skillnad mellan Y-2 generationer

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb

skillnad mellan Y-2 generationer

Inläggav nikeb » 2014-09-26 22:40

Hej jag kan få köpaett par Ino ProfY-2 av äldre snitt med Focal element. Min fråga nu är vad är den praktiska skillnaden mot nyare Y-basar. Specen för frekvens är lika men vad skiljer. Dist, spl, lådvolym mm? Just nu sitter jag med ProfX-2 av Classic modellen så jag antar att det blir bättre.

Med vänlig hälsning nikeb

Användarvisningsbild
Alexi

Re: skillnad mellan Y-2 generationer

Inläggav Alexi » 2014-09-27 18:53

De har egentligen inget gemensamt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2014-09-27 23:07

Och hur yttrar sig dessa skillnader i praktiken? Jag har lyssnat på nyare Y-basar men inte de äldre med Focal-element. Nu är jag visst nr 2 i kön men det är intressant att veta i alla fall även om de skulle försvinna framför näsan på mig.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-09-27 23:46

Hur mycket billigare är dom än profil y-2 snik (en port bara) som kostar typ 15000:- då får man iofs bygga lådorna själv, men det är inte svårt.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2014-09-28 06:09

1/3

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-09-28 09:01

Det var säkert över tio år sedan jag hörde/såg dem senast. Men högre dist, lägre SPL och större låda. Jag vet inte om den är 3X bättre dock. Men jag skulle valt ett par profundus X istället. Ingvar får rätta mig om jag har fel. Men de tror jag är mer likvärdiga gamla Y fast lägre dist å mycket mindre låda.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2014-09-28 21:01

ojdå jag trodde det var själklart att de var bättre än X-Classic........skulle vara kul att höra vad Ingvar har att säga i frågan.

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-09-29 14:15

Var det Adhoc´s Y-2or du stod i kö på ?
För jag hämtade upp dessa igår, tillsammans med en stor BAD-panel. Och jag är mycket nöjd !

Nu spelar jag inte så fruktansvärt starkt, men det vore ändå trevligt att få höra lite mer om dessa.
Jag kan inte säga annat än att jag gillade det jag hörde, och att det var ett steg närmare min preferenser gentemot min tidigare velodyne 18".

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-29 14:40

Doofus skrev:Och jag är mycket nöjd !

Det absolut viktigaste! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Lennart

Inläggav Lennart » 2014-09-29 15:43

Dom "g:a Y:2orna" är helt OK och var en rejäl uppgradering från mina två NHT 1259:or ála IÖ LTS basreflex jag hade innan.
En nackdel är att dom kan bottna med missljud på vissa extrema filmsekvenser och hög volym. Kanske beror på att dom är
något underavstämda? Har haft mina nu i 5 år och är nöjd men jag följer också tråden om 15" baselement och eventuellt gruppköp.
/Lennart

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-09-29 16:12

Lennart skrev:Dom "g:a Y:2orna" är helt OK och var en rejäl uppgradering från mina två NHT 1259:or ála IÖ LTS basreflex jag hade innan.
En nackdel är att dom kan bottna med missljud på vissa extrema filmsekvenser och hög volym. Kanske beror på att dom är
något underavstämda? Har haft mina nu i 5 år och är nöjd men jag följer också tråden om 15" baselement och eventuellt gruppköp.
/Lennart

Jag har ju en mini-DSP som kan lägga högpass på detta, vart borde jag lägga det ? mellan 5-10 hz ? 48db / 24db brant ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-09-29 20:08

Doofus skrev:Var det Adhoc´s Y-2or du stod i kö på ?
För jag hämtade upp dessa igår, tillsammans med en stor BAD-panel. Och jag är mycket nöjd !

Nu spelar jag inte så fruktansvärt starkt, men det vore ändå trevligt att få höra lite mer om dessa.
Jag kan inte säga annat än att jag gillade det jag hörde, och att det var ett steg närmare min preferenser gentemot min tidigare velodyne 18".

Mvh Doof

Är du nöjd så är jag nöjd.
Har du varit in hos grannen än förresten ? Den där, ja du vet ... :wink:

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-09-29 20:41

Adhoc skrev:
Doofus skrev:Var det Adhoc´s Y-2or du stod i kö på ?

Mvh Doof

Är du nöjd så är jag nöjd.
Har du varit in hos grannen än förresten ? Den där, ja du vet ... :wink:

Nu måste jag ju bara för att det faktiskt finns ett behov !
Och hur visste du att jag hade en vacker granne ?

Återgå till Wänner af Ino