Så mycket bättre!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Så mycket bättre!

Inläggav Conan » 2013-10-06 21:26

För nån månad sen köpte jag ett par pi60 signatur begagnat på Hifimagasinet/Blocket, och de fick ersätta mina 10 år gamla piP i vardagsrummet. Innan köpet av piP var jag såklart i Inos källare och lyssnade, men bestående minnet därifrån var inte direkt jämförelsen mellan piP och pi60 utan all annan rolig lyssning på multikanal och höjdåkande "skrapljud". PiP köptes som sagt efter det och de ersatte ett par Dynaudio Contour 1.3se med den äran. De har sen skänkt mycket lyssningsglädje genom åren.

Köpet av pi60s var lite en rövare måste medges. De var fina, säljaren verkade seriös och jag kunde få dem hemskickade på ett säkert & bra sätt trots att ägaren fanns i Kalix. Jag ville ha ett par pi60 och nu fanns möjligheten att få t.o.m. signaturen till ett OK pris, och jag slog till.

Ljudmässigt förväntade jag mig faktiskt inte någon riktigt avsevärd uppgradering:

1 PiP lät redan de väldigt bra i mina öron. Vissa lyssnare jag hört om uppfattar bytet till pi60 som t.o.m. en nedgradering om dessa t.ex. inte passar lyssningsrummet. Tänk om det skulle låta sämre - nåja jag kan ju alltid sälja dem vidare i så fall.
2. Jag bor i en väldigt lyhörd lägenhet och har därför inga möjligheter att kunna spela ens en bråkdel av vad som behövs för att pi60s ska börja svettas.
3. När många här på faktiskt ska beskriva skillnaden mellan piP och pi60 nämns ofta förmågan att spela starkt som den största "fördelen", annars uppges de vara väldigt lika. Möjligen sägs pi60 vara betydligt bättre i ett större rum tack vare annan spridning, men jag har inte så vansinnigt stort vardagsrum ändå tänkte jag ju...

Så lite förvånad måste jag nu säga att jag är när pi60s visar sig spela på ett helt annan nivå än mina gamla trotjänare! Upplösningen och "separationen" är betydligt bättre och jag hör nya saker i skivor jag lyssnat på i 20 år. Det finns en slags obehindrad mjukhet och värme i ljudet som bara är sååååå beroendeframkallande, men när det smäller till hoppar jag till i soffan trots den låga volymen. Mina hörlurar hänger och samlar damm på sina hängare, för när det nu blir lite senare lyssnar jag mycket hellre vidare på högtalarna med låg volym t.o.m. liggandes i soffan (som nu).

Det skulle nu vara kul att höra andras erfarenheter som gjort bytet mellan piP(s) till p60(s). Har ni fått den upplevelse av stor förbättring jag hör, eller var skillnaden i förhållande ganska liten. Idéer om vad det i så fall kan bero på?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-06 21:36

Jag får nog lov att hålla med. Trots att Ino utan tvekan är det märket som jag vet om som har mest likt "sound" på sina högtalare så är det allt ett steg upp i kvalité från de mindre modellerna till i14/pi60 och de större.

Lägre dist såklart, men också en ökad tydlighet, artikulation, upplösning, ljudbild. Allt är liite bättre.
Tillsammans ger det en mer än liten skillnad tycker jag.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2013-10-06 21:54

Jag tycker faktiskt inte att pi60 spelar så mycket bättre än piP, piP har en så snygg spridning så skillnaden när man går runt i rummet är betydligt mindre. pi60 kan spela starkare, och lite djupare, men ställer jag upp båda bredvid varandra i mörkret så är det ingen aha-upplevelse att switcha till pi60 i alla fall.

Nu har jag inga pi60s, men ändå. piP är fortfarande den högtalare som har imponerat mest på mig någonsin.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-06 22:04

Det kanske på pappret inte borde skilja värst mycket, men personligen tycker jag väldigt mycket om signaturelementen i ljudkvalité.

piP har sina fördelar med den otroliga spridningen, vilket kan ge fördelar i vissa rum, men i ren och skär naturlighet ligger pi60s bra mycket närmre det ultimata målet. Pris/prestanda? Där vinner nog ändå piP...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-10-06 22:21

Det verkar vara lite som jag misstänkte; vissa upplever en större skillnad medan andra tycker inte det skiljer så mycket. Det bör väl vara personliga preferenser (gillar piPs spridning t.ex.) eller akustiska förutsättningar som förklarar detta?

Vad gäller de akustiska förutsättningarna hemma hos mig så skulle jag mellan tummen gissa att piP hade det mer anpassat för dess "behov" än jag har (hunnit fixa) till pi60.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2013-10-07 11:01

Jag trodde att pi60s skulle bli min sista högtalare. Men när jag nyligen fick möjlighet att uppgradera till i32s så tvekade jag ej. Och vilket "tryck" det är i alla detaljer (kan man säga så?). Virvelslagen är så artikulerade att man blir mörkrädd. Påminner om de skillnader som du upplever mellan piP och pi60s men ett steg till.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-07 11:10

vr6jos skrev:Jag trodde att pi60s skulle bli min sista högtalare. Men när jag nyligen fick möjlighet att uppgradera till i32s så tvekade jag ej. Och vilket "tryck" det är i alla detaljer (kan man säga så?). Virvelslagen är så artikulerade att man blir mörkrädd. Påminner om de skillnader som du upplever mellan piP och pi60s men ett steg till.

Skall bli intressant om jag kommer att skriva under på det eller ej när jag har båda systemen intrimmade så småningom.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Så mycket bättre!

Inläggav Rydberg » 2013-10-07 12:02

Conan skrev:Det skulle nu vara kul att höra andras erfarenheter som gjort bytet mellan piP(s) till p60(s). Har ni fått den upplevelse av stor förbättring jag hör, eller var skillnaden i förhållande ganska liten. Idéer om vad det i så fall kan bero på?

Kan nog skriva under på skillnaderna, jag har för värvarande både piP och pi60s och pi60s spelar renare, med stabilare lyssningsfönster, men framförallt mjukare utan att tappa detaljer. pi60s låter rundare och mindre "ettrigt" än piP, mer musikaliskt(!) och flödande helt enkelt :P

Kanske inte hörs via nån sketen Denon-förstärkare dock men kopplar man riktigt bra elektronik till är detta uppenbart.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-07 12:05

Rydberg skrev:
Conan skrev:Det skulle nu vara kul att höra andras erfarenheter som gjort bytet mellan piP(s) till p60(s). Har ni fått den upplevelse av stor förbättring jag hör, eller var skillnaden i förhållande ganska liten. Idéer om vad det i så fall kan bero på?

Kan nog skriva under på skillnaderna, jag har för värvarande både piP och pi60s och pi60s spelar renare, med stabilare lyssningsfönster, men framförallt mjukare utan att tappa detaljer. pi60s låter rundare och mindre "ettrigt" än piP, mer musikaliskt(!) och flödande helt enkelt :P

Kanske inte hörs via nån sketen Denon-förstärkare dock men kopplar man riktigt bra elektronik till är detta uppenbart.

Det krävs förmodligen att rummet är bra lämpat också för att man ska tillgodogöra sig finliret från de större systemen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-07 12:06

RogerGustavsson skrev:
Rydberg skrev:

Det krävs förmodligen att rummet är bra lämpat också för att man ska tillgodogöra sig finliret från de större systemen.

Jag skulle säga att rummet är betydligt mycket viktigare än förstärkaren iaf ;)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-10-07 13:45

vr6jos skrev:Jag trodde att pi60s skulle bli min sista högtalare. Men när jag nyligen fick möjlighet att uppgradera till i32s så tvekade jag ej. Och vilket "tryck" det är i alla detaljer (kan man säga så?). Virvelslagen är så artikulerade att man blir mörkrädd. Påminner om de skillnader som du upplever mellan piP och pi60s men ett steg till.

Det där lät ju inte bra... :lol:

RogerGustavsson skrev:Det krävs förmodligen att rummet är bra lämpat också för att man ska tillgodogöra sig finliret från de större systemen.

Nja, fast jag vet inte... Det känns som att pi60(s) är en helt annan högtalare än piP och jag skulle inte ta det för helt orimligt att skillnaden kanske t.o.m. skulle kunna bli ännu större i ett sämre rum än mitt. Är det nån som jämfört i ett "dåligt" rum?

Men när det gäller skillnaden mellan pi60s och i32s eller bara mellan "vanliga" och signatur oavsett modell, kan jag mycket väl tänka mig att skillnaden drunknar fort om rummet inte är bra.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-10-07 13:47

RogerGustavsson skrev:
Rydberg skrev:

Tycker att man hör den bättre renheten "igenom rummet" om man är van vid det. Även om mitt rum är tämligen opreppat så hörs tydlig skillnad mellan piP och pi60s (och även mellan elektroniken jag har för att driva).
Senast redigerad av Rydberg 2013-10-07 13:47, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2013-10-07 13:47

Skriver under på det, har haft en Denon hembioförstärkare under ca 2 år, bytte till Krell nyligen och det blev ett rejält lyft!

piP är bra för sin storlek och till sitt pris men har lite att hämta mot en välbyggd golvare så som pi60s eller liknande.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-10-09 06:28

Förstärkare ja... jag driver pi60s med en rörstärkare med KT-90 på utgången och steget kopplat "Ultra-linear". Hade stärkaren i Triod-läge med piP men tyckte UL passade bättre för pi60s (mer effekt, mindre upplevd mjukhet). Det finns ju en konjugatlänk till pi60 som väl är till för att jämna till impenadskurvan. Har någon här lyssnat på samma pi60(s) med och utan den länken och kan säga nåt om resultatet?

U1 skrev:piP är bra för sin storlek och till sitt pris men har lite att hämta mot en välbyggd golvare så som pi60s eller liknande.

Jag lutar nog mot att piP är en så välkonstruerad liten högtalare, att det nog inte är omöjligt att någon skulle kunna föredra den framför pi60 under förefintliga förutsättningar och personliga preferenser.

Återgå till Wänner af Ino