Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:I så små rum blir basproblemen enorma. Jag hade satsat på i6+profP-4 för att ha någon chans alls att få bukt med rumsmoderna. CR80s hade jag inte köpt. Det lär finnas övergripande behov av eq ändå och då topparna säkerligen inte kan stå nära sidväggarna om de delas vid 80Hz så hade jag skaffat ett flexiblare filter. Således MiniDSP. Om kostnaden för en akustiker finns så vore det fantastiskt för basmodulplaceringen blir inte helt lätt.
Lycka till.
paa skrev:Varför inte även ta med Guru Junior i spekulationerna?
schmutziger skrev:pi60+bs60 i rå mdf?
vr6jos skrev:Finns ju en herre här på forumet som har profPx4 till salu. Bara att slå till!!
Ska du dela räcker det väl med ip, eller?
Heavy skrev:Ska jag ha basmoduler så är 2st max, och isåfall placerade under topparna som skrev inledningsvis. Så det finns inte så mycket utrymme för att placera runt dem, akustiker eller ej.
Almen skrev:Ja, man får nog köra med heltäckningsmatta, dämpning bakom väggarna och annat mysigt.
AndreasArvidsson skrev:Almen skrev:Ja, man får nog köra med heltäckningsmatta, dämpning bakom väggarna och annat mysigt.
Ja mysigt skall det vara. Det mår både du och högtalarna bra av
AndreasArvidsson skrev:pi60 eller i6 + basar säger jag.
Avståndet för pi60 är lite i kortaste laget, men det kan nog gå på håret sas. Jag tycker du borde höra med Öhman här.
Föresten om rummet är 3.2meter långt bör du inte få lite mer än 2meters lyssningsavstånd? Du skrev att du inte hade soffan helt mot väggen, men det kanske det kan vara värt för att få ljudbilden att gå ihop isf. Det är ju något som du kan laborera med om du köper pi60.
i6 kan jag dock lova fungerar bra på det avståndet.
henrikwiklund skrev:Ser du film eller spelar mycket bastung musik på hög volym?
Om inte.
Min förra hembio som du ser på min profil var 2,8 bred och 3,9-4 lång, dvs marginellt större än ditt rum. Jag körde utan basar i typ 6 månader när mitt slutsteg till dessa gick sönder. Det funkade jättebra förutom om man såg någon film på högvolym med bastunga explosioner.
Om du inte har för långt till öhman skulle jag börja med piP och sen antingen utöka med basar eller uppgradera till pi60 beroende på behov.
Ett par prof.x (bs60) är ju dock alltid trevliga oavsett om man har pip eller annat
Nattlorden skrev:Jag kör piP till profX-4 i mitt lilla tvrum och det spelar på bra. Där är det väl t.o.m. fråga om jag ens har två meter...
Det BÖR räcka, men jag har ju sprungit på både volym och bastokar som ger MIG gråa hår...
AndreasArvidsson skrev:Hej hej och välkommen till faktiskt!
1.
Jag som haft både piP i fullregister, delade samt i6 kan säga att jag tycker att i6 är värd det extra priset var dag i veckan.
i6 + profX-2 skulle jag rekommendera. Alternativ i6 + hembyggda basar om du har den möjligheten.
Storleken är inte ett problem. Du kan sitta ära i6 med bra resultat. Kan du bara få ca 1.5m mellan baffel och öronen så är det bra nog enligt mig.
2. Vågar inte svara på det. Jag har hört bra ljud i en sådan uppställning, men jag vågar inte lova att det kommer bli det i ditt fall.
3.
Jag tycker att Marantz gör mycket fina receivers. Jag har själv en SR5005 som jag kan rekommendera om du hittar någon. Den nya 5007 är säker helt ok den med, men den har jag aldrig hört så ta mig inte på orden där.
Jag skulle inte dela i förstärkaren. Har du inte råd med ett cr80s så köp en miniDSP är mitt tips.
4.
Skicka mig ett pm med din epostadress så fixar jag det.
AndreasArvidsson skrev:Hej hej och välkommen till faktiskt!
1.
Jag som haft både piP i fullregister, delade samt i6 kan säga att jag tycker att i6 är värd det extra priset var dag i veckan.
i6 + profX-2 skulle jag rekommendera. Alternativ i6 + hembyggda basar om du har den möjligheten.
.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster