Det skulle inte vara så att det är signaler >20 kHz som bränner säkringen, t.ex. av en självsvängande förstärkare?
Fast då borde ju diskantsäkringen såklart ha brunnit också, eller det beror kanske på filterkonstruktionen...
Moderator: Redaktörer
Elfsberg skrev:Då är de helt klart i fas.
Elfsberg skrev:8)
steveo1234 skrev:Problemet ( i alla fall tillfälligt?) löst. Jag gjorde:
1. Bytte till ny säkring för basarna.
2. Kontrollerade lödningar och lödde om en anslutning till en spole som satt halvbra.
3. Klämde åt säkringshållarna ordentligt.
Nu spelar båda högtalarna. Får hoppas att de fortsätter med det.
AndreasArvidsson skrev:Så hur har det gått?
Problemet löst?
steveo123456 skrev:Probleme har lösts två gånger nu men är fortfarande kvar...
Då jag helst undviker att ringa till IÖ en tredje (!) gång så försöker jag här och ser om någon kan komma på något bra...
Problemet är att säkringen till basarna går. Tittar jag på säkringen så ser den fortfarande hel ut. Tråden ser ut att vara hel men mäter jag motståndet över den så är den uppenbart sönder. Byter jag säkring mellan bas och diskant så låter basen men inte diskanten. Jag har felsökt genom att byta plats på högtalarna och felet följer högtalarna så allt "ovanför" i kedjan misstänker jag inte.
Byter jag ut söndrig säkring till en ny säkring så spelar högtalarna ett tag, sen försvinner basen igen (och säkringen är sönder).
Jag har öppnat upp och tittat på delningsfilter och kablage och allt ser rätt ut tycker jag. Själv misstänker jag att ledaren från en av spolarna råkat ligga mot någon strömförande del någon annanstans på delningsfiltret men det kan ju vara fel såklart...
Någon som har något förslag på vad jag bör titta på?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster