Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Byt högtalare, eller skrota basmodulerna. Funderat på det?
adzer skrev:Testa olika invinklingar och testa även att flytta lyssningsplats både fram och bak.
Hur brett isär står dem och på vilket avstånd sitter du?
Komorok skrev:Ta bort basmodulerna och ställ pi60 där piP fungerade och flytta tillbaka soffan. Då kan du göra en rättvis jämförelse. Fungerar det inte då så prova andra högtalare eller mecka mer med akustiken.
zartok skrev:Man kan testa att blindrikta dom. En polare riktar och "vandrar" med högtalaren i ett område där högtalaren ska låta bra medans du sitter och lyssnar, men blundar. När du hör att det låter bra gör man samma sak med den andra högtalaren. Nu ska ino iofs stå på ett speciellt sätt, men man kan testa även med inogrejjer om dom inte fungerari ditt rum med rekommendationerna som följer med
JConsul skrev:Som ni ser så är jag helt värdelös på att citera flera inlägg, eller egentligen för lat för att klippa och klistra när jag sitter med läp-toppen. Så jag fortsätter med separata inlägg för varje quote.Komorok skrev:Ta bort basmodulerna och ställ pi60 där piP fungerade och flytta tillbaka soffan. Då kan du göra en rättvis jämförelse. Fungerar det inte då så prova andra högtalare eller mecka mer med akustiken.
Jag har kopplat ur basmodulerna och ska prova flytta dem ikväll. Jag har inte haft möjlighet att ställa dem på annat ställe tidigare (de står mellan pi60) men nu när jag byggt om stereoracket så kanske det går att ordna en permanent lösning för det. Men det kommer bli knivigt när jag har fyra till om ett par veckor! Men funkar ljudbilden så får det så lov att bli så!
Rummet är 20 kvm typ, det blir sex 120 liters basmoduler, två pi60, stereohylla, tresitssoffa, två fåtöljer, två bord, fyra bokhyllor, två gitarrförstärkare osv. Trångt!
/Jimmy
Edit: två bord, inte tå bord.
Elfsberg skrev:Nä. Man ska ställa upp dem enligt konstruktörens rekommendation och sen göra små justeringar.
JConsul skrev:Zartok: Jag har sådana dämpskivor själv. Tack iaf.
Sprudel: Ni måste prata högre, ANVÄND STORA BOKSTÄVER TACK!!!
Jag har flyttat basmodulerna flyttat in högtalarna där piP stod, alldeles utanför projektorduken så nu är de på EXAKT samma ställe förrutom att pi60 har bredare baffel förstås.
Ljudbilden föll, bokstavligt talat, det låter som musikerna står på knä och lirar eller att de står i publiken och jag är uppe på scenen. Det låter "djupare" men lägre/smalare i horisontalplanet. Skumt.
Tycker att de spelar bättre "3D" än tidigare men det skiljer ju mellan inspelningar också, får prova ett tag och se.
Det verkar som att alla är ense om att det är högtalarplaceringen som är problemet iaf.
Fan vad flummigt det låter när jag försöker beskriva ljudbilden.
/Jimmy
MagnusÖstberg skrev:Byt högtalare, eller skrota basmodulerna. Funderat på det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster