piP idag, men sen?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: piP idag, men sen?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-04 12:27

blixten_no1 skrev:Högtalaren kan du ställa dikt an dämpning, så har jag gjort för att maximera avståndet.

Samma här. Om man har en ordentligt dämpad vägg dvs.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-04 12:54

eljulio skrev:
AndreasArvidsson skrev:Framförallt så bör du ha tjockare dämpning med de större modellerna. 95mm stenull bakom ino-skivan har jag för mig rekommenderas. Om inte så riskerar du att dämpa de övre registren för mycket i förhållande till basen. Ger mao ojämn dämpning.

Ok, och om jag inte lägger i det bakom, hur lång från väggen (skivan?) måste högtalarna ut? Tänker att det minskar lyssningsavståndet ytterligare... :(
Det är bara med 10cm, och de fördelarna överväger nackdelen med minskat lyssningsavstånd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-04 13:03

MagnusÖstberg skrev:
eljulio skrev:
AndreasArvidsson skrev:Framförallt så bör du ha tjockare dämpning med de större modellerna. 95mm stenull bakom ino-skivan har jag för mig rekommenderas. Om inte så riskerar du att dämpa de övre registren för mycket i förhållande till basen. Ger mao ojämn dämpning.

Ok, och om jag inte lägger i det bakom, hur lång från väggen (skivan?) måste högtalarna ut? Tänker att det minskar lyssningsavståndet ytterligare... :(
Det är bara med 10cm, och de fördelarna överväger nackdelen med minskat lyssningsavstånd.

Förstår jag dig rätt om det måste i 95 mm stenull för att 10 cm från dämpmaterialet? Eller räcker det med inoskummet? Så som jag redan har det? Tror inte att min "sämre" hälft skulle önska ännu tjockare "tavlor"...

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-04 13:10

eljulio skrev:
MagnusÖstberg skrev:
eljulio skrev:

Förstår jag dig rätt om det måste i 95 mm stenull för att 10 cm från dämpmaterialet? Eller räcker det med inoskummet? Så som jag redan har det? Tror inte att min "sämre" hälft skulle önska ännu tjockare "tavlor"...

Större systemen i14 & pi60 -> 95mm stenull PLUS ino aco är att föredra.
Mindre systemen piP enbart ino aco.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-04 13:16

Du utgår från väggen, då har du ca 10cm stenull + Aco så har du ca 17cm tjocka tavlor, det betyder att högtalarna hamnar ca 10cm längre ut än du har idag om du har piP dikt an dina Aco skivor :)

Så då blir lyssningsavståndet ytterligare mindre än 2,4m närmare 2,3m, det är synd !
JAG anser att man inte gör använda pi60 familjens högtalare på så kort avstånd, jag har gjort misstaget att sitta för nära och det blir aldrig sådär lugnt och skönt som man vill...

Överväg andra lösningar, ELLER bygg en dämvägg som är utformad så att pi60 står delvis inne i väggen :)
Alltså fäll in pi60 så att du får det bästa av två värdar, tjock dämpvägg OCH maximalt lyssningsavstånd !
Då kan du säkert få närmare 2,5m vilket jag anser vara minimum.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-01-04 13:29

AndreasArvidsson skrev:Ganska ny modell som förmodligen inte sålts i speciellt många exemplar. Jag tycker att pi25 är ett bra steg upp från piP, men de kan inte riktigt mäta sig med pi60.

Enligt mig *varning för extremt subjektivitet* så når modellerna under pi60/i14 inte riktigt upp till samma kvalité som de övre. Skillnaden mellan piP och pi60 är enligt mig betydligt större än mellan pi60 och tex i64s. pi60/i14 är i min bok lite av tröskeln för de riktigt bra modellerna.

Det betyder inte att du inte kan få fantastiskt ljud med de mindre modellerna, men det är något speciellt med de större. Kanske bara är i mitt huvud. Vad tycker ni andra?

Jag har inte hört pi25 men de flesta andra modeller. Skillnaden mellan piPs och i32s är väldigt stor så mycket kan jag säga iaf :lol: :lol: Men seriöst så tycker jag samma sak. i14 låter i princip likadant som i64-es s. piP har samma sound roligt nog men det är något som blir avslappnat vid i14 och högre som är riktigt fint. Med pi60 kan man sitta väldigt lugn.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-04 13:56

DVD-ai skrev:Du utgår från väggen, då har du ca 10cm stenull + Aco så har du ca 17cm tjocka tavlor, det betyder att högtalarna hamnar ca 10cm längre ut än du har idag om du har piP dikt an dina Aco skivor :)

Så då blir lyssningsavståndet ytterligare mindre än 2,4m närmare 2,3m, det är synd !
JAG anser att man inte gör använda pi60 familjens högtalare på så kort avstånd, jag har gjort misstaget att sitta för nära och det blir aldrig sådär lugnt och skönt som man vill...

Överväg andra lösningar, ELLER bygg en dämvägg som är utformad så att pi60 står delvis inne i väggen :)
Alltså fäll in pi60 så att du får det bästa av två värdar, tjock dämpvägg OCH maximalt lyssningsavstånd !
Då kan du säkert få närmare 2,5m vilket jag anser vara minimum.

Tål att tänkas på. Tack för inputs.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-04 15:40

philipbtz skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ganska ny modell som förmodligen inte sålts i speciellt många exemplar. Jag tycker att pi25 är ett bra steg upp från piP, men de kan inte riktigt mäta sig med pi60.

Enligt mig *varning för extremt subjektivitet* så når modellerna under pi60/i14 inte riktigt upp till samma kvalité som de övre. Skillnaden mellan piP och pi60 är enligt mig betydligt större än mellan pi60 och tex i64s. pi60/i14 är i min bok lite av tröskeln för de riktigt bra modellerna.

Det betyder inte att du inte kan få fantastiskt ljud med de mindre modellerna, men det är något speciellt med de större. Kanske bara är i mitt huvud. Vad tycker ni andra?

Jag har inte hört pi25 men de flesta andra modeller. Skillnaden mellan piPs och i32s är väldigt stor så mycket kan jag säga iaf :lol: :lol: Men seriöst så tycker jag samma sak. i14 låter i princip likadant som i64-es s. piP har samma sound roligt nog men det är något som blir avslappnat vid i14 och högre som är riktigt fint. Med pi60 kan man sitta väldigt lugn.

Det är ju det jag vill åt. Att hamna på en nivå där jag kan sitta lugn....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-04 16:39

Hade jag inte åkt på besök hos någon som lunde spela högre och rent än vad jag kunde så hade jag suttit kvarpå piP och basar....

Jag vet att uppfattningarna går isär här, men personligen upplever jag ett bra skutt mellan pi60->pi60s eller i28->i32s, men då inte alla är överrens så har det säkert med vilka parametrar man är mest kritisk på. pi60s tycker jag nog är den perfekta högtalaren, den överraskar med jämna mellanrum med vad den faktiskt klarar av även om man har större system att jämföra med... Men den kostar ju lite mer... Men det kostar också om man skall byta några ggr till på vägen dit.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-01-04 16:46

Nattlorden skrev:Hade jag inte åkt på besök hos någon som lunde spela högre och rent än vad jag kunde så hade jag suttit kvarpå piP och basar....

Jag vet att uppfattningarna går isär här, men personligen upplever jag ett bra skutt mellan pi60->pi60s eller i28->i32s, men då inte alla är överrens så har det säkert med vilka parametrar man är mest kritisk på. pi60s tycker jag nog är den perfekta högtalaren, den överraskar med jämna mellanrum med vad den faktiskt klarar av även om man har större system att jämföra med... Men den kostar ju lite mer... Men det kostar också om man skall byta några ggr till på vägen dit.

Jag kan inte lägga de pengarna på högtalare som du med flera på faktiskt har gjort. Någonstans vid pi60 går verkligen smärtgränsen. Och jag VET att man får väldigt hög prestanda för de pengarna, även om det också är mycket pengar.

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-01-04 20:26

eljulio skrev:
Nattlorden skrev:Hade jag inte åkt på besök hos någon som lunde spela högre och rent än vad jag kunde så hade jag suttit kvarpå piP och basar....

Jag kan inte lägga de pengarna på högtalare som du med flera på faktiskt har gjort. Någonstans vid pi60 går verkligen smärtgränsen. Och jag VET att man får väldigt hög prestanda för de pengarna, även om det också är mycket pengar.

Min resa började som många andra med pip.
Sedan sparade jag ihop till pi60 och där har jag varit ett tag. Även om jag idag har några Diy-basar och 6 A2:or så är jag ännu nöjd med pi60 ensamma. Jag kör mina som "i14" dvs delade mot basarna idag och är mer än nöjd. Dock kommer mitt nybygge av v-rum generera....i28:or....tror jag :D

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-01-17 03:18

Jag trivdes sjukt bra med mina i6, och hade säkerligen gjort det med pi25 med. Dock är det ju den där känslan när det hela tiden finns något bättre som gärna smyger sig på. Speciellt när man lyssnar hos andra och påminns om vad som finns.
pi25 ser jag som en väldigt optimal vardagsrumshögtalare för de flesta "vanliga" människor som vill lyssna på musik, den orkar med mer än piP - och slipper alltså (om man spelar som jag vill kunna göra) ligga så nära gränsen för vad den klarar av. Dock är den gränsen ännu längre bort med pi60 såklart.

Men det handlar mycket om hur sannolikt det är att man köper, blir nöjd och sedan håller sig sittande i båten. Många här på faktiskt.se verkar inte riktigt vara utav det virket, även om vi har några såklart.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-17 09:32

Fostex skrev: "Men det handlar mycket om hur sannolikt det är att man köper, blir nöjd och sedan håller sig sittande i båten. Många här på faktiskt.se verkar inte riktigt vara utav det virket,"

Varför känner jag mig träffad av den text raden ?! :roll:

Hahaha :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-17 11:31

PickePock skrev:
eljulio skrev:

Min resa började som många andra med pip.
Sedan sparade jag ihop till pi60 och där har jag varit ett tag. Även om jag idag har några Diy-basar och 6 A2:or så är jag ännu nöjd med pi60 ensamma. Jag kör mina som "i14" dvs delade mot basarna idag och är mer än nöjd. Dock kommer mitt nybygge av v-rum generera....i28:or....tror jag :D

i28 kräver mer lyssningsavstånd är i alla fall erfarenheten i mitt rum... hur långt ifrån sitter du?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-01-17 14:36

DVD-ai skrev:Fostex skrev: "Men det handlar mycket om hur sannolikt det är att man köper, blir nöjd och sedan håller sig sittande i båten. Många här på faktiskt.se verkar inte riktigt vara utav det virket,"

Varför känner jag mig träffad av den text raden ?! :roll:

Hahaha :lol:

Haha, ja du är ett gott exempel, men det finns många fler. Mig själv inräknad. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-17 16:13

Själv stannar jag nog efter ett byte från piP till piPs. Det var en besvikelse att pi25 inte kunde spela djupare utan bara starkare. Och större rum kommer jag aldrig att få råd till. Även om jag mot förmodan skulle få råd så skulle jag nog ändå satsa mer på att akustikfixa ett litet rum ordentligt istället. Så de större högtalarna får stryka på foten. En stor hemmabio känns inte logisk för någon med så litet socialt nätverk som mig. Vill jag ha något större så går jag på biograf, vilket händer nu och då.

En av hotellen här i min lila stad har förresten kraftiga projektorer i två stora konferenshallar och en våt dröm vore om en byggdes om till "multimediascen" med akustik och högtalare signerade IÖ. Hotell Lappland profilerar sig redan som nöjes- och konferensställe så varför inte något som till och med skulle fungera som biograf? Det skulle i alla fall vara roligt att se artister sjunga i en sådan miljö och eftersom de skulle kunna komma med "lätt packning". Singback med animerad bakgrund som Selmerlöw i ESC, kanske?

Eventuellt kan det bli ett delat system i nästa bostad. Topparna blir små och lätta. Den aktiva delningen gör att det bli enklare att justera systemet. Viktigast för mig är ändå att basarna skulle spela djupare. Så för mig skulle i6 med lämpliga basar (profX-2, troligen) ligga närmast till hands, även om Davids platta infraX också lockar.

Du borde kanske fundera på ett litet delat system du med, trots allt?
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-17 17:30

vattuvarg skrev:Själv stannar jag nog efter ett byte från piP till piPs. Det var en besvikelse att pi25 inte kunde spela djupare utan bara starkare.

Alla som kan bör ha pi60(s). Så mycket mer plats än pi25 tar de inte.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-17 19:12

Nattlorden skrev:Alla som kan bör ha pi60(s). Så mycket mer plats än pi25 tar de inte.

För mig är det lyssningsavståndet som spökar, inte golvutrymmet.
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-01-17 19:49

Försök att hitta ett tillfälle att lyssna och se hur du själv upplever pi60s hos någon med kortare lyssningsavstånd. Kanske är det så att de fortfarande överglänser piP på grund av andra kvalitéer?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-19 05:31

JA alltså, det ÄR ju absolut vettigt att lyssna själv ! :)

MIN uppfattning är att ju den jag har delgivit, alltså att pi60 OCH i14 behöver minst 2,5m till högtalarna för att börja låta vettigt, men 3m är "där det händer" och sedan så skulle det absolut inte skada att ha lite drygt 3m.
Jag har 3,05m till mina pi60s och skulle gärna haft lite mer, men är nöjd med att ha uppnått det kritiska "steget" så som JAG anser det.

Men okey, om jag ska delge MIN uppfattning om pi60 med 2,5m lyssningsavstånd vs piPs på 2,5m lyssningsavstånd.
Jag delar upp det i rena punktformer :)

pi60 vs piPs på 2,5m lyssningsavstånd, den uppfattning jag har efter dom olika rum och olika par jag har lyssnat på under åren (och även i samma rum naturligtvis) och även baserat på lyssning hemma med respektive modell. (jag har pi60s och piP hemma även idag så...

pi60 Spelar mycket mer obesvärat (mycket värt!)
pi60 spelar djupare i basen
piPs kommer antagligen att uppfattas som naturligare, detta på pi60 Kan uppfattas en aning "på" (lite en smaksak, men jag har svårt för högtalare som liksom "anfaller")
piPs kommer antagligen att ge en ljudbilden som "sitter" bättre/ så som man vill, medan pi60 (jag tycker det blir tråkigt när inte ljudbilden upplevs "bara vara" och detta påverkar mycket för mig)

Detta är dom faktorer som för mig inverkar i detta fallet, men att bilda sig sin egen uppfattning är ju viktigt :)

Sedan så är ju pi60 en framtidssäkring också och det är ju en faktor som kan vara värd mycket !
den fungerar ju på 2,5m lyssningsavstånd och beroende på rum så kan det säkert bli utmärkt, kanske bättre än jag har upplevs dom på det avståndet ?!
Mvh//David

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-14 10:26

DVD-ai skrev:JA alltså, det ÄR ju absolut vettigt att lyssna själv ! :)

MIN uppfattning är att ju den jag har delgivit, alltså att pi60 OCH i14 behöver minst 2,5m till högtalarna för att börja låta vettigt, men 3m är "där det händer" och sedan så skulle det absolut inte skada att ha lite drygt 3m.
Jag har 3,05m till mina pi60s och skulle gärna haft lite mer, men är nöjd med att ha uppnått det kritiska "steget" så som JAG anser det.

Men okey, om jag ska delge MIN uppfattning om pi60 med 2,5m lyssningsavstånd vs piPs på 2,5m lyssningsavstånd.
Jag delar upp det i rena punktformer :)

pi60 vs piPs på 2,5m lyssningsavstånd, den uppfattning jag har efter dom olika rum och olika par jag har lyssnat på under åren (och även i samma rum naturligtvis) och även baserat på lyssning hemma med respektive modell. (jag har pi60s och piP hemma även idag så...

pi60 Spelar mycket mer obesvärat (mycket värt!)
pi60 spelar djupare i basen
piPs kommer antagligen att uppfattas som naturligare, detta på pi60 Kan uppfattas en aning "på" (lite en smaksak, men jag har svårt för högtalare som liksom "anfaller")
piPs kommer antagligen att ge en ljudbilden som "sitter" bättre/ så som man vill, medan pi60 (jag tycker det blir tråkigt när inte ljudbilden upplevs "bara vara" och detta påverkar mycket för mig)

Detta är dom faktorer som för mig inverkar i detta fallet, men att bilda sig sin egen uppfattning är ju viktigt :)

Sedan så är ju pi60 en framtidssäkring också och det är ju en faktor som kan vara värd mycket !
den fungerar ju på 2,5m lyssningsavstånd och beroende på rum så kan det säkert bli utmärkt, kanske bättre än jag har upplevs dom på det avståndet ?!

- Kan det vara så att pi60 är mer riktad än piP och därför upplevs som för "på" när man lyssnar nära?
- Har inte IÖ sagt att piP från allra första början egentligen var tänkt som nån slags portabel studiomonitor, dvs nåt man sitter lite närmare? (Jag lägger inte ord i IÖs mun utan jag frågar bara om detta stämmer då det är nåt jag fått för mig)
:)

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-02-14 22:56

Jag, som så många andra, började resan med ett par piP. Fick en sådan aha-upplevelse så jag trodde jag uppnått ett nirvana vad det gäller ljud....vilket diskant, vilken bas!!!!!
Krispig och såååå ren, upplevde jag den...
Blev sedan ett par piPs som var än bättre tyckte jag...

Dessa byttes efter ett tag ut till pi60....antingen hade jag vant mig vid den otroligt rena/fina diskanten eller var det så att lite av det där "skrispiga" försvann när jag bytte "upp" mig?
Eftersom jag köpt alla högtalare som byggsatser var jag orolig att jag gjort något fel....IÖ fick då mäta upp mina pi60 och det visade att allt var helt ok. Inget fel, vad man kunde se med hjälp av mätningar....jag måste alltså han vant mig vid det fina ljudet.....

Nu är det kompletterat med bs60 och IÖ har varit här och mätt rummet...inga större problem trots att jag inte gjort så mycket med akustiken...Har en stor matta mellan högtalare och lyssningspunkt. Dämpskivor bakom högtalarna. Takskivor som gör att rummet är ganska dämpat, som det är---inga akustikskivor utan vanliga spånskivor med nån form av plastbeklädnad....betongväggar eftersom rummet är i källaren i huset.

Vad det lider måste jag få till ett besök hos någon i min närhet som har ett riktigt akustikreglerat rum för att jämföra med mitt eget rum....vad missar jag?
Har ju varit i "källaren" hos IÖ ett par gånger och dit kommer jag ju aldrig att nå, det begriper jag.....

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2016-02-20 11:50

Hej!
Det mesta har blivit sagt redan=pr25, pi25 pi60 etc. Jag måste passa på och sæga att "ha inte før brottom" nær ni køper era førsta Ino høgtalare. Det ær vært att vænta på tid hos I.Ø så han kan "gå igenom sitt tænk". Det jag vill komma till ær litet som I.Ø. sjælv sagt "Man skall kunna leva med de høgtalare man bestæmmt sig før". Det jag menar ær: Låte det ta litet tid innan, så ni inte ångrar er efter. Jag se många inlægg hær som beskriver "hattande". Ok køp av prylar ør ju ok, men personligen ær det ju bæst att hitta rætt från børjan. Jag menar det ær ju trots allt musike som ær det viktigaste, om man kan få så optimal återgivning som møjligt ær ju det bara ett plus.

Men till saken: Jag hade min Pi60 hos I.Ø. før renovering før ganska precis ett år sedan och hade førmånen att få "låna" ett par Pr25 och jag tycket de var otroligt bra återgivare. Jag måste erkænna att jag ej gått igenom hela sortimentet, men PiP, Pr25, Pi60 och Pi60s med olika bas konfigurationer kænner jag.

Som sagt: Boka tid, låt det ta tid så du hittar "rætt" den hær gången. Det ær mitt tips.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Föregående

Återgå till Wänner af Ino