piM eller piX?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tomatsill

piM eller piX?

Inläggav tomatsill » 2013-09-24 08:08

Hej, jag ska införskaffa nya högtalare. På rekommendation har jag tittat närmare på Ino Audio. Av budget och praktiska skäl ligger piM och piX närmast till hands. Som jag förstått det är piM tänkt att användas till ett separat system, medan piX som B-högtalare till ett befintligt system. Jag skall använda högtalarna som enda högtalare till min NAD C 320BEE. Förstärkaren levererar enligt specifikation 2x50 W (17 dbW) med SNR 117 vid ref rated power.

Så till min fråga. Är piM det logiska valet för mig (rent tekniskt sett) och passar piM och min förstärkare utan att riskera att åsamka varandra skada?

Tack på förhand!

P.S. Jag läste i en tråd att det finns en modell som heter piMx, en piM i en piX-låda vilket ger ett lägre djup. Intressant!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-24 08:16

Tänker på din andra tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1564937&highlight=#1564937

Med tanke på den skulle jag inte rekommendera nåot av det du funderar på i den här tråden.

Som huvudhögtalare rekommenderar jag piP eller någon annan högtalare som du köper begagnad.

Du kommer inte bli nöjd med någon av de du nämner här som huvudhögtalare i en 10K anläggning, det är iallafall min övertygelse.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tomatsill

Inläggav tomatsill » 2013-09-24 09:25

Tack för din feedback!

Så här tänkte jag. Jag behåller min förstärkare och köper enbart nya högtalare. Jag vet inte om Ingvar gillar att hans priser publiceras offentligt men totalpriset blir på piM/piX + det jag betalade för NAD:en, omkring 2000 kr (egentligen ser jag förstärkaren som en sunk cost, men visst, den bidrar till totalkostnaden för systemet). Det blir hur som helst betydligt lägre än min originalbudget för nyinvestering, den måste inte maxas.

Jag förstår att ett par piP ger en bättre upplevelse, men jag vill gärna köpa nytt från Ino. Dels för att han skall kunna tjäna en slant, och dels för den generösa garanti han erbjuder första ägaren.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2013-09-25 18:07

Magnus rådde mig på samma sätt som han nu råder dig. Det är ett bra råd.

...och köper du högtalarna i monteringsats så har du råd.

Mycket för pengarna.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Återgå till Wänner af Ino