Istället för Ino cr80es?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Istället för Ino cr80es?

Inläggav lennartj » 2014-11-15 14:16

Tvärtom skulle jag också säga,
fast om det eventuellt dialektala ordet ödsla som rimmar på gödsla.
Mitt uttryckssätt kommer från adjektivet tidsödande
http://sv.wiktionary.org/wiki/tids%C3%B6dande
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Istället för Ino cr80es?

Inläggav IngOehman » 2014-11-15 14:40

IngOehman skrev:
sprudel skrev:
music4ever skrev:Blint?

Nope

När ni vill veta hur det är med detta så kan ni ju göra om alltsammans men testa blindt.

Tills dess borde det räcka med att konstatera att vi redan vet att suggestionseffekter är mycket starka och det hade varit väldigt förvånande om ni inte tyckt er höra skillnader när ni lyssnar öppet. Jag har gjort mängder med suggestgionsstudier och vet att praktiskt taget alla hör skillnad mellan A och A om de får veta att de är A och B. Och allra mest suggererbara är alltid de som anser att de inte är det alls, och som därför inte anser att de behöver lyssna blindt.

Dessutom framgick det ju i den andra tråden att ni inte ens användt samma signalväg. ;)

Att tala om att "öda tid på blindtest" (jag förmodar att öda är dialektalt av ödsla) när man just slösat bort en massa tid på att lyssna öppet, det vill säga på ett sätt som gör att man VET att suggestionen ställer till det så det inte går att dra några slutsatser, är mycket märkligt.

Att ta reda på fakta är inte att använda tiden dåligt. Tvärtom.

Vh, iö

lennartj skrev:Tvärtom skulle jag också säga,
fast om det eventuellt dialektala ordet ödsla som rimmar på gödsla.
Mitt uttryckssätt kommer från adjektivet tidsödande
http://sv.wiktionary.org/wiki/tids%C3%B6dande

Om du håller med om att faktataredapåtagande är att använda tiden bra, så varför inte göra det?

Och när det gäller öda respektive ödsla så får ödsla mer än dubbelt så många googlingsträffar som öda. Tittar man i SAOL så ser man att ödsla är oförklarat (som alla vanliga ord) medan öda inte är det. Möjligen säger det något också.

Men detta är ingen tävling om vem som har rätt om vad som är dialektalt. Jag bara inte visste säkert vad ordet öda betydde. Förmodade att det var en variant av ödsla. Tidsödande är jag ju bekant med.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Wänner af Ino