Almen skrev:Cinder skrev:Jag tar på mig min djurrättsaktivistmössa några minuter och ställer frågan: Är det inte rätt oschyst att sätta akvariefiskar i ett rum där du ska dåna på med basfrekvenser?
De är väl rätt känsliga för vibrationer och liknande eftersom man inte ens ska "knacka på glaset" som man lärde sig tidigt?
Bra, sådant skall man alltid tänka på. Men jag tror nog att det i fiskars evolutionära miljö ingått strömmar, vågor, dunder och brak, så lite LF är nog inte så farligt.
Javisst. Faktum är att det låter en hel del under vattenytan, men i naturen finns definitivt även exempel på att människans närvaro har förpestat undervattenstillvaron för många havslevande organismer.

Akvariet är dock som miljö betraktad lite speciell och vad som är akustiskt problematiskt är kanske inte vad alla tror. Det intressanta med hur ljudvågor i luften samverkar med akvariet, är att missanpassningen är mycket, mycket stor, så typiskt blir det inte så mycket ljud i akvariet, som funktion av ljud i luften utanför. Luften är helt enkelt för mjuk i förhållande till både glaset och vattnet, så den mesta energin bara studsar helt enkelt.
När man knackar på akvariet så är dock situationen en helt annan, och missanpassningen avsevärt mycket mindre - och ljudet i akvariet blir mycket, mycket värre.
Den som inte tror på detta kan enkelt testa det i en pool. Be folk "på land" skrika på dig när du är under ytan. Lyssna.
Knacka sedan på något hårt objekt du har under vattnet, poolväggen kan duga. Lyssna.
- - -
Med detta sagt är den akustiska miljön under vatten, framförallt beroende av vad vi gör under vatten, eller av energi som inte kommer via luften utan via mekanisk direktkontakt. Simmar det saker under vattnet så hör den inte mycket av festen på en förbipasserande båt, men massor av motor och propeller. Tvärtom mot hur det uppfattas över vattenytan alltså.
Det finns goda skäl att tro att de ljud vi ställer till med under vattenytan, i förekommande fall, är en katastrof för visst marint djurliv. I samband med oljeexploatering skapas i förekommande fall ljud under vattnet som möjligen är fullständigt olidligt för t ex valar (vi talar om >>160 dB) Det finns även exempel på valar som av allt att döma har strandat då de försökt simma upp på land till en säker död, för att undgå undervattniga oljud av dignitet.
Vh, iö