Komorok skrev:Var då och varför?
Sidoreflexen och 'fråga Ingvar'

Sen beror det kanske på vad man menar med tjocka täta. Det skall i alla fall inte vara 'högtalartyg' utan tyngre sammetstyg som inte reflekterar så mycket ljus. Fidelio Velvet kanske?
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Var då och varför?
Nattlorden skrev:Komorok skrev:Var då och varför?
Sidoreflexen och 'fråga Ingvar'
Sen beror det kanske på vad man menar med tjocka täta. Det skall i alla fall inte vara 'högtalartyg' utan tyngre sammetstyg som inte reflekterar så mycket ljus. Fidelio Velvet kanske?
Komorok skrev:Ja det vågar jag inte sia om. Men hur stor bredd av rummet finns kvar och hur tätt kommer högtalarna att stå? Vet man det kan man ju ändå jämföra lite mot hur det har gjorts i andra rum.
Kan då nämna att mitt rum är 4,2m brett och topparna står så nära sidväggarna det går. IÖ har inte ritat mitt rum (men vi har diskuterat det mycket tillsammans) och jag valde att bygga gälar. Jag har tänkt att ha sammetsgardiner utanpå gälarna.
Komorok skrev:Ja det vågar jag inte sia om. Men hur stor bredd av rummet finns kvar och hur tätt kommer högtalarna att stå? Vet man det kan man ju ändå jämföra lite mot hur det har gjorts i andra rum.
Kan då nämna att mitt rum är 4,2m brett och topparna står så nära sidväggarna det går. IÖ har inte ritat mitt rum (men vi har diskuterat det mycket tillsammans) och jag valde att bygga gälar. Jag har tänkt att ha sammetsgardiner utanpå gälarna.
DVD-ai skrev:Komorok skrev:Ja det vågar jag inte sia om. Men hur stor bredd av rummet finns kvar och hur tätt kommer högtalarna att stå? Vet man det kan man ju ändå jämföra lite mot hur det har gjorts i andra rum.
Gälarna som är så nygga ! :O
synd att gömma dom, det blir en himla rolig design detalj tycker jag
DVD-ai skrev:Nu gällde mitt uttalande just Findus gälar då
Men allmänt så är dom okey att ha synligt oftast tycker jag.
Myckes passar bra i rummet på något vis...
denim44demon skrev:Ok, det pendlar lite här tycker jag.Men om jag går tillbaka till grundfrågan så kan det alltså finnas en mening med att ha en relativt tät sammetsgardin framför dämpning en bit längs med t.ex. långsidorna i ett rum och att dämpet ( eller gälarna) bakom ändå fyller sin funktion (och samtidigt hjälper gardinen till med t.ex. efterklangsproblem).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster