Inkoppling, Ino Audio A1

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Inkoppling, Ino Audio A1

Inläggav Fostex » 2014-02-10 19:35

Jag är mitt uppe i monteringen av mina 6 A1'or.
I min förra lägenhet monterade jag upp 4 av dem lite provisoriskt, bara för att kunna testa, men den här gången har jag bestämt mig för att vara lite seriösare.

Jag har främst två funderingar:
1. Vilken typ av anslutningsledning är OK till dessa när vi pratar om längder om ca 10 meter? Tidigare körde jag EKU, är denna för klen för de här avstånden?
Vill minnas att det kablage jag sett driva A2 i IÖ's demorum är av klenare sort.

2. De två högtalarna som monteras på bakväggen kommer att hamna närmre lyssningsplatsen än de övriga, bör jag koppla dessa som surr back och köra 7.1 i stället? Det blir ju fint att kunna sänka nivån och kompensera dem för avståndet, men jag misstänker att min Marantz-receiver inte kommer att skicka vidare surroundkanalerna till SBR/SBL, utan matriskoda fram 7.1 i stället. Smaksak kanske, men jag är intresserad av dina erfarenheter/åsikter!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-10 20:13

EKU går utmärkt i den längden.

Jag hade satt dem som surround back, och låta receiverna välja om de blir surround back eller surround beroende på material.

Men jag hade nog spanat efter två till för 3+1+1+3...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-10 20:29

Tack för bra svar Nattis!

Fungerar EKU även om jag drar en "matarledning" till 2 eller 3 A1 och sedan kopplar vidare (tänk "daisy chain")?
Eller bör jag dra en ledning per högtalare från förstärkaren?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-10 20:34

Fostex skrev:Tack för bra svar Nattis!

Fungerar EKU även om jag drar en "matarledning" till 2 eller 3 A1 och sedan kopplar vidare (tänk "daisy chain")?
Eller bör jag dra en ledning per högtalare från förstärkaren?

Jag har enkilda till surround back och "daisy chain" på mina sidor surround själv, och då jag dragit längs taklist och så, så är jag nog över 10m.

Att dra enskilda ledningar beror väl på hur mycket du vill planera för framtida format då du vill mata dem separat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Wänner af Ino