ino & LTS kabel /EKK med konjugatlänk?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

ino & LTS kabel /EKK med konjugatlänk?

Inläggav RMA » 2015-01-13 16:41

Har idag LTS kabel till mina i28, bygger ett ino rum där jag behöver längre kablar men funderar om det egentligen behövs då ino är specat till EKK?
Läste LTS kabel artikeln i molt där det tipsades om en konjugatlänk till EKK och andra vanliga kablar med 100nf i serie med 100ohm till jord.
Detta är väl mest för att förstärkaren inte ska få in högfrekvent skräp i retur.
Är detta något som ger någon större skillnad med bättre förstärkare (Bryston 4Bsst & Rotel 1080)?
Då det påverkar förstärkaren så undrar jag om det kan vara ide att använda detta även till sub förstärkaren där delningen ligger före ingången och ev högfrekvent skräp
kommer in "fritt" bakvägen? Eventuellt även till surronderna?
Någon som har bra koll på detta?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: ino & LTS kabel /EKK med konjugatlänk?

Inläggav DQ-20 » 2015-01-14 23:34

RMA skrev:Har idag LTS kabel till mina i28, bygger ett ino rum där jag behöver längre kablar men funderar om det egentligen behövs då ino är specat till EKK?
Läste LTS kabel artikeln i molt där det tipsades om en konjugatlänk till EKK och andra vanliga kablar med 100nf i serie med 100ohm till jord.
Detta är väl mest för att förstärkaren inte ska få in högfrekvent skräp i retur.
Är detta något som ger någon större skillnad med bättre förstärkare (Bryston 4Bsst & Rotel 1080)?
Då det påverkar förstärkaren så undrar jag om det kan vara ide att använda detta även till sub förstärkaren där delningen ligger före ingången och ev högfrekvent skräp
kommer in "fritt" bakvägen? Eventuellt även till surronderna?
Någon som har bra koll på detta?

Om man skall vara noga specar egentligen Ino en serieimpedans som i sin tur kan uppnås med EKK och EKUA beroende på längd. Denna serieimpedans är rimligen att betrakta som "ideal" för högtalarna. LTS-kabeln är inte "bättre" i någon absolut mening, utan "annorlunda". Det är framför allt i diskanten som högtalaren blir "hårdare" kopplad till förstärkaren eftersom impedansen är så låg (genom låg induktans). Konjugatlänken på LTS-kablar har inte med filtrering av RF att göra utan det är en impedansanpassning för att hindra energi att reflekteras tillbaka till högtalaren som en stående våg. Utan den kan förstärkaren i princip se en kortslutning i diskant/ultraljudsområdet. Men en förstärkares bandbredd sträcker ju sig normalt långt över det hörbara området och kan skadas. En förstärkares förmåga att få i sig RF-skräp från högtalarkabeln kan vara topologisk, dvs. inte bara beroende av kretsschemat utan också av layouten, men det finns oftast filter på utgångarna.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: ino & LTS kabel /EKK med konjugatlänk?

Inläggav IngOehman » 2015-01-15 05:57

Helt rätt i varje detalj, men ändå vill jag nämna att RMA (så vitt jag såg) inte påstod att det var en filterverkan som det handlade om, han bara skrev att konjugatlänken hindrar högfrekvent skräp att komma i retur.

Och det gör det ju.

Men det är mera komplicerat än så, och även mera komplicerat än att problemet kan reduceras till att beskrivas som en kortslutningsrisk för förstärkaren. Det som kan hända än nämligen att lastförhållandet, även signallöst eller med audiosignaler utan energi i HF-registret, i kombination med förstärkarens egenskaper, kan ge upphov till instabilitet som skapar skräp vid höga frekvenser, om en lågimpedanskabel inte förses med konjugatlänk.

Och en avslutning om 100 nF + 100 ohm tillsammans med vilken tvåledarkabel som helst, KAN faktiskt vara till nytta med vissa förstärkare (döda instabiliteter). Man kan sätta det i högtalarna till och med om man vill slippa låda på kabeln.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Wänner af Ino