För nån månad sen köpte jag ett par pi60 signatur begagnat på Hifimagasinet/Blocket, och de fick ersätta mina 10 år gamla piP i vardagsrummet. Innan köpet av piP var jag såklart i Inos källare och lyssnade, men bestående minnet därifrån var inte direkt jämförelsen mellan piP och pi60 utan all annan rolig lyssning på multikanal och höjdåkande "skrapljud". PiP köptes som sagt efter det och de ersatte ett par Dynaudio Contour 1.3se med den äran. De har sen skänkt mycket lyssningsglädje genom åren.
Köpet av pi60s var lite en rövare måste medges. De var fina, säljaren verkade seriös och jag kunde få dem hemskickade på ett säkert & bra sätt trots att ägaren fanns i Kalix. Jag ville ha ett par pi60 och nu fanns möjligheten att få t.o.m. signaturen till ett OK pris, och jag slog till.
Ljudmässigt förväntade jag mig faktiskt inte någon riktigt avsevärd uppgradering:
1 PiP lät redan de väldigt bra i mina öron. Vissa lyssnare jag hört om uppfattar bytet till pi60 som t.o.m. en nedgradering om dessa t.ex. inte passar lyssningsrummet. Tänk om det skulle låta sämre - nåja jag kan ju alltid sälja dem vidare i så fall.
2. Jag bor i en väldigt lyhörd lägenhet och har därför inga möjligheter att kunna spela ens en bråkdel av vad som behövs för att pi60s ska börja svettas.
3. När många här på faktiskt ska beskriva skillnaden mellan piP och pi60 nämns ofta förmågan att spela starkt som den största "fördelen", annars uppges de vara väldigt lika. Möjligen sägs pi60 vara betydligt bättre i ett större rum tack vare annan spridning, men jag har inte så vansinnigt stort vardagsrum ändå tänkte jag ju...
Så lite förvånad måste jag nu säga att jag är när pi60s visar sig spela på ett helt annan nivå än mina gamla trotjänare! Upplösningen och "separationen" är betydligt bättre och jag hör nya saker i skivor jag lyssnat på i 20 år. Det finns en slags obehindrad mjukhet och värme i ljudet som bara är sååååå beroendeframkallande, men när det smäller till hoppar jag till i soffan trots den låga volymen. Mina hörlurar hänger och samlar damm på sina hängare, för när det nu blir lite senare lyssnar jag mycket hellre vidare på högtalarna med låg volym t.o.m. liggandes i soffan (som nu).
Det skulle nu vara kul att höra andras erfarenheter som gjort bytet mellan piP(s) till p60(s). Har ni fått den upplevelse av stor förbättring jag hör, eller var skillnaden i förhållande ganska liten. Idéer om vad det i så fall kan bero på?