för mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-14 09:37

Vet inte hur lätt det blir att få lyssna eller få låna hem ett par i14 i Umeå eller dess kringområde riktigt...Kanske finns någon i14-ägare i närheten, men ingen jag vet av.

Men man skulle väl försökt fara förbi Hasse om han har tid någon kväll bara för att testa de större modellerna som ni är inne på. Har egentligen inte lyssnat när man varit där utan det har mest varit projektortester osv :)

Ska nog även prova Elacs större modeller också, deras JET (?) banddiskant har imponerat på mig tidigare.

Man ska inte stressa fram ett sånt här köp. Jag personligen vill kunna sitta nöjd MÅNGA år när jag väl uppgraderat denna gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-14 10:40

JonasW skrev:Man ska inte stressa fram ett sånt här köp. Jag personligen vill kunna sitta nöjd MÅNGA år när jag väl uppgraderat denna gång.

Klokt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-14 11:33

zartok skrev:Finns säkert ingen högtalare som är perfekt för alls. bästa jag hört är magnepans toppmodeller och Blade. jag kan dock se mig hellre leva med magnepans än med blade av utrymmesskäl samt pga diskanten som är helt otrolig hos magnepan (i deras banddiskanter). Samtidigt så är ju maggies inte gjorda för att spela högt med, det klarar väl inga elektrostater bättre än ett par vanliga högtalare.

Elektrostater har Magnepan aldrig varit. Även elektrostater kan spela starkt men det krävs ofta att lågbasen återges av något annat. De elektrostater som spelar tillräckligt starkt för de allra flesta blir dessvärre extremt stora och dyra, t.ex. de sedan många konkursade Acoustat 8. Magnepan har det lite lättare men det är nog de äldre Tympani IV och IVa som bästa klarar högre ljudnivåer. Dagens toppmodell MG 20.7 ligger nog lite efter när det gäller att spela starkt. Inga dipoler är lämpliga för subbas/infra.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-14 11:46

ja, magnestater naturligtvis =D

jag var och lyssnade på inosar i en bio i holmsund igår. jag måste säga att diskanten skötte sig OTROLIGT bra! jag tog med min mest diskantprovocerande musik, och inte ens i ÖRONBEDÖVANDE 80 db blev det jobbigt. jepp, jag hade med mig mätare. ja, vi kunde prata med varandra om vi höjde rösten endel och satt nära.

det som jag måste säga imponerade mest var... ja, allt. men speciellt speciellt röster. vi kollade slutet på sagan om ringen och det var helt makabert hur bra röster lät. så otroligt mänskligt. det var verkligen som man förväntar sig att röster ska låta om man är en mikrofon.

jag har redan annonserat efter inosurrar och inocenter (om det finns några relativt små). kan tänka mig en ensam topp som center också, för oavsett vad jag kommer att välja för högtalare så måste jag ha dom där rösterna!

vidare, måste säga att jag blev rått imponerad över inos ambiencehögtalare a2. jag har annonserat efter a1 och a2, vill ha MÄNGDER av dessa i mitt rum och seriekoppla dessa så att jag får många kanaler hemma. det mest attraktiva är att dom är så pass små, och troligtvis så lättdrivna att mina yamaha 3067 kan driva ett par stycken utan problem (idag driver den inget).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-14 11:50

just ja, jag ska berätta om min provlyssning av magnepan 3.7, högtalaren som är hyllad som det stora värsta bästa steget för magnepan.

kortfattat... den sög råfett! RÅÅÅÅFETTTT! jag ska berätta varför.

i ett rum, med heltäckningsmatta, draperier och sänkt tak (tack vare absorbenter) så tycker man att det skulle låta bra. icket. det skar och hade sig i mina öron hela tiden, även på samtalsnivåer gjorde det hiskerligt ont. det var bland dom värsta upplevelserna jag varit med om, riktigt sjukt hemskt!

jag fattar inte vad som hänt, men det var nog fan värre än klipsch för mina öron. fy fan rent utsagt, det mest smärtsamma jag hört i hela mitt liv. nej, jag hade inte betalt 10.000 för dom, om jag var tvingad att behålla dom. inte ens 5000. att magnepan har förstört 3.5'ans otroliga ljud och sen satt ett pris på 67.000 kr på dessa MISSFOSTER är för mig helt oförklarligt. total jävla megakatastrof!!!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-14 12:20

zartok skrev:inte ens i ÖRONBEDÖVANDE 80 db blev det jobbigt.

Aja... börjar väl inte klassas som starkt innan 85... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-12-14 12:57

zartok skrev:ja, magnestater naturligtvis =D

det som jag måste säga imponerade mest var... ja, allt. men speciellt speciellt röster. vi kollade slutet på sagan om ringen och det var helt makabert hur bra röster lät. så otroligt mänskligt. det var verkligen som man förväntar sig att röster ska låta om man är en mikrofon.

vidare, måste säga att jag blev rått imponerad över inos ambiencehögtalare a2. jag har annonserat efter a1 och a2, vill ha MÄNGDER av dessa i mitt rum och seriekoppla dessa så att jag får många kanaler hemma. det mest attraktiva är att dom är så pass små, och troligtvis så lättdrivna att mina yamaha 3067 kan driva ett par stycken utan problem (idag driver den inget).

Ja så är det. När man väl hör Ino under rätta förutsättningar så det typ kört :P Så var det för mig iaf..bara Ino som gäller nu för tiden. Och jag var MYCKET spektisk innan. Men ljudet talar för sig själv.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-12-14 13:07

Hev eder icke ner i Inohålet, det är bottenlöst och fullt av frestelser. Den som kikar ner i hålet vill ofta ner och leka och kommer aldrig upp därifrån :) 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-14 13:09

Ne det är en jäkla fälla .... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-14 13:31

Nåväl, just nu har jag hemma ett par volent vl2 som jag testar. dessa är... det låter precis som inos men med en lite lite finare diskant (patenterad dubbelband). Jag ska köra dessa över helgen och sen bestämma mig. men om jag ser till hur dessa låter och hur inobion låter så måste jag säga att det låter extremt lika. volent ska tydligen jobba efter true fidelity, och jag må hålla med. upplever dessa pyttelite ljusa och det var inosarna också, men då var jag van att höra varmt ljud också :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-14 14:12

zartok

Får inte det två posterna om Magnepan att gå ihop riktigt. I den ena hyllar du dem och i den andra sågar du vid fotknölarna.

Jag har hört 3.7 nästan direkt ur förpackningen. Lite lätta i basen men diskanten var fantaskiskt bra. Även ljudbildens precision imponerade. Mina egna 3.6 låter hemma hos mig mera balancerat än de 3.7 jag lyssnade på i ett rum av ungefär samma storlek. Dock skulle jag villa ha lite mera drag i lågbasen, som hos mina nu trasiga Tympani.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-14 14:20

zartok skrev:just ja, jag ska berätta om min provlyssning av magnepan 3.7, högtalaren som är hyllad som det stora värsta bästa steget för magnepan.

kortfattat... den sög råfett! RÅÅÅÅFETTTT! jag ska berätta varför.

i ett rum, med heltäckningsmatta, draperier och sänkt tak (tack vare absorbenter) så tycker man att det skulle låta bra. icket. det skar och hade sig i mina öron hela tiden, även på samtalsnivåer gjorde det hiskerligt ont. det var bland dom värsta upplevelserna jag varit med om, riktigt sjukt hemskt!

jag fattar inte vad som hänt, men det var nog fan värre än klipsch för mina öron. fy fan rent utsagt, det mest smärtsamma jag hört i hela mitt liv. nej, jag hade inte betalt 10.000 för dom, om jag var tvingad att behålla dom. inte ens 5000. att magnepan har förstört 3.5'ans otroliga ljud och sen satt ett pris på 67.000 kr på dessa MISSFOSTER är för mig helt oförklarligt. total jävla megakatastrof!!!!

Det där låter väldigt konstigt för mig: Maggisarna har rätt mycket egenheter för sig, men, jag har aldrig hört dem låta vasst på det viset du beskriver dem. Nu har jag inte hört 3.7 vad jag kan minnas, men, 3.6 är helt magisk musikspelare.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-12-14 14:21

zartok skrev:ja, magnestater naturligtvis =D

jag var och lyssnade på inosar i en bio i holmsund igår. jag måste säga att diskanten skötte sig OTROLIGT bra! jag tog med min mest diskantprovocerande musik, och inte ens i ÖRONBEDÖVANDE 80 db blev det jobbigt. jepp, jag hade med mig mätare. ja, vi kunde prata med varandra om vi höjde rösten endel och satt nära.

jag har redan annonserat efter inosurrar och inocenter (om det finns några relativt små). kan tänka mig en ensam topp som center också, för oavsett vad jag kommer att välja för högtalare så måste jag ha dom där rösterna!

Grattis, du har hittat din högtalare!
/avundsjuk
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-14 15:49

RogerGustavsson skrev:zartok

Får inte det två posterna om Magnepan att gå ihop riktigt. I den ena hyllar du dem och i den andra sågar du vid fotknölarna.

Jag har hört 3.7 nästan direkt ur förpackningen. Lite lätta i basen men diskanten var fantaskiskt bra. Även ljudbildens precision imponerade. Mina egna 3.6 låter hemma hos mig mera balancerat än de 3.7 jag lyssnade på i ett rum av ungefär samma storlek. Dock skulle jag villa ha lite mera drag i lågbasen, som hos mina nu trasiga Tympani.

det är ju det som är så märkligt! mina 3.5 har låtit hur underbart som helst, men när jag lyssnade till nya "förbättrade" 3.7 så höll jag på att dö. jag vete fan vad dom har pysslat med, men det var total katastrof! magnepans 3.5 hade den bästa diskanten jag dittills lyssnat på, nu är 3.7 bara... sopnedkast.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino